Innbrenning på Panasonic TX-P50ST60 - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 95
    Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå har jeg fått en ny ST60 i hus. Hatt den i to dager. Bruker samme innstillinger som jeg linket til i mitt første innlegg i denne tråden, bortsett fra at jeg har hatt 48-50 i kontrast, og ikke 70. Så skiskyting i går, og jammen meg så jeg ikke antydning til TV 2-logoen etterpå. Men bare antydning. Er nesten ikke mulig å se. Satt på snø i natt, og nå ser det ut til å være borte. Men likevel, disse skjermene virker å være veldig utsatt. Har skrudd ned kontrasten enda mer nå når jeg ser TV med logoer. Bruker zoom-funksjonen innimellom.

Hva bør jeg egentlig gjøre nå i starten? Skal jeg kjøre denne fargevasken i noen timer: -fargevask-jpg

Når kan jeg egentlig begynne å bruke TV-en normalt? Jeg leser 100 timer, 200 timer og mye forskjellig.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser en del på tv2, så kommer den logoen til å brenne seg inn uansett etterhvert. Er mannevond den logoen du ser jo hvor fort du fikk IR... Kjør inn så lenge som mulig og sett den på innkjøringsbilde om natten og når du ikke bruker den.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en billig 42-tommers plasma på hybelen der jeg bodde før. Kostet 3800 kr. Så fotballkamper og noe annet på TV 2. Innbrenning? Nope! Ikke i det hele tatt. Har en 6 år gammel plasma (Panasonic PX80) stående hjemme hos foreldrene mine. Innbrenning? Nei da! Så hvorfor på denne kritikerroste plasmaen som er nyere og skal være bedre enn de forrige? Irriterende dette. Men ser ikke mye på TV 2 da. Men det viker jo som at det ikke er mer enn en to timers fotballkamp som skal til.

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på en ting:

Ser Netflix på TV-en. Bruker appen innebygd i TV-en. Hvis jeg trykker på pause, så får jeg etterhvert en stor rød pauseskjerm der Netflix-logoen kontinuerlig flytter på seg. Det jeg lurer på er om denne røde bakgrunnen kan gi meg en stor innbrenning over hele skjermen.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt innbrenning på de tre siste plasmaene(Pioneer+ 2x Samsung), ser vel for mye på tv2 da ja. Pana PV70 før det, null innbrenning. Den har dama til min bror den dag i dag og er like fin. Men er jo mye reklamepauser da på tv2, allikevel henger det igjen rosa omriss av logoen.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine foreldres gamle Pioneer ble ødelagt for et par uker siden, og tilfeldigvis så fant vi en ST60 55-tommer hos Expert. Vi fikk først en brukt TV med innbrenning, men nå har vi omsider fått en splitter ny. For å unngå at det blir innbrenning på den, så har jeg satt kontrasten på 30. (Jeg er muligens en dust som får foreldrene mine til å kjøpe samme TV som meg, når jeg har hatt så mye trøbbel.)

Når kontrasten står på 30 så ser jeg at bildet blir veldig mørkt. Jeg må helt opp i 60 i kontrast for at TV-en skal nærme seg det glansfulle bildet til Pioneeren, men da vil den jo få innbrenning. Det finnes en innstilling under "avanserte innstillinger" som heter "juster panelets lysstyrke". Hvis jeg setter denne på "høy" i stedet for "lav" så blir det straks bedre å se. Men vil vi da risikere innbrenning? Eller er det kun høy kontrast og farger som fører til innbrenning? Denne innstillingen går vel dessuten noe ut over sortnivået?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høy og middels gir det beste sortnivået, ja. Erfaringsmessig, uten at jeg ser noen logikk i det eller kan forklare det, har innbrenning vært et større problem med panelstyrke på lav. Image retention blir i alle fall mye mer synlig med lav panelstyrke. Middels og en kontrast på ca. 50 burde fungere greit, antar jeg. Jeg kjører i alle fall med 48 på kontrast på den innstillingen jeg bruker til vanlig tv-titting og 56 når jeg ser film mener jeg å huske. Panelstyrke på lav har også mye MYE dårligere lysutbytte. (Stopper vel på rett over 70 cd/m2 her, mens middels og høy går langt over 100 uten at jeg ville anbefalt det).

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc Vis post
    Høy og middels gir det beste sortnivået, ja. Erfaringsmessig, uten at jeg ser noen logikk i det eller kan forklare det, har innbrenning vært et større problem med panelstyrke på lav. Image retention blir i alle fall mye mer synlig med lav panelstyrke. Middels og en kontrast på ca. 50 burde fungere greit, antar jeg. Jeg kjører i alle fall med 48 på kontrast på den innstillingen jeg bruker til vanlig tv-titting og 56 når jeg ser film mener jeg å huske. Panelstyrke på lav har også mye MYE dårligere lysutbytte. (Stopper vel på rett over 70 cd/m2 her, mens middels og høy går langt over 100 uten at jeg ville anbefalt det).
    Middels eller høy gir bedre sortnivå? Trodde man fikk dårligere sortnivå ved å øke lysstyrken? Og det høres jo egentlig ikke så logisk ut at innbrenningsfaren er større når panelstyrken er på lav. Skulle da tro at man provoserer skjermen mer ved å øke verdiene, enten det er kontrast, lysstyrke eller farger?

Jeg hadde kontrast på 50 helt i starten da jeg fikk ny TV på garantien, men det førte til at jeg så vidt kan skimte TV 2-logoen når bakgrunnen er beige eller lyseblå. Ikke noe jeg gidder å gjøre noe med, men fikk bekreftet at kontrast på 50 er for høy med tanke på innbrenning i hvert fall.
    Sist endret av 1-2-3; 05-14-2014 kl 20:54

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, har ikke noe vitenskapelig belegg for påstandene. Men det stemmer at sortnivået er dårligst på lav panelstyrke.. vi snakker en betydelig forskjell som du ser lett i et halvmørkt eller mørkt rom.
    Tror middels styrke er helt greit uten for mye crushing av lyse detaljer og gode skyggedetaljer. Hva TV2-logoen angår så tror jeg man sliter uansett hva man velger for kontrast.. den er OND.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kontrast på 35. Noe mer enn det trenger du ikke. Bildet skal ikke sprenge heller. Jeg veksler mellom å bruke Ekte-Kino og Normal. Sistnevnte bruker jeg når det kommer mye lys inn i rommet.

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du panelstyrken på "middels" også, dudeeven? Synes du ikke at bildet blir litt mørkt med så lav kontrast? Jeg forstår nå de som sier at man ikke kan kopiere innstillinger fra andre, for bildet blir annerledes på min egen ST60 sammenlignet med mine foreldres. Men det har vel mest med lysforholdene å gjøre. Det er lysere i stua hos foreldrene mine, og da virker jo bildet mørkere.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en ST50 og ikke samme modell som deg, men før det hadde jeg en PX80 og heller ikke der gikk jeg over 30. Bildet blir ikke mørkt. Bildet koker om man trekker metrene for langt. Jeg synes alltid det med korrekte bildet ligger med kontrast på 30, lys på 0 og farger også på rundt 30.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I denne sammenheng er det også verdt å nevne at parametrene går fra 0 til 100 på 60-serien, mens de går fra 0-60 på 50-serien, så 30 er nok ikke likt på begge.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et solid poeng. Uansett dreier det seg om å ligge et sted på midten. Alt for mange tror en tv skal være et glødende midtpunkt i stuen. Jeg har vært hos folk som bryker Dynamisk som standard. Det er jo rene galskapen!

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man har 30 i kontrast på ST50, så tilsvarer vel det ca 50 i kontrast på min ST60 da, høres det ut som. Så 30 i kontrast på ST60 blir jo da noe mørkt. I hvert fall i et lyst rom.

Jeg føler forresten at innbrenningsfaren blir større med panelstyrken på "middels", slc. Så på TV 2 i en halvtimes tid her om dagen, og da det ble reklamepause, så kunne jeg se TV 2-logoen tydeligere enn før. Men dette var nok midlertidig, for jeg fikk vasket det bort. Når jeg er på Netflix, og blar i filmbiblioteket der, så synes jeg også at det er mye mer midlertidig innbrenning nå enn da jeg hadde panelstyrken på "lav." Men dette vaskes jo bort hvis jeg ikke lar det stå på alt for lenge. Men det kan være lurt å bestemme seg for hvilken film en skal se på dataen, og deretter sette den på på TV-en med en gang, slik at en unngår å bla for lenge i filmbiblioteket.

Men hvordan er det egentlig med svarte søyler oppe og nede? Dersom filmen ikke er i 16:9-format? Jeg har satt på skjermvask etter å ha sett på slike filmer, og da henger søylene igjen en stund. Men etterhvert så ser de ut til å forsvinne. Er det fare for permanente søyler? Det er jo ikke en statisk logo akkurat, men statisk svart. Om dere skjønner? Hvilken forskjell?

Jeg skulle så inderlig ønske at det gikk an å deaktivere kanallogoer. At det var en eller annen innstilling i dekoderen f.eks. der man kunne deaktivere. Men det blir sikkert aldri mulighet for det...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror faktisk aldri jeg har sett rester av svarte søyler på VT60-en min etter å ha sett film. Men teknisk sett så kan du risikere at de blir sittende igjen hvis du BARE ser slikt innhold. Jeg tror det tilhører sjeldenhetene, skal sies. Veldig ofte er den midlertidige "innbrenningen" resultat av celler som har vært statiske lenge, mens på de søylene så er de jo av. Det som kan skje er at resten av panelet slites ned slik at det blir en ubalanse sånn at skjermen alltid vil være bittelitt lysere der de svarte søylene har vært og derfor gir inntrykk av skygger. Men igjen, det er neppe veldig mange som har hatt problem med dette her for da ville vi nok hørt mer om det også. At det forekommer kan man nok som sagt ikke se bort fra, men risikoen skal være svært liten med vettuge innstillinger.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis tv-en din får IR av letterbox så er den i overkant følsom. Uansett skal dette lett la seg fjerne om du ser litt på vanlig tv. Det å zoome bildet når du ser en 2:35:1 film blir uten mening. Min gamle PX80 som jeg har referert til tideligere fikk merker etter letterbox de første hundre timene, men etter det var det slutt. Min ST50 har ikke vist fnugg av dette og jeg har sett brede filmer på rekke og rad. Netflix menyen kan gi litt IR siden den er kraftig rød. Som mange tyter om her inne ink meg selv skal du ikke ha en tv som skaper hodebry. Da hadde jeg heller levert den tilbake. Nye LCD skjermer er i ferd med å bli veldig gode slik at skille plasma/lcd er langt mindre nå enn før. En tv som er følsom for IR har i prinsippet kortere vei til en permanent innbrenning.

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dudeeven Vis post
    Hvis tv-en din får IR av letterbox så er den i overkant følsom. Uansett skal dette lett la seg fjerne om du ser litt på vanlig tv. Det å zoome bildet når du ser en 2:35:1 film blir uten mening. Min gamle PX80 som jeg har referert til tideligere fikk merker etter letterbox de første hundre timene, men etter det var det slutt. Min ST50 har ikke vist fnugg av dette og jeg har sett brede filmer på rekke og rad. Netflix menyen kan gi litt IR siden den er kraftig rød. Som mange tyter om her inne ink meg selv skal du ikke ha en tv som skaper hodebry. Da hadde jeg heller levert den tilbake. Nye LCD skjermer er i ferd med å bli veldig gode slik at skille plasma/lcd er langt mindre nå enn før. En tv som er følsom for IR har i prinsippet kortere vei til en permanent innbrenning.
    Da tror jeg at vi kan konkludere med at ST60 er i overkant følsom, for jeg får IR av letterbox. Nå har jeg sett på åpningskampen i VM. Satt på rullefelt etterpå (det innebygde vaskeprogrammet til Panasonic), og jeg kan nå se konturer av klokka og stillingen som har stått på oppe i venstre hjørne. Har ikke sett dette etter kamper i Tippeligaen, men designet på klokka på VM-sendingene er jo annerledes. Så får vi se i morgen tidlig om dette har blitt vasket vekk i løpet av natta. Men jeg skal innrømme at jeg egentlig har litt redd for å bruke TV-en min. Og i hvert fall redd for å la andre bruke den. Mine foreldres ST60 har nå fått TV 2-logoen brent fast. Og de har bare hatt sin TV i en måneds tid med kontrasten på 30. For å unngå permanent innbrenning så tror jeg egentlig at jeg må sette kontrasten på 0.

Bildekvaliteten er jo i utgangspunktet fantastisk, men når jeg må sette kontrasten så lavt for å unngå at TV-en blir ødelagt så føler jeg at det blir litt som å kjøpe en Ferrari som kun kan kjøre 20 km/t.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV2-logoen er nok rimelig hard mot nyere plasmaskjermer fra Panasonic. Den vil nok forsvinne med tida, men det kan ta litt tid. Jeg hadde en TV2-logo som satt igjen etter at noen hadde lånt VT50-en min noen uker, og det tok en del tv-titting med annet innhold før den ville forsvinne. Hvor lenge varer IR-en på letterboxer hos deg, da? Jeg har aldri sett det på verken VT50 eller VT60. Skal sies at jeg ikke har sett så mye letterbox-filmer på VT60 enda, men skal forsøke å legge merke til dette neste gang.

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc Vis post
    TV2-logoen er nok rimelig hard mot nyere plasmaskjermer fra Panasonic. Den vil nok forsvinne med tida, men det kan ta litt tid. Jeg hadde en TV2-logo som satt igjen etter at noen hadde lånt VT50-en min noen uker, og det tok en del tv-titting med annet innhold før den ville forsvinne. Hvor lenge varer IR-en på letterboxer hos deg, da? Jeg har aldri sett det på verken VT50 eller VT60. Skal sies at jeg ikke har sett så mye letterbox-filmer på VT60 enda, men skal forsøke å legge merke til dette neste gang.
    Varer ikke mer enn ti-femten minutter hvis jeg setter på vaskeprogrammet i TV-en. Så det går jo ok

Men jeg skjønner ikke det du sier om at du fikk vekk TV 2-logoen etter en del annen TV-titting. Det er så mange som sier at de har kjørt det og det vaskeprogrammet eller sett på den og den filmen for å få vekk innbrenning. Nå har jeg sett ganske mange plasmaskjermer med innbrenning (tre-fire stykker) og jeg har prøvd å vaske vekk innbrenningen på alle sammen, men det er jo helt umulig. Selv med flere dager med intens vasking. Er det permanent innbrenning, så blir det ikke bedre heller. Da må panelet byttes. IR får jeg vasket bort, men IR varer jo ikke mer enn noen minutter?

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Lignende tråder

1. Innbrenning på Panasonic G-20
    By edguy in forum TV-apparater
    Svar: 20
    Siste melding: 01-17-2013, 19:03
  2. Innbrenning på Panasonic TXP55VT50Y?
    By dag.thygesen in forum TV-apparater
    Svar: 14
    Siste melding: 06-20-2012, 20:19
  3. Panasonic 42" PZ-85 - innbrenning
    By Audiophil in forum TV-apparater