Hva bør eller må en 4K-TV ha av spesifikasjoner?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva bør eller må en 4K-TV ha av spesifikasjoner?

Tilbudet på 55" Sonyen frister nå! http://www.expert.no/led/sonykd55x90...ledtv/p/10165/ Men hva med den nære framtid i TV-verden? Mangler denne noe man bør ha de nærmeste 2-3 åra? Denne har ikke Display Port, og skjermkort med HDMI 2.0 er vel ikke i salg enda, så hvordan får man da 4K fra PC?
    Sist endret av nordic45; 03-09-2014 kl 06:09

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo lese reviewet på http://www.hdtvtest.co.uk/news/kd55x...1312273528.htm men jeg tror ikke denne skjermen har HDMI 2.0? Finner ikke noe om det noe sted, hvilket gjør at man er begrenset til 30Hz-innhold for 4K uansett. Ser de også tar opp noe non-defeatable filter som ødelegger bildet litt.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc Vis post
    Du kan jo lese reviewet på http://www.hdtvtest.co.uk/news/kd55x...1312273528.htm men jeg tror ikke denne skjermen har HDMI 2.0? Finner ikke noe om det noe sted, hvilket gjør at man er begrenset til 30Hz-innhold for 4K uansett. Ser de også tar opp noe non-defeatable filter som ødelegger bildet litt.
    Hva skal du bruke den til?

Var vel ingen tver blant 2013 modellene som fikk med seg hdmi 2.0.
    Dette kommer vel på plass regner jeg med dette årets modeller ut på høsten, sammen med et massivt pris fall tipper jeg.

På den annen side så finnes det ikke noe 4k materiale eller fysisk format, nærmeste er at netflix lover 4k streaming iløpet av året men i 15.5 Mb/s knapt 3x av hva man har på dvd, og under halvparten av en blueray er ikke det noe jeg holder pusten for.

Så som du litt selv er inne på eneste måte og få et native 4k signal inn er med en pc og hdmi, og dette blir maks et 30hz signal.
    Kommer selvsagt ann på ditt bruks område, men i disse tvene er det så mye intern prosessering av bildet at de har et helt horribelt input lag, så noen spill skjerm er de ikke (hørt rykter om opptil 400ms 0.o)

Hadde sånn sett blitt overrasket veldig om ikke neste modell serie som faktiskt ikke er så alt for mange måneder unna har nye hdmi standarden og skjermkort vil komme med det samme om ikke så alt for lenge.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har innbilt meg at Sony hadde HDMI 2.0, men ble usikker nå... Eller, var det sånn at den var oppgraderbar via software kanskje...?
    Sist endret av nordic45; 03-09-2014 kl 16:56

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony
    From Mike Lucas, Senior VP of Sony Electronics' Home Entertainment & Sound group: "Sony is prepared to support the HDMI 2.0 specification on its line-up of 4K Ultra HD televisions with an easy firmware update to be available over the Internet by the end of this year."
    This short response belies the complexity of what's happening. Sony is one of the only manufacturers that is claiming to be able to upgrade their existing 4K TVs to HDMI 2.0 with a simple Internet download. Will this be "full" HDMI 2.0 compliance? HDGuru has an interesting article explaining that.
    Meanwhile, the company's two newest 4K projectors already support HDMI 2.0. Sony also says that its older 4K products, namely its 84-inch TV and its first 4K projector, will require hardware upgrades to reach HDMI 2.0 compliance. The price of those upgrades hasn't been made official, but for UK models HDTVtest was informed "it's in the region of thousands rather than hundreds of pounds."

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI 2.0 og h265 codec støtte i hardware. Utav 2013 modellene er det kun F9005 fra Samsung som kan oppdateres til dette med sin One Connect boks. h265 er påkrevd for 4k materiale fra Netflix og andre. "Alle" 2014 modeller støtter dette.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg det er vanskelig å svare på hvilke spesifikasjoner produktet bør ha. Alle eksperter sier at man bør vente med å kjøpe skjerm til et eventuelt 4K plateformat er lansert. Årsaken er at ingen vet hva som eventuelt vil kreves.

Kjøper du en 4K skjerm i dag så bør du nok se på denne mer som et produkt som oppskalerer 1080p til 4K. Det er fullt mulig at produktet ikke vil være 100% kompatibelt med eventuell fremtidig 4K.

Å si at produktet må ha HDMI 2.0 er også feil. Årsaken er at mange av funksjonene i HDMI spesifikasjonene er valgfrie, så to ulike produkt med HDMI 2.0 kan ha forskjellige begrensninger og muligheter selv om begge er "2.0". HDMI sier derfor også at vi skal slutte å omtale det som HDMI versjon nummer, men fokusere på funksjoner.

Av de tingene jeg kan komme på som du bør ha er HDCP v2.2, men selv her er det uvisst om dette vil bli brukt eller om det vil kreve en enda nyere versjon?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke feil å si at produktet må/bør ha HDMI 2.0. HDMI 1.4 har ikke kapasitet til 4K i mer enn 30FPS, og da utgår 3D i 4K siden du trenger dobbelt antall FPS med mindre du går for SBS-varianten.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tilgode å se en god LCD-skjerm? De fleste utstillinger (både i elsjappene, men også rundt omkring på flyplasser, B&O butikken i Oslo Sentrum osv) gjør at jeg tenker min gamle plasma går en stund til...

Hvilken TV bør man se nøye på i elsjappene?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kun sett Samsung sin 55" UHD på Elkjøp. Har Samsung sin nest siste toppmodell av plasma. Bildet på den UHD'en syns jeg var nydelig...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med Samsung sitt system for utskiftbar hardware (alt i en boks) er dette ikke lenger et problem. Når hdmi 2.1 eller noe annet nytt ankommer i framtiden så skifter man ikke hele tv'en, men kun den boksen. Er dette patentert på noe vis? Slik at de andre produsentene ikke kan lage lignede løsninger? Hvis ikke kan jeg ikke fatte og begripe at de andre produsentene ikke lager lignende løsninger.

Tv'en trenger HDMI 2.0 for framtidig 4k blu-ray spiller og HVEC264 kodek for avspilling av 4k innhold hos feks netflix. Dette har ingen av 2013 modellene, men Samsung sin 2013 modell kan oppgraders med ny boks når 2014 modellene ankommer. Da får den alt dette.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mmmbeer Vis post
    Med Samsung sitt system for utskiftbar hardware (alt i en boks) er dette ikke lenger et problem. Når hdmi 2.1 eller noe annet nytt ankommer i framtiden så skifter man ikke hele tv'en, men kun den boksen. Er dette patentert på noe vis? Slik at de andre produsentene ikke kan lage lignede løsninger? Hvis ikke kan jeg ikke fatte og begripe at de andre produsentene ikke lager lignende løsninger.
    Ikke for å være negativ, men fra erfaringer med AV-bransjen de siste 15-årene kan jeg med hånden på hjertet si at samtlige løsninger som lover fremtidskompatibilitet ikke gjør dette mer enn et par år. Jeg tviler sterkt på at et firma som Samsung kommer til å oppgradere boksene til disse TV'ene mer enn en gang eller to. Noen HDMI 2.1 støtte kommer nesten garantert ikke på modeller som da er 2-3 år gamle. Det er heller ingen interesse fra produsentene å holde liv i eldre produkter. De vil selge nytt. Jeg vil derfor advare mot å kjøpe i den tro at dette er fremtidskompatibelt.

Når det er sagt så er det veldig positivt det Samsung har gjort med ekstern boks før HDMI 2.0 er kommet skikkelig på plass.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den nye 4k standarden har jo et mye større fargerom (Rec. 2020).
    Det er ingen tv'er i salg nå som kan vise dette, så vidt jeg vet.

http://nofilmschool.com/2013/07/4k-u...ut-frame-rate/
    Sist endret av Kull; 03-27-2014 kl 19:27

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at de tidligere ikke har holdt det de har lovet angående framoverkompabilitet. Men tidligere har jo dette skyldtes tekniske begrensninger fordi komponentene de putter inn i tv'en ikke kan skiftes ut og er den du har ut tv'ens liv. Ny teknologi og nye standarder krever som regel nye komponenter.

Framover vil det om det videreføres ikke skyldes tekniske begrensninger, men en ren business-strategi. Da håper jeg at de ikke slipper unna med at man må skifte hele tv'en fordi det har kommet ny hdmi-versjon eller en ny kodek.

Men man skal ikke undervudere grådigheten. Dersom folk er klar over dette så tør de kanskje ikke kjøre "bytte av tv hvert andre år pga en liten teknisk sak" som en bevisst businiss-modell.

Det er jo lov å håpe...

Dersom miljøvernerene vil gjøre en virkelig god gjerning måtte det jo være oppfordre til å få på plass slike ordninger for all elektronikk. Hvorfor skal vi behøve å vrake en fullt fungerende receiver kun fordi det har kommet nye kodeker og standarder som krever at noen få smådeler skal endres? 4K passthrough feks; det har ikke min ellers fullt fungerende receiver. Den må da byttes for at anlegget skal fungere i 4K slik det en gang gjorde med full hd. Selv om 99% av den er identisk med den nye modellen som støtter 4K. Det er jo egentlig galskap.
    Sist endret av mmmbeer; 03-27-2014 kl 19:50

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kull Vis post
    Den nye 4k standarden har jo et mye større fargerom (Rec. 2020).
    Det er ingen tv'er i salg nå som kan vise dette, så vidt jeg vet.

http://nofilmschool.com/2013/07/4k-u...ut-frame-rate/
    Ettersom det ikke er lansert noe skikkelig 4K format så vet vi rett og slett ikke hvilket fargerom som kommer til å bli benyttet (Netflix 4K og Sony sin 4K-streaming bruker vanlig HDTV rec.709).

Rec.2020 er en mulighet for et eventuelt fremtidig format, men det er langt fra gitt. I så fall har du helt rett. Dagens skjermer har ikke så stort fargerom. Personlig tror jeg ikke vi kommer til å få noe format med Rec.2020. Årsak: båndbredde og at dette fargerommet langt overgår fargerommet som finnes i dagens 2K og 4K mastere for kino. I tilleg er det usikkerhet knyttet til om studioene i det hele tatt vil gi ut filmer i så god kvalitet (redsel for piratkopiering).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL Vis post
    Ettersom det ikke er lansert noe skikkelig 4K format så vet vi rett og slett ikke hvilket fargerom som kommer til å bli benyttet (Netflix 4K og Sony sin 4K-streaming bruker vanlig HDTV rec.709).

Rec.2020 er en mulighet for et eventuelt fremtidig format, men det er langt fra gitt. I så fall har du helt rett. Dagens skjermer har ikke så stort fargerom. Personlig tror jeg ikke vi kommer til å få noe format med Rec.2020. Årsak: båndbredde og at dette fargerommet langt overgår fargerommet som finnes i dagens 2K og 4K mastere for kino. I tilleg er det usikkerhet knyttet til om studioene i det hele tatt vil gi ut filmer i så god kvalitet (redsel for piratkopiering).
    OK, interessant.
    Ser ut som dette isåfall vil være en god stund inn i framtiden hvis det blir noe av, men det hadde vært utrolig kult å få en slik kvalitet i hjemmekinoen.
    Vet du om det kreves noe nytt utstyr på opptaksiden for å utgi filmer i dette formatet, eller er det mulig for studioene å konvertere eksisterende filmer til dette formatet?
    Sist endret av Kull; 03-28-2014 kl 08:03

Newcomer Wilford sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Porsgrunn - Telemark - Norge
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt må den være fremover kompatibel og støte HDMI 2.0. Men hva som også er viktig er at den bør oppskalere lavere oppløst video på en fin måte. For det blir jo hengende igjen lenge at vi ser på lavere oppløste videosignaler.
    Samsung UE70KU6075 - Denon AVR-4520 - OPPO UDP-203 - Apple TV 4k - Xbox One X Scorpio
    Patos Lyric 502 - Cerwin Vega E76C - Patos Lyric SUB 10 - Dali R1000
    Mer info på wilford.no

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gamle filmer filmet på rull og helt uten CGI effekter kan scannes inn til full UHD, det er derimot de siste 15-20 åra hvor ting har blitt mer digitalt som må oppdateres, f.eks det er bare de aller siste par årene hvor CG effekter har blitt masteret til noe høyere oppløsning enn 2k (og dermed hele filmens maks oppløsning er 2k) så selv på 4k kino er disse filmene oppskalert fra 2k til 4k, angående farge dybden er jeg ikke helt sikker på, godt mulig de har beholdt litt mer av den i mastern enn hva som kommer på bd.

Disse 'gamle' digitale filmene finnes det ikke materiale av til og lage en ekte 4k versjon av.

Men om jeg kjenner bransjen rett så er dette noe som stopper de fra og prøve og selge deg noe, jeg tipper at så fort vi får noe universalt disc media for 4k kommer studioene til og pumpe ut gamle blueray filmer de har enkelt doblet oppløsning på, og kjørt igjennom noen fancy sharpening og kontrast filtere, om dette gjøres godt kan det se bedre ut enn blueray på i alle fall de rimeligere 4k tvene som har mistet god egen oppskalering for og presse prisen.

Ifølge her http://www.avsforum.com/t/1523994/hd...#post_24521072
    Er HDMI 2.0 også en meget lite spesifik standard, den er heller ment som en beskrivelse for et sett funksjoner som HDMI 1.4 ikke har og utviklere kan velge fritt om hvilke av disse funksjonene de kan legge til rette for, og vil uten tvil stemple enheten med HDMI 2.0.
    Man bør da virkelige grave dypere i hva en enhet faktiskt virkelig støtter enn bare at det står HDMI 2.0 på esken før man kjøper noe som helst.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Lignende tråder

1. Spesifikasjoner på JVC R-k20
    By Xito in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 12-14-2011, 15:12
  2. Spesifikasjoner på forsterker.
    By SmG in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 11-19-2011, 13:28
  3. Spesifikasjoner på SVS 12.2 og 12.3 elementene?
    By Lydia Nal in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 7
    Siste melding: 01-14-2008, 22:14
  4. Svar: 0
    Siste melding: 07-11-2007, 15:30
  5. Hjelp til Spesifikasjoner av dvd spiller
    By Terje00 in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 1
    Siste melding: 06-25-2006, 12:05

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder