Netflix og bildekvalitet på smart-TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Netflix og bildekvalitet på smart-TV

Hei!

Vet ikke om dette er rett forum, men jeg prøver.

I november pubilserte hardware.no denne artikkelen som omhandler at Netflix gjør tekniske oppgraderinger av TV-applikasjonen som bl.a. finnes på smart-TV-er, mediespillere, Blu-Ray-spillere og Playstation: http://www.hardware.no/artikler/na-b...-en-din/154007

I artikkelen sier Netflix at de "startet med å tilpasse til kraften i smart-TV-er, som jo er de svakeste – og fungerer det greit der vil det gå svært glatt på en PlayStation".

Jeg stusset litt på dette. Jeg trodde at TV-ene hadde kraftig innmat? Har det noe å si for bildekvaliteten at smart-TV-ene er svake? Får jeg bedre bildekvalitet av å se Netflix via min Samsung Blu-Ray-spiller eller WD TV Live enn ved å bruke Netflix-appen på min Panasonic ST60? Jeg merker for så vidt at det går raskere å navigere i Netflix med Blu-Ray-spilleren enn TV-en.

Forresten så har jeg ikke fått nye Netflix enda...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor tror du smart-tvr er kraftige? de beste har omtrent samme cpu som førstegenerasjons iphone. bluray spillere er normalt enda dårligere (gjelder i allefal samsung). Men for codecene de støtter er de "gode nok". tregheten merkes normalt mest i GUIet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke kilden Netflix spilles av på har noe å si for kvaliteten, det er heller internettilkoblingen din som avgjør det, om du sitter på en elendig forbindelse. Netflix har en lav bitrate uansett, (2,6 - 3,8 Mbit/s) og er vel bare ca. halvparten av maximum til DVD, selv om det er 1080p. At de kaller det "super-HD", er vel den største kilden til denne forvirringen rundt Netflix og bildekvalitet.
    Til sammenligning har en Blu-ray en maximal bitrate på 54 Mbit/s.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en i familen har et LG system med blueray og netflix app. apparatet klarer ikke kjøre netflix i normal oppløsning engang, men nedskalerer til sitt eget for å klare henge med. ser ekstremt kornete ut.
    ligner på denne, men muligens en eldre utgave
    http://www.lg.com/no/hjemmekino/lg-BH7230CN

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en linje på 25 Mbps både opp og ned, så det skal jo holde. Men er Netflix' Super-HD bedre enn DVD da? Er det mye dårligere enn Blu-Ray? Tror dere at bildekvaliteten på Netflix generelt vil få et løft når de nå skal lansere 4K? Altså at bildekvaliteten blir bedre selv om man ikke har en 4K-TV?

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, den er bedre på DVD på enkelte måter, siden bildet ikke er linjeflettet og det er høyere oppløsning. Men den lave bitraten skaper mye makroblokking og banding, og er totalt sett så dårlig at Netflix ikke er et alternativ for meg. Hvis kvaliteten skal bli bedre på 1080p om de begynner å sende 4K, må båndbredden som er satt av til bildet mer enn firedobles, og det tviler jeg veldig at de kommer til å gjøre. Det er riktignok snakk om at de kanskje kommer til å bruke ny og forbedret codec, men vi får se.

Kan hende Netflix blir noe flott om et par år, men jeg har ikke sansen ennå.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Altibox som gir SuperHD er billedkvaliteten hos meg helt ok - helt sammenliknbar med 1080P Mkv / x264 kvalitet. Når det gjelder lyden synes jeg faktisk har blitt noe bedre i det siste. På vanlige filmer ok og nå hører jeg faktisk at det er 5.1 lyd. Dog, testet en av Transformers filmene i går 1 eller 2 , og her faller det helt i gjennom. Det er 5.1 lyd men det mangler tykk alle steder så hele morroa blir borte.

Redd du får ikke bedre oppløsning enn det som puttes inn så tror ikke 4K hjelper stort nei.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan finner du ut hva som streamer i superHD? har også altibox, men merker ingen forskjell om jeg bruker kabel 50/50mbit, trådløs 20/20 eller en ekstern router som ikke klarer mer enn 5-6 i deler av huset.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 1-2-3 Vis post
    Jeg har en linje på 25 Mbps både opp og ned, så det skal jo holde. Men er Netflix' Super-HD bedre enn DVD da? Er det mye dårligere enn Blu-Ray? Tror dere at bildekvaliteten på Netflix generelt vil få et løft når de nå skal lansere 4K? Altså at bildekvaliteten blir bedre selv om man ikke har en 4K-TV?
    På enkelte vis har superhd bedre oppløsning, men oppløsning er ikke alt og et 1080p ihjel komprimert bilde er fortsatt ihjel komprimert.
    Og oppgradere tven vil neppe gi noe løft for netflix, selv om de lanserer 4k så vil dette fortsatt bli ihjelkomprimert 4k.

Jo bedre tv du har jo flere skampletter og komprimerings artefakter vil du se.

At kvaliteten kun settes av din egen nettlinje er jo heller ikke sant, som nevnt må enheten som spiller av kunne klare det, og ting helt ute av din og netflix sin kontroll som traffikk belastningen på internet vil kunne styre slutt resultatet.

Man treger ikke de største nettlinjene for og benytte seg av super(komprimert)hd.
    Eneste måten jeg veit om man kan få det bekreftet at man får superhd er med ps3 og at man trykker inn høyre spak på kontrollen under avspilling, da får man litt ekstra info ink avspillings kvalitet.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis Vis post
    hvordan finner du ut hva som streamer i superHD? har også altibox, men merker ingen forskjell om jeg bruker kabel 50/50mbit, trådløs 20/20 eller en ekstern router som ikke klarer mer enn 5-6 i deler av huset.
    Det står opp til høyre på filmen, ved siden av 5.1 mm. Dog er det ikke alt som støtter SuperHD. Før bruket jeg XBOX360, den støttet det ikke. Nå bruker jeg Oppo 103 - da ramlet det på plass av seg selv og ble vel kjøpt mest for dette . Tror enheten må kunne levere ren 1080P, og ikke kvasi 1080 slik XBOX med mer gjør.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med at Xbox leverer "kvasi" 1080p?!?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis Vis post
    Hva mener du med at Xbox leverer "kvasi" 1080p?!?
    Det lurte jeg og på. Trodde den leverte det men tror det egentlig er et 720 signal som oppskaleres. Uansett fikk jeg den ikke til å virke og support på Altibox bekreftet at jeg ikke kunne få SuperHD på XBOX360.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første hint ang. Xbox er å lese på spillene. Noen år siden jeg hadde en slik, men mener å huske at ingen spill kjørte med 1080p.

Lignende tråder

1. Svar: 11
    Siste melding: 12-23-2013, 09:50
  2. Svar: 0
    Siste melding: 03-25-2013, 00:23
  3. Svar: 3
    Siste melding: 02-05-2013, 14:34
  4. Netflix oppsett Samsung Smart Hub
    By Leffe01 in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 3
    Siste melding: 09-18-2012, 20:31
  5. Netflix på Philips Smart-TV