Ser ut som om Sony & Panasonic slutter å fokusere på OLED :(

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ser ut som om Sony & Panasonic slutter å fokusere på OLED :(

Dårlig nyheter, ser ut som om Sony & Panasonic slutter å fokusere på OLED .
    Blir vel ikke noen rimelige oled tv'er med det første.
    http://www.hdtvtest.co.uk/news/end-o...1312253533.htm

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke Panasonic vil overleve som en tv produsent med bare lcd produkter.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Dette er jo et stort blow for Japan som forefront teknologisk produsent da, dog hersker det jo liten tvil om at TV-kongen nå er Koreansk... Spørsmålet er jo om Samsung til tross for mindre konkurranse vil utnytte denne tekniske fordelen til å innta enda større markedsandeler, forutsatt at de faktisk klarer å få ned kostnaden på OLED til et akseptabelt nivå.

Personlig tror jeg OLED vil slite med å få noe særlig salg da "stuefolket" stort sett ikke er villig til å betale såpass premium for bildekvalitet. 4K tror jeg blir et mye større buzzword sånn sett, og det tipper jeg Sony og Panasonic også har funnet ut.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje fordi de har funnet ut at OLED ikke lønner seg likevel, MEN har funnet en helt ny type panel som gir samme resultater som OLED, bare billigere?

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med at de går bort ifra OLED er jo att lcd teknologien er dårlig med tanke på billedkvaliteten. De vil jo bare pushe ut tynne paneler med ujevnere og ujevnere baklys.
    Vet ikke hvor mange tommer man må opp i før 4K gir mening?, de som sitter 1 meter fra en 70" kan kanskje se litt forskjell, men i mine øyne er det litt gimmick.
    Er ihverfall en sorgens dag for de som så fram til bedre billedteknologi til en overkommelig pris, nå når det ikke blir noe særlig plasma produksjon heller .

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å sikre seg en 65" panasonic plasma eller to. Dette lover ikke bra.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å bli litt spent på hvordan TV markedet vil se ut når jeg er på jakt etter ny TV... Tipper rundt 2014-2016

Blir for tidlig for meg å kjøpe noe i år : /

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    4K tror jeg blir et mye større buzzword sånn sett, og det tipper jeg Sony og Panasonic også har funnet ut.
    Yep. Selv om 4K tilfører de fleste skjermstørrelser svært lite er det lettere å markedsføre mot saueflokken. Selv om 1080p oled knuser alle andre 4K skjermer er det lettere å markedsføre høy oppløsning.... 4 x full hd.... wow.... folk vil la seg lure.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis Vis post
    Yep. Selv om 4K tilfører de fleste skjermstørrelser svært lite er det lettere å markedsføre mot saueflokken. Selv om 1080p oled knuser alle andre 4K skjermer er det lettere å markedsføre høy oppløsning.... 4 x full hd.... wow.... folk vil la seg lure.
    Jeg syns IKKE det er å la seg lure! Har sett gode kilder på 4K-TV og det er FLOTT å se på! Det er i alle fall ikke noe mer å la seg lure enn det kabelnisser driver med. Noen (påstår) de seg og hører forskjell på kabler, og om noen påstår de ikke får bedre bilde på en 4K-TV har i alle fall jeg sett at det er bra.
    Sist endret av nordic45; 12-26-2013 kl 07:00

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom OLED blir faset ut like fort som det ble faset inn, står vi foran en gedigen skuffelse. MYE heller 1080P OLED enn 4K LCD-TV. Any day!

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony har utviklet en tv som kun bruker LED lys. Et nytt system som kanskje er rimeligere enn OLED?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordic45 Vis post
    Jeg syns IKKE det er å la seg lure! Har sett gode kilder på 4K-TV og det er FLOTT å se på! Det er i alle fall ikke noe mer å la seg lure enn det kabelnisser driver med. Noen (påstår) de seg og hører forskjell på kabler, og om noen påstår de ikke får bedre bilde på en 4K-TV har i alle fall jeg sett at det er bra.
    På vanlig sofa-avstand(4m+/-) er det nesten ikke merkbar forskjell på en 55-60" 1080p vs 4k så fremt begge er høykvalitetstv'er. OLED dermiot er en forbedring bildekvalitetsmessig selv sammenlignet med de beste plasmaskjermene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV-bransjen har vært såpass smarte at de har introdusert et større fargerom sammen med 4K. Dette gir utslag i bildekvaliteten i større grad enn hva oppløsningen gjør, noe som vil få 4K til å se ut som noe som er teknisk overlegent 1080p.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc Vis post
    TV-bransjen har vært såpass smarte at de har introdusert et større fargerom sammen med 4K. Dette gir utslag i bildekvaliteten i større grad enn hva oppløsningen gjør, noe som vil få 4K til å se ut som noe som er teknisk overlegent 1080p.
    Så du mener at 4K ikke er teknisk overlegent 1080p uten videre fargerom??

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett så blir panelene like dårlig som før, dritt kant led med alt det medfører. Får håpe forbrukerene slutter å kjøpe de søppel tv'ene snart.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det han sier er vel at et større fargerom vil få 4K til se ut som noe som er teknisk overlegent 1080p.
    At 4K er teknisk overlegent selv uten dette fargerommet er det vel ingen som betviler, selv om det oppleves aldri så marginalt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Så du mener at 4K ikke er teknisk overlegent 1080p uten videre fargerom??
    Ikke i den grad. Du skal ha forbanna svær skjerm før oppløsningen alene synliggjør seg ved normale sitteavstander. Men et utvidet fargerom gir en mye større følelse av dybde. Hadde 1080p-skjermene hatt det samme fargerommet så hadde nok ikke forskjellen lenger vært like imponerende.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Husk at de fleste TVer og projektorer i dag oppskalerer fargerommet til 12-14 bit. Denne oppskaleringen fungerer såpass godt at økt fargeromsinformasjon i kilden muligens vil gi begrenset opplevd kvalitetsforbedring. Nå er det jo selvsagt mange TVer som gjør denne jobben dårlig (=banding), så for TVer med dårlig oppskalering av fargerommet kan høyere native fargerom kunne gi noe synlig forbedring.

Når det gjelder reell effekt av 4K på TVer er den etter mitt syn begrenset med mindre du har TVer på 65" eller mer. Nå vil vel en del av oss kjøpe såpass store TVer fremover, så for disse har det jo en viss potensiell effekt... Viktigere en oppløsningen alene vil nok imidlertid en ny 4K-kilde være av større betydning. For selv nedskalert til Full-HD vil en større datamengde potensielt gi langt mer detaljert bildegjengivelse.

Verdt å nevne at 4K pr. i dag sliter med nettopp fargeromsbegrensningen i kildematerialet. Det jeg har sett av 4K i dag er stort sett 8-bit, og med få eller ingen projektorer eller TVer som klarer å oppskalere dette skikkelig blir resultatet ofte deretter. Dette er noe folk bør legge merke til ved kjøp av 4K, for de færreste TVer i dag vil ha støtte for oppskalering av fargerommet selv med HDMI 2.0 på plass. I så fall er 4K helt meningsløst da resultatet ofte blir dårligere enn Full-HD med oppskalert fargerom + interpolering opp til 4K oppløsning.....

Jeg tror uansett dagens begrensning i 4K-TVene vil være noe folk legger mindre vekt på enn å ha det "nye", altså 4K. Synd at det er slik, men bransjen har jo absolutt bidratt selv til at 4K nå nærmer seg å bli det nye "buzzwordet" - da muligens også på bekostning av OLED som jo egentlig gir langt større kvalitetshopp enn 4K alene - SPESIELT da på TVer der 4K i mange tilfeller gir svært liten reell forbedring i bildekvalitet...

For projektorer derimot og bilder på 100" eller mer har virkelig 4K noe for seg, dog fremdeles begrenset av issuet med fargerom på dagens tilgjengelige 4K-materiale (8 bit uten oppskalering). På storskjermen er imidlertid oppskalet Full-HD svært imponerende, da oppløsningen virkelig kommer til sin rett i form av langt bedre (synlig) detaljering.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc Vis post
    Ikke i den grad. Du skal ha forbanna svær skjerm før oppløsningen alene synliggjør seg ved normale sitteavstander. Men et utvidet fargerom gir en mye større følelse av dybde. Hadde 1080p-skjermene hatt det samme fargerommet så hadde nok ikke forskjellen lenger vært like imponerende.

Hvis vi snakker om TVér i frimærkestørrelse så har ikke oppløsningen alene noen effekt, men snakker vi om TV på 65" eller mer snakker vi om store forskjeller så sant det er native 4K og native 1080p vi snakker om. Hvor vidt fargerom 4K kommer til å få er det ikke mange som vet enda da den standarden ikke er satt enda selv om HDMI 2.0 og HDCP 2.2 er lansert. Noe av det jeg har sett av native 4K har ikke vært så imponerende sammenlignet med 1080p oppskalert til 4K med RC aktivert på VW1000(og det sier noe om VW1000 evne til oppskalering sammen med RC), mens noe har hatt en utrolig detaljering og skarphet helt ned i mikrodetaljer på et 3m bredt lerret som ikke oppskalert 1080p er i nærheten av. Så hvis 4K får 12 bits fargerom så har vi mye godt i vente, kanskje ikke ballis...

Newcomer TV Dinnah sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skuffende nyheter. Hadde virkelig håpet på at det skulle komme noe ut av dette samarbeidet. Er det ingen andre som satser på OLED, bortsett fra Samsung og LG? Skjønner jo at en bransje som blør penger heller vil satse på 4K kant-LED. Selv har jeg ikke så stor tro på at 4K kommer til å ta så voldsomt av. Folk flest er nok fornøyd med den tv-en de sitter med i dag. Man kan i dag kjøpe seg omtrent så stor og tynn tv man vil ha til en pris man bare kunne drømme om for noen år siden, og jeg tror ikke den gjennomsnittlige forbrukeren vil føle noe behov for enda en oppgradering.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Panasonic slutter å videreutvikle plasma tv'r
    By evgeny in forum TV-apparater
    Svar: 16
    Siste melding: 04-11-2013, 23:20
  2. Rygte: Panasonic og Sony OLED i 2014
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 01-08-2013, 20:21
  3. Sony og Panasonic inngår OLED-partnerskap
    By erikaur in forum TV-apparater