Sony stopper all OLED-utvikling Skal konsentrere seg om 4K LED.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony stopper all OLED-utvikling Skal konsentrere seg om 4K LED.

De som var på elektronikkmesser i 2007, kunne se verdens første OLED-TVer.
    Så kom stillheten
    Siden ble det nokså stille om den nye flatskjermene med eksremt høy bildekvalitet, men minst like høy pris.
    På det norske markedet startet de i 2009 med en 11-tommer til 35 000 kroner. I dag får du til sammenligning en 55 tommers OLED til 39 000 (LG 55EA980W).
    Nei fra Toshiba
    Toshiba signaliserte allerede i 2007 at de ikke ville produsere OLED fordi det ble for dyrt. Så sent som i fjor gjentok de dette.
    Samtidig kunne eksperter fortelle at OLED-skjermer brenner ut etter bare 1000 timers bruk (gjelder ikke for dagens modeller).
    Ingen steder å se
    Nå ser Sony ut til å følge etter Toshiba, på tross av modellene de har vist fram siden starten for sju år siden.
    I dag er det få, om noen, OLED-TV-er med Sony-merket på i butikkene, og OLED er ikke noe sted å finne på Sonys norske Bravia-sider.
    Stoppet produksjon og salg
    Allerede i 2010 kom meldingen om at Sony både stoppet egen produksjon av OLED salget på hjemmemarkedet.
    Og i desember i fjor ble det kjent at Sony og Panasonic bryter samarbeidet om OLED-teknologi, en allianse som varte i ett og et halvt år.
    Stopper all utvikling
    Nå skriver det japanske nettstedet Nikkei Asian Review at Sony stopper all kommersiell utvikling av OLED-TV.
    Åraken er at de ikke ser noen sannsynlig etterspørsel i nærmeste framtid, og at de i stedet vil konsenterere seg om standard LED-TV-er med 4K.
    Omdirigerer staben
    Dette på tross av at de så sent som på CES-messa i Las Vegas i fjor presenterte en prototyp av en 56 tommers 4K OLED.
    Ifølge det japanske nettstedet vil Sony nå omdirigere staben som jobber ved deres OLED-senter til LED 4K-utvikling.

http://www.itavisen.no/nyheter/sony-...vikling-218491

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke godt å si hva som skjer: http://www.itavisen.no/nyheter/sony-...d-stopp-219177

Håper virkelig de forsetter og gjør det bra med OLED, det mener jeg både markedet og ikke minst Sony trenger. For min del vil jeg heller ha en bra OLED i full HD enn 4k LCD.

Sony har hatt noen tøffe år, men har veldig gode erfaringer med produktene deres så håper de kommer seg ovenpå og er med videre.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    999 av 1000 som kjøper flatskjerm vet ikke hva som er ett godt bilde. For dem så er ett godt bilde en lyssterk skjerm med lav gamma og overmettede farger. Har kollegaer som har plasmatver som har skrudd opp sortnivå på skjermen slik at sort er lysegrått, fordi de synes det sorte ble altfor mørkt. Å prøve å forklare/vise hva som er riktig er helt meningsløst.

Dette vet produsenter av tver og vi får produkter deretter. Native kontrast på lcd-skjermer har sunket de siste årene.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny Vis post
    999 av 1000 som kjøper flatskjerm vet ikke hva som er ett godt bilde. For dem så er ett godt bilde en lyssterk skjerm med lav gamma og overmettede farger. Har kollegaer som har plasmatver som har skrudd opp sortnivå på skjermen slik at sort er lysegrått, fordi de synes det sorte ble altfor mørkt. Å prøve å forklare/vise hva som er riktig er helt meningsløst.

Dette vet produsenter av tver og vi får produkter deretter. Native kontrast på lcd-skjermer har sunket de siste årene.
    Hver gang eg leser en tråd som omhandler "Hvilken LED skal jeg velge?" så er forskjellene så små at det er faller ned på smart funksjoner og annet piss som design. Om det er dårlig eller ræva sortnivå er jo fasit uansett. Enten har man et Samsung panel med ca 3000 i kontrast eller så har du LG sine med 1100 i kontrast. Fantastisk spennende. OLED må bare komme ut i butikkene for min del, for LED er bannlyst.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av de nye Sony-skjermene er jo ikke så verst... på målinger er den helt på høyde med hva som var regnet som en god plasma for noen år siden. W8 er vel målt til 0,04 cd/m2 på ansi checkerboard. Off angle viewing er jo fortsatt et problem, men skjermen synes å være et godt alternativ hvis man måtte ha kjøpt noe nytt i dag.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc Vis post
    En av de nye Sony-skjermene er jo ikke så verst... på målinger er den helt på høyde med hva som var regnet som en god plasma for noen år siden. W8 er vel målt til 0,04 cd/m2 på ansi checkerboard. Off angle viewing er jo fortsatt et problem, men skjermen synes å være et godt alternativ hvis man måtte ha kjøpt noe nytt i dag.
    Joda, med en del lys i rommet er ikke 2800:1 så altfor galt, men det er fortsatt kant-led. Pioneer plasma hadde jo allerede for 5-6 år siden 20 ganger bedre kontrast, og dagens Samsunger ligger såvidt over 2000:1.

Det som derimot har blitt bedre, er at kino/film-profil på de aller fleste modeller gir ett ganske korrekt bilde med tanke på farger og gråskala.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke hengt meg så mye opp i kontrasttallene. Du ønsker ikke å utnytte det til det fulle likevel når du kalibrerer, for da føles det som om øynene dine brenner opp i et mørkt rom. Men 0,04cd/m2 sortnivå på LED målt på checkerboard er faktisk veldig akseptabelt. Til sammenligning, Samsung sin D8000-plasma som også var en veldig god skjerm hadde et sortnivå på 0,06cd/m2, så den Sonyen, til tross for LED, slår den faktisk på sortnivå. Hadde jeg måttet kjøpe ny tv i dag så er jeg ganske sikker på at jeg hadde kikket i den retningen der.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Sony W800 som jeg er blitt veldig glad i. 4K tv har ikke så mye for seg annet enn markedsføring for utviklere. 4K materiale finnes det ikke mye av det der ute. Netflix skal streame 4K, men med tanke på hvordan deres 1080P streaming er vil oppgraderingen trolig se ut som en BD disc. Innen den tid man virkelig trenger 4K tv har trolig panelene og teknologien gått dagens systemer en høy gang. Problemet er at hvermansen tror en 4K tv gir enda bedre bilde uansett kilde og det er å trekke strikken til den ryker. En tideligere nabo av meg skrøt vilt av sin nye "Full HD" tv siden han kunne gå helt frem til tv og se helt klare tv bilder. Det han så var SD... Faktisk er det en rekke folk der ute som tror LED tv er noe helt annet enn en LCD. Altså ønsker jeg å se mer Oled får en større produksjon ville presset prisene ned. Det plager meg at den pissrike naboen som ikke egentlig bryr seg om bildet og som bare ser dritt på tv skal ha en skjerm med et supert bilde jeg ikke har råd til. Jævla rasshøl! Forøvrig har vel Sony jobbet med en helt ny teknikk der bildet vises i LED som ikke er LCD. Noen som vet mer om dette???

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc Vis post
    Jeg ville ikke hengt meg så mye opp i kontrasttallene. Du ønsker ikke å utnytte det til det fulle likevel når du kalibrerer, for da føles det som om øynene dine brenner opp i et mørkt rom. Men 0,04cd/m2 sortnivå på LED målt på checkerboard er faktisk veldig akseptabelt. Til sammenligning, Samsung sin D8000-plasma som også var en veldig god skjerm hadde et sortnivå på 0,06cd/m2, så den Sonyen, til tross for LED, slår den faktisk på sortnivå. Hadde jeg måttet kjøpe ny tv i dag så er jeg ganske sikker på at jeg hadde kikket i den retningen der.

Absolutt ikke dårlig, bare synd at fjorårets plasma TVer fra Panasonic slår de.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, jeg sier ikke at jeg har noen som helst planer om å bytte ut 65VT60-en min med en slik Bare at den er et godt alternativ om ingenting annet er tilgjengelig...

Lignende tråder

1. OLED skal skyte i været
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 15
    Siste melding: 09-02-2013, 12:51
  2. Sony: Vi kommer med OLED og passiv 3D
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 03-06-2012, 19:40
  3. Svar: 64
    Siste melding: 01-24-2012, 13:23
  4. Brillefri 3D-OLED fra Sony