midlertidig innbrenning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

midlertidig innbrenning

Noen som har prøvd å reklamert på panasonic vt60 på grunn av midlertidig innbrenning?
    Har en pågående sak nå der jeg blir sendt hit å dit mellom elkjøp, panaonic osv.
    Det er nok å spille 2-3 timer på skjærmen så får jeg innbrenning. Ser jeg film 10-15 timer begynner det å forsvinne igjen.
    Frustrerernde å ha i bakhodet hver gang en spiller att tven ikke tåler spilling.Har ett lite håp om jeg får byttet tven i en led.
    Ifølge forbrukerrådet skulle jeg ha rettighetene på plass, men tenkte å høre med dere om dere har noen erfaringer

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er interessant hvis denne saken ender i forbrukertvistutvalget, for det foreligger ingen dom som har satt presedens for innbrenning fra spilling. Det du beskriver er dog noe du dessverre ikke kommer unna de nyere Panasonic-skjermene. Hadde også satt pris på om du delte mest mulig av saksgangen og hva de forskjellige partene uttaler. Det kan være til hjelp for mange her ved en senere anledning. Ta derfor gjerne saken til FTU om du må.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har prøvd ennå? Jeg kan da vel umulig være den første med dette problemet ? Skal prøve å få delt mest mulig med dere om saksgangen. Jeg kan forresten si att jeg snakket med en kar på elkjøp i helgen, han sa jeg hadde ingen rettigheter. Så det er forskjellige oppfatninger alt etter hvem man prater med. Ett annet irritasjonsmoment er jo att tven mest sannsynlig må inn til vurdering. Siden dette er en 65 tommer må elkjøp komme å hente den, så viss jeg ikke får reklamert på dette så blir jo det flere tusen i utlegg på frakt å arbeidstimer også.Kan også si att panasonic ville jeg skulle fremprovosere innbrenningen viss den skulle inn også. Så viss jeg ikke får reklamert på det, så sitter jeg også kansje med en tv som ikke lar seg fikse igjen..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er viktig her er at du kan dokumentere at Panasonic sier du skal dette. Da bør du ha ditt på det tørre. Og hva rettigheter angår, så vil nok FTU lett sette Elkjøp på plass hvis det går så langt. Du har rettigheter, men det er ikke nødvendigvis sikkert at det du opplever er en reklamasjonsgrunn. Og du er nok ikke den første som har dette problemet, men jeg tror ingen har tatt en sak på det til FTU enda. Det foreligger én dom på det som har satt presedens, og den sier at innbrente TV-logoer er reklamasjonsgrunn, for det gjør at et tv-apparat ikke kan brukes til å se på tv-sendinger med, noe som gjør at den er uegnet til ment bruk. Spilling derimot tror jeg ligger litt i en gråsone, det er derfor det hadde vært interessant om saken ble tatt så langt.

Det virker også urimelig at du skal måtte ta fraktkostnadene selv dersom de ikke godkjenner reklamasjonen. Du har jo forklart dem hva som er problemet, og at dette ikke er hva du forventer av tv-en. De må kunne svare deg på disse tingene uten at de skal påtvinge deg en vurdering. Men erfaringsmessig er Panasonic noen jævler å ha med å gjøre, så jeg ville ikke forventet å vinne frem den veien. Forbrukerrådet kan forhåpentligvis gi deg noe hjelp på veien om hva du bør gjøre, hva du har krav på osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt vanskeliig å dokumentere det som ble sagt i telefon, men viss de sier det en gang til i en mail osv blir det lettere. Tror kansje elkjøp prøver å skremme kundene fra å sende inn produktene sine med å si att kundene må betale frakt osv. Føler jeg har litt mange baller i luften nå, angående mailer å tlf hit å dit, så må ta en dag om gangen angående FTU å sånn. Men prøver å holde dere oppdatert om hva som skjer Kansje jeg er heldig å elkjøp bare vil få saken ut av verden

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, FTU er absolutt siste stopp så det er mye som skal gjøres før det. Men bare for å ha advart deg, så skal du ikke stole på at Panasonic hjelper deg så mye.. så denne delen med å fremprovosere innbrenning sånn synes jeg høres skummelt ut med mindre du får det skriftlig. I 2011 var det et eller annet rart med tv-ene deres som veldig stor andel av kunder følte var plagsomt, og bildet var virkelig dårlig på en del av disse... Panasonic gjorde ingenting med det og bare avfeide alle klager som "innenfor spec".

Hva Elkjøp angår, så er det nok mye kunnskapsløshet ute og går også. Det letteste hvis man vil få det som man vil der er å ha med seg utskrift av relevante lover. Men siden det ikke er snakk om permanent innbrenning er jeg heller ikke sikker på om det regnes som en kjøpsrettslig mangel. Det første et verksted (eller forhandler) ofte gjør når de får inn en tv med et slikt problem er at de kjører "skjermvask" i noen dager om de så må, og da er jo problemet "fikset" i deres øyne. Dette er hva jeg ville gjort selv i din situasjon:

1. Fått Panasonic til å svare på om det er å forvente at objekter fra konsollspill brenner seg inn i skjermen (helst skriftlig, dokumentasjon er alfa og omega i sånne saker for å få fortgang i ting)
    2a) dersom Panasonic sier at dette må du regne med, så er det videre til forbrukerrådet med det eksakte svaret for videre veiledning og hjelp
    2b) dersom Panasonic sier at dette IKKE er normalt, så klasker dette ned i bordet foran Elkjøp-folkene, for da har du dokumentasjon på at produktet ikke fungerer som det skal
    3. Dersom Panasonic sier dette er normalt, så få en skriftlig uttalelse fra forbrukerrådet som du kan argumentere mot Elkjøp med. Det hjelper deg lite å gå på Panasonic.

Dette er som jeg sa over spørsmål de ikke har noen grunn til å kreve tv-en inn for å besvare. Du har jo allerede fortalt dem at det ikke er permanent, du er "bare" misfornøyd med at du ikke kan spille på skjermen uten at ting blir hengende igjen lenge. Ble du forresten opplyst om innbrenningsproblematikken da du kjøpte tv-en? Hvis ikke, så kan du også bruke det mot dem. Om de ikke informerer om dette når du kjøper, så anses det å være en egenskap ved produktet du ikke hadde forutsetning til å vite og burde derfor ha hevingsgrunnlag (Ja, det står i manualen, men forbrukerrådet mener at dette ikke er godt nok og at forhandler ikke kan fraskrive seg ansvar ved å henvise til manualen).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble ikke opplyst om innbrenningsproblematikk nei, jeg spurte også, å han sa att disse promblemene var slutt på.Fikk telefon fra panasonic nå, att de henter tven. Men finner de ikke noe eller er dette normalt blir jeg belastet. Jeg har bade prøvd å ringe elkjøp, sende det mail Sendt mail til panasonic for å prøve å forklare dem att dette er en midlertidig feil, som lar seg vaske vekk. Spurte panasonic om innbrenning på grunn av spill er noe jeg kan forvente av en plasma. Fikk til svar att det er noe teknikeren kunne svare på når tven er komt til dem. Elkjøp vil bare sende meg videre til panasonic. Jeg har også skrevet til både panasonic å elkjøp det du skrev ovenfor. Att siden selger sa dette var ett problem fra fortiden å att han rett og slett overtalte meg til å kjøpe denne fremfor en toppmodell led så hadde jeg rett til å heve kjøpet. Dette står også på forbrukerrådet : Det kan det også være en mangel hvis selger har latt være å opplyse om viktige forhold du burde kunne regne med å få. Avhengig av hvor alvorlig mangelen er, kan du be om reparasjon, prisavslag, erstatning, få ny vare, eller å returnere den.
    Jeg får fortsatt ikke noe skikkelig svar verken fra panasonic eller elkjøp. Det som skjer nå, er att de henter tven å så må jeg ta det derifra.
    Jeg er veldig takknemlig for du tar deg tid til å gi meg nyttige å utfyllende svar. Hadde jeg vært like god å snakke for meg som deg, hadde jeg vel fått hevet kjøpet allerede.
    Tusen takk
    Bjørn-

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo selvsagt påstand mot påstand om det kommer til FTU, men her har jo selgeren gått langt i å love deg at dette ikke er noe problem overhodet. Her har du allerede hevingsgrunnlaget ditt (evt. krav om utbedring av feilen.. hva nå enn selger foretrekker å gjøre). Du ble lovet at innbrenning ikke var noe tema, du opplever at det er det og kan bevise det. Jeg skjønner ikke her hva Elkjøp driver og trenerer saken for. I denne saken her så har egentlig du "vunnet" uansett hva Panasonic måtte konkludere med, fordi; Hvis Panasonic sier at "dette er helt normalt", så har selgeren kommet med feilinfo til deg. Sier de at "dette er ikke normalt", så har du jo fått bekreftet et defekt produkt. Ut fra det du forteller her, så har du en veldig solid sak, selv om det kan være at du må påberegne å være litt tålmodig hvis Elkjøp-sjappa du har handla er spesielt vriene... men de når nok et punkt der de finner ut at det ikke er verdt det lenger og krediterer kjøpet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc Vis post
    Dette blir jo selvsagt påstand mot påstand om det kommer til FTU, men her har jo selgeren gått langt i å love deg at dette ikke er noe problem overhodet. Her har du allerede hevingsgrunnlaget ditt (evt. krav om utbedring av feilen.. hva nå enn selger foretrekker å gjøre). Du ble lovet at innbrenning ikke var noe tema, du opplever at det er det og kan bevise det. Jeg skjønner ikke her hva Elkjøp driver og trenerer saken for. I denne saken her så har egentlig du "vunnet" uansett hva Panasonic måtte konkludere med, fordi; Hvis Panasonic sier at "dette er helt normalt", så har selgeren kommet med feilinfo til deg. Sier de at "dette er ikke normalt", så har du jo fått bekreftet et defekt produkt. Ut fra det du forteller her, så har du en veldig solid sak, selv om det kan være at du må påberegne å være litt tålmodig hvis Elkjøp-sjappa du har handla er spesielt vriene... men de når nok et punkt der de finner ut at det ikke er verdt det lenger og krediterer kjøpet.
    Ja, jeg også tolker det slik att jeg står veldig sterkt i denne saken. Jeg handlet denne på telefon med elkjøp. Har egentlig begynt å håpe litt på å få hevet kjøpet. Har begynt å få litt lyst på en uhd tv. Du vet vel ikke tilfeldigvis når de forskjellige merkene lanserer 2014 modellene? Da jeg handlet hx850 min for ett par ar siden ca, kom den ut rett før sommeren. Panasonicen ble vel lansert i mars april så vidt jeg kan huske? Har sett litt på den philipsen til rundt 30000, men den har så høyt innput lag att det er bare å glømme å bruke den til spilling.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo litt kjipt at du har sånne erfaringer med den tv-en, men hadde jeg vært deg hadde jeg heller håpet på at de fikset den. Bildemessig er VT og ZT i toppklasse og vil i noen år fremover være overlegent det aller meste av skjermer på markedet, med unntak av noen få OLED-modeller som hvermannsen stort sett ikke har råd til. UHD er litt pointless akkurat nå, for det er ingen ordentlige standarder for noenting, og det er lite innhold å oppdrive. Samtidig har man også dette problemet med at man ikke vet om tv-en man kjøper er HDMI 2.0-kapabel eller ikke. Noen tv-er som leveres vil være oppgraderbare, mens andre ikke. HDMI 2.0 er viktig dersom du ønsker UHD-innhold i mer enn 30FPS. HDMI 1.4 har ikke nok båndbredde til noe mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste om dette Hdmi problemet,men det virket som de fleste leverandører skulle komme med en løsning på dette, enten med firmware eller en ekstern løsning.
    Tven blir mest sannsynlig ikke fikset, fikk en tlf fra panasonic i dag.
    Det som skjedde var: Etter flere mailer til panasonic å elkjøp om innbrenning var ett problem fikk jeg bare til svar att det skulle tekniker svare på når tven kom inn. Jeg fikk embalasje i posten , med ett følgebrev der det sto att jeg hadde alt ansvaret for tven under transporten.Jeg sendte da en mail til panasonic om ikke de kunne ta opp en forsikring på denne pakken. Jeg fant ut det kostet ca 75kr ekstra.Bring hentet tven kl 10 å kl 11 ringer panasonic til meg,da hadde han som fikk mailen,lest igjennom all korespondanse mellom meg å panasonic. Han hadde kontaktet tekniker å han hadde sagt att innbrenning var helt vanlig på disse tvene.Han jeg snakket med ville att jeg ikke skulle sende den inn, men ta det rett med elkjøp. Han sa att dette kom ikke til å gå under garantien å kom til å kostre meg flere tusen viss han sendte den til tekniker. Så det han fant ut han skulle gjøre, var å holde på tven å så skulle han kontakte elkjøp for meg.
    Litt spent på hva som kommer til å skje videre nå.Men det som forundrer meg mest er att en tv til 25-30tusen ikke toler å bli spillt på i 10 timer i løpet av 1,5 uke. Med film seing innimellom uten å brenne seg. Jeg har nå kompiser som har plasma å ser masse tvkanaler med logoer uten att de blir ett problem. Så jeg skjønner ikke helt hva det er med denne tven.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Premutos Vis post
    Jeg leste om dette Hdmi problemet,men det virket som de fleste leverandører skulle komme med en løsning på dette, enten med firmware eller en ekstern løsning.
    Tven blir mest sannsynlig ikke fikset, fikk en tlf fra panasonic i dag.
    Det som skjedde var: Etter flere mailer til panasonic å elkjøp om innbrenning var ett problem fikk jeg bare til svar att det skulle tekniker svare på når tven kom inn. Jeg fikk embalasje i posten , med ett følgebrev der det sto att jeg hadde alt ansvaret for tven under transporten.Jeg sendte da en mail til panasonic om ikke de kunne ta opp en forsikring på denne pakken. Jeg fant ut det kostet ca 75kr ekstra.Bring hentet tven kl 10 å kl 11 ringer panasonic til meg,da hadde han som fikk mailen,lest igjennom all korespondanse mellom meg å panasonic. Han hadde kontaktet tekniker å han hadde sagt att innbrenning var helt vanlig på disse tvene.Han jeg snakket med ville att jeg ikke skulle sende den inn, men ta det rett med elkjøp. Han sa att dette kom ikke til å gå under garantien å kom til å kostre meg flere tusen viss han sendte den til tekniker. Så det han fant ut han skulle gjøre, var å holde på tven å så skulle han kontakte elkjøp for meg.
    Litt spent på hva som kommer til å skje videre nå.Men det som forundrer meg mest er att en tv til 25-30tusen ikke toler å bli spillt på i 10 timer i løpet av 1,5 uke. Med film seing innimellom uten å brenne seg. Jeg har nå kompiser som har plasma å ser masse tvkanaler med logoer uten att de blir ett problem. Så jeg skjønner ikke helt hva det er med denne tven.
    Når tv-en lett får IR vil den også lettere få en innbrenning du ikke får vasket bort. Slik du skriver kan det virke som du har fått en lite egnet tv. Panasonic vil prøve så lenge de kan å hevde at dette er helt normalt, men ta en nærmere titt på forbrukerloven. Apparatet selges som en TV og da skal den tåle slik bruk. Panasonic kan syte med at å se på en kanal hele tiden er uaktsom bruk. Alternativt mene at man skal zoome bildet til alle logoer er borte. Sistnevnte sender apparatet langt bort fra formålet. At man skal se 50% av bildet er ikke opptimalt, og ønsker man kun å se NRK så skal tv-en også tåle det. Spilling er selvsagt litt i gråsonen, men siden tv-en faktisk har en "game mode" må man kunne gå ut fra at dette også er noe man kan/skal bruke apparatet til. UHD tv har du virkelig ikke bruke for siden 4K kilder ikke vokser på trær. Netflix hevder de skal kjøre 4K, men tro meg. Den kommer til å se ut som vanlig BD. Altså 1080P UHD kommer ikke til å være i bruk på så mange år at du trolig har byttet tv to ganger innen det.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er saken løst. Ble oppringt av elkjøp i går å sa att jeg skulle få en ny tv. De ville først gi meg en tv til 18000. En samsung 6 serie av ett slag. Det sa jeg att jeg ikke var interressert i. Spurte etter sony sin w850a men den klarte ikke han å skaffe til meg. Så jeg måtte bestemme meg i løpet av 5 minutt å endte opp med samsung f8005. Måtte betale ett mellomlegg på 3500kr. tven kostet 25000.
    Det jeg lurer på nå er : Kommer jeg til å bli skuffet? Har sett noen videoer fra sony på youtube der de sammenligner sony med triluminos display mot samsung. Å må si att sony tven ser ett par hakk kvassere ut enn samsungen. Er dette noe jeg klarer å kompensere for med en basic kalibrering? Har disney sin Wow bluray.
    Edit : kan legge til linkene til youtube.
    http://www.youtube.com/watch?v=pLCZsJdfSHs
    http://www.youtube.com/watch?v=G5ycx96gdZ4

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den testen kan du se bort ifra. Den er ikke verdt å feste lit til. En ting er at det han sier på en måte er sant. Men du kan med meget enkle
    grep justere tven til å bli bedre. Mest sannsynlig så er samsungen der satt i dynamisk mens sonyen trolig er på cinema .

Selv har jeg en panasonic led tv. Og den klarte den "testen"selv på dynamisk. Ble selvfølgelig bedre på andre forhånds innstilte stillinger.

Og jeg regner med at hvis du har lyst til å prøve deg med ekspert justeringer så kan du finne det på flatpanels.dk. DEr fant jeg på min.

Det er riktig det han sier med at samsung er justert opp mye . Det er noe dem gjør for at den skal ha en stilling "dynamisk"som imponerer
    i en butikk med fulle spotter mot tvn.
    Panasonik har også dette.Men muligens mere moderat.Panasonic ut av eska på min stod på"normal". Den er også litt flashy.

Når folk tester tver med dette som utgangspunkt er det bortkastet tid .
    Det blir litt som å gå inn i en butikk for å kjøpe seg en "bil".
    Og selgeren er rally sjåfør som tar deg med ut på skogveier og gir full pupp hele veien.
    Og du etterpå sier at du ikke kan kjøpe bilen da den hele tiden går for fort og du følte deg utrygg.

Har flere kolleger på jobben som har en slik tv. Og de er veldig fornøyde. Han ene hadde forresten en pioneer kuro. Mener han fant innstillinger
    på flatpanels.dk.

Jeg er mere beskymret for kvalitet over tid,holdbarhet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan tydeligvis ikke sies for ofte at det er meningsløst å kopiere innstillinger fra andre. Det er altfor stor variasjon paneler i mellom, samt omgivelsene skjermene står i, til at dette kan gi forutsigbare resultater. Spør en hvilken som helst kalibratør. Jeg tror Gorm ved et par anledninger har forsøkt å påpeke dette...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc Vis post
    Det kan tydeligvis ikke sies for ofte at det er meningsløst å kopiere innstillinger fra andre. Det er altfor stor variasjon paneler i mellom, samt omgivelsene skjermene står i, til at dette kan gi forutsigbare resultater. Spør en hvilken som helst kalibratør. Jeg tror Gorm ved et par anledninger har forsøkt å påpeke dette...
    Har hørt snakk om det jeg også, har hørt att da er det bedre å sette tven i movie mode å la være å stille noe mer. Å begynne med noe avansert kalibrering uten utstyr er vel håpløst? Wow disken er iallefall mest til å kalibrere kontrast å lysstyrke

Lignende tråder

1. Fuzzywolf midlertidig Kino i Oppdatert 17.01/09
    By svennand in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 100
    Siste melding: 01-17-2009, 15:44
  2. Midlertidig amerikans adresse
    By Nunyah in forum Generell chitchat
    Svar: 2
    Siste melding: 04-30-2008, 18:36
  3. Trenger midlertidig laaang subkabel
    By PiXeL in forum Kabler
    Svar: 8
    Siste melding: 07-08-2007, 12:11
  4. X-box 360 som erstattning for DVD spiller (midlertidig)
    By Martyrium in forum Konsoller og PC-gaming (hardware)
    Svar: 19
    Siste melding: 12-05-2006, 21:40
  5. Svar: 42
    Siste melding: 03-11-2006, 14:00

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •