HDMI-switch for å unngå HDCP (kopisperre)?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDMI-switch for å unngå HDCP (kopisperre)?

Hei!

Etter at vi kjøpte ny dekoder fra Canal Digital nylig så skjedde det noe galt med vår gamle Pioneer plasma fra 2005 ved tilkobling. Jeg fikk beskjed om at TV-en ikke støtter HDCP (kopisperre). Dette er naturligvis feil, men tilkoblingen av den nye dekoderen har på en eller annen måte forårsaket en eller annen skade på TV-en som gjør at vi får beskjed om at den ikke ha HDCP. Vi har fått bekreftet på verksted at det er TV-en det er noe galt med. TV-en fungerer fortsatt med produkter som ikke har HDCP eller der man kan slå dette av, f.eks. mediespilleren min eller gamle RiksTV-dekodere. Men med Canal Digital-dekodere (som vi har) så fungerer det ikke. Med andre ord får vi ikke sett TV.

Løsningen på problemet er altså å slå av HDCP på det produktet som er tilkoblet TV-en, noe som ikke går an på Canal Digitals dekodere. Derfor har jeg søkt på Google for å finne ut om det går an å omgå problemet på annen måte. Da fant jeg denne artikkelen: http://mercianmedia.wordpress.com/20...-hdcp-devices/

Ifølge artikkelen fungerer denne HDMI-switchen/splitteren som en HDCP-stripper/fjerner. Altså slik at dekoderen tror at TV-en har HDCP da? Er det noen som har erfaring med dette? Er tilsvarende produkt til salgs i Norge? Vil det fungere?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt hit'n miss, men veldig mange slike switcher stripper signalet udokumentert. Dvs. de dropper egentlig bare å legge HDCP på utsignalet igjen... Veldig mye billige kina-switcher fungerer sånn, så det kan hende du er heldig hvis du bestiller noe fra dealextreme.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessverre har mange tunere en notorisk dårlig implementering av HDMI med HDCP. Jeg tror samtlige Canal Digital tuner modeller har hatt problemer opp mot en eller flere TV-produsenter. Du kan sannsynligvis bare glemme å få hjelp av Canal Digital i dette tilfellet. Deres kundeservice aner sannsynligvis ikke hva du snakker om.

Det er ikke tillatt av HDMI å lage produkter som fjerner HDCP, men det kan jo hende at det finnes billige kina switcher hvor dette i praksis skjer. Jeg tviler på at det blir markedsført slik.

Personlig vil jeg anbefale deg å se på HDfury. Disse boksene tar inn HDMI (med HDCP) og konverterer dette til komponent video. Komponent video støtter også HD (opp til 1080i). I utgangspunktet er dette heller ikke lov, men produktet finnes likevel. Er opprinnelig utviklet for å hjelpe folk med CRT-projektorer uten DVI/HDMI.

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV-en er bare HD-klar, så at komponent bare støtter 1080i, gjør ikke noe. Så vi vil få like bra bilde med komponent i ene enden, som en ren HDMI-kabel da? Vil det ikke bli bedre bilde med ren HDMI-kabel på 1080i enn det blir med komponentkabel på 1080i?

Jeg fant denne videoen om slike bokser som konverterer HDMI til komponent: http://www.youtube.com/watch?v=11DjcOEylwo

Det virker som at man aldri vil ha en garanti for at en slik boks vil fungere. Han sier jo også at ikke alle fungerer. Videoen er riktignok fra 2011. Jeg fant ikke en boks på HDfury sine sider som konverterer til komponent heller.

Er veldig irriterende at dette skjedde nå. Det er mine foreldres Pioneer som nå ikke fungerer. Jeg hadde tenkt at den skulle vare i 3-4 år til og at foreldrene mine da kunne kjøpe seg en OLED med 4K til en ok pris. Tror dere ikke OLED med 4K vil være mye rimeligere om 3-4 år?

Alternativet er jo å kjøpe en Panasonic plasma ST60 55-tommer til 12 000 kr nå. Jeg vet om en butikk som har den på lager faktisk. Den TV-en har jeg selv, og den er fantastisk. Men da blir det ikke til at foreldrene mine kjøper en OLED om 4 år for å si det sånn, og det er litt dumt, for det blir nok helt spektakulært.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her: http://www.hdfury.com/i-need-to-convert-hdmi-to-yuv/
    Kanskje denne fungerer: http://www.hdfury.com/shop/gamer/hdf...r-2-component/

Jeg er enig. Kjedelig situasjon. Det er kanskje enklere å sende tilbake PVR'en til Canal Digital og se om du kan få tak i en gammel PVR som fungerer. Disse er riktignok ganske dårlige... ;(

Ellers er jo en ST60 en flott TV. Det er nok sannsynlig at OLED er rimeligere om 3-4K, men samtidig ser det ut som om LG er de eneste som kommer til å lage disse i den nærmeste tiden. Det kan tyde på utfordringer med produksjon og pris. I størrelser under 55-tommer er det ikke nødvendig å vente på 4K. 1080p er jo meget bra. 4K sendinger i Norge er det nok lenge til og vi får heller ikke noe plateformat med det aller første ser det ut som.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner noen som kjøpte denne og den "glemmer" å sende med HDCP i hans tilfelle... http://www.tomtop.com/4-port-hdmi-au...box-c1173.html

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut at den gamle ADB-dekoderen fra Canal Digital har komponentinngang. Og det har jo TV-en også. Så da koblet jeg opp for å se hvordan det ble. Men det ble en skuffelse. Fargene ble veldig sterke, bildet ble ikke så skarpt som gjennom HDMI og det ble dessuten en del mer støy i bildet. I tillegg så ble bildet strekt oppe og nede, slik at NRK-logoen ble kuttet. Klarte ikke å fikse det heller.

Så det ser ut til at det eneste håpet vi har for å få den TV-en til å fungere skikkelig igjen, er en slik HDMI-svitsj. Men i og med at det også tydeligvis er en halvgod løsning og i og med at vi ikke har en garanti for at det vil fungere skikkelig, så bestemte vi oss for å kjøpe ST60 før det er for sent. Alternativet er å sitte og vente på OLED i 4 år med en gammel Pioneer som jeg kanskje ikke får til å fungere igjen eller vår TV nr. 2, en Panasonic plasma PX80 fra 2008 på 42 tommer, som ikke er hva den en gang var. (Sortnivået er jo lysere enn før og dessuten så er den litt liten).

Så vi satt oss i bilen, tok en ferge, og reiste i 1,5 til en Expert-butikk for å kjøpe ST60. Er jo ikke mange igjen på markedet. Vi ble fortalt at den var splitter ny. De hadde bare to eksemplarer igjen. Da vi kom hjem med den og koblet den opp, så var den full av innbrenning både her og der. Så TV-en må ha vært brukt til utstilling. Så nå må jeg styre for å finne en løsning på dette også...

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han på expert har driti på leggen. I og med at han sa den var ny og det ikke står demo på kvitteringen så er det
    bare å levere den tilbake.
    Evt kan du jo bli enig om å få ett avslag på prisen du ga. Det er fult mulig selv om du allerede har betalt.
    Demo produkter skal annonseres og selges med kvittering på at det er demo.
    Hvis han sier at du allerede har fått avslag i prisen,så kan du bare referere til at du forventet et nytt produkt for den prisen.
    Med å referere til hva selgeren sa og at kvitteringen ikke sier noe annet.
    Da kommer han sikkert til enighet :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo også åpenbart at det er en mangel ved produktet hvis det allerede leveres med innbrenning. Da er det jo bare å be om å få det andre eksemplaret hvis det er nytt. Får satse på at det løser seg... en 60-serie fra Panasonic eller en F8500 fra Samsung er nok helt klart de beste skjermene på markedet nå og en stund fremover (med mindre man har råd til de få OLED-modellene som finnes). Såvidt jeg vet har Samsung fortsatt å produsere F8500, men usikker på om de selges i Norge lenger.. det bør vel gå an å høre med Samsung om. Jeg er i alle fall veldig glad for at jeg slo til på en VT60 i fjor, for i år så ser jeg ikke en eneste skjerm i prisklassen fra 25K og under som jeg har lyst på... på en måte litt befriende også :P VT60-en skal jeg nok beholde så lenge det er liv i den... samme med VT50-en jeg har som er litt mindre. Til tross for noen issues med panel-uniformitet er den fortsatt en av de beste skjermene jeg noensinne har sett.

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Expert-butikken hadde ett eksemplar til av den samme TV-en. Den skal være ubrukt. Jeg merker at jeg er skeptisk, for jeg kan ikke sjekke det før vi får levert TV-en, men satser på at den er i orden. Hvis ikke så får de bytte panelet eller gi oss en fint prisavslag. De måtte finne en måte å få fraktet den hit til Molde da, og det kommer nok til å bli en ekstrautgift for dem. Men, men, det får være Experts problem.

Tror forresten at jeg forsøker å bestille en slik HDMI-svitsj. Kanskje den som ble anbefalt i artikkelen jeg linket til? Hvis jeg skulle få Pioneeren til å fungere igjen, så vil den i så fall være en meget god TV nr. 2. Men hvis svitsjen ikke fungerer, så vet jeg ikke om jeg gidder å styre mer med det. Blir jo fort kostende noen kroner hvis jeg prøve og feile for å få det til.

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det er risiko for innbrenning på ST60, så må jeg sette kontrasten veldig lavt. Faktisk så langt ned som 30. Dette går dessverre ut over bildekvaliteten i stor grad. Bildet blir veldig mørkt. Om kvelden når det er mørkt ute, går det fint, men det ble ikke så lett for mor å se God Morgen Norge i dagslyset i morges, for å si det sånn. Setter jeg kontrasten på 60, så blir det et helt annet bilde, men da får vi garantert innbrenning. Æsj! Var en helt annen glans over bildet på Pioneeren. Jeg kjøper en sånn svitsj, og ser om jeg får det til å fungere. Hvis jeg gjør det, så spørs det om vi leverer ST60 tilbake på returretten.

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg ser at den splitteren som ble anbefalt i artikkelen jeg linket til er en splitter og ikke en svitsj. Har skjønt det sånn at splittere ikke fungerer, mens svitsjer fungerer. Stemmer det? En svitsj har altså en knapp eller fjernkontroll som gjør at du velger den HDMI-inngangen du vil bruke. Var en reparatør som sa at slike splittere ikke vil fungere.

Er litt mye å bruke 450 kr på en dings som ikke fungerer.

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folkens!

Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe en sånn HDMI-svitsj nå, for å se om jeg kan få den gode gamle Pioneeren til å fungere igjen. Men nå har jeg oppdaget et nytt problem. Jeg har en WD TV-mediespiller. Når jeg går inn på Netflix på den, og setter på en film, så blir bildet bare svart. Så trykker jeg "tilbake" og kommer til oversikten over filmene igjen. Da viser Pioneeren oppløsningen oppe i høyre hjørne. Hva er dette for noe da? Det fungerer fint på en annen TV. Dessuten så er det ikke noe problem å vise videoer i YouTube-appen, og det går også fint å spille av filmer gjennom mediespilleren fra en harddisk.

Kan jo hende at det går an å se TV gjennom dekoderen da, men bør jeg ta det at Netflix ikke fungerer som et signal på at jeg bare bør droppe dette prosjektet?

Lignende tråder

1. DVI - HDMI (HDCP problemer?)
    By Sumsang in forum Generell video
    Svar: 2
    Siste melding: 02-26-2007, 01:04
  2. HDMI m/ HDCP
    By smurt in forum TV-apparater
    Svar: 3
    Siste melding: 05-28-2006, 11:19
  3. HDMI switch uten HDCP, kan den brukes?
    By ovegeir in forum Kabler
    Svar: 1
    Siste melding: 03-31-2006, 14:00
  4. HDMI og kopisperre, frykten for svart skjerm!
    By web76 in forum TV-apparater
    Svar: 8
    Siste melding: 08-18-2005, 15:59
  5. DVI fra DVD til TV m/ HDMI (HDCP)
    By sweetspot in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 0
    Siste melding: 08-03-2005, 01:30

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg