Ingen stiller de rette spørsmålene, men jeg trenger svaret!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ingen stiller de rette spørsmålene, men jeg trenger svaret!

Hei
    Etter mange år som free-rider på åpne sider har jeg nå registrert meg for å stille spørsmålene jeg ikke finner svar på i trådene.

Min plan var:
    Kjøpe LG 55LA691V som erstatning for 6-7 år gammel Sony HD Ready-TV (22k dengang).
    - God bildekvalitet (mye bedre enn dagens Sony)
    - Gode smart tv-funksjoner
    - Passiv 3D (foretrekker dette da det vil brukes minimalt, lettere og billigere briller, mindre vedlikehold/forberedelser/ingen lading)
    - Smart remote
    - Mye for pengene, 9000 hos Expert.
    Kommentarer til min konklusjon?

Så begynte jeg å sjekke. UHD, HDMI 2.0, 2014 modellene kommer i mars/april m UHD hele gjengen, resultat: Beslutningsvegring!
    Trenger derfor hjelp til å sortere valg/alternativer:

1. Full HD vs. UHD
    Hvor lang levetid har en ny Full HD-tv i dag?
    Kjøper jeg teknologi som blir fraløpt før jeg får den i hus?
    Når kommer 4K-innholdet?
    Er det revolusjonerende stor forskjell å se FullHD og UHD på ca 3 meters avstand med de kildene vi har i dag? TPB, Netflix, Altiboks, BlueRay?
    Kommentarer?

2. UHD
    Denne standarden virker jo mye mer skjør enn standard Full HD. Ikke vet vi noe om;
    -innføring av HDMI 2.0, som er en betingelse for å se fremtidig 4k materiale i 60 fps, som blir beskrevet som en betingelse sor å unngå banding i raske panoreringer, typisk sportssendinger
    -umoden med tanke på panelteknologi; så store paneler og mange pixler gir enorme krav til panelteknologi; kant-led=gjennomlysning i hjørnene (typisk Samsung ifølge tester), LGs teknologi med flere led-soner får problemer med panoreringer/store kontraster mellom sonene (i følge tester), Sony sine kommer best ut bildemessig, men med høyttalere fra den gang da (KD-559005). Alle uten HDMI2.0. Og alle koster uforståelig mye.

Kan noen gi meg:
    3 gode grunner til hvorfor jeg burde kjøpe Full HD-tv, og deres beste forslag (value for money med tyngde på bildekvalitet)

3 gode grunner til å kjøpe UHD, og da dagens alternativer eller vente et år.

Har gitt meg selv frist til lørdag å finne ut av dette. Hvis det er så vanskelig å finne ut av hva som er et bra TV-kjøp i disse dager, sparer jeg heller pengene og kjøper MC til våren. TV finnes det nok av, opplevelser må søkes.

Takk til alle som vil bidra med retning i denne teknojunglelen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    UHD er for nytt, og på 3m vil du ikke utnytte oppløsningen uansett. FullHD er robust, utprøvd, og velutviklet kildemateriale. Den NESTE tv'en din er helt sikkert UHD....

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mange spørsmål her ja, siden du er opptatt av hva framtiden bringer jeg ville hvertfall lagt fra meg den "frist til lørdag" tanken da CES 2014 er rett rundt hjørnet 7-10 januar
    Marantz 6012+rotel rb1070, Focal Aria 906, SVS SB13-ultra

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du klarer deg godt med HD i mange år enda. Selv nå er det ikke så mye materiale som utnytter den teknologien enda. Etter det jeg vet går det fortsatt mye i 720 materiale. Du kan jo se på den 3D hypen vi hadde for noen år siden. Hvor mye 3D ser vi egentlig i dag ?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil nok ta ganske lang tid før vi får mye UHD-materiale, men det virker som mange nye filmer i dag er mastret i 4k, dvs at de vil komme ut i UHD når et egnet format blir tilgjengelig. Skal du ha TV i 10 år før du bytter igjen ville jeg ventet, skal du ha TV i 3 år kan du nok trygt kjøpe nå. Det vil ta noen år før UHD tilbys i stor utstrekning, spesielt via strømmede kanaler.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns trenden er at vi beveger oss bort fra fra kvalitetskilder og over på hardt komprimerte strømmer. Forutenom bluray, er det jo stort sett begredelig kvalitet (og bitrater) som benyttes. Noen er bedre enn andre, men et godt stykke opp til BD. (Netflix Super HD er fortsatt bare 16% av bitraten til BD.) Får man en stor skjerm med høy oppløsning blir denne forskjellen enda mer synlig. SÅ hvor UHD passer inn i dette skjønner ikke jeg.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig godt poeng! Tror dette vil være utviklingen om vi tror på at kildene skal strømmes i fremtiden. Da blir båndbredde en knapphetsfaktor, og den produsenten som best klarer å skape gull av gråstein blir teknovinneren.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris Vis post
    Det vil nok ta ganske lang tid før vi får mye UHD-materiale, men det virker som mange nye filmer i dag er mastret i 4k, dvs at de vil komme ut i UHD når et egnet format blir tilgjengelig. Skal du ha TV i 10 år før du bytter igjen ville jeg ventet, skal du ha TV i 3 år kan du nok trygt kjøpe nå. Det vil ta noen år før UHD tilbys i stor utstrekning, spesielt via strømmede kanaler.
    Så det hjelper fint lite med 4K TV om man ikke har 4K kildemateriell og 4K kildespiller........
    Det er ingen forskjell i opplevd bildekvalitet på en BD film fra en BD spiller ut til en 55' LCD HD/Plasma HD kontra UHD/4K tv??
    Sist endret av Supertramp; 01-03-2014 kl 14:21

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp Vis post
    Så det hjelper fint lite med 4K TV om man ikke har 4K kildemateriell og 4K kildespiller........
    Det er ingen forskjell i opplevd bildekvalitet på en BD film fra en BD spiller ut til en 55' LCD HD/Plasma HD kontra UHD/4K tv??
    Litt usikker på om dette er et retorisk spørsmål og/eller hvordan spørsmålet passer med det jeg skrev, men jeg svarer nå likevel

Man må gjerne både ha 4k kilde og 4k TV ja, og nei det er nok lite å hente på se på oppskalert BD, på samme måte som oppskalert DVD ikke ser spesielt mye bedre ut på en Full HD TV (kontra en HD ready TV) i dag.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på at Blu-Ray er det eneste formatet som tilbyr et bra FullHD alternativ(nettstrømming i full hd er ikke i nærheten) så UHD er nok noen år fram i tid, og til da er det nok UHD OLED skjermer vi alle sikler etter Det er også snakk om at Dagens blu-ray format er ugunstig i forhold til UHD formatet, og da tror jeg det er best i å vente noen år på dette.

Fremtiden vil nok ligge i strømming fra nett, men i dag er det alt for dårlig kvalitet og høg komprimering, slik at kvaliteten er begredelig i forhold til BD formatet.

Sist jeg var borti LG og Cinema 3D, så sendte de ikke full hd på 3D(bakdelen med passive briller kontra aktive). Muligens har dette forandret seg?

Så foresten stor forskjell på Samsungs 9 serie UHD med oppskalert blu-ray kontra deres 8 serie med samme filmen... Nå var dette riktignok en animasjonsfilm, men forskellen var der. Om den forsvarer prisforskjellen på drøye 9 lapper kan alltids diskuteres
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan jeg oppdatere med resultatet. Det ble en LG 55LA691V + en JBL SB400 lydplanke m/ sub.Tven er virkelig bra på det den er bra på, og har sine svakheter som beskrevet i ulike tester. Likevel vemdig bra for pengene.
    JBLen overrasker meg kanskje mest, da jeg ikke hadde noe forventninger til denne (hadde ikke tenkt å kjøpe, men selger var flink). Må justere litt på bassnivået og crossover på suben for å matche ulik bruk (TV,film,musikk). Skulle ønske dette kunne gjøres via fjernkontrollen.

Takk for hjelpen. Det var nok Midas sitt poeng som var utslagsgivende for å gå for full-hd.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris Vis post
    Litt usikker på om dette er et retorisk spørsmål og/eller hvordan spørsmålet passer med det jeg skrev, men jeg svarer nå likevel

Man må gjerne både ha 4k kilde og 4k TV ja, og nei det er nok lite å hente på se på oppskalert BD, på samme måte som oppskalert DVD ikke ser spesielt mye bedre ut på en Full HD TV (kontra en HD ready TV) i dag.
    Men hva finnes egentlig av "ekte" 4k kildemateriell pr. i dag? Og er det et fysisk medium (les: plate) som er klart for dette og er det spillere som er klare for dette?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skarte Vis post
    Hei
    1. Full HD vs. UHD
    Hvor lang levetid har en ny Full HD-tv i dag?
    Kjøper jeg teknologi som blir fraløpt før jeg får den i hus?
    Når kommer 4K-innholdet?
    Er det revolusjonerende stor forskjell å se FullHD og UHD på ca 3 meters avstand med de kildene vi har i dag? TPB, Netflix, Altiboks, BlueRay?
    Kommentarer?
    Tipper full hd lever lenge enda, husk her i Norge sendes vel ikke enda noen tv sendinger i mer enn 720p@50hz, og utviklingen beveger seg med hastigheta til NRK, kort sagt, det kan ta tid.
    Og pr dags dato får man et litt bedre bilde, men bare gjennom avansert prosessering (som kanskje ikke vil komme med på billigere modeller) og denne prosesseringen trenger bra kilde materiale den og, så er nesten ikke brukbart med annet enn blueray filmer, så for netflix og altibox og diverse annet som egentlig ikke har noe bra bilde i det hele tatt vil enten se marginalt bedre ut, men kan også se mye verre ut om nevnte prosessering ikke klarer og sortere vekk artefakts fra detaljer.

Sitat Opprinnelig postet av Skarte Vis post
    2. UHD
    Denne standarden virker jo mye mer skjør enn standard Full HD. Ikke vet vi noe om;
    -innføring av HDMI 2.0, som er en betingelse for å se fremtidig 4k materiale i 60 fps, som blir beskrevet som en betingelse sor å unngå banding i raske panoreringer, typisk sportssendinger
    -umoden med tanke på panelteknologi; så store paneler og mange pixler gir enorme krav til panelteknologi; kant-led=gjennomlysning i hjørnene (typisk Samsung ifølge tester), LGs teknologi med flere led-soner får problemer med panoreringer/store kontraster mellom sonene (i følge tester), Sony sine kommer best ut bildemessig, men med høyttalere fra den gang da (KD-559005). Alle uten HDMI2.0. Og alle koster uforståelig mye.

Kan noen gi meg:
    3 gode grunner til hvorfor jeg burde kjøpe Full HD-tv, og deres beste forslag (value for money med tyngde på bildekvalitet)

3 gode grunner til å kjøpe UHD, og da dagens alternativer eller vente et år.

Har gitt meg selv frist til lørdag å finne ut av dette. Hvis det er så vanskelig å finne ut av hva som er et bra TV-kjøp i disse dager, sparer jeg heller pengene og kjøper MC til våren. TV finnes det nok av, opplevelser må søkes.
    Takk til alle som vil bidra med retning i denne teknojunglelen.
    HDMI 2.0 og HDCP 2.2 er ferdige, det er bare ikke mange som har implementert de enda, dette siden de bare ble klare samtidig som fjorårets modeller ble lansert.

CES som pågår i dette øyeblikk kommer nok til og se mange (mest sannsynlig alle UHD tver som lanseres nå bør ha hdmi 2.0).
    De vanlige gamle LCD\LED panelene har vi jo nå hatt i 15+ år omtrent så her er det ikke mye nytt, og f.eks 4k Oled har ikke noen andre problemer enn full-hd OLed.

Om jeg skal tippe så vil det nok komme mange UHD skjermer i 15-20k klassen dette året, så om du kan vente en 6-8 måneder så er det nok ikke dumt i seg selv, men det er også muligheten for at man kan kjøpe en helt kurant 10k tv nå med full-hd og det kommer UHD Oled i denne prisklassen når denne er klar for og byttes (dette er hva jeg håper på selv)

Så min anbefaling om man kun ser på bilde kvalitet er en panasonic plasma, men det er vel ingen som ser på kun bilde kvalitet og siden du mener aktiv 3d er for 'high-maintance' er nok ikke plasma noe for deg, med deres mulighet til summing og potensielt innbrennings problematikk.

LCD\LED ga jeg helt opp sjøl, så der kan jeg ikke foreslå noe, jeg gikk for projektor istedet selv :P

Og ja, MC har nok mye større potensiale til og gi store opplevelser enn en tv
    Ikke at jeg har kjøt motorsykkel selv, men selv de verste bilene jeg noensinne har satt meg i har verdt mer morro og kjøre enn bugatti veyron på playstation.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp Vis post
    Men hva finnes egentlig av "ekte" 4k kildemateriell pr. i dag? Og er det et fysisk medium (les: plate) som er klart for dette og er det spillere som er klare for dette?
    Ikke mye, og nei. Men det har jeg heller ikke påstått
    --
    Thorbjørn

Lignende tråder

1. Ny stereoforsterker. Trenger hjelp til å finne den rette...
    By nosttor in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 07-18-2010, 19:56
  2. Trenger hjelp til å finne "rette" forsterker
    By zany in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 25
    Siste melding: 08-19-2009, 21:29
  3. stiller seg tilbake
    By PuteLusa in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 09-04-2008, 17:47
  4. Stiller du de rette spørsmålene når du er på HiFiasylet?
    By Flageborg in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 6
    Siste melding: 10-07-2007, 16:58
  5. Trenger forslag til d rette kjøpet
    By Larsen81 in forum Høyttalere
    Svar: 19
    Siste melding: 03-13-2007, 10:22

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg