Kreditering av TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kreditering av TV

Et spørsmål jeg ikke blir klok på:

Hva har jeg krav på/kan forvente av netonnet når min 3,5 år gamle 60" LG plasma tv er defekt og er godkjent for kreditering/reklamasjon ? Da min tv fikk en vertikal stripe på skjermen konkluderte verksted/LG med at tv'en var defekt - ingen reparasjon. Har lest diverse innlegg ift. heving av kjøp, omlevering av "tilsvarende" tv, kreditering av hel kjøpesum/bruksfradrag, expert dommen... Har kontaktet Forbrukerrådet som svarer meg relativt greit ift. dette med omlevering, med eksempler fra Forbrukertvistutvalget som tolker dette med tilsvarende vare ganske strengt. Praksis rundt omkring er vel også ulik slik jeg har forstått det.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis tven blir ombyttet, så skal du vel få en tilsvarende tv. Altså en 60" plasma. Det man kan gjøre om man ønsker, er vel å legge noen kroner imellom å få en enda bedre skjerm. Det har jo skjedd en del på 3,5 år, så en dagens 60" plasma vil jo være langt bedre uansett prisklasse omentrent en den du hadde, selv om den kostet en god del mer da du kjøpte den.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er regelen er at det skal erstattes med tilsvarende eller bedre produkt, eller evt. reparasjon av produktet. Dersom det fører til en kreditering får man det man ga, minus et fradrag for tiden man har eid varen. Det skal også gis renter til forbrukeren med dette beløpet som grunnlag. Vet ikke om det finnes noen bestemmelser for hvor lenge det er meningen at et TV-apparat skal vare, men dersom det er 10 år, så vil selger kunne trekke fra 30% av kjøpesummen på en kreditering etter tre år. Dersom det er meningen at TV-apparatet skal vare i 5 år, kan selgeren trekke fra så mye som 60% av kjøpesummen. Dette regnes ut fra hvor lenge av varens antatte levetid kunden har hatt nytte av varen. Derfor er det som regel alltid mest ideellt for forbrukeren å få et erstatningsprodukt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •