Oversikt over bakbelyst LED-LCD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Oversikt over bakbelyst LED-LCD

Hei,
    Er det noen som sitter på oversikt eller hvilke modeller fra de forskjellige produsentene som har bakbelyst LED-LCD-TVer?
    Skriv gjerne enkeltmodeller, så får vi kanskje en totaloversikt til slutt

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6000-serien til Samsung er bakbelyst, i motsetning til den dyrere 7000- og 8000 serien. Har sjøl en UE55F6755 som etter min vurdering er en knallgod TV.

Enkelte steder er det oppgitt at denne skjermen har kant-led, men det stemmer ikke.

mvh
    lark

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    leste også at 4000 serien er bakbelyst, men det benektet selgeren hos expert da jeg dro innom for å se på 75".

Samsung har ikke bakbelyste tv`r sa han

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4, 5 og 6 serie er bakbelyst
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se at noen selgere har kontroll, null bakbelyste samsung med lokal dimming i LED per dags dato. Mikro dimming er softwarebasert hvis noen har blitt rundlurt av fancy terminologier. Og hvis noen er veldig seint ute så hadde de tjukkas versjoner ifjor som var bakbelyst i 4 serien, 5 serien og 6 serien. Og hvis bakbelyst uten lokal dimming er det man er på jakt etter så er jo det ok.

Men hvis det er noen som vil ha litt placebo effekt av å kjøpe en F6755 i den tro at den er bakbelyst og med HX950 lokal dimminng ala Sony til gitt vekk pris så er det jo kjempeflott for forhandlerne.'

Ingen steder er det offisielt opplyst om at det er noen Samsung som er bakbelyst, noe som det var enkelt å finne ut av ifjor på EH5005 og EH6000 serien. At nettbutikker tror at micro precision dimming osv betyr at LED pærene ligger på baksiden og at disse tvene er bakbelyst i ordets rette forstand er jo litt småkomisk. Uansett er det egentlig bare å sette på noe film, sett opp litt lysstyrke og se om det er ujevn belysning i kantene så er jo den saken biff. 6755 har vi i butikk og er veldig enkelt og greit en kantbelyst LED.

HDguru har bitt på den basillen i den artikkelen de har angående Samsung sine modeller.

Uansett er disse tvene blitt mye bedre i år, uavhengig om de er bakbelyste eller kantbelyste enn tidligere år. Mindre lysutslipp i kantene, en mer behagelig fargepalett, bedre kontrast osv. Avstanden mellom de bakbelyste LED tvene og de kantbelyste er blitt mye kortere enn før.

Som et eksempel på at f.eks Elkjøp oppgir noe som er helt på bærtur så er f.eks Samsung 40 3D Smart LED-TV UE40F6475 - Elkjøp oppgitt som bakbelyst, mens folk som tester disse oppgir de som kantbelyst LED som f.eks Samsung UE40F6400 (F6400) Review

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket med av østlandsansvarlig for AV i samsung i dag. Og han kunne bekrefte at 5 og 6 serie er bakgrunnsbelyst.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6400 serien er ihvertfall edge samt 6500 og 6700 . Ifølge noen tester fra USA så skal visst 6300 være bakbelyst samt 5000 serien uten at eg tar det for fast fisk før hdtvtest eller noe andre luringer får testet det eller hvis de dukker opp på jobb.

Var rimelig enkelt å sjekke om de 3 øverste var kantbelyst, minnepenn, en lys logo midt på skjermen og opp med lysstyrken så så man kor lyset kom fra rimelig kjapt og greit. Hvis Samsung østlandet mener at "liksom" bakbelyste LED skal ha ujevnt lysutslipp i kantene på en bakbelyst LED så ville eg sjekket kvalitetskontrollen på Samsung fabrikken i Sør-Korea siden det er mer eller mindre umulig på en frisk bakbelyst LED.

Hadde vært interessant og tatt en telefonsamtale og hørt ka det skal bety.

Uansett finnes det to 100% bakbelyste versjoner som heter FH6035 og FH5000 serien som er tjukkas versjoner som tilsvarer EH modellene fra 2012.

Er ikkje lett å holde styr på dette her når det er 9 million modeller og null internett sider som har en oversiktlig liste med diverse modeller og ka type belysning disse bruker.

Dette var ihvertfall den mest oversiktlige eg kunne finne. Samsung LED/LCD TV - Reviews, HDTV Models 2013 Hvis noen har funnet en bedre liste en som verifiserer Samsung østlandet så er det bare å poste.

Ellers har eg vært i kontakt med samsung representanter tidligere år på Elbit. Pleier å være underholdende hvis man spør de riktige lurespørsmålene som ikkje står i Samsung heftet. Kor mange dimmesoner har den og den modellen? Koffor har ikkje de europeiske modellene micro dimming plus? Er 800hz bedre enn 200hz? Koffor er primærfargen på bildet rosa på ES8005 i standard bildemodus?

Uansett er det en ikke-tråd i det store og det hele, de kantbelyste Samsungene i 8 serien, samt 9 serien i Sony er såpass bra når det gjelder sortnivå, clouding samt pris per dags dato at den minimale forskjellen i sort når det gjelder de bakbelyste Sonyene fra ifjor samt Philips 9706 er for allmuen helt meningsløstå bruke tid og krefter på.

Det mest negative for en god del mennesker er at det ikkje finnes matte alternativer lengre i butikkene sålenge de ikkje er fra 2012 eller diverse Sharp i megastørrelselser.

Siden eg er anyonym sjel på nettet uten noen videre troverdighet så kan man ihvertfall være 100% sikkert på at 6400 serien er kantbelyst grunnet en god del tester, så får man heller prøve seg med en lys logo med minnepenn for å overbevise seg selv til testene dukker opp som beviser at det er kantled på ihvertfall 67, 65 og 64 serien.

Ska sjekke om det er noe 5 serie rundtom på jobb sånn at eg får testet den og. Tar bilder hvis det lar seg gjøre imorgen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp vært i kontakt med Samsung på live chat angående UE55F6755.
    De kunne ikke svare på stående fot om dette er bak-led eller kant-led, men skulle sende en e-post når det finner det ut.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lark
    De kunne ikke svare på stående fot om dette er bak-led eller kant-led, men skulle sende en e-post når det finner det ut.
    Hæ? Ja vet ikke dem så burde iallefall ikke vi vite :P.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lark

Er ikke det der litt patetisk? Er det i det hele tatt lov å ikke vite noe så relativt simpelt om sitt eget produkt?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eg og mener, har hørt mye rart fra diverse utsendinger fra diverse firmaer som man forventer burde være allmenn informasjon.
    Men den enkleste måten å teste dette er å trykk på input knappen, velg tv sånn at man får opp den der firkantende blokken som Samsung har hvis det ikkje finnes noe tv signal, ha det litt mørkt i rommet og skru opp baklys/kontrast, lysstyrke så ser man om det kommer mest fra kantene eller kommer jevnt utover baksiden av panelet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg endelig svar på live chat'en etter å ha purret på.
    UE55F6755 er en bakbelyst LED-TV. Vedkommende på chat'en har dobbeltsjekket!

Jeg har gjort som beskrevet i innlegget over. Ser ikke antydning til lys i kantene. Heller ikke clouding.

mvh
    lark

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får du ringe 23242585 og spørre etter Tor Helge Kasin. Så kan han bekrefte det jeg har nevnt ang bakbelysning. :wink:

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok for moro skyld og stilte samme spørsmål på live-chaten til Samsung Sverige.
    Der påstår de at den er kantbelyst. Bakbelyste LED-tv'er kan ikke lages så tynne påstås det.

UE55F6755 er forresten betydelig tjukkere enn f. eks. UE55F7005som er kantbelyst. 4,7 cm mot 3,4 cm.

Og fjorårets bakbelyste LG modell 55LW980W er 2,9 cm.

Det ser ut som staben hos Samsung Norge/Sverige bør sendes på kurs.

Er det noen som klarer å få avklart dette bak-led/kant-led spørsmålet en gang for alle?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste og beste måten er vel om noe som får tak på samtlige aktuelle skjermer og åpner de og poster bilder av belysning mekanismen.

Uten dette så kommer vi vel til og diskutere dette i en evig runddans.
    Eneste vi kan være sikker på er at hos Samsung har ikke høyre hånda en anelse hva venstre hånda driver med.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Active
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sharp 70LE836S

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    UE55F6755 er såpass bra på alle måter at jeg gir i grunnen en god dag i om det er bak-eller kant led.
    Men importør og forhandler er pliktige til å gi korrekt informasjon. Jeg har kjøpt denne skjermen i den tro at den har bak-led ut fra info om specs på Lefdal sine nettsider. RETT SKAL VÆRE RETT!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er eg enig i, det eg har prøvd å formidle. Forskjellen hadde vært per dags dato en høyere pris på de bakbelyste med pittelitt bedre sortnivå. Kvaliteten på de kantbelyste er blitt mye bedre enn ifjor og problemene som de har slitt med er mer eller mindre borte.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kontaktet Samsung på telefon for noen dager siden og konfronterte dem med de motstridende opplysningene angående denne skjermen.
    Fikk tilbakemelding fra Samsung kundeservice (Norge) idag.
    De beklager sent svar og bekrefter at Samsung UE55F6755 er en bakbelyst "backlight" LED-tv.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •