Sliter med å kalibrere Pioneer Kuro

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sliter med å kalibrere Pioneer Kuro

Har pr i dag en Pioneer LX5090.
    Har ymse utstyr tilkoblet denne via en gammel Pioneer AX2AS receiver, blandt annet en HTPC.

Har nylig foretatt noen endringer på dette, og det står i et Radeon HD7850 som er kablet med HDMI via receiveren. Kun videoswitching der forøvrig, så skal ikke skje noe med signalet der.

Har Bluray-versionen av DVE Videoessentials og har prøvd å kalibrere tven etter den guiden som blandt annet ligger her på avforum, med de testbildene.
    Bildekalibrering ved hjelp av DVE. Tok utgangspunkt i modusen som heter "Film". Tven står også i "pc-mode" eller hva det heter, for å få pixelmapping 1:1.

Synes resultatet blir ganske bra, bortsett fra at det er _litt_ for mørkt. Nå har jeg ikke så mye referansemateriale å sjekke med, men synes det er hakket for mørkt i scener som er typisk mørke.

Når jeg skal justere kontrasten så dukker de grå feltene helt nederst aldri opp, så det tar jeg bare litt på feelingen.

På sortnivået (brightness) så vises heller ikke sortere enn sort-stripene, men det er det antageligvis HTPCen som kan for, men det skal vel ikke spille noe rolle. Bortsett fra dette så ser alt kjempebra ut, fargeinnstillingene er også rimelig bra, kun noe avvik på den grønne skjermen.

I kveld testet vi nå med Hansel and Gretel, og spesielt i de første scenen ute i skogen og med hun heksen er det skikkelig mørkt slik at det er akkurat litt for vanskelig å se detaljer, synes jeg. Eller skal det være sånn?

Prøvde å justere opp brightness som forøvrig står på 0. Bare ved å gå opp til +1 så blir skjermen betydelig mere grå.

Innspill?

Newcomer WALL-E sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    Har ymse utstyr tilkoblet denne via en gammel Pioneer AX2AS receiver, blandt annet en HTPC.

Har nylig foretatt noen endringer på dette, og det står i et Radeon HD7850 som er kablet med HDMI via receiveren. Kun videoswitching der forøvrig, så skal ikke skje noe med signalet der.

Har Bluray-versionen av DVE Videoessentials og har prøvd å kalibrere tven etter den guiden som blandt annet ligger her på avforum, med de testbildene.
    Bildekalibrering ved hjelp av DVE. Tok utgangspunkt i modusen som heter "Film". Tven står også i "pc-mode" eller hva det heter, for å få pixelmapping 1:1.

Synes resultatet blir ganske bra, bortsett fra at det er _litt_ for mørkt. Nå har jeg ikke så mye referansemateriale å sjekke med, men synes det er hakket for mørkt i scener som er typisk mørke.

Når jeg skal justere kontrasten så dukker de grå feltene helt nederst aldri opp, så det tar jeg bare litt på feelingen.

På sortnivået (brightness) så vises heller ikke sortere enn sort-stripene, men det er det antageligvis HTPCen som kan for, men det skal vel ikke spille noe rolle. Bortsett fra dette så ser alt kjempebra ut, fargeinnstillingene er også rimelig bra, kun noe avvik på den grønne skjermen.

I kveld testet vi nå med Hansel and Gretel, og spesielt i de første scenen ute i skogen og med hun heksen er det skikkelig mørkt slik at det er akkurat litt for vanskelig å se detaljer, synes jeg. Eller skal det være sånn?

Prøvde å justere opp brightness som forøvrig står på 0. Bare ved å gå opp til +1 så blir skjermen betydelig mere grå.

Innspill?

Kanske tiden är mogen att pensionera Kuron och gå på en Gorm Sørensen kalibrerad Panasonic ZT60 istället?;-)
    Min HiFi:
    .....finner Du på "MinHiFi"

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve

Innspill?
    Temmelig sikker på at det er HTPCen som er synderen. Har du prøvd med en Blu-ray spiller?
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten er det Kuroen, eller så er det kilden din som klipper signalet. Dette bør det uansett være enkelt å løse. Sjekk HDMI innstillingen både på Kuroen og kilden
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Temmelig sikker på at det er HTPCen som er synderen. Har du prøvd med en Blu-ray spiller?
    Mnei, den gav jeg bort for en liten stund siden..

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Enten er det Kuroen, eller så er det kilden din som klipper signalet. Dette bør det uansett være enkelt å løse. Sjekk HDMI innstillingen både på Kuroen og kilden
    Aha. Jeg mener å erindre at den gjorde akkurat det samme på en BDP-51LX også, men er ikke 100% sikker. Hva ser jeg etter i disse instillingene?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass på at PC gir ut video-levels (16-235) på film- og videobasert materiale, så er det meste gjort tenker jeg.
    Hvis kilden gir PC-levels (0-255), og TV er satt til 16-235, så klippes detaljene nær sort og nær hvitt, og bildet mangler dynamikk.
    Hvis PC gir korrekt signal, og TV-apparatet hard-klipper ved 16-235, så får du ikke tilgang til "sortere enn sort" og "hvitere enn hvitt", og da er det ikke like enkelt å justere brightness og kontrast. Hvis TV hard-klipper, kan du sette HDMI level i TV til "enhanced". Da viser TV-apparatet 0-255, og du må etterjustere lysstyrke og kontrast for å sette sort- og hvitpunkt korrekt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Pass på at PC gir ut video-levels (16-235) på film- og videobasert materiale, så er det meste gjort tenker jeg.
    Hvis kilden gir PC-levels (0-255), og TV er satt til 16-235, så klippes detaljene nær sort og nær hvitt, og bildet mangler dynamikk.
    Hvis PC gir korrekt signal, og TV-apparatet hard-klipper ved 16-235, så får du ikke tilgang til "sortere enn sort" og "hvitere enn hvitt", og da er det ikke like enkelt å justere brightness og kontrast. Hvis TV hard-klipper, kan du sette HDMI level i TV til "enhanced". Da viser TV-apparatete 0-255, og du må etterjustere lysstyrke og kontrast for å sette sort- og hvitpunkt korrekt.
    Hei. Som ivrig lesr ppå forumet, må du komme med din kompetanse. Har i dag en pio 60 men som filmnyter synes jeg det er for lite. Er veldig for sony x9005 84, men prisen fikk e ikke når jeg ringte sony. Hva mener du om den imot pio plasma, det jeg tenker er lyslekasje. mvh jens

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •