Samsung UE65F8005 lyslekkasje/clouding - er dette akseptabelt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Samsung UE65F8005 lyslekkasje/clouding - er dette akseptabelt?

Har akkurat kjøpt ny Samsung 65" F8005 fra Lefdahl for det nye tv-rommet i kjelleren og sliter med lyslekkasje i form av lyse striper langs topp og bunn av panelet. Dette er andre apparatet med samme feil (første gikk tilbake på returrett). Har ikke kjøpt noen kant-LED tv før så vet ikke helt hva jeg skal forvente og må derfor spørre vise sjeler der ute om dette er noe man må forvente eller som dette skal være dekket av reklamasjon/garanti. Feilen oppstår vanligvis ikke i veldig mørke scener men snarere i scener som er en blanding av lyse og mørkere partier. Dvs. at feilen er ikke alltid synlig.
    Vedlegg 111953Vedlegg 111955Vedlegg 111952Vedlegg 111954Vedlegg 111956

Jeg har to gamle sony bakbelyste tv'er (V2500 og W4500) som har litt clouding men ingenting som likner dette her. Lefdahl lot meg ikke få returrett på apparat nummer 2 og jeg er i kontakt med Samsung support men de er veldig eksplisitte på at clouding *ikke* dekkes av garanti. Dog har de ikke tatt noen avgjørelse på dette apparatet enda.

Mvh Hans
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Samsung UE65F8005 lyslekkasje/clouding - er dette akseptabelt?-dsc02990-jpg   Samsung UE65F8005 lyslekkasje/clouding - er dette akseptabelt?-dsc02987-jpg   Samsung UE65F8005 lyslekkasje/clouding - er dette akseptabelt?-dsc02980-jpg   Samsung UE65F8005 lyslekkasje/clouding - er dette akseptabelt?-dsc02986-jpg   Samsung UE65F8005 lyslekkasje/clouding - er dette akseptabelt?-dsc02975-jpg  

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt normalt. Clouding er et onde som har kommet for å bli sammen med edge LED. Dersom du kjøpte på Lefdal så har vel de uansett åpent kjøp, og om du er innafor fristen kan du jo alltids heve kjøpet. Men jeg tror ikke du kan regne med å finne noe edge LED som ikke har dette problemet i en eller annen grad.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heilt vanlig ja, utrolig irriterene. Er bl.a derfor det står plasma hos meg
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for tilbakemelding.

Har som sagt byttet en gang og ble enig med Lefdahl om å ikke få 30 dagers returrett mot at jeg fikk teste nytt apparat i butikken. Beklageligvis var det lite tilgang på testmaterialet så jeg fikk ikke avdekket problemet der. Kanskje bare noe jeg må venne meg til?

Synes bare det var så rart at bla. Lyd og Bilde i sin test kommenterte "Samsung har blant annet løst problemet med lyse striper over og under skjermen,..." som er akkurat det jeg ser! Men ser ut som problemet har bedret seg litt etter firmware update og er heldigvis ikke problem for film og innhold jeg kan flytte bort fra topp/bunn så muligens jeg slår meg til ro med det. Er veldig fornøyd med resten av apparatet selv om dette var et skår i gleden.

Mvh Hans

Sist endret av hlok; 05-03-2014 kl 22:29

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter nærmere testing er det fremdeles like dårlig som før så jeg kommer til ringe Samsung og få over en tekniker.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er som flere har nevnt helt vanlig at en får disse stripene på Samsung. De blir mere synlig dess større skjermen er er min erfaring. Dette er naturlig utfra måten tv er bygd opp på med side belysning. Du kan prøve å sette tv i FILM modus å dempe baklyset til ca 8. Prøv å se hvordan lysslippet er da? Ingen Samsung F serie jeg har kalibrert har vært uten dette lysslippet langs kantene. Kalibrering hjelper noe men en får ikke dette helt bort. Skal nevens at F serien er et mega hopp til det bedre hvis en sammenligner med de eldre Samsung modellene (C,D,E) serien. Det er pr idag kun OLED eller Plasma som vil løse dette problemet for deg.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en 55" f8005, og jeg kan ikke se noen clouding på min. mulig dette forværres jo større skjermen er...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt Vis post
    Det er som flere har nevnt helt vanlig at en får disse stripene på Samsung. De blir mere synlig dess større skjermen er er min erfaring. Dette er naturlig utfra måten tv er bygd opp på med side belysning. Du kan prøve å sette tv i FILM modus å dempe baklyset til ca 8. Prøv å se hvordan lysslippet er da? Ingen Samsung F serie jeg har kalibrert har vært uten dette lysslippet langs kantene. Kalibrering hjelper noe men en får ikke dette helt bort. Skal nevens at F serien er et mega hopp til det bedre hvis en sammenligner med de eldre Samsung modellene (C,D,E) serien. Det er pr idag kun OLED eller Plasma som vil løse dette problemet for deg.
    Hei,
    jeg har eksperimentert en del med forskjellige settings bla. Film-modus m/ 6-10 i backlight og det hjelper lite på problemet. Det som konkret hjelper er å "flytte" bildet 3-4 hakk nedover med plasserings-funksjonen men da mister man litt innhold på bunnen + det fungerer kun på HDMI-input, ikke på app'er (Netflix, HBO, Plex, etc.).

Noen som vet om noen funksjon i f.eks. service-menyen som forskyver hele bildet nedover for alle kilder? Alternativt vurderer jeg å putte på en tynn stripe med svart tape på toppen av panelet. Uansett avventer jeg dom fra teknikker før jeg gjør noe, service-firma skal ta kontakt i løpet av de neste dagene.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at baklyset er ekstremt ujevnt på mange Samsung-modeller, også de dyre. På dette området er eks. Sony, mye bedre (min erfaring, nok en gang).

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må sies at jeg er veldig fornøyd med tv'n bortsett fra disse lyse stripene som jeg er usikker at jeg klarer å venne meg til. Skulle bare ønske at teknologiene de valgte var mere for billed-kvalitet enn for å få tynne tv'er. Har null problem med å ha 5-10cm tykk tv hvis jeg kunne unngått bleed/clouding. Bak-LED er selvsagt et alternativ men finnes vel nesten ikke lenger, selv i topp-modeller?

Mvh Hans

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha sett bildene dine, så kan jeg si med sikkerhet at jeg IKKE har dette på min skjerm. Er synd hvis man ikke får støtte i bytting av skjerm på dette, og at det kun er flaks som skal avgjøre om tven er som den skal når man pakker den ut av eska...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mistenker at dette er et større problem på 65", spesielt når jeg nå har sett det på to forskjellige apparat. Ikke nok til å lage noe statistikk ut av akkurat men... :-)

Avventer å bli kontaktet av teknikker men skal oppdatere tråden etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat blitt kontaktet av hyggelig teknikker. Han sa det var sjeldent det gikk ann å "fikse" på et eksisterende apparat og at Samsung sentralt er blitt veldig strenge på garantisaker med clouding/bleed. Da jeg fortalte at jeg hadde bilder som dokumenterte problemet ble han mere positiv og vi har avtalt at han skal ta bildene med videre med Samsung i Stockholm som tydeligvis er de som avgjører om noe kan/skal gjøres.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satser på at det ordner seg

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner at jeg ble litt mere optimistisk nå. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ak, jeg har to bakbelyste Sony'er fra før av men de er veldig gamle og annen teknologi så vet ikke hvor mye det teller. Måtte forøvrig bytte den ene en gang på grunn av for mye clouding. Men sånn som det er nå gir min 5 år gamle Sony 46" W4500 bedre bilde som helhet i forhold til Sammy'n selv om den er bedre på alt annet. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat hatt min inne hos tekniker. Jeg hadde hatt tven en uke å oppdaget identisk det problemet det du har. Ifølge samsung var dette innenfor spesifikasjonene så det ville ikke reparere tven. Så tven går rett tilbake til elkjøp å jeg kjøper en sony tv. Sånt piss skal jeg ikke ha i hus

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det hørtes ikke lovende ut. Synd at jeg ikke har bytte-rett på den jeg har nå. Fikk et tips om at Samsung har et klageorgan man kan prøve hvis man får avslag som heter "Voice of Customer". Er vel det som blir neste for meg hvis jeg får avslag og så evt. reklamasjon. Dette kan da ikke lønne seg i lengden for Samsung! :-(

Mvh Hans

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk akkurat beskjed fra teknikker at Samsung Stockholm har avslått at det er noe galt med "innenfor spesifikasjon". Merkelig at en tv-produsent har bilde-feil som del av spesifikasjonen sin men er tydeligvis ikke den samme som kundene får før de handler.

Har tatt saken videre med Samsung "Voice of Customer" men har vel ikke så mye håp. Her lukter det reklamasjonssak. :-(

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering: Samsung Voice of Customer regnet heller ikke dette som en feil. Reklamasjon neste!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Siste melding: 05-03-2014, 15:51
  2. Svar: 5
    Siste melding: 01-13-2014, 19:46
  3. Konfiguering av Samsung UE65F8005
    By dinsdale in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 10-13-2013, 17:58
  4. Samsung UE65F8005 eller projektor i stue?
    By kaka in forum TV-apparater
    Svar: 17
    Siste melding: 08-10-2013, 09:20
  5. Er dette clouding ?
    By raeggis in forum TV-apparater
    Svar: 25
    Siste melding: 04-12-2012, 12:05

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg