Permanent innbrenning på Vt50??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate buzzlight sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Permanent innbrenning på Vt50??

Har en 3 mnd gammel Panasonic 55vt50 som jeg har vært veldig fornøyd med nå, helt til i går kveld da jeg syntes å kunne skimte en skygge nederst i høyre hjørne.
    Etter litt undersøkelse kunne jeg skimte logoen til Carton Network nederst i høyre hjørne:???:
    Har ikke lagt merke til det før, så vet ikke hvor lenge den har vært der, men trur ikke den kan ha vært der altfor lenge.

Har vært forsiktig med innstillingene sånn at sånne ting ikke skulle skje, men det fungerte tydeligvis dårlig allikevel.
    Har kjørt bildemodus på normal,piksel orbit på og kontrasten på 34.

Var inne på menyen i går kveld og tok å kjørte rullefelt i 11/2 time uten noe anntydning til at det hjalp, men klarte å skimte enda en skygge nederst i venstre hjørne da det svarte og hvite rullet forbi.
    Der kunne jeg skimte logoen til Disney xd i det hvite, heldigvis såvidt, men veldig irriterende nå som jeg vet at det er der :evil:

Skal ikke det rullefeltet klare å fjerne det etterhvert, eller er det permanent innbrenning?
    Hvor lenge skal jeg la det rullefeltet gå?
    Har holdt på 2 timer i dag uten anntydning til at det hjelper

Eller er dette en reklamasjons sak?
    Har forresten kjøpt tv'n på komplett.no.

Takker for svar

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Youtube finnes det mange slike mønster du kan prøve. Søk på burn plasma eller noe slikt så finner du masse forskellig du kan prøve.. med og uten farger osv.
    Det funket på min samsung.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du på det som heter for Pixel orbiter ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buzzlight
    Har en 3 mnd gammel Panasonic 55vt50 som jeg har vært veldig fornøyd med nå, helt til i går kveld da jeg syntes å kunne skimte en skygge nederst i høyre hjørne.
    Etter litt undersøkelse kunne jeg skimte logoen til Carton Network nederst i høyre hjørne:???:
    Har ikke lagt merke til det før, så vet ikke hvor lenge den har vært der, men trur ikke den kan ha vært der altfor lenge.

Har vært forsiktig med innstillingene sånn at sånne ting ikke skulle skje, men det fungerte tydeligvis dårlig allikevel.
    Har kjørt bildemodus på normal,piksel orbit på og kontrasten på 34.

Var inne på menyen i går kveld og tok å kjørte rullefelt i 11/2 time uten noe anntydning til at det hjalp, men klarte å skimte enda en skygge nederst i venstre hjørne da det svarte og hvite rullet forbi.
    Der kunne jeg skimte logoen til Disney xd i det hvite, heldigvis såvidt, men veldig irriterende nå som jeg vet at det er der :evil:

Skal ikke det rullefeltet klare å fjerne det etterhvert, eller er det permanent innbrenning?
    Hvor lenge skal jeg la det rullefeltet gå?
    Har holdt på 2 timer i dag uten anntydning til at det hjelper

Eller er dette en reklamasjons sak?
    Har forresten kjøpt tv'n på komplett.no.

Takker for svar
    Dette rullefeltet er ikke optimalt, det er mye mer gunstig å se på variert innhold. Hvis logoene ikke forsvinner igjen så er det en reklamasjonssak, da det jo faktisk skal være mulig å bruke et tv-apparat til å se på tv-kanaler.

De kanalene du nevner er vel også blant verstingene på svære logoer, og det er de som ofte går igjen at folk klager over andre steder også. Jeg skjønner ikke helt hva som gjør de logoene så ille, for de er jo delvis transparente. Kontakt ditt nærmeste Elesco-verksted og ta det derfra. Hvis ikke de kan hjelpe deg, så skal forhandler kunne hjelpe deg videre.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Har du på det som heter for Pixel orbiter ?

Den har alltid stått på.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Dette rullefeltet er ikke optimalt, det er mye mer gunstig å se på variert innhold. Hvis logoene ikke forsvinner igjen så er det en reklamasjonssak, da det jo faktisk skal være mulig å bruke et tv-apparat til å se på tv-kanaler.

De kanalene du nevner er vel også blant verstingene på svære logoer, og det er de som ofte går igjen at folk klager over andre steder også. Jeg skjønner ikke helt hva som gjør de logoene så ille, for de er jo delvis transparente. Kontakt ditt nærmeste Elesco-verksted og ta det derfra. Hvis ikke de kan hjelpe deg, så skal forhandler kunne hjelpe deg videre.

Tenker du å se på vanlige tv kanaler da?
    For nå har det rullefeltet stått på i 5 1/2 time uten de store forandringene.

Får ta kontakt med de på Mandag, så er det bare å krysse fingrane og håpe det løser seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buzzlight
    Tenker du å se på vanlige tv kanaler da?
    For nå har det rullefeltet stått på i 5 1/2 time uten de store forandringene.

Får ta kontakt med de på Mandag, så er det bare å krysse fingrane og håpe det løser seg.
    Ja.. alt innhold som ikke har de statiske elementene du ønsker vekk, i bunn og grunn. Mer bevegelse i bildet, jo bedre. Derfor er de filmene med masse farger og sånt som ble foreslått en mulighet, samtidig som vanlig analog snø faktisk er veldig effektivt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok ikke det er permanent, men sånne "skygger" vil forekomme nokså ofte på plasma tv'er, hvis den samme logoen eller bildet blir vist lenge. Og det kan være der en god stund. Dette er noe du bare må venne deg til som plasma-eier. Hadde selv en Panasonic V20 og jeg måtte bare slutte å se etter image retention.

Med riktig sitteavstand legger du vel ikke så godt merke til det? Er vel visse bakgrunner hvor du vil se det bedre. Er ihvertfall ikke noe i veien med tv'en, dette er svakheten til plasma, men du kan jo trøste deg med at den gjør mye annet bra og prøve å slutte og se etter image retention. Hvis du skulle hatt en LED/LCD f.eks ville du sikkert irritert deg over ujevnt baklys eller noe. Ingen tv'er er perfekt. :neutral:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt min VT20 i noen år nå, og der er det ikke snev av innbrenning til tross for veldig mye xbox og tv... Dersom skjermen står uten signal med svart bilde, så ser jeg noen lyse felter der logoer har vært, men disse forsvinner med en gang bildet kommer på. Hørtes rart ut da Panasonic har jobbet en del med å forhindre innbrenninger på skjermene sine...
    Hi-Fi: Hegel H300 - System Audio Explorer Master - Sonos Connect

Head-Fi: Musical Fidelity M1 HPA - Hegel HD11 - Beyerdynamic DT770 - Macbook Pro Retina

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt plasma tidligere også, og aldri opplevd liknende

Ser det nesten bare på det hvite når jeg bruker rullefeltet, og ser det fra 4-5 meters hold, men når man vet hvor det er så blir det bare et irritasjonsmoment.

Skal prøve med " anolog snø " og se åssen det blir.

Takker for mange gode svar

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kastet en VT20 og en VT30 pga innbrente kanal-logoer, på tross av lav kontrast og lav spenning på panelet.
    Og ja, Panasonic har jobbet med å redusere problemet med innbrenning. Er vel en av grunnene til at de kutter plasma-produksjonen, for det koster for mye med alle reklamasjonene. Og nei, de har ikke løst problemet med innbrenning. Hadde man løst problemet med innbrenning/slitasje i fosfor, så ville vel fortsatt CRT rule?

Ved kalibrering av selv de nyeste plasma-skjermene, sliter jeg med image retention (midlertidig innbrenning) om et testbilde med kraftig kontrast blir stående for mange minutter. Bilder som gir image retention, gir permanent innbrenning om de blir stående for lenge, eller repeteres ofte nok

Kanal logoer, som CN-logoen til Cartoon Network, er umulig å bli kvitt, med mindre man nekter poden å skru på denne kanalen igjen for all fremtid da.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kamerat av meg har fått permanent innbrenning på sin VT50. Umulig å bli kvitt Mickey Mus sitt hodet (Disney Channel).

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig å få den bort ved å slite fosforen med annet materiale, men så fort han setter på Disney Channel igjen, så er innbrenningen tilbake på rekordtid
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg kastet en VT20 og en VT30 pga innbrente kanal-logoer, på tross av lav kontrast og lav spenning på panelet.
    Og ja, Panasonic har jobbet med å redusere problemet med innbrenning. Er vel en av grunnene til at de kutter plasma-produksjonen, for det koster for mye med alle reklamasjonene. Og nei, de har ikke løst problemet med innbrenning. Hadde man løst problemet med innbrenning/slitasje i fosfor, så ville vel fortsatt CRT rule?

Ved kalibrering av selv de nyeste plasma-skjermene, sliter jeg med image retention (midlertidig innbrenning) om et testbilde med kraftig kontrast blir stående for mange minutter. Bilder som gir image retention, gir permanent innbrenning om de blir stående for lenge, eller repeteres ofte nok

Kanal logoer, som CN-logoen til Cartoon Network, er umulig å bli kvitt, med mindre man nekter poden å skru på denne kanalen igjen for all fremtid da.
    Det er temmelig stor forskjell fra skjerm til skjerm på hvor lenge sånt blir sittende, og på de fleste skjermene blir det bedre over tid. Jeg har ingen kanallogoer brent inn på min skjerm og jeg ser en del på materiale med logoer. Hva reklamasjoner angår så er det ikke Panasonic som tar det meste av den støyten, så jeg tror akkurat det er ganske liten årsak til at de trapper ned plasmateknologien. Det er vel heller krav om stadig mindre strømforbruk, samt en overgang til 4K som etterhvert vil begynne. Hadde de ment at reklamasjonene var årsaken ville de vel kuttet det tvert i stedet for å trappe ned.

Det er også litt interessant at du nevner CRT oppi dette her. Jeg har ikke sett mange CRT tv-er som har hatt innbrente logoer. Kan faktisk ikke huske å ha sett en eneste en. Eneste grunnen til at CRT forsvant er vel fordi de ble for store og klumpete i forhold til alternativene. Se for deg hva en 65" CRT-skjerm ville veid :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt om CRT-projektorer?

Du nevner du ikke har sett innbrenning på CRT? Hva med alle skjermene på togstasjoner og flyplasser en del år tilbake. Der kunne du fint lese logoer og annen innbrent informasjon, og det selv når skjermene var frakoblet strøm. Tror nok bare du husker litt dårlig?

Og hvis du tror Panasonic ikke blør pga alle reklamasjonene på plasma-panelene, så er du nok på villspor. Problematikken rundt kravet om lavere strømforbruk løste de jo bare med å dytte inn underdimensjonerte strømforsyninger, og siden har de jo vært kvitt det "spøkelset" ;-)

Bare så det er nevnt, skulle jeg hatt et TV-apparat til å se film på, så hadde det fortsatt blitt en Panasonic plasma (VT/ZT60). Men i TV-stuen vår, kommer det aldri noen ny plasma. Plasma, barn og TV-titting i lyse omgivelser er bare ikke en god løsning. Hører at enkelt ikke har noen problemer, men personlig har jeg tilgode å se en eneste Panasonic plasma som ikke har problemer med IR eller fast innbrenning. Og jeg har nå studert en anseelig mengde av dem i test og kalibrerings-sammenheng
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en Samsung plasma. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hørt om CRT-projektorer?

Du nevner du ikke har sett innbrenning på CRT? Hva med alle skjermene på togstasjoner og flyplasser en del år tilbake. Der kunne du fint lese logoer og annen innbrent informasjon, og det selv når skjermene var frakoblet strøm. Tror nok bare du husker litt dårlig?

Og hvis du tror Panasonic ikke blør pga alle reklamasjonene på plasma-panelene, så er du nok på villspor. Problematikken rundt kravet om lavere strømforbruk løste de jo bare med å dytte inn underdimensjonerte strømforsyninger, og siden har de jo vært kvitt det "spøkelset" ;-)
    Jeg vet i hvert fall at det stort sett er butikken som må ta det tapet, fordi Panasonic fraskriver seg ansvar og ikke anser det som en feil. Jeg vet jeg ikke er på villspor her, uten at jeg ønsker å gå nærmere inn på det. Og ang. infoskjermer, så er ikke det skjermer jeg anser å ha normal bruk La meg spesifisere nærmere; tv-apparater som har vært til hjemmebruk har jeg aldri sett noe innbrenning på, uansett hva slags materiale man har sett.

Og hva strøm angår, selv med de underdimensjonerte strømforsyningene så er det ikke i nærheten av å være i tråd med enkelte av strømkravene, VT50 er fremdeles ratet til 450W peak for 50", og det er ikke spesielt lavt. Skjermene kan dermed ikke benytte visse godkjenningsmerker for å påstå at de er "grønne". I år mener jeg også at de har måttet si fra seg Energy Star-godkjenningen i USA på noen av modellene også fordi de ikke har muligheter til å matche de sinnssykt strenge kravene. EU har tilsvarende krav. Husker dem ikke off hand, men det var langt under 200W forbruk for 50" de tok høyde for, og med folk som begynner å bli mer bevisst på strømforbruk så kommer plasma dårlig ut. Det hjelper ikke akkurat at selgere står og forteller om alle de negative egenskapene til plasma mens de tilsvarende glemmer å nevne dem for LED-alternativene.

Bare så det er nevnt, skulle jeg hatt et TV-apparat til å se film på, så hadde det fortsatt blitt en Panasonic plasma (VT/ZT60). Men i TV-stuen vår, kommer det aldri noen ny plasma. Plasma, barn og TV-titting i lyse omgivelser er bare ikke en god løsning. Hører at enkelt ikke har noen problemer, men personlig har jeg tilgode å se en eneste Panasonic plasma som ikke har problemer med IR eller fast innbrenning. Og jeg har nå studert en anseelig mengde av dem i test og kalibrerings-sammenheng
    IR vil man nok aldri bli kvitt på plasma, men verken D8005-en jeg hadde eller VT50-en min har fått noe permanent så langt, og begge er mye brukt. Jeg har heller ikke noe problem med å tro på deg ut fra datagrunnlaget ditt og ser absolutt at visse bruksmønster nok kan være problematiske. MITT hovedproblem med Panasonic-skjermene har dog ikke vært innbrenning, men heller det at de forringes på andre måter. 10 og 20-serien hadde jo dette rising blacks-problemet, 30-serien hadde denne fine grønne pesten og 50-serien ser ut til å slite noe med å opprettholde uniformiteten over tid.

For ordens skyld så vil jeg også nevne at jeg er fullstendig klar over at du vet hva du driver med, så ikke ta det at jeg "utfordrer" noen av tingene du sier som et tegn på at jeg mener du ikke har snøring. Hadde jeg fritt kunnet velge noen til å kalibrere tv-en min så er det liten tvil om at du hadde toppet den lista.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Kjøp en Samsung plasma. :wink:
    Hadde en 63" Samsung og den var helt håpløs når det gjaldt innbrenning (ihvertfall midlertidige). Har har hatt to forskjellige modeller i Pioneers siste generasjon og de har vært veldig bra. Pioneer hadde også veldig store innbrenningsproblemer med 6. Eller 7. gen. (husker ikke akkurat hvem nå). Virker som Pioneer løste sine problemer med innbrenning på en flott måte. Kan nesten ikke huske å ha lest om noen som har fått fast innbrenning på en 9. gen. Pioneer plasma.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm. Har ikke sett IR en gang på de Samsung plasma skjermene jeg har sett. Har en kamerat som bruker skjermen minst 80% av tiden til Premier League og det er ikke antydninger til IR. Mens min VT30 får samme logoen hengende igjen i nesten en uke med en til to kamper.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke noe problem å redusere IR og innbrenning. Er bare å senke kontrasten. Kanskje kameraten din ikke kjører panelet så hardt? Eller så er han heldig, for det er jo uten tvil noe forskjell på panelene fra TV til TV

Pioneer løste det vel ved å senke spenningen på panelet, såpass at det knapt er noe slitasje på det? Men så har de jo heller ikke noe lysstyrke, sammenliknet med de plasma-skjermene som sliter mest. Siste utgavene av Kuro fordrer jo mørkt rom, og i slike settinger (særdeles lav kontrast) fungerer jo de fleste plasma-skjermer uten innbrenning.

Plasma er jo eneste skjermtype som fungerer skikkelig i mørke/maskerte rom, i alle fall inntil OLED er tilgjengelig. Men sistnevnte åpner sikkert et helt nytt kapittel med problemer (innbrenning osv) ?
    Mine LCD TV-apparat er ikke akkurat frie for problemer de heller, med clouding, dårlig sortnivå og synlig raster. Men de forverres ikke av normal bruk i det minste.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •