Fra panasonic st50 til samsung f8005 til panasonic gt60

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fra panasonic st50 til samsung f8005 til panasonic gt60

Vil bare dele erfaringen min med disse tveene jeg har hatt i hus her på kort tid.

jeg hadde en st50 fra i fjor. Meget godt fornøyd med bilde, men sleit med bussinga fra strømforsyninga. Såpass mye at jeg valgte å gå over til led. Da falt valget på en toppmodell fra samsung. Har jo fått knallbra tester overalt. Bilde er skarpt og fargene er riktige, men tveen er elendig på innsynsvinkel og lyslekkasje(clouding).
    innsynsvinkelen er faktisk så elendig at bilde forandrer seg på tveen når du velger å legge deg eller forandre sitteposisjon i sofaen som er rett foran tveen!! helt utrolig dårlig!
    dette irriterte meg selvfølgelig vel så mye som bussinga fra min st50 og angret fort på at jeg solgte den.

da var det bare å bytte inn samsungen mot en ny plasma og da falt valget på en gt60. Denne var et par tommer mindre enn samsungen, men kosta 5000kr mindre! Jeg betalte 9000 for den som jomer et bra kjøp.
    Panasonic gt60 busser den og men bilde er jo helt utrolig..hvor mye bedre enn st50 vet jeg ikke, ser ikke veldig stor forskjell. Det er litt dypere svart, men ellers enn det er det veldig likt vil jeg si.

jeg kan ihvertfall si at jeg har siste generasjon panasonic plasma som noen gang kommer til å bli lagd. Bussing er noe jeg desverre bare mååå klare å leve med helt til led har blitt kvitt problemene sine eller oled er å få kjøpt til rundt 15k.

håper denne erfaringen kan være til hjelp for andre i samme posisjon.

Newcomer TV Dinnah sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Buzzer den like mye som ST50-en du hadde? Er det en konstant buzzing? Jeg har GT60 selv men er ikke spesielt plaget med buzzing på den. Hører det selvfølgelig veldig tydelig ved lyse, hvite skjermbilder, men skal virkelig spisse ørene for å høre noe buzzing ellers. Kan hende jeg har vært heldig da, siden det kan variere en del fra enhet til enhet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører ikke noe spesielt mye buzzing fra VT60-en min heller.. ikke VT50-en heller når jeg tenker meg om. Kanskje noe ved veldig lyse bilder på VT50-en, men ellers hører jeg mer viftestøy enn buzzing :P

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc Vis post
    Hører ikke noe spesielt mye buzzing fra VT60-en min heller.. ikke VT50-en heller når jeg tenker meg om. Kanskje noe ved veldig lyse bilder på VT50-en, men ellers hører jeg mer viftestøy enn buzzing :P
    om du legger små-få penger til i et tv så ligger Panasonic ZT60 til salg på soundgarden til 20k, koster til vanlig 30k!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser egentlig ikke noen grunn til å velge å gjøre det da det er minimale forskjeller mellom ZT60 og VT60. VT60-en er dessuten 5" større

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TV Dinnah Vis post
    Buzzer den like mye som ST50-en du hadde? Er det en konstant buzzing? Jeg har GT60 selv men er ikke spesielt plaget med buzzing på den. Hører det selvfølgelig veldig tydelig ved lyse, hvite skjermbilder, men skal virkelig spisse ørene for å høre noe buzzing ellers. Kan hende jeg har vært heldig da, siden det kan variere en del fra enhet til enhet.
    Det er faktisk litt bedre etter å ha fått testet mer idag. St50 var litt ekstrem. Konstant buzz er det absolutt ikke.Bilde opplever jeg nå som en god forbedring faktisk og. Fått testa og stilt inn bedre. For en kontrast!! Bilde er jo ekstremt dypt

hvordan har du stilt den inn thx cinema i helt mørkt rom? Eller har du kalibrert profft?

Newcomer TV Dinnah sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Khallgrimsen Vis post
    Det er faktisk litt bedre etter å ha fått testet mer idag. St50 var litt ekstrem. Konstant buzz er det absolutt ikke.Bilde opplever jeg nå som en god forbedring faktisk og. Fått testa og stilt inn bedre. For en kontrast!! Bilde er jo ekstremt dypt

hvordan har du stilt den inn thx cinema i helt mørkt rom? Eller har du kalibrert profft?
    Bruker bare Pro-modusen og deaktivert alle funksjoner som tukler med bildet. Har ikke finjustert noe mer. THX-modusen bruker jeg ikke siden den deaktiverer Pixel Orbiter, og jeg kan heller ikke si at jeg ser stor forskjell mellom den og Pro-/Custom-modusene. Synes forhåndsinnstillingene er meget gode. Naturlige farger uten at det ser utvasket ut. Hvis jeg skal pirke litt så er det kanskje en anelse for mye rødt i bildet enkelte plasser. Men det er egentlig så lite at jeg lurer på om det er innbilning. Hadde uansett vært kjekt og fått den proffkalibrert når den har fått litt flere timer på seg, for dette er en tv jeg ser for meg å beholde i veldig mange år.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med at bildet er litt rødt noen stader må man vel bare leve med, tror jeg. VT50-en min er også sånn. Gjorde også en litt interessant observasjon da jeg kalibrerte. Dersom jeg tester på de gråskala-slidene på fullskjerm (også med fargene satt til 0), så målte den konsekvent for mye rødt. På de små slidene man skal bruke når man kalibrerer plasma så kunne jeg derimot få korrekte målinger. Så det spørs om ikke måten disse panelene drives på gjør at rødt dominerer litt for mye under gitte forhold. Det er i hvert fall ingen kontroller jeg har funnet på tv-en som virker å gi utslag på dette. THX-modusen er også litt mer off i VT60-en enn VT50-en for min del. Jeg kan faktisk med øyet se markant forbedring mellom THX og mitt amatørkalibrerte oppsett. Spesielt på et sånt bilde som viser gråskala med trinn på 5%. Der er midten av gråskalaen veldig rødaktig, mens den i min kalibrerte modus ser grå ut. Så det utgjør en forskjell selv om man ikke har utstyr i 100K-klassen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et det ikke bare å skru ned rødt i hvitbalansen? Feks til -2 på r-nivå og -2 på r-av ? Vil man ikke da rette opp det? Eller er det bare å ødelgge mer?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser på OL åpninga på tv nå forresten. Fantastisk TV!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Khallgrimsen Vis post
    Et det ikke bare å skru ned rødt i hvitbalansen? Feks til -2 på r-nivå og -2 på r-av ? Vil man ikke da rette opp det? Eller er det bare å ødelgge mer?
    Det utgjør ikke noen forskjell overhodet. Som jeg sa, man kan sette farge helt ned til null (sånn at det bare er sort/hvitt) og likevel ha de målingene. Tipper det er samme fenomenet som det surmules litt over i avforumet over dammen også. Jeg klarer ikke å se noe særlig til det så jeg har ikke brydd meg om at det er der. Jeg tror også at problemet kanskje vil stadfeste seg i større grad jo høyere kontrasten er stilt, men jeg har ikke så voldsomt med kontrast.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres litt rart ut med mye BUZZ på en ST50. Jeg har en slik og det kommer ikke lyd fra strømforsyning jeg kan høre. Tv-en har heller ikke vifter som kan skape ulyder. Panelet lager noe lyd når det går helt i hvitt. Samsung LCD og innsynsvinkel vet jeg ikke mye om, men jeg har en Sony W805 på loftet og den er meget bra på dette. Jeg kan fint bruke hele sofaarealet uten at bilder blir matt og stygt. En ting som kan nevnes er at jeg hadde en GT30 og en VT30. Disse bråkte som en hårføner og gikk rett tilbake til sjappa. En ting som faktisk reduserte støyen noe var en strømrenser/overspenningsvern fra Monster. Da tv-ene var koblet til en slik var det greiere. ST50 har alltid vært koblet til en...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her en observasjon. Som nevnt over har min ST50 buzzet svært lite, men nå den siste uken har det faktisk forandret seg. Jeg er ikke sikker på hvor mange timer den har vært i bruk, men det er nok mange. Den er i bruk mer eller mindre hver dag. En annen ting som er litt pussig som også har begynt i det siste er at når jeg skrur på tv flasher den et lite øyeblikk og viser en skjerm som er litt lysere enn den sorte skjermen som kommer når ingen kilde er koblet til. Denne noe gråere skjermen er full av retention. Når jeg derimot ser film, tv og slike ting er det ingen innbrenninger og se. Selv når skjermen blir grå tilsvarende den som er når tv-en blir skrudd på. Pussige greier. Jeg er spent på holdbarheten til denne tv-en...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du ser der er nok den samme retentionen som kommer til syne når man setter panel luminance til low på de modellene der man kan endre dette. Hva slags ting er det du ser rester av? GUI-elementer og sånn er veldig vanlig, for det setter seg med en gang, men forsvinner straks man får annet innhold på skjermen.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt ærlig ser jeg det meste. Det ligger flere lag med tv-logoer. Til og med riss av undertekster. Uansett er det ikke noe problem siden det ikke er synlig når en kilde er koblet til. Merkelig er det...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dudeeven Vis post
    Helt ærlig ser jeg det meste. Det ligger flere lag med tv-logoer. Til og med riss av undertekster. Uansett er det ikke noe problem siden det ikke er synlig når en kilde er koblet til. Merkelig er det...
    Det er jo ikke noe godt tegn, for det betyr jo at ting fra langt tilbake henger igjen... :/ da kan det vel også fort hende at dette bare vil forverres over tid, til du omsider ser det også under vanlig bruk. VT50-en min har ingenting slikt, men jeg kan fint se spor av ting som akkurat har vært vist på skjermen med lav panelstyrke.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil i så fall tiden vise. Slik som det er nå virker det som det er en egen skjerm som har masse retention, men som ikke vises når noe er koblet til. Jeg har sett litt tv-logo under vanlig sending også. Denne typen retention blir borte med en gang. Tv-en tåler til og med TV2 time etter time. Noe som er godt siden TV2 logoen er en skikkelig killer. Jeg er uansett ferdig med med plasma så neste gang blir det lcd eller Oled om sistnevnte lander på en pris som åpner dører for vanlige dødelige som meg og svært mange andre og ikke bare Kjell Inge Røkke og kapitalbaroner/baronesser av hans kaliber.

Lignende tråder

1. Samsung F8005 vs Panasonic S65
    By Dundy in forum TV-apparater
    Svar: 21
    Siste melding: 06-15-2013, 22:29
  2. 3d briller til Panasonic st50?
    By buzzlight in forum TV-apparater
    Svar: 3
    Siste melding: 01-17-2013, 22:57
  3. panasonic st50 og panasonic sc-BTT590
    By AvIOn in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0