Panasonic st50 vs st60 og vt60

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panasonic st50 vs st60 og vt60

Hei

har en 50" st50 pr dags dato. Er jo rimelig fornøyd kan man si, men vurderer å bytte til den nyeste generasjonen da plasma er på vei ut.
    Alle tester skryter 60 serien opp i skyene, men samme skjedde jo med st50.

Spørsmålet er om det er noe poeng i å bytte? Er det noen der ute som har sett/opplevd forskjellen? Er det like greit å vente et par år til annen teknologi har gått forbi? Eller hadde jeg blitt på nytt imponert over forbedringa?
    Bytter jeg til vt60, for jeg hakeslepp?

veit det blei mange spørsmål, men koster jo litt å bytte. Kjipt å få bare en bitteliten oppgradering.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ST50 --> ST60 er det ikke noe vits i, i og med at forskjellene er såpass liten.
    ST50 --> VT60 derimot, kan være verdt det. relativt tydelig forskjell i sortnivået/kontrasten, samt THX/ISF kalibreringen som har vært standard hos VT-serien en god stund hjelper alltid. + mer. (typen 3D og dil-dal)

Samtidig så er spørsmålet om det virkelig er verdt å kaste (selge) en såpass god TV som ST50 forsatt er i dag, når den fint holder 2-3 år til og da har vi forhåpentligvis gode TVer (4K/OLED) til normale priser.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat. Bytter jeg til vt60 må jeg sikkert ut med 7-8 000 kr i mellomlegg. Blir litt drøyt antar jeg.
    Som du sier: om et par år skjer det kanskje noe artig som en kan bytte til.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel så mye forskjell mellom ST50 og ST60 som det er mellom VT50 og VT60. Jeg har både VT50 og VT60 og ser klar forskjell på oppnåelig kontrast. VT60-en, selv om den er en 65" og VT50-en er en 50", så har den bedre kontrast. Den er overall bittelitt mer lyssvak enn 50"-eren, men den har et merkbart lavere sortnivå. ST60 har i tester fått samme målinger som VT60 på det området der, og er vel også som jeg har forstått det markant lysere enn sin forgjenger. Jeg ville dog gått for 55" eller 65" da jeg selv merker en økende skepsis til hva jeg leser om 50" fra 60-serien hos våre venner over dammen (avforums.com).

Jeg ville ha kjøpt (og gjorde for øvrig det) nå for å være sikker på å ha skaffet meg det beste som kan kjøpes nå, og håpe på at det blir alternativer tilgjengelig om noen år. Jeg føler meg ikke sikker på at OLED kommer til å ta av heller, så vi kan slik jeg ser det brått ende opp med å være stuck med LCD/LED nå i ganske lang tid fremover.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle jeg evnt. Gått for ny hadde det nok blitt vt60. Problemet blir å selge st50en. Den kosta 9000 ny, men får nok ikke mer enn maks 5000 for den brukt. Trur og det er en vanskelig tv å selge da jeg har sett et par på finn som lå der til 6000. De lå der i mange mnd. Man må nok være heldig å treffe rette kjøper.
    Dog tror jeg jeg vil se vt60 før jeg gjør noe, i de rette omgivelsene.

Newcomer TV Dinnah sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc Vis post
    Jeg ville dog gått for 55" eller 65" da jeg selv merker en økende skepsis til hva jeg leser om 50" fra 60-serien hos våre venner over dammen (avforums.com).
    Nå ble jeg litt nysgjerrig. Hvilke ting er det snakk om her? Har en 50" (GT60) selv, og har foreløpig ikke merket noen paneldefekter eller hørt snakk om det. Er det ting som kan oppstå over tid?
    Sist endret av TV Dinnah; 01-14-2014 kl 20:39

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TV Dinnah Vis post
    Nå ble jeg litt nysgjerrig. Hvilke ting er det snakk om her? Har en 50" (GT60) selv, og har foreløpig ikke merket noen paneldefekter eller hørt snakk om det. Er det ting som kan oppstå over tid?
    Jeg kommer sikkert til å bli hatet for å i det hele tatt nevne det, men de som vil leve uvitende får bare hoppe over å lese denne posten

En del brukere har lagt merke til at midten av panelet på 50"-erne sine heller litt mot magenta, noe som gjør at de får lilla snø og slikt og litt feil målinger når de kalibrerer med slides på midten av skjermen. Dette skal såvidt jeg vet ha rammet ST, GT og VT. Så langt har ingen meldt om det samme på 55" eller 65". Jeg har nok også en liten anelse av det de snakker om på VT50-en min (som tilfeldigvis også er 50"), og det gjorde utslag når jeg kalibrerte og ga meg litt feil resultater på alt under 30 IRE. Jeg kan bekrefte at 65"-eren min ikke har dette fenomenet, og de som har hatt dette problemet på 50" har hatt det helt fra starten av, men det skal visstnok bli verre over tid. Mulig det gjelder et begrenset antall av skjermene, men jeg har sett nok tilfeller til at jeg personlig ville styrt unna om jeg skulle kjøpt i dag og heller lagt litt ekstra cash inn i 55".

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff da det kan jeg ikke si jeg legger merke til på min st50 som er 1,5 år. Og 50".
    55 blir for stor her hos meg gitt.
    hva med samsung i 2014? Får vi se en ny plasmamodell? De har jo nettopp kommet opp med 8500 som var på full høyde med panasonic sine. Nå har de jo muligheten til å dra ifra om de fortsetter. Blir spennende å se hva som skjer i løpet av de 2 neste mnd.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke forvent noe stort fra Samsung. De kommer neppe til å videreutvikle sine plasmaskjermer. De hadde jo ikke engang noen modeller med seg på CES for å vise frem. De kommer mest sannsynlig ikke til å ha noe highend-modeller heller, hvis noe plasma i det hele tatt. Jeg tror 2013 var det siste året der det var mulig å få tak i virkelig gode plasmatv-er. Dessverre.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så nettopp på shootout fra statene. De satt opp panasonic vt60,zt60, samsung f8500 plasma, samsung f8000 led og sonys nye 4k tv til 40-50 000. Vt60 var deres favoritt. Klarte nøyaktig det samme svartnivået, kontrast, fargenøyaktighet osv som zt60. Eneste som zt60 er bedre på er lyse rom pga det nye filteret deres.
    Slo og samsung på de fleste områder untatt lysstyrke. Svartere svart ihvertfall. Må og nevnes at de hadde den beste kuroen der for sammenligning. Denne ble slått for første gang!! Og da er det svart!
    Dette betyr at vt60 er verdens beste tv enkelt å greit, og det til en pris av 13000 for 50" akkurat nå. Sykt mener jeg.

må si jeg blir frista til å oppgradere når jeg ser sånt. St 50 er bra, men hvorfor ikke like greit ha det beste.
    Og gjør jeg det får jeg bare håpe jeg ikke får det 50" problemet du snakker om. Noen som vil kjøpe en st50 50" som tv nr 2?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vippet mellom ZT60 og VT60 selv. Jeg fant ut at jeg ville betale 5000 mindre og få 5" mer. Og som du sier, i et mørkt rom er det lite, hvis noe, som skiller dem.

Lignende tråder

1. panasonic wt60 mot vt60
    By bart24 in forum TV-apparater
    Svar: 3
    Siste melding: 11-16-2013, 21:13
  2. Panasonic VT60 Kalibrert
    By dznyboy in forum TV-apparater
    Svar: 12
    Siste melding: 11-13-2013, 20:13
  3. ST60 vs. VT60
    By Thomsol in forum TV-apparater
    Svar: 10