Plasma og innbrenning, hvor raskt inntreffer dette?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasma og innbrenning, hvor raskt inntreffer dette?

Jeg vurderer sterkt å slå til på tilbudet på PS60F5505 som er nå i dag, men jeg er livredd for å få innbrenning på TV.

Hvor stort problem er dette, hva som skal til før det er gjort?

Om jeg ser på samme kanal i 2-4 timer, vil det da bli innbrenning av logoen fra den kanalen?

Om jeg bruker tv som radio noen timer, vil det være samme problem da?

Si jeg har hørt radio og dermed hatt samme bilde på i 4 timer, hvor lenge må jeg da ha ett annet bilde før jeg kan fortsette å ha samme bilde igjen uten fare for innbrenning?

Ble mange tåpelige spørsmål her nå, men trenger virkelig svar på dette før jeg bestemmer meg for om plasma er noe for meg.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ingen her som vet 100% sikkert svar på det. Man tar utgangspunkt i de historiene man hører og erfaringene man har. Basert på det, så hadde jeg personlig følt med veldig trygg med en Samsung plasma og normale verdier på kontrast og lysstyrke. Har verken sett eller hørt om innbrenningsproblemer med nyere Samsung. Selv etter mange timer på samme kanal.
    Hadde vært mer bekymret om det var en Panasonic plasma. Der er det flere skrekkhistorier og har selv erfart permanent innbrenning med Panasonic.

For å være på sikre siden, kan man være litt ekstra forsiktig med kontrast og lysstyrke de første 100 timene og i tillegg i den perioden fylle hele skjermen i store deler av tiden (bruk zoom).

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei skjønner at der ikke er noe fasitsvar på det, men kjenner jeg meg selv rett så hadde jeg vel byttet kanal halvveis ut i filmen i frykt for innbrenning, og da klarer jeg meg bedre uten plasma.

Men litt mer trygg nå ja:-)

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Desverre så varierer det etter hva jeg kan samle mellom individuelle panelene, altså ikke bare fra en modell serie, men en om du og en kamerat kjøper helt lik tv kan det hende han får IR og ikke du.

Jeg har selv en samsung plasma og har egentlig ikke verdt spessielt snill med denne og egentlig ikke hatt noe spessielt IR.
    Det nærmeste jeg har kommet enn så lenge er om jeg har sett mye på serier i gammelt 4:3 format, da kan kantene bli noe lysere enn ellers (med F.eks netflix fungerer det ikke og bruke lyse kanter) men selv de verste tilfellene av dette har blitt 'ordna' igjen med og se på noe vanlig materiale i en 10-20 minutters tid.

Men det er fortsatt plasma så om du forventer og bruke tven som radio så bør du vende deg og bruke tve'ns "panel off" modus inne i eco menyen, dette er dog desverre ganske godt gravd ned og absolutt ikke lett og bruke, skulle virkelig hatt direkte knapp på fjernkontrollen til denne funksjonen i min mening.

Da vil du f.eks kunne bruke tven som radio så lenge du ønsker, og uten og bekymre deg om IR og samtidig bruker den mye mindre strøm når man slår av panelet, det er bare det og gjøre det hele tiden. Med Samsung plasma så bør det ikke være en krise om du glemmer, men muligheten eksisterer og produsenter og forhandler er ganske kjappe på og legge skylden på kundens bruks mønster :\

Jeg syntes dog det blei selv litt keikete og måtte f.eks hele tiden sette på tven for og høre på musikk\radio etc, så kjøpte en sonos connect som jeg da bruker til radio og spotify.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg har alt alternative måter å få i gang radio på, men min samboer er veldig glad i å ha tv stående på av en eller annen grunn.

Er jo selvsagt bare å forklare at nå må det brukes andre kilder til å spille av radio, så akkurat radio delen er ikke største problemet for at IB skal inntreffe. Med sunn fornuft går det vel bra, men så er det jo dette med unger som glemmer slå av osv.

Har ett par andre modeller jeg også vurderer som jeg har lagt ut i en annen tråd her, så får se om jeg får noen gode svar der før jeg legger inn bestilling på tv:-)

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kjøper en plasma og du er den litt nervøse typen vil du nok alltid ha i bakhodet at det kan bli en innbrenning. Slik jeg ser det er plasma for entusiaster. Hvis du virkelig elsker å se film er systemet herl klart best. Når det er sagt mener jeg bestemt at lcd har kommet seg stort de siste årene. Jeg kjøpte en Sony W805 til loftet og synes den er meget bra. I stuen har jeg en Panasonic plasma. Nå er ikke jeg grepet av hysteri, men fra tid til annen zoomer jeg bildet og lar tv-en vaske seg noen timer. Personlig ville jeg sjekket ut noen lcd-er også. Eksempelvis Sony W905.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    W905 koster 16 000,-

Mitt budsjett er på 8000,- og skal da ha minimum 55".

Prøver forøvrig å få hjelp til best mulig tv innenfor budsjettet mitt i en annen tråd her:

http://avforum.no/forum/showthread.p...lene-anbefales

Har der funnet frem det som er av tv til under 8000,- og da er det ikke så veldig stort utvalg dessverre.

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en LG 50" plasma som nærmer seg 4 år, og har ingen innbrenning på denne.
    Dog har den en "hvitvaskfunksjon" hvor jeg kan kjøre "snø" på skjermen dersom jeg skulle se antydning til innbrenning av eksempelvis logoer.

Om nyere plasma-TV'er har samme funksjon aner jeg ikke, men skulle vel tro at teknikken og dermed innbrenningsproblematikken har bedret seg på 4 år.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MEn hvordan er det med spilling på plasma? Ser at mange styrer unna plasma grunnet innbrenning ved spilling.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spilling på plasma har vært meget bra siden "input lag" i forhold til LCD har vært lav. Det vil altså si tiden det tar fra du beveger kontrollen til det faktisk skjer på skjermen. Et høyt "input lag" vil gjøre gamingen mindre presis. Siden bildet til plasma er litt mykere får grafikken også finere struktur. Jeg har min andre plasmaskjerm nå. En Panasonic ST50. Før den hadde jeg en Panasonic PX80. Sistnevnte spilte jeg masse på, og jeg fikk aldri noen permanent innbrenning. Middlertidige er en annen sak. De ble det selvsagt en del av. De verste tok vel noen timer å fjerne. ST50 har jeg ikke spilt like mye på, men hele Mass Effect 3 rundet jeg på ST50 uten at det skapte problemer. I dag har mange spill funksjoner som gjør at du blant annet kan flytte litt på den faste grafikken fra tid til annen. Andre har funksjoner der man kan gjøre HUD transparent eller fjerne den helt. For tiden spiller jeg på W805 som er en av de få lcd skjermene jeg vet om med svært lav input lag. For å være helt ærlig kommer jeg ikke til å kjøpe flere plasmaskjermer selv. Til tross for lite problemer bør man passe litt på og det har begynt å kjede meg.

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik Vis post
    MEn hvordan er det med spilling på plasma? Ser at mange styrer unna plasma grunnet innbrenning ved spilling.
    Guttungen har spilt PS3 til "øya blør",- og heller ingen problemer med innbrenning da heller.

Men jeg tør ikke svare på hvordan det er med andre TV'er,- dette er kun min erfaring fra egen TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Pana VT50 65", den var jeg veldig forsiktig med de første 100 timene (etter råd fra dette forumet).
    Jeg bytter litt mellom på innstillingene. En for barn og kone med lav kontrast og pixel-orbiter (det er gjerne de som glemmer å skru av tven).
    Så bruker jeg THX innstillingen når jeg ser film.
    Det har hendt at Altibox sin meny har vært på skjermen opp mot to timer på begge innstillingene uten at det har blitt noen permanent innbrenning.
    Bare en litt flyktig som om bildet henger litt igjen feks ved det sorte bildet som dukker opp ved hdmi-handshake. Forsvinner raskt.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående spilling så er nå faktiskt diverse kanal logoer mye mye verre enn hva som fins av diverse hud elementer og folk som har problemer med innbrenning er oftere snakk om kanal logoer etter sports sendinger.

IR er absolutt et potensiellt problem, men det kan også bli dratt langt ut av proporsjon.
    Og som kjent det er som regel stor overvekt av brukere med problemer som kommenterer på nettet enn de som ikke har noen.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det si at i løpet av en fotballkamp så kan jeg risikere å få innbrenning dersom jeg følger litt med på studio før og etter kampen?

Leser også at modellen jeg vurderer er avhengig av ett godt lyskontrollert rom og er best egnet i en kjellerstue med få vinduer. Vil det si at tv blir så dårlig å se på i en stue der sollys og taklamper holder rommet lyst til vanlig?

På kveldstid kan en selvsagt dempe belysningen når en ser film, men det er ikke like ideelt å dempe belysningen under barnetv eller under kamp midt på dagen.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke forvent detaljerte fasitsvar på alle spørsmålene om IR. Det varierer. En kamerat av meg hadde en eldre Panasonic PX80 plasma. Han spilte i mange timer på den uten noe problemer. Litt IR så man, men det forsvant etter maks noen minutter når han skiftet over til en TV kanal. Det var heller ingen problemer med flere helgekamper med Premier League. Hans nye Panasonic skjerm som han kjøpte for ca. to år siden har derimot fått permanent innbrenning. Der har Disney logoen brent inn og det går ikke vekk. Det kan ha sammenheng med 3D støtte, noe som brakte innbrenningsproblemmer tilbake for Panasonic.
    Min egen Panasonic V30 er forøvrig veldig vár for IR og det går mange dager før Premier League logoen er vekk etter en helg. Har derimot unngått permanent innbrenning, men jeg må vise en del forsiktighet utenom om det vanlige.

Samsung har jeg derimot ikke hørt noen problemer med på nyere modeller. En kamerat han en Samsung modell, og her har ikke en gang sett antydninger til IR. Skjermen brukes nesten bare til Premier League og Playstation og kontrasten står dessuten i taket.

Generelt virker det forøvrig som de modellene uten støtte for 3D er mer resitive for innbrenning, men da er du også over på små og dårligere modeller.
    Personlig hadde jeg glatt tatt sjansen på en Samsung. Så bytter du den mot en OLED innen 5-6 år. Da er uansett dagens skjerm utdatert kvalitesmessig. Om du skulle være så uheldig å få permanent innbrenning, så er det heller ingen stor krise. Det vises jo nemlig ikke veldig tydelig. Jeg ser bare Disney logoen til kameraten min fra spesielle vinkler med helt hvit bakgrunn. Det er knapt synlig, og han driter i det.
    Radiobiten fikser du med en Sonos e.l. som nevnt.

Det med mye sollys er stort sett bare et problem med mørke scener og film.
    Sist endret av orso; 11-29-2013 kl 19:37

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg nok satt skrekken i meg angående plasma litt uten grunn virker det som. Fikk inntrykk av at å ha PS60F5505 som hverdags-tv i stuen var nyttesløst da den manglet automatisk justering av lysforhold og at en nærmest måtte sitte i mørke for å se kamp en lørdag, eller for at ungene skulle få med seg hva som skjer på barne-tv.

Innbrenning virker også å være veldig oppskrytt, og i tillegg ett lite problem på Samsung sine modeller.

Så da gjenstår det kun ulyden som kommer med plasma, men som er helt vilkårlig hvem som får og hvem som ikke får, selv om de har samme modell.

Tror jeg kjører på og legger inn en bestilling hos komplett. Det går vel uansett ikke varer ut fra dem før mandagen nå, så skulle det dukke opp bedre tilbud nå i helgen får jeg heller avbestille før varene går i fra komplett.

Det andre TV jeg nå står å vipper i mot er Samsung UE55F6475 som koster 500,- mer. Ser at det kommer godt ut i tester, mens jeg finner stort sett ikke en eneste test av PS60F5505.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer du 6475, tror jeg jeg ville spandert på meg en 500 lapp ekstra og gått for denne;

http://www.komplett.no/samsung-55-3d...55f6505/777083

Tror det er en bedre TV med 400 Hz versus 200 Hz på 6475'en.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen er dessverre ikke på 500,- men 1600.

6475 koster 8490,- ferdig levert fra cdon, mens 6505 kommer på 10100,- ferdig levert.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har på mine tre siste tvèr hatt innbrenning av TV2 logoen, Pioneer 50", Samsung 63 og nå Samsung 64, ser det kun ved lyse bakgrunner.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ente med at jeg avbestilte TV, blir nok led for min del denne gang.

Hadde det vært til kjellerstue eller meg alene så hadde jeg valgt plasma, men så lenge det er flere her i hus som skal bruke tv så må det bli led.

Lignende tråder

1. Svar: 6
    Siste melding: 02-01-2009, 23:50
  2. Innbrenning på Plasma ?
    By Danielos in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 12-13-2007, 16:37
  3. Plasma Innbrenning
    By MikeSlicen in forum TV-apparater
    Svar: 5
    Siste melding: 12-02-2007, 14:47
  4. Ny plasma - fare for innbrenning?