Ser ut som om Sony & Panasonic slutter å fokusere på OLED :( - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    bla bla bla
    Nå var det altså TV´r det var snakk om. Trodde det var rimelig klart. Gjennomsnittsstørrelsen er vel rundt 55"(?)

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, men så skrev jeg at det er stor forskjell fra 65" og oppover, det er ikke dermed sagt at det ikke er forskjell på en 55". Men du Ballis har tydeligvis funnet ut at 4K ikke er noe særlig og da holder du deg til det. Hvis jeg skulle kjøpt meg en TV i dag uten budsjettbegrensning hadde jeg kjøpt en 55" 1080p OLED, men det skal jeg ikke og er fornøyd med min 65" VT30 når jeg ser på nyheter. Det er synd at Sony og Panasonic skrinlegger dette da OLED er den helt klart beste TV teknologien når det gjelder bildekvalitet og en 100" 4K OLED hadde gjort seg fint i kjellerstuen om noen år, i kinoen tror jeg det blir projektor og lerret en god stund fremover da jeg ikke kommer til å gå tilbake til 16x9 oppsett der uansett...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil bare utdype at jeg mener at jeg vil heller ha en 4K LED-TV fremfor en 1080P OLED-TV når prisforskjellen er som de er nå. Jeg bytter TV forholdsvis ofte, og å kjøpe en OLED-TV nå vil nok medføre større tap ved salg om 1-2 år enn om jeg kjøper en 4K til 20-25.000 kr nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tviholder nok på 65VT60-en heller enn å gå for 4K LED selv.. jeg blir bare deprimert av å gå i butikker der de selger tv-er om dagen. Bildet er ekstremt mye dårligere enn det plasmaene gir. Jeg tør påstå at jeg nå besitter det europeiske markedets beste 65" som også kun er marginalt dårligere enn hva som anses å være markedets beste tv overall. Jeg tror nok det vil ta litt tid før det kommer alternativer som matcher VT50, VT60 og ZT60, 4K eller ikke. Måtte derfor VT60-en min vare i mange år... *krysse fingre*

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du Ballis har tydeligvis funnet ut at 4K ikke er noe særlig og da holder du deg til det.
    Altså, om du går på diverse avforum, også dette, finner du vel langt fler som klager over dårlig sortnivå, ujevn belysning og clouding på de TV´ne som selges i dag, enn de som klager over at 1080p ikke er skarpt nok. Faktisk har jeg aldri sett noen påstå det. Så ja. Jeg synes ikke 4K er noe særlig til oppgradering. Og jeg synes det er spesielt leit om OLED blir satt på vent, fordi det er lettere å produsere og å markedsføre 4K. Umiddelbart kan det virke som det er det som nå skjer hos Panasonic og Sony, uten at vi kan konkludere med noe.

Hvorvidt 4K har noe for seg for andre hjemmekinoformater er en helt annen diskusjon.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc Vis post
    Jeg tviholder nok på 65VT60-en heller enn å gå for 4K LED selv.. jeg blir bare deprimert av å gå i butikker der de selger tv-er om dagen. Bildet er ekstremt mye dårligere enn det plasmaene gir. Jeg tør påstå at jeg nå besitter det europeiske markedets beste 65" som også kun er marginalt dårligere enn hva som anses å være markedets beste tv overall. Jeg tror nok det vil ta litt tid før det kommer alternativer som matcher VT50, VT60 og ZT60, 4K eller ikke. Måtte derfor VT60-en min vare i mange år... *krysse fingre*
    Det er ikke marginalt liten forskjell på en VT65 og en OLED fra f.eks LG, det er enorme forskjeller! Jeg så en 55" LG OLED side by side med en ZT60 og LG´en var milevis foran når det gjelder bildekvalitet, så at OLED satsingen blir lagt ned av Sony og Panasonic syns jeg er meget synd.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis Vis post
    Altså, om du går på diverse avforum, også dette, finner du vel langt fler som klager over dårlig sortnivå, ujevn belysning og clouding på de TV´ne som selges i dag, enn de som klager over at 1080p ikke er skarpt nok. Faktisk har jeg aldri sett noen påstå det. Så ja. Jeg synes ikke 4K er noe særlig til oppgradering. Og jeg synes det er spesielt leit om OLED blir satt på vent, fordi det er lettere å produsere og å markedsføre 4K. Umiddelbart kan det virke som det er det som nå skjer hos Panasonic og Sony, uten at vi kan konkludere med noe.

Hvorvidt 4K har noe for seg for andre hjemmekinoformater er en helt annen diskusjon.
    Jeg skal love deg at en 55" 4K OLED gir et mye bedre bilde enn en 55" 1080p OLED, men det er du ikke villig til å høre på.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva jeg vil høre på, eller hvorvidt det du sier stemmer eller ikke, har ingen ting med saken å gjøre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke marginalt liten forskjell på en VT65 og en OLED fra f.eks LG, det er enorme forskjeller! Jeg så en 55" LG OLED side by side med en ZT60 og LG´en var milevis foran når det gjelder bildekvalitet, så at OLED satsingen blir lagt ned av Sony og Panasonic syns jeg er meget synd.
    Jeg nevnte ikke OLED i påstanden min. OLED er ikke kommersielt tilgjengelig for hvermannsen sånn ting er nå, og det er lite som tyder på at det vil skje i nær fremtid selv om man har fått noen få modeller ut på markedet. Jeg tror det vil gå lenge før vi ser en 65" OLED, i hvert fall til priser som er i nærheten av fornuftige. Men sammenlign VT60 og ZT60 med en hvilken som helst LED, inkl. 4K, så skal du se at LED-varianten kommer til kort på mange områder.

Angående svr til Ballis over her, så vil en 4K OLED sannsynligvis gi synlig bedre bilde enn en 1080p OLED, men at det skyldes oppløsninga alene er ganske usannsynlig gitt at det er en del begrensninger for hva øyet klarer å oppfatte. Kanskje hvis du sitter en halvmeter unna, men de aller fleste sitter 2-3 meter unna tv-ene sine så det er svært begrenset hva for nytte dette har. For å supplere utsagnet ditt så kan vi nok også slå fast at en 1080p OLED vil være markant bedre enn en 4K LED på det aller meste. Selv om de øker oppløsninga så har de jo ikke løst noen av problemene med LED som har vært mest irriterende for bl.a. brukerne her...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc Vis post
    Jeg nevnte ikke OLED i påstanden min. OLED er ikke kommersielt tilgjengelig for hvermannsen sånn ting er nå, og det er lite som tyder på at det vil skje i nær fremtid selv om man har fått noen få modeller ut på markedet. Jeg tror det vil gå lenge før vi ser en 65" OLED, i hvert fall til priser som er i nærheten av fornuftige. Men sammenlign VT60 og ZT60 med en hvilken som helst LED, inkl. 4K, så skal du se at LED-varianten kommer til kort på mange områder.

Angående svr til Ballis over her, så vil en 4K OLED sannsynligvis gi synlig bedre bilde enn en 1080p OLED, men at det skyldes oppløsninga alene er ganske usannsynlig gitt at det er en del begrensninger for hva øyet klarer å oppfatte. Kanskje hvis du sitter en halvmeter unna, men de aller fleste sitter 2-3 meter unna tv-ene sine så det er svært begrenset hva for nytte dette har. For å supplere utsagnet ditt så kan vi nok også slå fast at en 1080p OLED vil være markant bedre enn en 4K LED på det aller meste. Selv om de øker oppløsninga så har de jo ikke løst noen av problemene med LED som har vært mest irriterende for bl.a. brukerne her...
    Jeg vet at plasma er den minst dårlige TV teknologien man får for en fornuftig penge akkurat nå, men den kan faktisk ikke sammenlignes med den kvaliteten du får på en projektor og et godt lerret. Jeg har selv VT30 i 65" versjon og den blir banket av Sony HW55 så det holder når det kommer til ren bildekvalitet. Det eneste jeg har sett som gir bedre bilde enn en god projektor er faktisk OLED. Men dette er jo en helt annen diskusjon.

Og til Ballis, jeg har sett 55" 4K OLED side by side med 55" 1080p OLED og det er ganske stor forskjell, faktisk større enn jeg hadde trodd.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo fint.
    Tar gjerne både fordelene til oled og høyere oppløsning.
    Men helst i den rekkefølgen. Det ser dårlig ut...
    Sist endret av Ballis; 12-28-2013 kl 04:29

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville selv ha kjøpt en 4K tv fremfor OLED. OLED tvene sliter enda med bevegelser noe som irriterer meg grønn.

At Sony og Panasonic gir opp betyr ikke at utviklingen stopper opp. AOU og Sony fortsetter jo sitt samarbeid om å utvikle OLED teknologien.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje ikke rett tråd men hva klarer en 4K projektor eller tv å gjøre med en 1080p kilde som ikke har så god bildekvalitet? Blir det litt bedre detaljer og skarpere bilde enn med en 1080 projektor/tv eller er den avhengig av filmer med godt bilde for å "trylle"?

Venter veldig på at prisene på 4K projektor går ned. Håper på lignende prisnedgang de neste par årene. Sony har klart å nesten halvere prisen på vw500 i forhold til vw1000. Et par halveringer til nå så :-).
    Sist endret av KristianW; 12-30-2013 kl 18:27

Newcomer TV Dinnah sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mihkku Vis post
    Ville selv ha kjøpt en 4K tv fremfor OLED. OLED tvene sliter enda med bevegelser noe som irriterer meg grønn.

At Sony og Panasonic gir opp betyr ikke at utviklingen stopper opp. AOU og Sony fortsetter jo sitt samarbeid om å utvikle OLED teknologien.
    Disse problemene med bevegelse er noe som bekymrer meg også. Det kan løses, iallfall delvis, med diverse bildebehandlingsmetoder (såkalt "black frame insertion" eller lignende), men det medfører jo masse ekstra bildeforsinkelse som gjør det umulig å spille med, og det er jo nettopp når man spiller at man virkelig merker problemer med bevegelser.

Til de som kanskje lurer på hvorfor i all verden det snakkes om bevegelsesproblem med OLED, så har det ingenting med selve oppdateringshastigheten til panelet å gjøre, men på grunn av at panelet, i likhet med LCD, fungerer etter det såkalte "sample and hold" prinsippet.
    Sist endret av TV Dinnah; 12-30-2013 kl 21:34

Newcomer Ratatta sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Oslo
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes et 4k video er helt utrolig å se på, men nå må vi bli ferdig med denne Edge-led teknologien... Håper virkelig oled tar av, men jeg lurer på hvilke problemer det vil få? Jeg har sett på f.eks ps vitaen min med oled, at den har mørke flekker overalt... Så håper bare håper oled tver slipper noen slike problem. Er det kanskje derfor de ikke tør å satse for fullt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mørke flekker har jeg også på Vitaen så det er definitivt bekymringsfult.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som uansett er helt sikkert er at utviklingen ikke stopper opp. Kanskje OLED blir fremtiden, kanskje ikke. Eller kanskje denne teknologien blir satt litt på hold til man har løst noen sentrale problemer. Samtidig ruller utviklingen av andre teknologier videre. Kanskje får vi en helt ny skjermteknologi om en stund?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. Panasonic slutter å videreutvikle plasma tv'r
    By evgeny in forum TV-apparater
    Svar: 16
    Siste melding: 04-11-2013, 23:20
  2. Rygte: Panasonic og Sony OLED i 2014
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 01-08-2013, 20:21
  3. Sony og Panasonic inngår OLED-partnerskap
    By erikaur in forum TV-apparater