Ny TV har for bra bilde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny TV har for bra bilde

Hei
    Lenge siden sist post!

OK, dette kommer til å være det dummeste innlegget på dette eminente forum. Det er så at vi fikk oss en 46" Samsung LCD TV rett før jul. Full HD, Smart TV med 3D og 2.5 år gammel. Vi hadde fra før en LG 50" Plasma full HD. Ca 5-6 år gammel.

Bildet på Samsungen er utrolig mye raskere og skarpere. Ser sinnsykt bra ut på tegnefilmer og den slags, men problemet er vanlige filmer eller direkte TV. Min bedre halvdel sier at alt av filmer på TVn ser for ekte ut. Alt minner om dokumentarfilmer og hun mener at det ser for virkelig ut, så "kino-følelesen" er helt borte.

Jeg er jo enig i dette. Det ser jo ikke ut som filmene vi er vant til. Dvs dette "glamorfilteret" er vekk. Men jeg er blitt vant til det, men ikke fruen. Den gamle TVn er solgt, ellers ville vi byttet tilbake til den. Hva kan vi gjøre?

1. Er dette en innstilling som går å endre? Har søkt, og prøvd masse, men ikke fått det bedre.
    2. Hvis jeg går å kjøper en helt ny TV, da får jeg vel en som er enda verre? Er dette et Samsung "problem" eller gjelder dette alle nyere TVer?

Beklager amatørmessig tråd og spørsmål:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst ville jeg prøvd å slå av alt som finnes av bildeforbedrende teknologi, og googlet meg frem til noen gode kalibreringsverdier. Vet ikke hvor store kalibreringsmuligheter denne skjermen har, men noe må den ha. Høres ut som "hjemmevideo-følelse" på bildet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var borti dette hos en kammerat... Der var ihvertfall feilen at alle bildeforbedringsgreiene fikk alt til å se ut som en dokumentar. Skru av alt av bildeforbedring er etter min erfaring det beste, de lager ofte mer krøll en nytte.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er Frame Interpolation. Det skaper det enkelte kaller "såpe opera effekt".
    Frame Interpolation har forskjellige navn hos forskjellige produsenter, men heter stort sett noe med "motion".
    Tror kansje Samsung sin implementering heter Smooth-motion. Jeg har tre TVr fra dem så jeg burde egentlig vite dette.
    Skru av dette og du får det samme gamle hakkete hoppende bildet du er vant til.

Newcomer neo8 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En riktig kalibrert 50" plasma vs. 46" LCD kan jo og vere noe av årsaken? Plasma er jo kjent for og gi ett bilde mer likt det du ser på kino selv om bildet på den nye LCD tv`en er mye skarpere og raskere. Plasma er jo kongen på film i mørke rom. Har selv en fullHD 50" plasma fra LG og syntes bildet på den er mer "behagelig" å se på i forhold til mange nye LCD(LED) tv`er. Men tipper du kan tjene en del på kalibrering/innstillinger av den nye tv`en. Lykke til.
    Sist endret av neo8; 01-07-2014 kl 17:22

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste tipset er å sette tvn i FILM modus. Slå av alt i under menyer som nevnt i tråd. Kjør ekspert mønster hvis dette ligger i tvn. Å kopiere innstillinger gjør sjelden tvn så mye bedre.. Har målt noen som har kopiert å bildeinnstillinger.Disse tvene er langt fra kalibrert etter å ha skrevet av innstillinger får å si det sånn... Det blir tildels store forskjeller fra TV til TV. Så det beste tipset er å la TV stå i FILM og justere lys,kontrast og farge via testbilder i TV(hvis innebygget). Skal en kalibrere så trengs det måleutstyr og noen som kan kalibrere så enkelt er det

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må gå inn i bildemenyen, velge avanserte bildeinnstillinger og skru av Motion Plus. Motion Plus interpolerer bildet og gir den TV-studio-følelsen (pluss masse bildeartifakter). Du må også skru av MPEG støyreduksjon og det andre punktet som heter noe med støyreduksjon.

Alle disse funksjonene er kjipe greier som forringer bildet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo bare helt fantastiske tips! Tusen takk! Skal bla meg gjennom alt av menyer i kveld:-) Inget er jo bedre enn at vi faktisk kan fortsette å bruke denne TVen.

Tusen takk alltså!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut av det nå ja! Satte alt i normal posisjon, skrudde av Motion Plus og bildet er sånn som vi er vant det. Var greit å bruke "Movie modus" på filmer og "standard modus" på nyheter og dokumentarer. Perfekt! Takk igjen!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsung har en funksjon som heter "P-MODE" (picture mode)

her finner du modi som:

- normal
    - sport
    - film
    og

- DYNAMISK

Selv bruker jeg dynmaisk på alt! siden denne gir meg best bilde er i grunn en modus du vender deg til i starten er det stor overgang siden du syns alt ser ut som malerskrin

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alphadec Vis post
    Selv bruker jeg dynmaisk på alt!
    ...Grøss...

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer Vis post
    ...Grøss...
    For oss fargesvake er det jo bare gøy Endelig ser vi at en plen er grønn, eller brunsvidd - husker ikke helt........ haha

Lignende tråder

1. Får ikke bilde til å "passe" lerrete. Med bilde
    By Mariusj in forum Digitale projektorer
    Svar: 10
    Siste melding: 04-26-2013, 09:01
  2. Svar: 0
    Siste melding: 12-20-2010, 03:47
  3. Mulig med bilde i bilde (PiP) med Get HD PVR?
    By Loooogical in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 1
    Siste melding: 06-22-2010, 18:03
  4. Projektor Bilde, Får ikke blåst opp bilde
    By Zen0x in forum Digitale projektorer
    Svar: 10
    Siste melding: 01-28-2010, 14:35
  5. Spml: Bilde i bilde og parabol
    By Ynelin in forum Generell video
    Svar: 5
    Siste melding: 09-21-2007, 12:50

Stikkord for denne tråden