Min første TV, hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min første TV, hjelp!

Hei

Jeg er ny her og veldig fersk når det kommer til AV utstyr. Jeg er for tiden student og budsjettet er derfor stramt. Kan dere være så snille å fortelle meg om jeg har gjort en skivebom når det kommer til å plukke ut TV + høytalere.

Har plass til 42 tommer men ikke noe større. Jeg tenker at denne TVen passer bra ettersom det er en 2013 modell og ikke alt for dyr. Har ikke behov for 3D.
    LED - PANASONIC TXL42E6Y 42"LED TV - expert

Jeg tenker også å investere i lyd i samme slengen, ettersom integrerte TV-høytalere ikke låter spesielt bra. Så litt på lydplanker før jeg oppdaget at det var pakkepris på de her:
    DENON CEOL Piccolo + DALI ZENSOR 1 nettverk stereosystem | Hi-Fi Klubben

Det kommer på 10 500,- totalt og jeg har ikke lyst til å bruke noe mer enn det. Takk for at du leste

Mvh
    Flaskepost

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rett fra levra ville jeg gått opp litt i pris på tv-en. Prismessig Billige tv-er har dessverre som regel litt billige bilder også. Elkjøp har for tiden en kampanje hvor du får 1000Kr avslag på lydplanke når du kjøper en tv. Jeg kjøpte denne kombinasjonen.

Sony 42 3D Smart LED-TV KDL-42W807AS - Elkjøp

Sony 2.1 lydplanke HT-CT60 - Elkjøp

Bildet er meget bra og planken kom på 1500. Lyden er ikke super, men det holder i lange baner til spill og film.

Newcomer tOOmyH sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til TS kjøp det du føler for. Virker som et kjempe oppsett for den prisen.

Det med å legge til mer og mer penger for noe bedre før man tilslutt kjøper noe er bare tull når man snakker om tusenlapper, samtidlig overskrider det budjettet ditt.
    Det er noe flere her inne har glemt, det flakser store summer over budsjettet ditt om du skal høre på alle tipsene man kan få her inne.
    Pioneer SC-LX 78 - Nad C275BEE - Dali Ikon 7 mkII - Dali Ikon 2 mkII - Dali Vokal mkII - 2xDT SuperCube Reference - S-ue65uh7505

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert helt bra, som studerende har du alltids annet og bruke tid og penger på, så kan du heller kjøpe nytt oppsett om noen år og studiene overstått

Du kan jo eventuellt utvide forsterker etterhvert, men med den Denon pakka så får du jo nesten høytalerne gratis og de er meget kapable høytalere.

Angående TV så kommer det stort sett ann på hvor kresen du selv velger og være på bildet.

Enten så kan man sitte og irritere seg over småting så det til slutt ikke fins tver som duger til under 40k, eller en så kan en TV til 5k være veldig mye for penga.

Det er jo din første TV, ikke din siste :wink:

Nei ser ikke noen grunn til at du skal bruke noe mer penger på dette, du kommer neppe til og være så veldig mange åra til du kan oppgradere.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opplegget mitt overskrider ikke budsjettet på 10500. Det jeg anbefaler er en tv med bedre bilde og kanskje litt tilbake på lyden. Bildet skaper til syvende og sist det aller sterkeste emosjonelle utrykket. Missforstå meg rett. Disse tingene hører sammen, men et svakt bilde skaper liten dynamikk og mindre innlevelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for alle kommentarene. Jeg har lest litt om forsterkeren jeg var i ferd med å kjøpe, og den har en rekke problemer jeg ikke har lyst på.

Nå vurderer jeg å slå på stortromma for å få god lyd, ettersom jeg ikke er spesielt kresen når det kommer til bilde. Panasonicen til 5.5k får holde.

Dette koster litt over en tusenlapp ekstra men det kan være verdt investeringen, tror jeg: NAD C316BEE + DALI ZENSOR 5 Stereoanlegg | Hi-Fi Klubben

TV: 5499,-
    Lyd: 6394,-
    Totalt: 11 893,-

Takk for at dere leste igjen

Mvh
    Flaskepost

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    husk også at dersom du ikke allerede betaler tv lisens, vil du få det dersom du kjøper i ditt eget navn
    Marantz 6012+rotel rb1070, Focal Aria 906, SVS SB13-ultra

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker hvordan du tenker

Eneste potensielle problemet jeg kan se med det oppsettet er at forsterkern ikke har innebygd DAC, noe som ikke er noe problem egentlig bare noe som man kan være klar over. (du kan til nøds sende lyd fra tv via hodetelefon utgangen på tv'en)

Dac kan du f.eks alltids kjøpe siden som oppgradering eller ønske deg til jul

Om jeg i tillegg skulle være litt forum djevel så hadde jeg også vurdert den forsterkern med et sett Lektor 2, (høyglans variantene hvit eller sort koster en par hundre lapper mer men får i min mening høytalern til og se ut som den koster 3x så mye :P)

Men her bør du jo også som alltids høre, jeg syns selv Lektor seriern høres mye bedre ut enn det lille jeg har hørt av Zensor, men jeg har selv sittet på Concept serier (som Zensor erstatter) i en 6 års tid så det er absolutt mye lyd for penga i de og. Hylle høyttalerne har kanskje litt mindre bass og trøkk, men i liten hybel så passer dette meget godt inn skulle jeg tro (hver kubikk cm teller believe me), og med 6.5" elementer så kan de fort overaske positivt, og jeg blei overaska over hvor rafinert Lektor serien spiller, med litt mindre skarphet i sibilantene (skarpe S-lyder).

Og skal man ha godt med bass og trøkk så trengs det en 10"-12" subwoofer selv med gulvhøyttalere.

Nå aner jeg jo ikke hva slags planer du har fremover (ikke at du trenger og ha noen) men et par gode hyllehøyttalere nå kan passe bedre inn som side\bak høyttalere i et framtidig surround oppsett enn et par rimelige gulvhøyttalere :wink:

Anyhoo, mine 2 øre.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strekker du deg bittelitt, får du en fantastisk plasma!

PANASONIC TX-P42ST60Y Plasma TV | Hi-Fi Klubben

ST60Y fra Panasonic er den beste "budsjett-tven" jeg har sett!

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andersen88
    Strekker du deg bittelitt, får du en fantastisk plasma!

ST60Y fra Panasonic er den beste "budsjett-tven" jeg har sett!
    Absolutt beste tven for penga, men jeg er ikke sikker på om den hadde overlevd en god studentfest, hehe.

Led tver derimot kan man nesten bruke som skeineplate :P
    Denon AVR-4520 CI

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flaskepost
    Tusen takk for alle kommentarene. Jeg har lest litt om forsterkeren jeg var i ferd med å kjøpe, og den har en rekke problemer jeg ikke har lyst på.

Nå vurderer jeg å slå på stortromma for å få god lyd, ettersom jeg ikke er spesielt kresen når det kommer til bilde. Panasonicen til 5.5k får holde.

Dette koster litt over en tusenlapp ekstra men det kan være verdt investeringen, tror jeg: NAD C316BEE + DALI ZENSOR 5 Stereoanlegg | Hi-Fi Klubben

TV: 5499,-
    Lyd: 6394,-
    Totalt: 11 893,-

Takk for at dere leste igjen

Mvh
    Flaskepost
    Det anlegget ifra hifiklubben er "horibelt" satt sammen, Zensor 5 er rimelig tungdrevene . Muttern har samme høyttalere, men da med NAD C356.

Jeg ville sett på følgende:

JBL Cinema SB200 Lydplanke - Sort - Høyttalerpakker - Høyttaler
    +

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •