Hjelp til valg av TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av TV

Da er det på tide med ny TV igjen. Etter 4 servicer på Philips TV-en min så ser det ut som krediteringen går i boks i løpet av uken.

Som vanlig så sliter jeg med valgets kvaler og jo mer jeg leter og leser tester jo mer krangler jeg med meg selv. Budsjettet er opptil 16K. Noe over dette vil jeg helst ikke gå.
    Størrelse 55" tenker jeg holder i lange baner. Sitter ikke så langt ifra der TV-en vil stå så noe større tror jeg blir for stort.

3 bruksområder - Vanlig TV-titting, film og så har jeg en PC tilkoblet som blir brukt til alt mulig fra surfing til spill/film.

Det viktigste for meg er kvalitet. Etter å ha klart å velge flere mandagsTV-er som har gått frem og tilbake fra verksted så setter jeg byggekvalitet veldig høyt.
    Bilde, lyd og design kommer hakk i hel.

De modellene jeg vurderer til nå:

Sony KDL-55W807 Pris ca 12K
    Sony KDL-55W905 Pris ca 16K
    Sony KDL-55W955 Pris ca 16K Siden pris er lik som 905 modellen så holder jeg en finger på 955 modellen

Samsung UE55F8005 Pris ca 14K For meg så ser dette ut som en god modell, men ser mange syter på F8005, clouding osv så blir litt i tvil. Men tar den med allikevel

Først å fremst så vurderer jeg Sony modeller som dere ser og må si at jeg liker alle utifra tester jeg har lest.
    Men nå tror jeg at jeg er kommet så langt jeg kan på egenhånd. Jo mer lekse jeg gjør jo mer forvirret blir jeg om hvilken modell jeg bør gå for
    Spør derfor dere. Hvilken TV ville dere gått for og hvorfor?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Annskaffet meg en Samsung 55" F8005 og er meget godt fornøyd med den. Måtte kallibreres litt da, men etter det så er bildet bra, og clouding har jeg ikke sett noe til. Men når det er sagt, så vet jeg noen som sliter med nettopp dette på 8 serien. Byggekvaliteten er bra, og jeg synes smartfunksjonene er de beste på markedet. Lyden er(som samtlige flatskjermer) elendig, men d bryr meg ikke da høyttalerne i tven aldri blir brukt
    Sony leverer meget gode sjhermer, og kan kanskje være bedre rett ut av esken en f.eks Samsung. Litt smak og behag kanskje? Men ikke dårlige skjermer iallefall Da 2014/2015 modellene kjøres ut i butikker i disse dager, bør man være raskt ute med å få seg en 2013 modell. Blir det tomt, så må man gjerne opp betraktelig i pris på disse modellene.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ta en tur til butikken i morgen å se på F8005. Hvor lenge har du hatt din? Noen problemer?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt min et par måneder. Ingen problemer sålangt Betalte underkant av 13k for den, så man kan gjøre røverkjøp nå hvis man får tak i
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Las i ein test at 955 modellen til Sony faktisk skulle vera dårlegare enn 905 modellen. No hugsar eg sjølvsagt ikkje kvar eg las det, så om det faktisk stemmer, kan eg ikkje sei noko om.

905 skal vel vera ein av dei, om ikkje den,beste lcd tven på marknaden no?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vært i butikkene og kikket i dag.
    Samsungen dropper jeg. Utrolig nok var det ingen som ville anbefale Samsung. Litt spesielt at en butikkansatt rakker ned på et merke de selger :-)

Så tror jeg kommer til å gå for Sony sin 807 eller 905 modell. 955 har fått noe kritikk pga svartnivået så tar ikke sjansen med den.

Men uansett så får et kjøp vente på seg. Fikk en telefon fra Philips sin representant (Neisa) i dag og de vil ikke gi meg penger for den gamle TV-en. De tilbyr en 46PFL8008S som erstatning-TV. Prøvde å forhandle meg opp til en 55" mot å betale mellomlegget, men ikke søren heller.
    Merkelig måte å ordlegge seg. De "foreslår/tilbyr" denne modellen som erstatning, men når man prøver å forhandle litt så er det "take it or leave it"..

Tror jeg prøver å selge TV-en når den kommer. Vil ikke ha noe mer med Philips produkter å gjøre. Møkk lei produkter som er fulle av seriefeil og tull. Får ta opp tråden igjen når jeg har klart å dumpe den nye TV-en over på en annen..

Takk så langt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg har akkurat kjøpt en Samsung 65" F8005 og sliter med noen småting. Sa noen av de selgerne hvorfor de ikke ville annbefale Samsung? Prøver bare å få et inntrykk av om problemene jeg har opplevd er "kjent" i bransjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første jeg sa i alle butikkene var at jeg var på jakt etter et kvalitetsTV og ikke noe som ramlet i stykker så styrte de unna Samsung med engang og anbefalte Sony, Panasonic og LG.

De sa veldig lite hvorfor egentlig om hvorfor, men da jeg sa at det var sikkert pga de typiske Samsung problemene som kjipe kondensatorer og panel som har en tildens til utvikle striper/skyggeområder, noen modeller som sliter med clouding osv. så var selgerne mer eller mindre enige på alle punktene mine og litt til.

Kjapt fortalt så spesifiserte jeg at det viktigste for meg var et holdbart TV og da var det ikke tvil på hva de IKKE ville anbefale..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig at de sier det. Etter det jeg har undersøkt er Samsung tver noen av de mest holdbare produktene som fins der ute. Ekstremt lite feil på skjermene deres. Clouding og andre slike problmer er jo strengt tatt ikke feil, men en svakhet i selve kant-led teknologien, og ikke bare et Samsung problem.
    Kommer vel også an på hva man har vært vant med tidligere. Ser ingen feil på min tv ang bilde. Hadde jeg hatt en bildenerd her som hadde studert den under lupen, kan det sikkert hende han hadde sett samme feilene på min... Jeg er i allefall strålende fornøyd sålangt. 8 serien er jo tross alt en toppmodell. Men selv 5 og 6 serien til Samsung har lite feil.

Sony har byttet levrandør av paneler i årets modeller og har fått en del pepper for dette valget, bla. på sortnivå.

LG lager gode tver, og kan være et godt valg, men ikke like gode på smartfunksjoner som Samsung, men dette er jo kun om man skal bruke tvens apper aktivt, og hente materiale fra ens hardisker o.l. Til tv bruk, så er det nok smak og behag.

Panasonic har sluttet med plasmatv er, men er man heldig, så finnes det kanskje noen i butikker rundt om i landet som fortsatt har på lager. Superbe skjemer bildemessig. Kan også sjekke om Samsung eller LG fortsatt har plasmamodeller. Er usikker på dette.

At en selger ikke vil selge Samsung må vel være fordi de ikke tjener nok penger da de gamle modellene fases ut og sikkert har blitt "dumpet" i pris...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan godt være noen baktanker.. Vanskelig å si..

Men vet det er mye feil på Samsung. Av egen erfaring på mine TV-er og så har jeg jobbet en del år på verksted som fikset TV-er så tror jeg har sett det meste.

Vil tro svarene jeg fikk har noe med måten jeg førte meg på. Som sagt så gjorde jeg stort poeng i at jeg ville ha en holdbar kvalitetsTV, men må legge til at jeg ikke nevnte noe om et merke før de anbefalte Sony, Panasonic og LG.

Men om det har vært baktanker kan jeg ikke si, men synes det var litt morsomt at av 3 butikker og 3 selgere så sa alle mer eller mindre det samme.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv jobbet i butikk, og da var det LG som var "synderen" på tv apparater... En del Panasonic og faktisk. Feilene(dette er noen år tilbake og gjalt plasmaskjermer) gikk på ghosting og innbrenning, samt pixelfeil. Solgte også Samsung, og det var omentrent ikke feil på disse, men mulig det har endret seg på et par tre år... Nå skal det sies at all billigelektronikk(alt i ett plastanlegg og lydplanker) er det generelt mye feil på, men det gjelder alle merker...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle merker har sine svakheter. Noen større enn andre.
    De jeg vil luke ut er de som gjør de største bommertene og ikke ser ut til å lære av dem.
    Alle kan ha en dårlig modell eller to, men det jeg synes er merkelig er at istedet for å løse problemet så bruker dem samme kvalitets reservedeler istedet for oppgraderte versjoner. Selvfølgelig fungerer det noen ganger, men er ikke et ukjent fenomen at noen produkter går frem og tilbake fra verksted for å skifte samme del om igjen og om igjen til kjøpet blir hevet. Regner med det er et økonomisk sjansespill fra deres side som gjør at de opererer på denne måten.

Så en fransk dokumentar på NRK for ikke så lenge siden hvor de gjorde undersøkelser om kvalitet på forbrukerelektronikk. Var en scene der fra et verksted som satt og fikset komponenter til TV-er og de sa det mer eller mindre rett ut. At merkene de så mest av var Samsung og feilen som gikk igjen var kjipe kondensatorer og tok kvelden. Hvis jeg husker rett så sa de at det kunne virke som om TVene var laget for å kun virke i en begrenset periode utifra delene som var brukt. Noen kroner til pr TV på bedre kondensatorer så ville levetiden bli utvidet med mange tusen timer sånn uten videre.

Selvfølgelig kan en produsent ta seg i nakken å bedre seg. Men min personlige mening er at av mange har hatt de samme problemene i 10 år+ og de ser ikke ut til å være villige til å fikse heller. Bedre da å styre unna som jeg prøver å gjøre.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje derfor min LG 42" plasmaskjerm bare en vakker dag sa "poff" ca 6 år etter den ble kjøpt? Skjønner problemstillingen, og det er nok mye sant i det. Nå ville jeg ikke tatt alt det som forbrukerinspektører o.l. sier på tv for god jord, men sikkert ikke helt usant heller.
    Ingen vits i å kjøpe et produkt du ikke blir fornøyd med, og tv er jo en stor investering. Selv om de fleste sjapper har 30-60 dagers returrett, så er det et styr med et så stort produkt å frakte dette til og fra, men er kansje bare å bruke denne angreretten for det den er verd om man skal bli skikkelig fornøyd? Om en tv har clouding eller lyslekasjer o.l., så synes vel dette med en gang man har tatt den ut av esken.
    Du får ha lykke til uansett og skriv gjerne på hva valget ble når du investerer

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen tvil om at blant andre Samsung driv med planlagt produktdød som ein del av deira foretningsmodell. I tillegg er dei lite villige til å oppdatera eldre produkt eller ha bakoverkompabilitet. Kundeservicen er lite hjelpsom inkompetent etter mi erfaring.

Eg har samsung kjøleskap,frys,tv,mobil,bluray,tuner, harddisk og brennar. Men no kjem det aldri meir eit samsung produkt i hus her. Mest på grunn av levetid.

Dersom smarttv er viktig,så er vel uansett ein ekstern avspelar best.

Lignende tråder

1. Svar: 62
    Siste melding: 03-18-2010, 14:25
  2. Hjelp til kopling av forsterker og hjelp til valg av reciever!
    By Munty in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 11-14-2008, 13:11
  3. Hjelp til valg av SUB
    By mrgood in forum Høyttalere
    Svar: 9
    Siste melding: 09-05-2007, 21:19
  4. HJELP! Trenger hjelp til valg av receiver!
    By haunik in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 6
    Siste melding: 03-13-2006, 19:38
  5. Hjelp til valg av Sub
    By Idiss in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 6
    Siste melding: 12-05-2003, 19:15

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg