Innbrenning på Panasonic TX-P50ST60

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 95
    Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innbrenning på Panasonic TX-P50ST60

Hei!

Etter å ha hatt ST60 i fire måneder, oppdaget jeg i kveld at TV 2-logoen er brent fast oppe i høyre hjørne. TV-en stod på lydløs i noen timer tidligere i dag, og nå har også "lydløs-tegnet" brent seg fast. I tillegg ser jeg antydninger til innbrenning oppe i venstre hjørne og i det området på skjermen hvor underteksten pleier å være.

Jeg har ikke sett mye på TV 2 og er også forsiktig med å la stillbilder stå på for lenge. Derfor er jeg veldig skuffet over at TV-en har fått innbrenning så lett. Det ser ut til at det ikke er mye som skal til. Er det flere med samme erfaring? Skal innbrenning skje så lett på ST60 eller er det noe galt med min TV?

Nå har jeg ikke prøvd å sette på snø (eller rullefelt) for å få vekk innbrenningen da. Skal prøve det i natt og se om det går bort. Men uansett, så er dette skuffende.

Bruker disse bildeinnstillingene:
    http://www.av-blog.dk/anbefalede-ind...tv-tx-p50st60/

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd at du har fått innbrenning. Gikk inn å kikket på innstillingene å de var temmelig høye på kontrast. Bruker selv å holde meg helst under 50 for å være sikker på å unngå innbrenning på Pana generelt under kalibrering og selv da er det fult mulig. Så ja er litt skuffende at de har så lett for å få innbrenning.

En kan forøverig ikke kopiere innstilling fra en tv til en annen da de alle vil være forskjellig utfra fabrikken. Jeg har aldri endt opp med 2 100% like verdier på 2 tver av samme modell og str etter kalibrering.

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det siste der, høres jo litt rart ut. At to like TV-er er forskjellig? Da er det jo ikke den samme TV-en?

Nå har rullefelt stått på i 8 timer, og etter det satt jeg å snø i 4,5 time. Fortsatt er merkene der. Er det en sjanse for at merkene kan forsvinne hvis jeg kjører på med enda flere timer med snø? Hvis ikke, er vel dette en reklamasjonssak?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 1-2-3 Vis post
    Det siste der, høres jo litt rart ut. At to like TV-er er forskjellig? Da er det jo ikke den samme TV-en?

Nå har rullefelt stått på i 8 timer, og etter det satt jeg å snø i 4,5 time. Fortsatt er merkene der. Er det en sjanse for at merkene kan forsvinne hvis jeg kjører på med enda flere timer med snø? Hvis ikke, er vel dette en reklamasjonssak?
    Det er ikke så rart, det vil alltid være variasjon mellom to produkter som serieproduseres. Det er det samme med biler, to like biler kan oppleves veldig forskjellig å kjøre også. Hadde det ikke vært for disse avvikene kunne skjermene bare kommet ferdig kalibrert fra fabrikk

Det er for øvrig sjanse for at det vil forsvinne, men det kan ta tid. Et verksted har også rett til å forsøke å fjerne dette ved å selv kjøre rullefelt i inntil 30 dager sånn jeg har forstått det. Men ja, innbrente tv-logoer er reklamasjonssak da produktet skal kunne brukes til å se tv med.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc Vis post
    Det er ikke så rart, det vil alltid være variasjon mellom to produkter som serieproduseres. Det er det samme med biler, to like biler kan oppleves veldig forskjellig å kjøre også. Hadde det ikke vært for disse avvikene kunne skjermene bare kommet ferdig kalibrert fra fabrikk

Det er for øvrig sjanse for at det vil forsvinne, men det kan ta tid. Et verksted har også rett til å forsøke å fjerne dette ved å selv kjøre rullefelt i inntil 30 dager sånn jeg har forstått det. Men ja, innbrente tv-logoer er reklamasjonssak da produktet skal kunne brukes til å se tv med.
    30 dager..? Høres da utrolig mye ut. Står dette noen plass? Uansett så vil trådstarter ha krav på en låne-TV med tilsvarende funksjoner/spesifikasjoner, så lenge det tar mer enn èn uke. Noe det sikkert vil. Dette med stadig flere som melder om innbrenning, gjør at jeg nå er "redd" for å kjøpe plasma. (Tenkte kjøpe VT60/ST60)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thomsol Vis post
    30 dager..? Høres da utrolig mye ut. Står dette noen plass? Uansett så vil trådstarter ha krav på en låne-TV med tilsvarende funksjoner/spesifikasjoner, så lenge det tar mer enn èn uke. Noe det sikkert vil. Dette med stadig flere som melder om innbrenning, gjør at jeg nå er "redd" for å kjøpe plasma. (Tenkte kjøpe VT60/ST60)
    Det står vel ikke nedfelt i form av en absolutt frist, men ca. en måned anses som rimelig tid såvidt jeg vet. Man har krav på låneprodukt, men det trenger ikke å ha samme/tilsvarende specs. Forbrukerrådet skriver: "Lånegjenstanden behøver ikke å være lik den du har til reparasjon, men skal kunne brukes til omtrent det samme.".

Hvorvidt du risikerer innbrenning har nok mye å si på hvor hardt du setter kontrasten og slikt. Jeg sovnet fra en film som ble stående i bluray-menyen etterpå i et par timer, og jeg fikk ikke tegn til image retention overhodet. Dette var på en VT60, men kontrasten hos meg var vesentlig lavere enn hos trådstarter. Det var snakk om panel luminance satt til low og kontrast på 50. Hadde jeg derimot kjørt opp på high panel luminance og 70 i kontrast ville jeg nok fått slite etter den der

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc Vis post
    Det står vel ikke nedfelt i form av en absolutt frist, men ca. en måned anses som rimelig tid såvidt jeg vet. Man har krav på låneprodukt, men det trenger ikke å ha samme/tilsvarende specs. Forbrukerrådet skriver: "Lånegjenstanden behøver ikke å være lik den du har til reparasjon, men skal kunne brukes til omtrent det samme.".

Hvorvidt du risikerer innbrenning har nok mye å si på hvor hardt du setter kontrasten og slikt. Jeg sovnet fra en film som ble stående i bluray-menyen etterpå i et par timer, og jeg fikk ikke tegn til image retention overhodet. Dette var på en VT60, men kontrasten hos meg var vesentlig lavere enn hos trådstarter. Det var snakk om panel luminance satt til low og kontrast på 50. Hadde jeg derimot kjørt opp på high panel luminance og 70 i kontrast ville jeg nok fått slite etter den der

Du har selvsagt rett ang. låneproduktet, jeg var vel litt vel optimistisk ang. kravene. Man får sikkert en 39" fra Finlux, hvis butikken er skikkelig kjip

Intermediate buzzlight sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en 55vt50 som jeg fikk innbrenning på etter et par mnd. Pratet med butikken jeg kjøpte den av, og fikk beskjed å sende den inn til verksted, for sånt skulle ikke skje sa de.Og alt ble dekt. De hentet og leverte tv'n på døra til og med
    Verkstedet lot tv'n stå på rullefeltet i over et døgn, og det hjalp. Men de på verkstedet sa at innbrenning på tv'r ikke er en garanti sak, men jeg fikk det jo dekt så jeg ble jo fornøyd
    Men det er iallefall viktig å ikke ha kontrasten så høyt, og kjøre det rullefeltet i ny og ne. Og da minst et døgn.
    Trådstarter får ha lykke til videre, så håper jeg det ordner seg for deg

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldinger folkens!

Jeg skal prøve å sette på snø noen netter fremover nå. Hvis det ikke er noe annet de gjør på verkstedet, så kan jeg jo like god gjøre det selv. Har vel en DVD som heter Pixel Protector liggende et sted også. Er jo noen egnede skjermrensprogrammer der.

Men skal jeg virkelig ikke kunne ha kontrasten på det den skal være etter kalibrering, men i stedet ha den på under 50 når det ikke gir optimalt bilde? Det skal jo ikke være sånn.

Men bortsett fra innbrenningen så gir ST60 et spektakulært bilde!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe fasitsvar på hva kontrasten skal være etter en kalibrering. Man kan ha kalibrerte innstillinger på 50 så vel som 70. Jeg har tre sett med innstillinger hos meg som alle er kalibrerte, og den lyseste er på 57 på kontrasten som er den jeg har justert for dagtid. Den mørkeste har en kontrast på 47, og gir fremdeles et spektakulært bilde. Du vil nok ikke slippe unna innbrent tv2-logo med noen av årets Panasonic-plasmaer dersom du kjører kontrasten så høyt, dessverre.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høy kontrast på plasma henger sammen med innbrenning. Jeg har selv en Panasonic ST50 og bruker Cinema funksjonen til det meste. Kontrasten ligger et sted rundt midten. Høyere trenger den heller ikke å være om du er ute etter et naturlig bilde. Jeg har sett noe retention fra tid til annen, men det er lite og kun synlig når jeg skrur av lyset og stiller meg rett foran skjermen. TV2 er også en kanal jeg benytter meg en del av. Om det er en garantisak eller ikke er egentlig et litt åpent spørsmål siden plasma selges som TV og da skal faktisk produktet fungere til akkurat det. Hvis ikke er det rett og slett ulovlig markedsføring av et ikke egnet produkt. En forhandler eller produsent kan ikke forlange at man skal bruke zoom 3 hver gang man ser tv.
    Jeg tror alt for få kjører slike saker til forbrukerrådet og slike ting.
    Uansett vil jeg ikke anbefale deg rullefeltet siden det vil ta en evighet. Det beste er å finne noen "break in slides" på nettet og kjøre disse med høy kontrast til innbrenningen er borte. Det fantes slike ting her på avforum, men om de fremdeles gjør det er jeg ikke sikker på. Bare husk at slides fyller hele skjermen!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dudeeven Vis post
    Høy kontrast på plasma henger sammen med innbrenning. Jeg har selv en Panasonic ST50 og bruker Cinema funksjonen til det meste. Kontrasten ligger et sted rundt midten. Høyere trenger den heller ikke å være om du er ute etter et naturlig bilde. Jeg har sett noe retention fra tid til annen, men det er lite og kun synlig når jeg skrur av lyset og stiller meg rett foran skjermen. TV2 er også en kanal jeg benytter meg en del av. Om det er en garantisak eller ikke er egentlig et litt åpent spørsmål siden plasma selges som TV og da skal faktisk produktet fungere til akkurat det. Hvis ikke er det rett og slett ulovlig markedsføring av et ikke egnet produkt. En forhandler eller produsent kan ikke forlange at man skal bruke zoom 3 hver gang man ser tv.
    Jeg tror alt for få kjører slike saker til forbrukerrådet og slike ting.
    Uansett vil jeg ikke anbefale deg rullefeltet siden det vil ta en evighet. Det beste er å finne noen "break in slides" på nettet og kjøre disse med høy kontrast til innbrenningen er borte. Det fantes slike ting her på avforum, men om de fremdeles gjør det er jeg ikke sikker på. Bare husk at slides fyller hele skjermen!!!
    Det er definitivt en reklamasjonssak, men produktgarantien dekker den ikke og sjappa vil bli sittende med regningen. Derfor vil naturlig nok så mange som mulig forsøke å sno seg unna, men det ligger en FTU-sak på nett som har satt presedens i de sakene her. Jeg synes det mest effektive for å få vekk image retention er bilder med bevegelse som har høy kontrast ("snø", kanaler med høy kompresjon og masse artifacts med kontrast satt til max osv. )

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dudeeven, jeg skjønner ikke helt hva du mener med "break in slides". Mener du at det fungerer bedre enn snø? Jeg har setter på snø når jeg ikke ser på TV nå. Det har vel stått på i omtrent ett døgn til sammen, men altså ikke kontinuerlig. Merkene ser ut til å være like synlig nå som før. Spesielt synlig er lydløs-merket til Altibox, som brant seg fast etter å ha stått på i 3-4 timer forleden dag. Dette ser ikke særlig lovende ut. Jeg har forresten ikke hatt noe god erfaring med snø mot innbrenning på andre plasmaskjermer heller. Foreldrene mine har en 8 år gammel Pioneer med innbrenning. Snø hjalp ikke i det hele tatt. Men det er vel kanskje det beste likevel?

Newcomer Captain Charisma sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk samme problemet etter med logoen til TV2. Det eneste som hjalp var Finding Nemo 1.78:1, kontrast på 100 over 36 timer. Da var logoen borte vekk.

Dette var på et eldre Panasonic Tv som kun ble brukt til film, helt til jeg ville se Tour De France to år etter kjøp og logoen til TV2 satt seg godt fast. Etter mye filmtitting over flere måneder kunne jeg fremdeles se logoen, men fikk tips om animasjonsfilm med mye farger, spesielt Finding Nemo, og da forsvant jævelskapen! Etter det har jeg heller ikke problemer med spilling og image retention, men det blir svært lite TV, hvis, da bruker jeg zoom-funksjonen hvis jeg skulle se på TV2 med den lite vennlige logoen for plasmaskjermer. Hadde bare logoen var gjennomsiktig og ikke hatt den hvite bakgrunnen.

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal forsøke med snø eller Oppdrag Nemo (haha) litt til, og så ser jeg om det blir bra. Men jeg har allerede vært i kontakt med selger om problemet. De sendte meg videre til et reparasjonsfirma som de har avtale med. Der fikk jeg beskjed om at jeg skulle ta bilde av innbrenningen og sendte tilbake til dem. Deretter skulle de sendte bildene til Panasonic. Da vil Panasonic visstnok ta en vurdering på hva som skal gjøres. Slik jeg forstod det, er alternativene enten å bytte panel eller ny TV dersom panelbytte blir for kostbart. Dersom det er aktuelt å bytte panel, så gjør reparatøren det. Dersom ny TV (omlevering) er det eneste alternativet, er det selgers ansvar.

Ganske så tungvint altså. Men håper at det blir en god løsning til slutt da.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok en omlevering da. Panasonic kommer aldri til å godta dette som en feil. Produsentene (dette er ikke begrenset til Panasonic) har en temmelig vill definisjon av hva som er "innenfor spec". Ønsker deg uansett lykke til, og du kommer nok til å vinne frem med det til slutt selv om veien kan være litt kronglete...

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men Expert tar sin avgjørelse om omlevering på bakgrunn av hva Panasonic sier, slik jeg forstår det. Så hvis Panasonic sier nei, så får jeg kanskje trøbbel med Expert også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 1-2-3 Vis post
    Jo, men Expert tar sin avgjørelse om omlevering på bakgrunn av hva Panasonic sier, slik jeg forstår det. Så hvis Panasonic sier nei, så får jeg kanskje trøbbel med Expert også.
    Jeg ville nok forberedt meg på det (men miraklenes tid er enda ikke forbi ), men i motsetning til Panasonic må Expert forholde seg til forbrukerkjøpsloven. Det er ikke ditt problem som kunde at ikke Panasonic vil godkjenne en åpenbar mangel, det er en sak mellom butikken og Panasonic.

Newcomer Captain Charisma sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sleng på Finding Nemo, 100% kontrast på repeat i 36-48 timer, ikke slå av. Snø vil nok ikke fungere, forsøkte det jeg også, men det må hardere virkemidler til med sterke farger og selvsagt mye bevegelser i bildet når kontratsen er satt på max.

Hadde også store problemer med image retention med undertekst og sorte barer som hang igjen etter kun ett eneste minutt, tror det tok noen 2000 timer før jeg ble kvitt problemet, det var en ganske lang innkjøringsperiode det! Leste at noen andre også hadde dette problemet, andre ikke, kom helt ann på flaksen. Tror det gjelder på de nyere modellene også, litt gambling. Samme som med clouding på LCD-skjermene, noen har mer uflaks enn andre, dessverre.

Men som sagt, jævelskapet forsvant til slutt med god hjelp av fisken. Regner med at du var forsiktig de første 100 timene under innkjøringen av plasmaen?

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit, jeg skal prøve Nemo. Funker det med Up i stedet tror du, haha? Er jo mye de samme fargene. Har ikke Nemo her. ;-)

Pixel Protector har også en skjermvask med farger. Det står: "use this colour motion wash tool to help re-calibrate pixel colour production." Men er det det jeg skal da? Er vel ikke et alternativ til Nemo dette da?

Forresten så er jeg ikke helt kjent med dette med innkjøring. Hva ligger egentlig i det? Se TV med ekstra lav kontrast? Jeg trodde jo at jeg var forsiktig som brukte anbefalte bildeinnstillinger fra avforum.dk, men 70 i kontrast var visst ikke så bra.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Lignende tråder

1. Innbrenning på Panasonic G-20
    By edguy in forum TV-apparater
    Svar: 20
    Siste melding: 01-17-2013, 19:03
  2. Innbrenning på Panasonic TXP55VT50Y?
    By dag.thygesen in forum TV-apparater
    Svar: 14
    Siste melding: 06-20-2012, 20:19
  3. Panasonic 42" PZ-85 - innbrenning
    By Audiophil in forum TV-apparater