Plasma-TV slår både 4K og OLED ned i støvlene - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    OLED er uten tvil bedre enn plasma på alt av målbare og visuelle parametre. Samtidig; setter du på en del lys i rommet og kjører på med f.eks. frame-interpolation avslått på LGen og dette påslått på Panasonicen (eller omvendt) vil lett bildet på Panasonicen oppfattes som bedre - da med utgangspunkt i preferansene til vedkommende som ser...

En annen ting OLED er svært gode på er jo 3D, ettersom responsen i panelet er såpass bra.

Det jeg imidlertid er litt mer usikker på er hvor godt OLED funker til vanlig stuebruk ettersom tross alt nyheter og denslags krever relativt mye lys fra skjermen og dermed blir jo svakheten rundt OLEDs lysutbytte i forhold til mengden lyst innhold gjeldende. Nå vet jeg ikke hvor mye dette er snakk om i praksis, men så jo av flatpanels-testen at det var relativt stor reduksjon i lysutbytte når bildeinnholdet var lyst... Legger også merke til at de på messer viser typisk demoinnhold med begrenset "mengde" lyse objekter, som også kan være et tegn på at denne svakheten ønskes kamuflert?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    "Panasonic TX-65AX802B which secured a whooping 65% of the votes (11 out of 17) despite not supporting Netflix 4K." Litt morsomt... 11 av de 17 hadde altså kjøpt Panasonic 4k TV, selv om den ikke har støtte for den eneste kilden som finnes med 4k innhold. Blir ikke det litt som å kjøpe en bil som det ikke finnes dekk til, fordi den gjorde det best i vindtunel testen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva med mura da? Det er superirriterende på selv en så liten skjerm som PS Vita. Er ikke dette helt pyton på digre Oled skjermer?

At 1080p plasma knuser 4K led er forøvrig ingen overraskelse. 4K oppløsning i seg selv er ikke noe annet enn en hype og ett markedsførings-stunt.

Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oled er vel tingen ja for oss som elsker plasma.har set litt på disse 4K tvn i butikken og vill ikkje si at eg vart så veldi overbevist av dem,da liker eg vt60 bedre ehhehe.

Men som joe kane sa at dem skulle heller gjort noe bedre med 1080p som og fått det i 60HZ istedenfor 24.

Kommer det noen Oled i framtiden?vvet at sony og panasonic droppet det.
    LG B6-Panasonic TX-P55VT60Y-Onkyo TX-NR 636-.16-Philips Fidelio X2-
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LG kjører OLED for full rulle og Panasonic ser ut til å gå for LG sine panel i sine OLED-skjermer. Sony avkreftet ryktet om at de gir opp egen OLED-produksjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva med levetid da? Har hørt enkelte hevde at LG skjermene har en halveringstid på 4 år? Og at dette var en av grunnene til at Samsung/Sony la dette på is, og ville konsentrere seg om 4k led til dette problemet var løst...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes Vis post
    Sony avkreftet ryktet om at de gir opp egen OLED-produksjon.
    Har du link til denne uttalelsen (nysgjerrig....)?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg "hopper av" 4K-LCD og vurderer OLED. Men med TV'en stående på opp til 2/3 av døgnet er jeg redd hvordan bildet vil endre seg etter mye bruk...

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare nevne at selv OLED TVer får ikke absolutt 0 i ANSI, her slippes det bittelitt lys inn, det er snakk om 0.0004 cd/m2, kontra 0.003 cd/m2 på en Panasonic ZT60, hvilket vil bety at det ikke er HELT sort men forsatt nærmere 10 ganger så sort som en ZT60, som allerede var konge på sort.

Ja, OLED troner over alt når det gjelder sortnivå, men farger, konturer, "motion resolution", input lag, og andre faktorer kan avgjøre valget til de 17 video entusiastene som deltok i testen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis Vis post
    Vil bare nevne at selv OLED TVer får ikke absolutt 0 i ANSI, her slippes det bittelitt lys inn, det er snakk om 0.0004 cd/m2, kontra 0.003 cd/m2 på en Panasonic ZT60, hvilket vil bety at det ikke er HELT sort men forsatt nærmere 10 ganger så sort som en ZT60, som allerede var konge på sort.

Ja, OLED troner over alt når det gjelder sortnivå, men farger, konturer, "motion resolution", input lag, og andre faktorer kan avgjøre valget til de 17 video entusiastene som deltok i testen.
    Hvor har du denne målingen fra? Jeg har sett noe lignende på en test, der testeren kommenterte at siden skjermen er litt kurvet så får han ikke proben helt flatt på skjermen og litt lys kan lekke inn.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny Vis post
    Hvor har du denne målingen fra? Jeg har sett noe lignende på en test, der testeren kommenterte at siden skjermen er litt kurvet så får han ikke proben helt flatt på skjermen og litt lys kan lekke inn.
    Finnes da flate OLED-skjermer også.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thomsol Vis post
    Finnes da flate OLED-skjermer også.
    Er fullt klar over det - det var derfor jeg lurte hvor testen var gjort. Uansett - selv de beste plasmaene lyser ganske bra opp i helt mørktlagt rom med ett sort bilde - oled ifølge egne erfaringer og utifra utsagn fra tester så kan man ikke se tven i det hele tatt i mørkt rom når en oled viser ett sort bilde.

Nå gjaldt dette test på checkerboard - så vi får se hva anerkjente testere (som feks Gorm) måler når han evt tester en flat OLED-modell.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målinger er fra HDTVTestUK:

http://www.hdtvtest.co.uk/news/ke55s9c-201310273395.htm

http://www.hdtvtest.co.uk/news/55ea9...1312083487.htm

Begge skjermene får 0cd/m2 på et helt sort skjerm (altså perfekt sort, null lys i bildet)

men i ANSI 4x4 så lekkes det litt lys i de sorte rutene, teorien er at det er pga kurvet design som Per Johnny sier.

Men det var en voldsom stor forskjell i ANSI-sort fra Samsung og LG.

0.0022 cd/m2 hos Samsung og 0.0004cd/m2 hos LG. fem og en halv ganger bedre hos LG med andre ord.

@ Thomsol, du sier det finnes flate OLED skjermer, hvilke modeller er det du snakker om da?

Husker jeg var innom HFK i Marcus Thranes, Oslo og der sto det en LG OLED skjerm til drøye 60 lapper. Det var en solfylt dag og for de av dere som har vært i butikken så er det voldsomt store vinduer der så jeg måtte skygge til sola med ryggen for å skjønne at det var The Dark Knight Rises som var på. Men så flott ut 'læl da.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis Vis post
    Målinger er fra HDTVTestUK:

http://www.hdtvtest.co.uk/news/ke55s9c-201310273395.htm

http://www.hdtvtest.co.uk/news/55ea9...1312083487.htm

Begge skjermene får 0cd/m2 på et helt sort skjerm (altså perfekt sort, null lys i bildet)

men i ANSI 4x4 så lekkes det litt lys i de sorte rutene, teorien er at det er pga kurvet design som Per Johnny sier.

Men det var en voldsom stor forskjell i ANSI-sort fra Samsung og LG.

0.0022 cd/m2 hos Samsung og 0.0004cd/m2 hos LG. fem og en halv ganger bedre hos LG med andre ord.

@ Thomsol, du sier det finnes flate OLED skjermer, hvilke modeller er det du snakker om da?

Husker jeg var innom HFK i Marcus Thranes, Oslo og der sto det en LG OLED skjerm til drøye 60 lapper. Det var en solfylt dag og for de av dere som har vært i butikken så er det voldsomt store vinduer der så jeg måtte skygge til sola med ryggen for å skjønne at det var The Dark Knight Rises som var på. Men så flott ut 'læl da.
    Hvis du leser testen av Samsungen sier de at den målte 0,0022 i 4x4 ANSI pattern, men at de er sikre på at den ville målt 0 hvis de hadde funnet en måte å ikke få de hvite til å lyse inn på Klein K10´s sensor på og at kurvingen var et problem her. I teorien skal OLED skjermene kunne måle 0 i sort selv i ANSI 4x4 pattern og det vil de sannsynligvis (eller veeeldig nærme 0) hvis måleapparatet kan monteres riktig mot en flat skjerm. Jeg skjønner ikke hvorfor de driver med disse kurvede skjermene da det bre er tull i mine øyne. Dynamikkmessig er ikke noen plasmaskjerm som noen gang er produsert (selv ikke siste gen. Pioneer Kuro) i nærheten av en OLED og så lenge prosesseringen på OLED skermen er bra vil den være totalt overlegen på ren bildekvalitet. Og da snakker jeg ikke om inputlag osv bare ren bildekvalitet, men inputlag vil i teorien også være mulig å få veldig bra på en OLED også.

Dette med mura er jeg ikke sikker på, men jeg la ikke merke til det på LG skjermen jeg så sammen med Watt og regner med at dette problemet er rettet på. Det største problemet er vel levetiden på panelet så vidt jeg har skjønt, men dette jobbes det nok hardt med og jeg regnner med at dette vil bli mye bedre før OLED blir allemannseie. Innbrenning var også et problem, men det skjønte jeg på Jørn Finnerud at han ikke fikk frem på LG skjermen han testet.
    Sist endret av Andreas21; 06-08-2014 kl 10:56

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får min Oled fredagen

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice! hvilken modell er det du får?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    970n liker ikke helt høytalerne på 980n

Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LG B6-Panasonic TX-P55VT60Y-Onkyo TX-NR 636-.16-Philips Fidelio X2-
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut, men aldri forstått hvorfor man er så forbanne opptatt av hvor mange millimeter tykk den er. Om den er 6 mm eller 12 mm eller 19mm, hva så? Forstår heller ikke hva som er så stort med at den buer. Viktigste på en tv er bilde den serverer og at den ser noen lunde grei ut.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takke meg til MANGE cm og godt bilde og finesser!

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Siste melding: 04-10-2014, 20:10
  2. Samsung Plasma-TV slår seg av og på
    By GeirLo in forum TV-apparater
    Svar: 13
    Siste melding: 06-22-2011, 00:58
  3. Tv signal til både plasma og lcd(pcskjerm)
    By dRiftaH in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 1
    Siste melding: 04-23-2010, 06:41
  4. Svar: 3
    Siste melding: 01-02-2007, 23:34
  5. Svar: 3
    Siste melding: 10-19-2006, 22:15

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg