VT60 plasma vs F8005 LED - Flimring! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Varig innbrenning på panelet må da vel være en reklamasjonssak uansett? Man bruker jo innstillingene som allerede ligger i TV'en, og da burde vel forbrukerkjøpsloven slå inn, om ikke garantien dekker en permanent innbrenning? Jeg har, som Gorm sier, en Panasonic fra før, men dette er ikke en dyr TV (Koster ca. 15K i 2006, omtrent) så den er derfor ikke kalibrert. Tror ikke det er muligheter for det engang. Innbrenning har aldri forekommet, selv ved lengre perioder spilling på PS3, og når ungene setter Disney Channel på pause i lengre perioder.

EDIT: Hva med Disney's WOW som kalibreringsdisk?
    Sist endret av Thomsol; 11-04-2013 kl 20:46

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Selvsagt er det forskjell. Men når IR blir så fremtredende at man ikke kan kjøre auto-måling av gråskala uten lang forsinkelse mellom hvitt og sort (får ikke målt sort korrekt før IR etter etter 100 IRE er borte), da vil det nødvendigvis føre til permanent innbrenning på sikt. Plasma er ikke en egnet skjerm for de som ikke har en stående i et noenlunde lyskontrollert rom. Har sett flere skjermer med kraftig IR selv med lav spenning på panelet, og kontrast i området rundt 40. På noen få skjermer har jeg opplevd at kontrasten kan økes en del, uten like store IR-problemer, men disse går det ikke mange av på dusinet.

Når det gjelder valget til Thomsol, så er jeg enig med deg. Han går fra en tidligere Panasonic plasma, og vet derfor hvilket lysutbytte han kan forvente, og prisen ved å presse panelet for kraftig. Når det gjelder bildekvalitet rett ut av esken, er det vel ikke så mange som gjør en bedre jobb enn Panasonic
    Men det er også en vesentlig forskjell om skalaen går fra 0 til 100 eller 0 til 60. Det er begrenset hvor mange Panasonic-er du kan ha sett kjørende med førstnevnte skala siden det er nytt for oss i år. 40 med panel luminance satt til low på VT60 er jo ubrukelig selv om man sitter i mørkt mørkt rom. Får man kraftig IR av det, så må det være noe feil med panelet. Men igjen, for egen referanse, hvor lyst har du målt et panel uten store problemer med IR? Det er jo også verdt å nevne at materialet man ser på også spiller en rolle. Ser man materiale uten statiske solidhvite logoer så vil jo selv ikke dynamisk med full kontrast gjøre rare skaden. Jeg ville nok vært forsiktig med å se på TV2 og slikt med en kontrast på 60 jeg også, men film fra kilde uten statiske elementer har jeg ingen betenkeligheter med.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se da skal jeg også være enig. Men når kundene sier at de ser ca 60-80% TV-sendinger, og resten film, da er kanal-logoer et issue

Når det gjelder lysstyrke så varierer det litt. Men ender som regel opp rundt 19-20 fL på VT/ZT60, i rom med god lyskontroll.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Se da skal jeg også være enig. Men når kundene sier at de ser ca 60-80% TV-sendinger, og resten film, da er kanal-logoer et issue

Når det gjelder lysstyrke så varierer det litt. Men ender som regel opp rundt 19-20 fL på VT/ZT60, i rom med god lyskontroll.
    Høres ut som fornuftig lysstyrke for mørkt/lyskontrollert rom det. Du stanger nesten i taket på hva du kan få ut av lysstyrke på 65" med panel luminance satt til low der, så hadde du forsøkt noe særlig høyere kontrast med de innstillingene ville du vel blitt blodeid av ABL? Når jeg målte (igjen, med langt mindre nøyaktig utstyr enn det du har) så ble det ikke noe lysere mellom 60 og 100.

På den ene modusen min mener jeg å huske at det er 60 cd/m2 som var target, noe som er litt mørkere, og det er nok den modusen jeg kommer til å bruke til tv i de fleste tilfeller, og jeg ble spesielt overrasket over at jeg hadde sovnet fra en meny i en blu-ray-film som hadde stått i to timer uten en eneste skygge av skjermbildet etterpå

Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Originally Posted by Michael TLV

Greetings

There are the three rules to setting contrast.

1. No Clipping
    2. No Discoloration
    3. Eye fatigue Considerations

These rules are applied to almost every digital display out there ... except one type. The Panasonic Plasma sets. The Samsung and LG plasma sets behave as you expect them to when it comes to setting contrast.

At a default setting in Cinema mode of about 60 ... the detail level is about to the 242-244 mark ... out of 0-255 ...

The only way the set can show up to 254 range ... 109% white ... is with a contrast setting of roughly 40-43/100

Problem is ... at that level ... light output drops 50% compared to the 60 mark. Going from 60 to 100 does not clip anymore information, just makes the image brighter.

This is a design idiosyncrasy of the plasma set. You either choose to set it at 43 to see the entire image range ... and sacrifice the dynamic range of the image ... or you take the slight detail compromise to get the dynamic range (contrast ratio) back.

DVD and BD boxes do not tell us if a movie has material above the 100% white range. Some have it ... and some don't. And if you don't know you are missing detail, then you don't miss it. But if the image is dim, you will see that all the time.

Pick a contrast range between 60-100 that does not fatigue your eyes ...

Best you can do on a Panasonic.
    LG B6-Panasonic TX-P55VT60Y-Onkyo TX-NR 636-.16-Philips Fidelio X2-
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •