Skulle kjøpe plasma, men så fikk jeg se Sony 65"W855....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skulle kjøpe plasma, men så fikk jeg se Sony 65"W855....

Hei alle sammen!

Det er sjelden jeg poster her, men jeg har lest mange tråder for å prøve å oppdatere meg den siste tiden.
    Har for øyeblikket en 8-10 år gammel Sony LCD 40". HAr vært utrolig fornøyd med denne, men nå har avstanden til TV'n blitt mye større etter at vi kjøpte nytt hus.

Derfor har jeg i mange uker gjort research på ny TV, og ser at jeg gjerne skulle hatt 65" til den nye stua (Ca 4 meter avstand).

Når jeg leser tester så ser jeg at plasma skjermer vinner så å si alt, bortsett fra i veldig lyse rom. Og da er det gjerne Samsung sin 8005 LED serie som tar over på toppen av pallen.
    Hadde utifra tester,og det som skrives her bestemt meg for Panasonic 65ST60 ettersom den ga bra bilde for penga.

Var i går på hifiklubben på sandaker, for å komme til en endelig beslutning. Så bla på Samsung sin plasma toppmodell.
    Jeg oppdaget at hele bildet "lever" på disse skjermene. Det kryr i detaljene i bildet. Er dette en plasma karakteristikk?
    Eller er dette en effekt av at skarpheten er stilt for høyt? Jeg tok meg uansett i å bli sittende å irritere meg over at bilde "levde".

Så så jeg på Samsung sin 8005 LED. Bra bilde, men clouding i kantene, og jeg ble ærlig talt ikke veldig imponert. Litt dårlig innsynsvinkel?

Så gikk jeg ned i underetasjen, og der hadde de nettopp satt opp Sony sin nye 65"W855...Wow! For et bilde!
    Jeg ble fullstendig bergtatt. De viste "Mission impossible 3"på denne. Fargene var etter min mening utrolig naturtro, utrolig bra sortnivå, og overhode ingen clouding. Rett og slett nydelig. Og ingen detaljer i bilde "levde".
    I tillegg opplevde jeg innsynsvinkelen som mye bedre enn andre led skjermer jeg har sett på. (Sony sin TV er bak belyst led).
    Desverre så ligger denne skjermen på 29.000,- for øyeblikket, så den er strengt tatt utenfor min rekkevidde prismessig, men jeg er forelsket...

Er den noen som kan opplyse meg om det er normalt at det "lever" i detaljene på plasmaskjermer?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tidligere en Samsung ps63c7705, og kan ikke kjenne meg igjen i at alle detaljene "levde". Dette tror jeg heller er et resultat av innstillinger, om ikke de har forandret noe totalt de siste par åra.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres litt ut som 'mosquito' eller plasma 'grain', senke brightness og kontrast fra butikk innstillinger, og nei, hifiklubben er ikke noe flinkere her en elkjøp og co.

Jeg har vel noe slikt jeg og på min 50" samsung plasma, men det er ikke noe jeg ser fra sofaen som er knapt 3m unna, men det er da meg :P

At du har falt for Sony'n kan jeg nok forstå, og en bakbelyst LED i disse dager er det ikke mange av, så da er det jo du som sitter igjen med det klassiske AV spørsmålene.

Hvor lenge må du leve på havregryn for og ha råd ?
    Vil kona\samboern dra ?

Og som en siste spiker i kista, er det ikke like greit og kjøpe en tv du virkelig har lyst på og ha den lenger enn et kompromiss du kanskje føler for og bytte igjen til neste år?
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha ha TorTorden Vi får håpe at det ikke bare blir havregryn, og at kona blir....

Men du har selvsagt helt rett. Det er best å gå for det man har mest lyst til.
    Men jeg er som sagt usikker på om denne "plasma grain" effekten er noe det er mulig å bli kvitt? Eller om det bare er sånn plasma er?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste på specsen, den er vel baklyst kant-led, men da er den fortsatt kant-led.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Filmfreaken Vis post
    Ha ha TorTorden Vi får håpe at det ikke bare blir havregryn, og at kona blir....

Men du har selvsagt helt rett. Det er best å gå for det man har mest lyst til.
    Men jeg er som sagt usikker på om denne "plasma grain" effekten er noe det er mulig å bli kvitt? Eller om det bare er sånn plasma er?
    Ja det er jo veldig mange i alle fall som ikke merker noe til denne effekten, så kan jo også hende at de hadde noen helt ville innstillinger på tven i buttikken, det er jo absolutt mulig de hadde noen aggresive innstillinger, og jeg kan selv framprovosere masse store lysende og dansene flekker om jeg f.eks aktiverer dynamisk kontrast funksjonen, og jekker opp brightness og kontrasten mot 90 så ser det absolutt ikke pent ut.

Det er jo også en litt 'mygg' aktig støy i plasma skjermer, men dette er ikke større enn de indivudelle punktene i panelet og jeg kan kun se det hos min om jeg setter nesetippen 15-30cm fra panelet. Om du kanskje er en person som kanskje er meget sensitiv på sånt er jo alltids fullt mulig, det er jo også mange som oppfatter det som om plasma panelet i seg selv vibrerer i lystyrke og blir sådan helt ubrukelig for de.

Plasma har kanskje mye positivt for seg med tanke på sort nivå og farge spekteret, men de har også sine problemer, innbrenning er jo kommet tilbake som et problem, i tillegg til en elektriskt summe lyd enkelte paneler sliter med (mener f.eks og ha lest et sted at samsung ikke bryr seg før panelet produserer et støynivå over 20db..)

Sånn ideelt sett så burde du vel nesten hatt en tv til hjemlån en par dager, spessielt om du vurderer plasma siden disse er generelt mindre lysterke enn LED og vil dermed se meget blasse og kjedelig ut i en buttikk sammenheng.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Lignende tråder

1. Fikk hentelapp, men forsterker borte når jeg skulle hente.
    By seini in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 17
    Siste melding: 10-23-2010, 19:56
  2. Kjøpe ny 42" Plasma
    By syppegjøken in forum TV-apparater
    Svar: 4
    Siste melding: 03-04-2008, 19:56
  3. Svar: 6
    Siste melding: 02-19-2008, 19:03
  4. Svar: 16
    Siste melding: 08-21-2006, 12:58

Stikkord for denne tråden