nybegynder

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: nybegynder

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

nybegynder

Hej jeg overvejer at købe mig et Plasma tv men jeg har omkring 30000 kr, men hvad mærke skal man købe eller ikke købe.
    Og kan man få et udmærket Plasma til denne pris, for når jeg kikker på nettet er prisen væsentligt højere, ellers et godt forum.

M.V.H jan (nybegynder)

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke noen ekspert selv men har nylig vært å kikket på den nye 32" til Philips. Og jeg må si wow...kjempe bra bilde. Husker ikke model nr på denne. Men hvis du ser på http://www.elkjøp.no så finner du den der. Men ekspertene her har sikkert noen bra tips.

Active Kjottolf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Jeg er ikke noen ekspert selv men har nylig vært å kikket på den nye 32" til Philips. Og jeg må si wow...kjempe bra bilde. Husker ikke model nr på denne. Men hvis du ser på http://www.elkjøp.no så finner du den der. Men ekspertene her har sikkert noen bra tips.

Den nye? hehe... De lager ganske mange. Men jeg tror du tenker på 32PW9308. Imponerende saker.

-Kjetil-

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei Ghost DK, og velkommen til AVforum!

30.000 gir deg for øyeblikket ikke "cream of the crop" plasma på 42". 39.990.- derimot kjøper deg bl.a. Panasonic PW5, som jeg mener er en meget god skjerm.

Har du ikke hastverk, er jeg overbevist om at det vil komme en hel rekke, både rimeligere og en del bedre modeller til høsten. Bl.a. Panasonic kommer da med nye modeller (lansering juni i USA, ca. August her i Europa) med 4000:1 kontrast samt enda bedre fargeprosessering og DVI (ca. 1550 gråtoner = farger, mot dagen 1024 på 10 bit og 256 på 8 bit).

Philipsen som omtales her har meget god prosessering, men mangler litt på kontrast og fargebehandling (8 bits farger, kontrast ca. 1000:1?). Jeg ser for øvrig også at noen mener denne viser et bedre bilde enn selv Panasonic PW5 (Kjottolf f.eks.), men der er jeg litt uenig, da...

Holder du til i Danmark for øvrig? Hyggelig at også dere dansker kommer innom!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hej lygren tak for svaret, jep jeg bor i Danmark på fyn, men jeg ved ikke om jeg skal vælge 32 eller 42 da jeg ikke har så stor stue, og hvad er det lige man se efter angående med opløsning, kontrasten kan jeg forstå at det er meget vigtigt også at kigge efter det.

hilsen jan

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei igjen, Jan!

Jeg mener du bør se etter tilstrekkelig oppløsning og lysutbytte, men max kontrast samt 10 bit + videoprosessering. For en 32", er 848x484 mer enn nok, mens på en 42" er nevnte oppløsning nok for de fleste, men kanskje litt lite hvis en sitter relativt nærme skjermen... Panasonic har for øvrig også en PHD5 modell med 1024x768 pixler til en ca. 10.000 ekstra, om en skulle ha behov for litt ekstra oppløsning.

Videoprosesseringen består av langt mer enn kun 8 vs. 10 bit fargedybde. Jeg mener imidlertid at en uten minst 10 bit, vil se alt for mye digitale artifakter/overganger, at det ikke hjelper med f.eks. Philips' etterprosessering (selv om denne jo er utrolig god!).

Det er kun noen svært få produsenter som leverer 10 bits fargedybde, eller 1024 gråtoner (som tilsier fargenyanser), og det er:

- Pioneer
    - Fujitsu
    - Panasonic

Fujitsu har meget fine skjermer, men de koster ofte litt mye. Pioneer leverer kanskje markedets aller fineste fargegjengivelse, men der skorter det litt på kontrast. Panasonic leverer både høy kontrast og 10 bit, men har kanskje ikke like ren fargegjengivelse som de to andre produsentene.

Du får 37" Panasonic litt rimeligere enn 42", men du sparer ikke mange tusenlappene på å gå ned i størrelse.

Det finnes derfor faktisk ikke alt for mange alternativ som jeg mener har tilstrekkelige tekniske spesifikasjoner, og innenfor 30.000 rammen pr. dags dato. Du har selvsagt mange 32-42" innen 30.000 kategorien, men så langt jeg vet har ingen skikkelig fargedybde (10 bits) og/eller tiltrekkelig kontrast. Samsung dukker opp med noen nye modeller til høsten med både DCDI (Faroudja) og bedret kontrast (1200:1), og disse vil trolig kunne havne til <30.000 kategorien. Det dukker også opp nye modeller fra en rekke andre produsenter til høsten, og da vil det også trolig skje en del med prispunktene. Jeg har for øvrig ikke klart å finn ut om Samsungs nye skjermer har 10 bits eller 8 bits fargedybde enda...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Må innrømme jeg rotet med innlegget mitt. Snakket om en bildrørs-tv. Beklager. hehe. ops:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Modellen fra Philips som er aktuell, heter 9965. Dvs 32PF9965, 42PF9965 og 50PF9965. Den kommer også en 37-tommer snart. Dessuten skal Philips lansere en 30" LCD, men det er noe annet.
    Jeg er enig med Lygren at det er visse digitale sideeffekter ved Philipsen. Dette er ikke så fremtredende på den nye modellen som ennå ikke har fått plass i noen katalog. Den nye katalogen er like rundt hjørnet.
    Jeg har den nye skjermen i butikken og er imponert, selv om bilderørs-tv fortsatt er best.

-Kjetil-

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hej her på forum ja så er jeg her igen hehe, og takker for svarerne, jeg ville lige høre om der er nogen der ved hvor lang tid et plasma tv kan holde, da det er mange penge man ligger i det,og om det er en god ide at man forsikrer det hvor man køber det, ja for nu begynder det at kilde i maven.

Hilsen JAN

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjottolf
    Modellen fra Philips som er aktuell, heter 9965. Dvs 32PF9965, 42PF9965 og 50PF9965. Den kommer også en 37-tommer snart.
    Jeg skjønner ikke hvorfor de bruker samme modellnummer på alle disse. 50-tommeren er ganske så forskjellig:
    -den har (heldigvis) ikke integrerte høyttalere på siden av skjermer.
    -den har høyere horisontal oppløsning.
    -den har lavere vertikal oppløsning.
    -den er 2 cm tykkere.

Altså en veldig forskjellig modell.

Robert-

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •