Innbrenning på Panasonic TX-P50ST60 - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 95 av 95
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av 1-2-3 Vis post
    Varer ikke mer enn ti-femten minutter hvis jeg setter på vaskeprogrammet i TV-en. Så det går jo ok

Men jeg skjønner ikke det du sier om at du fikk vekk TV 2-logoen etter en del annen TV-titting. Det er så mange som sier at de har kjørt det og det vaskeprogrammet eller sett på den og den filmen for å få vekk innbrenning. Nå har jeg sett ganske mange plasmaskjermer med innbrenning (tre-fire stykker) og jeg har prøvd å vaske vekk innbrenningen på alle sammen, men det er jo helt umulig. Selv med flere dager med intens vasking. Er det permanent innbrenning, så blir det ikke bedre heller. Da må panelet byttes. IR får jeg vasket bort, men IR varer jo ikke mer enn noen minutter?
    Min erfaring er at den "hvitvasken" som er i tv-en fungerer svært dårlig for å få vekk litt hard IR. Erfaringsmessig har det mye mer for seg å kjøre noe fullskjerm-innhold uten statiske elementer med kontrast og lysstyrke på max i dynamisk modus. Men i mellomtida kan man ikke fortsette å eksponere tv-en for de elementene som har forårsaket IR-en, for da vil det bare akkumulere. Jeg husker jeg i alle fall kjørte en film i loop noen timer med alt på max, og det fikk vekk noe av IR-en. Resten ble bare gradvis borte av seg selv, men det tok som sagt ganske lang tid. Det er kun TV2-logoen jeg noensinne har hatt problemer med, så den er utvilsomt slemmere enn de fleste. Derfor er det litt synd at TV2 ikke tar henvendelser om å bytte til en transparent logo seriøst. Ikke for det, jeg savner ikke kanalen så mye at jeg klarer å bry meg... Det er veldig sjelden at innbrenning/IR er permanent, men det kan som sagt ofte kreve mye for å få det vekk. Jeg er forsåvidt enig i at det ikke burde vært slik, men inntil noe bedre kommer på markedet får jeg bare tåle å ta noen forhåndsregler som å unngå TV2. Klart meg bra til nå med både VT50 og VT60

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig at den innebygde skjermvasken er dårlig. Men den fungerer egentlig greit på letterbox-innbrenninger og lignende. Men jeg har også noen mer seriøse vaskeprogrammer som jeg bruker. Et par fra denne siden: http://www.youtube.com/user/ScreenBurnFixer/videos

Men min erfaring er likevel at enkelte innbrenninger ikke går bort uansett. Det gjorde definitivt ikke det på min forrige ST60 som jeg fikk levert tilbake. Men der var det ganske ille innbrenning også. Hadde trykt på lydløs-knappen på fjernkontrollen til dekoderen, og etter at den hadde stått på lydløs i noen timer, så stod det "lydløs" konstant, haha.

Men er det egentlig mest effektivt med kraftig fargevask eller sort og hvitt-vask? Forstår deg slik at du går for kraftige farger?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Letterbox-IR forsvinner stort sett av seg selv uansett hva du gjør, selv med en helt sort skjerm, så der er det bare å bruke tv-en som vanlig i noen minutter så er slik IR borte.

Jeg går for å kjøre cellene så hardt som mulig, fordi jeg har en viss idé om at det hjelper på en del IR hvis resten av panelet blir "slitt" ned litt også. Innbrenning/IR kommer jo av ujevn slitasje på fosforet, og har inntrykk av at det jevner seg ut litt når cellene rundt IR-en slites ned også. Igjen, jeg har ikke noe vitenskapelig belegg for påstandene mine, det er bare mine inntrykk og erfaringer. Jeg har flere ganger kvittet meg med IR på den måten der i alle fall, og har hatt mye mer hell med det enn rullefeltet i tv-en.

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men justerer du opp lysstyrken? Blir ikke bildet bare blassere av det? Er vel bedre med lavere lysstyrke for å få kraftigere farger på fargevask, og at svart er svart og ikke grått på svarthvitt-vask?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir litt blassere, men det blir konsekvent mye lysere. Det jeg prøver å oppnå er mest mulig belastning på cellene. Men igjen, jeg kan ikke si noe om hvorvidt dette faktisk er av betydning eller ikke, bare at jeg erfarer at det hjelper for egen del.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det nokon her som veit kva eg har på Panasonic skjermen min her? Er dette innbrenning eller er det IR? Har prøvd å få det vekk med "hvitvasking" men til ingen nytte.
    Dette er ein relativt ny tv frå fjor (Panasonic TX-P50GT60Y), så innbrenning er vel meir utsatt dei fyrste 100 timane. Men dette er noko eg har vært full klar over og prøvd og "ungått". Har tydlegvis ikkje vært flink nok .

Men uansett, har satt på Oppdrag Nemo nå i 5-6 timer. Men ser fortsatt merke nede til venstre på TVen.

-2014-09-05-11-23-23-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det det gule området du lurer på? I såfall er dette en defekt som oppstår etter bruk (trolig pga varme fra komponentene i skjermen om jeg skulle gjette), og 50-serien hadde det samme problemet. Trist å se at 60-serien lider samme skjebne. Hvis det er de svarte pixlene nederst i venstre hjørne du tenker på så kan det se ut som om det er døde pixler.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, du kan sjå ein vertikal figur på bilde der. Det gule er nok berre frå eit dårleg kamera eller vinkel. Tven har føferdeleg dårleg innsynsvinkel skjønnar du.

Men kom på ein ting. Figuren som eg siktar til kjem frå eit TV spel som eg pleiar å spele. Det var ein dag eg gjekk vekk frå TVen uten å skru av (var vekke 20 min ca). Litt merkleg at det skal vere så vanskleg å få vekk ein liten innbrenning på så kort tid...eller er det noko anna det kjem frå?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oh, nå ser jeg det. Hva slags innstillinger hadde du på tv-en da? 20 minutter hørtes jo litt lite ut. Noe av det første jeg gjorde med VT60-en min var jo å sovne fra den i en bluray-meny som ble stående noen timer, og da var det ikke fnugg av innbrenning å skimte der. Jeg tror nok ikke det er en permanent innbrenning, men det kan være du har vært litt uheldig og fått noe som kan ta litt tid å få vekk, ja... husker jeg hadde TV2-logoen i en VT50 en god stund. Jeg vet ikke hvor mye TV2 hadde vært brukt på den da (lånte den bort noen uker til en som vurderte å kjøpe). TV2-logoen ble til slutt borte, men det tok tid... aner ikke hva slags innstillinger som var brukt, men mistenker det var type høy kontrast.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc Vis post
    Oh, nå ser jeg det. Hva slags innstillinger hadde du på tv-en da? 20 minutter hørtes jo litt lite ut. Noe av det første jeg gjorde med VT60-en min var jo å sovne fra den i en bluray-meny som ble stående noen timer, og da var det ikke fnugg av innbrenning å skimte der. Jeg tror nok ikke det er en permanent innbrenning, men det kan være du har vært litt uheldig og fått noe som kan ta litt tid å få vekk, ja... husker jeg hadde TV2-logoen i en VT50 en god stund. Jeg vet ikke hvor mye TV2 hadde vært brukt på den da (lånte den bort noen uker til en som vurderte å kjøpe). TV2-logoen ble til slutt borte, men det tok tid... aner ikke hva slags innstillinger som var brukt, men mistenker det var type høy kontrast.
    Trur nok kontrasten låg på rundt 60-70 viss eg huksar korrekt. Men er ikkje sikker. Har satt det på 45 nå, men ser at det er betraktleg mørkare bilde. Og det gjer "nytelsen" vesentleg dårlegare når eg spelar eller ser på film etc.

Men eg har lagt merke til at berre eg skrur på TVen så heng "Viera Smart TV" logoen igjen etter den forsvinn. Virkar som heile TVen er svært sensitiv til innbrenning. Blir bokstavleg talt redd når eg brukar den. Og slik skal det vel ikkje være?

Og innbrenning eg har visst til tidlegare er der fortsatt. Det som er blitt innbrennt er visst på bilde 1 og 2.
    -bilde1-jpg-bilde2-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At Viera-logoen henger igjen er ikke innbrenning. Det er bare cellene som ikke lades ut så fort. Den Viera-logoen forsvinner veldig fort selv om du bare viser en sort skjerm også. Kontrast på 60-70 er ganske mye dersom panelstyrken er satt til middels eller høy og kan nok fort føre til innbrenning, dessverre. :/

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen folkens!

Mine foreldres ST60 har dessverre fått innbrenning nå, etter alt for mange timer på TV 2. Hersens TV 2-logo! Jeg satte på denne skjermvasken i ca. 20 timer: https://www.youtube.com/watch?v=39HUG7QrQi8

Kontrast, farger og lysstyrke var på 100. Etter skjermvasken ble det vesentlig bedre! Logoen kunne bare ses på enkelte bakgrunner, særlig hvis bakgrunnen var lyseblå eller beige. Men logoen kommer jo tilbake da når foreldrene mine ser på TV 2, så jeg må kjøre skjermvasken regelmessig. Det eneste problemet er at når skjermvasken kjører de smale "søylene" så synes jeg at jeg kan se antydning til disse "søylene" etterpå. Altså at det blir litt innbrenning av skjermvasken.

I går satte jeg på Oppdrag Nemo etter anbefaling i denne tråden, men kan ikke si at det hjalp noe særlig. Skal gi det en sjanse til. Den stod nok ikke på lenge nok.

Uansett er min konklusjon klinkende klar: etter å erfaring med tre forskjellige eksemplarer av ST60 er det ingen tvil om at denne modellen er helt inni granskauen utsatt for innbrenning. Selv min gamle PX80 fra 2008 er ikke på langt nær så utsatt. Det er nesten ikke innbrenning på den.

Newcomer TV Dinnah sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 1-2-3 Vis post
    Hei igjen folkens!

Mine foreldres ST60 har dessverre fått innbrenning nå, etter alt for mange timer på TV 2. Hersens TV 2-logo! Jeg satte på denne skjermvasken i ca. 20 timer: https://www.youtube.com/watch?v=39HUG7QrQi8

Kontrast, farger og lysstyrke var på 100. Etter skjermvasken ble det vesentlig bedre! Logoen kunne bare ses på enkelte bakgrunner, særlig hvis bakgrunnen var lyseblå eller beige. Men logoen kommer jo tilbake da når foreldrene mine ser på TV 2, så jeg må kjøre skjermvasken regelmessig. Det eneste problemet er at når skjermvasken kjører de smale "søylene" så synes jeg at jeg kan se antydning til disse "søylene" etterpå. Altså at det blir litt innbrenning av skjermvasken.

I går satte jeg på Oppdrag Nemo etter anbefaling i denne tråden, men kan ikke si at det hjalp noe særlig. Skal gi det en sjanse til. Den stod nok ikke på lenge nok.

Uansett er min konklusjon klinkende klar: etter å erfaring med tre forskjellige eksemplarer av ST60 er det ingen tvil om at denne modellen er helt inni granskauen utsatt for innbrenning. Selv min gamle PX80 fra 2008 er ikke på langt nær så utsatt. Det er nesten ikke innbrenning på den.
    Jeg har samme erfaring selv. Disse nyere modellene er helt klart mer utsatt for innbrenning. Har selv en GT60, og det er vel samme panel som ST60. Nå ser ikke jeg så mye på tv-kanaler at det er et stort problem, men den TV2-logoen setter seg utrolig lett og jeg unngår bevisst TV2 på grunn av den logoen.

Har også en eldre modell som virkelig får kjørt seg med bare spilling. Det hender at ting setter seg fast etter veldig mange timer med samme spill, men det går alltid vekk rimelig fort.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg begynner å lure på om Panasonic kan ha klart å lure oss igjen med gode specs ut av boksen, men som forverres ettersom produktet tas i bruk :/ Jeg har ikke brukt VT60-en så mye, så jeg vet ikke helt hvordan den vil bli utover... men det er ingenting av statiske elementer som ser ut til å bite seg fast i den så langt (det henger igjen av og til, men bare i noen få sekunder).

VT50-en derimot, som begynner å nærme seg 3000 timer oppdaga jeg her om dagen noe litt urovekkende... jeg hadde solid IR av en linje med subtitles fra TV som hang igjen ganske lenge... jeg kunne lese hva som sto der. Det er jo ikke mange sekundene en slik sak viser seg på tv-en, så det er rart den ble hengende igjen SÅ lenge. Det jeg imidlertid lurer på er om det kan ha vært den tekstlinja som var synlig i det jeg skrudde på tv-en, for jeg har inntrykk av at ting kan sette seg fast litt raskere de første sekundene tv-en er påslått. Det er borte igjen nå, og ingenting er permanent innbrent men det gir absolutt rom for litt bekymringer når jeg hører andres erfaringer her...

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At TV-ene er mer utsatt de første sekundene TV-en er påslått, vet jeg ikke, men kan kanskje hende.

At Panasonic sine TV-er taper seg etter en del bruk, har jeg erfart før. Min gamle PX80 (som fortsatt fungerer som TV nr. 2 hos foreldrene mine) har fått et vanvittig mye dårligere sortnivå med årene. Det er ikke grått eller blått engang. Nesten lysebrunt. Dempet lysstyrken litt og det hjalp noe, selv om jeg kalibrerte den da den var ny. Lysstyrken var riktig innstilt den gangen med andre ord. Dette problemet er visstnok noe flere har påpekt, og Panasonic har visst kommet med en eller annen forklaring på det også. Uansett er det veldig irriterende, og urovekkende også. Hva kommer til å skje med min ST60 om et par år? Bortsett fra at en sikkert er full av innbrenning innen den tid...

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Lignende tråder

1. Innbrenning på Panasonic G-20
    By edguy in forum TV-apparater
    Svar: 20
    Siste melding: 01-17-2013, 19:03
  2. Innbrenning på Panasonic TXP55VT50Y?
    By dag.thygesen in forum TV-apparater
    Svar: 14
    Siste melding: 06-20-2012, 20:19
  3. Panasonic 42" PZ-85 - innbrenning
    By Audiophil in forum TV-apparater