Hakking i bildet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hakking i bildet

Hei, har en HD PVR 5720-SX som er helt ny og et

Samsung 51" Plasma TV PS51E535Full-HD, 600hz, 2xHDMI, Connect Share, DVB-T/C

hvor man tydelig kan se at bildet hakker i flytende scener...var nettopp i en laaannng samtale med Canal Digital hvor de sier at TVet oppdaterer seg raskere enn det dekoderen klarer å sende ut bilde ,derfor hakker det. De mente det var 600Hz som var synderen. Fortalte at jeg hadde hatt LG med 600 Hz før og at da var det ingen problemer hverken med den nye eller den gamle dekoderen....til det får man bare svaret "hører du sier det".....

Kan dette være riktig ?

Vh

S

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide at Canal Digital skaffer seg folk med peil på kundeservice, merker jeg...

600Hz her har ingenting med oppdateringsfrekvensen å gjøre. Den er 50Hz på denne tv-en. At det hakker kan heller tilskrives interpolering hvis den står på, eller hvis PVR-en har en mulighet for å velge mellom 50Hz og 60Hz av en eller annen grunn er satt til 60Hz. Husker ikke hva interpolering heter i Samsungene, men hvis det står på er det veldig sannsynlig at det er noe sånt som forårsaker problemet ditt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    På tide at Canal Digital skaffer seg folk med peil på kundeservice, merker jeg...

600Hz her har ingenting med oppdateringsfrekvensen å gjøre. Den er 50Hz på denne tv-en. At det hakker kan heller tilskrives interpolering hvis den står på, eller hvis PVR-en har en mulighet for å velge mellom 50Hz og 60Hz av en eller annen grunn er satt til 60Hz. Husker ikke hva interpolering heter i Samsungene, men hvis det står på er det veldig sannsynlig at det er noe sånt som forårsaker problemet ditt.

Sitat:
    Opprinnelig skrevet av RamGuy
    Flere som sliter med hakkete og tregt bilde om man velger å kjøre 1080P? Har egentlig gått meg et hus forbi at man kan sette dekoderen til 1080P ved å trykke på "RES" knappen foran på selve dekoderen, det er altså ingen knapp på fjernkontroll eller i menyene men om du trykker på "RES" på selve dekoderen så kan du shuffle mellom 576P, 720P, 1080i og 1080P og alt fra 576P til 1080i fungerer fint hos meg, men velger jeg 1080P så er det bare å vinke farvell til flytende bilde...

Dette er da litt snodig, for det er jo bare snakk om oppskalering fra dekoderen og oppløsning på menyene, du får jo ikke på magiskvis kildemateriale i en høyere oppløsning så det er jo snodig å innkludere muligheten for 1080P om dekoderen er for svak til å drive det på noen fornuftig måte?

Det beste rådet er å ikke kjøre med 1080P ut av ADB HDPVR.

Mottageren gir sannsynligvis ut 1080P med 25 bilder pr. sekund (25Hz) som i beste fall er egnet til å se film/drama/serier med. Vanlig TV krever 50Hz for å gi god flyt.

Vanlig 50Hz tv kanaler blir hakkete og får dårlig flyt når de konverteres til progressiv 25Hz video. Og hvis TV&filmkanaler konverteres til 24Hz så blir blir hakkingen ekstrem. Muligens er funksjonen tiltenkt en framtidig kilde som er progressiv 25Hz eller 24Hz. 24Hz kan ikke brukes i TV broadcasting pga. at sendingene bør være kompatibel med 50Hz. Det er mulig at 24Hz kun har potensiale som VOD filmer.

Det nærmeste 1080P 25Hz er filmkanalene, f.eks. CMore First HD og CMore Hits HD som i praksis er 1080P 25Hz (men transporteres som 1080i 50Hz). Har ikke testet selv men det bør være litt bedre sannsynlighet for at HD filmkanalene til CMore ser penere ut med 1080P 25Hz enn f.eks. NRK HD , TV2 HD osv.

Får forsøke dette og se hva som skjer

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har den ADB-boksen mulighet for passthrough? for det er egentlig best å la tv-en stå for de-interlacing. I motsatt fall er det 1080i du burde ha dekoderen i. Dårlig de-interlacing kan fort føre til at ting ser veldig hakkete ut. Problemet er at noen HD-kanaler sender i 720p mens andre i 1080i, derfor litt idiotisk at ikke alle dekodere har mulighet for å sende signalet uendret gjennom.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har den ADB-boksen mulighet for passthrough? for det er egentlig best å la tv-en stå for de-interlacing. I motsatt fall er det 1080i du burde ha dekoderen i. Dårlig de-interlacing kan fort føre til at ting ser veldig hakkete ut. Problemet er at noen HD-kanaler sender i 720p mens andre i 1080i, derfor litt idiotisk at ikke alle dekodere har mulighet for å sende signalet uendret gjennom.
    Er det virkelig slik at jeg må krype til korset og kjøppe receiver, og kan man egentlig konkludere med at dette ikke er noen god "box" !?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ADB-en skal være blant de bedre boksene til Canal Digital den. Jeg er også litt usikker på hva du mener du skal få ut av å kjøpe en receiver? Du får jo samme problemstillingen der med at bildet behandles før det kommer frem til tv-en. Men setter du dekoderen din til 1080i eller 720p output så skal det for det meste bli bra, altså.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ADB-en skal være blant de bedre boksene til Canal Digital den. Jeg er også litt usikker på hva du mener du skal få ut av å kjøpe en receiver? Du får jo samme problemstillingen der med at bildet behandles før det kommer frem til tv-en. Men setter du dekoderen din til 1080i eller 720p output så skal det for det meste bli bra, altså.
    Tenkte på oppskaleringen av signalet gjennom forsterker før det kom til skjermen!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •