VT60 plasma vs F8005 LED - Flimring!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

VT60 plasma vs F8005 LED - Flimring!

Hei,

Kjøpte meg en 55" Samsung F8005 LED TV (mye pga designet og positive tester), men var ikke helt fornøyd med denne. Bla.a er det en helt tydelig stripe øverst og nederst med mye lysere bilde enn på resten av skjermen, lys som kommer inn fra hjørnene samt relativt dårlig sortnivå og elendig innsynsvinkel.

Kjøpte derfor en 55" Panasonic VT60 etter å ha lest meg litt opp. Sammenligner nå begge TVene side om side, og når jeg f.eks ser "Dark night returns" er sortnivået på VT60en i en annen verden. Gjelder forsåvidt innsynvinkel og fargejengivelse. Ser jeg bilder som er lyse og fargerike kommer selvsagt LEDen mer til sin rett.

Alt i alt trodde jeg valget skulle bli enkelt, men det er et stort problem med VT60en: Den flimrer så mye at jeg kan se det og faktisk blir sliten i øynene! Vet at dette vises bedre på videoopptak enn det øyet vanligvis ser, men for VT60en er det så problematisk at jeg mistenker at det er noe galt med panelet.

Har lastet opp en video på youtube (filmet med iphone 4) og hadde satt stor pris på om noen andre VT60 eiere kunne sammenligne med sin TV, og gi meg en pekepinn på om det er noe galt med mitt eksemplar.

Link: http://www.youtube.com/watch?v=9wFwy...ature=youtu.be

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt i alt trodde jeg valget skulle bli enkelt, men det er et stort problem med VT60en: Den flimrer så mye at jeg kan se det og faktisk blir sliten i øynene! Vet at dette vises bedre på videoopptak enn det øyet vanligvis ser, men for VT60en er det så problematisk at jeg mistenker at det er noe galt med panelet.

Flimmer er en kjent utfordring på Panasonics siste generasjoner av plasma, kanskje spesielt for noen. Men du kan redusere flimmeret ved å gjøre noen justeringer. Du kan f.eks. prøve følgende:

Viewing mode: Professional/THX Cinema

Contrast 60
    Brightness 0
    Colour: 50
    Sharpness: 0
    Color temperature: Warm
    Vivid Color: Off
    Color remaster Off
    Ambient sensor Off
    Noise reduction Off
    MPEG Remaster Off
    Resolution remaster Off
    Caption smoother Off
    Brilliance enhancer Off
    Intelligent Frame Creation Off
    Panel Luminance: Low/Min
    Adaptive gamma control 0
    Black expander 0
    Gamma 2.2
    16:9 Overscan Off

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kontrast på 60 vil i alle fall sikre innbrenning på sikt ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For noe jævla møkk plasma er

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Je, hadde de bare hatt samme lysstyrke som LED og ingen innbrenning/viftestøy så hadde de vært perfekt. Menmen, får ta til takke med at det viktigste er bedre på plasma.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz Vis post
    For noe jævla møkk plasma er
    Men likevel er det en bedre bildeteknologi enn LCD/LED. Det sier litt

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kontrast på 60 vil i alle fall sikre innbrenning på sikt ;-)
    Ja, my bad. Jeg har dessverre ikke denne 60-serien selv, men har i alle fall benyttet en kontrast mellom 36 til 42 på både 20, 30 og 50-serien, litt avhengig av hva slags kilder som er koblet til. De settingene/verdiene som jeg hentet inn i innlegget ovenfor er hentet fra et utenlandsk nettside, slik at en kontrast på 60 kan henvise til et annet "nullpunkt" enn her i Norge....(meget sannsynlig)

Som sagt; kontrasten vil normalt sett ligge et sted plus/minus 36 på Panasonic og IR-faren øker som regel dramatisk når du passerer noe over 40.

Bra du nevnte dette Gorm, for ellers så kunne eieren ha fått et ublidt møte med plasma-teknologien

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser desverre ut som det ikke er så mange andre VT60 eiere her? Jeg byttet VT60en min i et nytt eksemplar. Den flimrer også (muligens mindre enn den første), og jeg konkludert derfor med at det var slik TVen er. Syns uansett det er merkelig at det ikke flimrer på youtube reviews av samme TV. Mulig det kan hjelpe med innspilling og kalibrering? Har skrudd av alt av bildebehandlingsopsjoner, panel lysstyrke på "lav", kontrast på 30 osv. Det kan virke som flimringen kommer og går litt, og det er ikke veldig ille med mindre jeg ser gjennom et kamera, så klarer vel å leve med det

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at det sier at kontrast på over 40 øker faren for innbrenning dramatisk? Ifølge en guide jeg fant et sted, for custom innstillinger, skulle kontrasten stå på 91...?? Wtf...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thomsol Vis post
    Ser at det sier at kontrast på over 40 øker faren for innbrenning dramatisk? Ifølge en guide jeg fant et sted, for custom innstillinger, skulle kontrasten stå på 91...?? Wtf...
    Man opererer med to forskjellige skalaer. 91 er nok for høyt i alle tilfeller, dog. Men på europeiske modeller før 60-serien så gikk kontrast fra 0 til 60, i år går den fra 0 til 100 slik som på amerikanske modeller. Hvor høyt man kan gå er nok veldig avhengig av modusen man velger, men jeg tror rundt 50-60 skal være helt greit på VT60. På VT50 tror jeg man bør holde seg til 30-40 et sted. På Pro-modusen på VT50 kan man bare kjøre på for tv-en struper lysutbyttet likevel. Det samme gjelder hvis man setter panel luminance til low på VT60. Men 91 dersom man setter panel luminance til mid eller high høres ut som å be om trøbbel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc Vis post
    Man opererer med to forskjellige skalaer. 91 er nok for høyt i alle tilfeller, dog. Men på europeiske modeller før 60-serien så gikk kontrast fra 0 til 60, i år går den fra 0 til 100 slik som på amerikanske modeller. Hvor høyt man kan gå er nok veldig avhengig av modusen man velger, men jeg tror rundt 50-60 skal være helt greit på VT60. På VT50 tror jeg man bør holde seg til 30-40 et sted. På Pro-modusen på VT50 kan man bare kjøre på for tv-en struper lysutbyttet likevel. Det samme gjelder hvis man setter panel luminance til low på VT60. Men 91 dersom man setter panel luminance til mid eller high høres ut som å be om trøbbel.
    Takk for svar. Her er innstillingene jeg siktet til. Kan du/dere se på dem?

http://reviews.plasmatvbuyingguide.c...-settings.html

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å bruke innstillinger fra andre TV-apparat enn ditt eget er meningsløst. Dette skyldes rett og slett at alle plasma-skjermene er individuelle, og har forskjellig “kalibrering” (nullpunkt) fra fabrikk. Endringer i menyene vil derfor påvirke forskjellig på hver enhet, i tillegg til at de i utgangspunktet ikke måler likt rett ut av esken. Høyst sannsynlig ender du opp med en skjerm som ser vesentlig dårligere ut, enn det den gjorde rett ut av esken.
    Kontrast justert så høyt som 60 (på europeiske modeller) vil gi problemer med image-retention, og i verste fall permanent innbrenning

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Å bruke innstillinger fra andre TV-apparat enn ditt eget er meningsløst. Dette skyldes rett og slett at alle plasma-skjermene er individuelle, og har forskjellig “kalibrering” (nullpunkt) fra fabrikk. Endringer i menyene vil derfor påvirke forskjellig på hver enhet, i tillegg til at de i utgangspunktet ikke måler likt rett ut av esken. Høyst sannsynlig ender du opp med en skjerm som ser vesentlig dårligere ut, enn det den gjorde rett ut av esken.
    Kontrast justert så høyt som 60 (på europeiske modeller) vil gi problemer med image-retention, og i verste fall permanent innbrenning
    Akkurat dette har jeg litt problemer med å se. 60 på VT60 burde tilsvare noe som er lavere enn 40 på VT50 og VT30 siden skalaen går fra 0-100 i motsetning til 0-60. 60 på VT60 er heller ikke spesielt lyst i alle modus. 60 i professional/mid luminance er jo fremdeles mindre intenst enn Normal eller THX på 50 som er helt på midten. Siden lysutbyttet også er vidt forskjellig på low, mid og high er det jo også litt for enkelt å bare påstå at 60 vil gi permanent innbrenning.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken TV blir man mest fornøyd med da, out of the box, om man fokuserer 100 % på bildekvalitet? Sony W905 eller Pana VT60? Jeg bryr meg fint lite om Smart-TV etc..

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat dette har jeg litt problemer med å se. 60 på VT60 burde tilsvare noe som er lavere enn 40 på VT50 og VT30 siden skalaen går fra 0-100 i motsetning til 0-60. 60 på VT60 er heller ikke spesielt lyst i alle modus. 60 i professional/mid luminance er jo fremdeles mindre intenst enn Normal eller THX på 50 som er helt på midten. Siden lysutbyttet også er vidt forskjellig på low, mid og high er det jo også litt for enkelt å bare påstå at 60 vil gi permanent innbrenning.

Kjør på, det er ikke min skjerm ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Kjør på, det er ikke min skjerm ;-)
    Det er egentlig litt lettere provoserende at du avfeier dette på den måten. Det sier seg jo selv at det er kontrasten som dreper skjermen, ikke hva kontrastens innstilling sier at den er stilt til. Du vet like godt som meg at det er forskjell på lysutbytte mellom forskjellige skjerm-moduser, og ikke minst avhengig av hva man setter panel luminance til i Pro/Custom.

Men av nysgjerrighet, hva pleier du å sette kontrast og panel luminance til når du kalibrerer en VT60? Og ikke minst, hva måler du lysstyrken på 100 IRE å være da?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken TV blir man mest fornøyd med da, out of the box, om man fokuserer 100 % på bildekvalitet? Sony W905 eller Pana VT60? Jeg bryr meg fint lite om Smart-TV etc..
    VT60-en var ikke helt forferdelig med standardinnstillinger. Men det vil være en del å hente på å kalibrere. Sånn vil det være uansett hvilken tv du går for.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VT60-en var ikke helt forferdelig med standardinnstillinger. Men det vil være en del å hente på å kalibrere. Sånn vil det være uansett hvilken tv du går for.
    "Ikke helt forferdelig"?? Hehe, that's comforting Joda, skjønner at kalibrering vil absolutt være å anbefale. Har lest at THX-modusen skal være rimelig bra til forhåndsinnstilling å være (kilde: FlatpanelsHD.com), men som man ser her i tråden, det finnes delte meninger. Samtidig, det må jo være noe i det? THX godkjenner vel ikke hva som helst, hvis innstillingene er så utrolig forskjellige uansett fra skjerm til skjerm? Jeg blir så usikker, da dette blir en stor investering for min del...
    Jeg vil uansett igjen få takke for tilbakemeldinger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Ikke helt forferdelig"?? Hehe, that's comforting Joda, skjønner at kalibrering vil absolutt være å anbefale. Har lest at THX-modusen skal være rimelig bra til forhåndsinnstilling å være (kilde: FlatpanelsHD.com), men som man ser her i tråden, det finnes delte meninger. Samtidig, det må jo være noe i det? THX godkjenner vel ikke hva som helst, hvis innstillingene er så utrolig forskjellige uansett fra skjerm til skjerm? Jeg blir så usikker, da dette blir en stor investering for min del...
    Jeg vil uansett igjen få takke for tilbakemeldinger.
    Den tiden da THX-godkjenning betydde noe er over for lengst. Nå dreier det seg hovedsaklig om hvem som legger penger på bordet for å få lov til å bruke varemerket. THX-modusene på tidligere modeller har vært ganske ute å kjøre, og de har også denne idiotiske greia med at pixel orbiteren er deaktivert. Dette skal visstnok ha vært et krav fra THX i følge en ansatt i Panasonic. Men altså, kjøper du en VT60 så gjør du ikke noe dårlig valg. Det er tross alt en av få skjermer som har oppnådd referansestatus og den har et knallbra bilde. Du skal slite lenge med å finne noe som gir deg like bra bilde, ukalibrert eller kalibrert, så jeg ville ikke latt det være en bekymring

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er egentlig litt lettere provoserende at du avfeier dette på den måten. Det sier seg jo selv at det er kontrasten som dreper skjermen, ikke hva kontrastens innstilling sier at den er stilt til. Du vet like godt som meg at det er forskjell på lysutbytte mellom forskjellige skjerm-moduser, og ikke minst avhengig av hva man setter panel luminance til i Pro/Custom.
    Selvsagt er det forskjell. Men når IR blir så fremtredende at man ikke kan kjøre auto-måling av gråskala uten lang forsinkelse mellom hvitt og sort (får ikke målt sort korrekt før IR etter etter 100 IRE er borte), da vil det nødvendigvis føre til permanent innbrenning på sikt. Plasma er ikke en egnet skjerm for de som ikke har en stående i et noenlunde lyskontrollert rom. Har sett flere skjermer med kraftig IR selv med lav spenning på panelet, og kontrast i området rundt 40. På noen få skjermer har jeg opplevd at kontrasten kan økes en del, uten like store IR-problemer, men disse går det ikke mange av på dusinet.

Når det gjelder valget til Thomsol, så er jeg enig med deg. Han går fra en tidligere Panasonic plasma, og vet derfor hvilket lysutbytte han kan forvente, og prisen ved å presse panelet for kraftig. Når det gjelder bildekvalitet rett ut av esken, er det vel ikke så mange som gjør en bedre jobb enn Panasonic

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •