Panasonic TX-P42ST60Y kalibrering og bilde innstillinger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panasonic TX-P42ST60Y kalibrering og bilde innstillinger

Hei,

Er det noen som kunne hjelpe meg for Anbefalt kalibrering og bilde innstillinger av Panasonic TX-P42ST60Y

Jeg finner fleste på nett, men det er til Amerikanske versjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan tydeligvis ikke gjentas for ofte... men å bruke andres kalibreringsinnstillinger er TOTALT meningsløst siden skjermer varierer.

Gorm, jeg oppfordret deg for en tid tilbake å gi noen utdrag fra to kalibreringer av samme type skjerm, noen mulighet for at du kunne gjort det sånn at folk kan danne seg et inntrykk av hvordan innstillinger mellom to "identiske" skjermer kan variere?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter litt med å forstå hvofor f.eks Gorm sine kalibreringer er "livets lys" ? vi er da alle forskjellige ?

Neste tv kalibrerer jeg såklart selv etter eget ønske og ikke minst mine ØYNE.

Eller er det slik at disse tv kalibrererne er utstyrt med "ørnesyn" ???
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Sliter litt med å forstå hvofor f.eks Gorm sine kalibreringer er "livets lys" ? vi er da alle forskjellige ?

Nei ikke de selv, men måleutstyret deres.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten

En kalibrering kan aldri gjøres etter syn. Å begynne å rote med å isf/kalibreringskontroller på øyemål gir ingen mening. Grunnen til at jeg trakk frem Gorm her er ikke fordi hans arbeid er "livets lys", men fordi han faktisk ER en sertifisert kalibratør og har mye kildemateriale å vise til. Lar du en kalibratør slippe til på to forskjellige skjermer, så skal det ferdige resultatet bli så og si likt men verdiene på innstillingene vil være totalt forskjellig fra hverandre.

Selvsagt, er du fornøyd med bildet uten å ty til måleutstyr for å få det riktig etter f.eks. rec709, så er det da heller ingen som tvinger deg til å få det gjort, bare ikke kall det for kalibrering.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er som nevnt lite vits å kopiere verdier: Her er et eksempel på 2 skjermer som jeg har kalibrert begge Samsung UE6805. Viser bare gråskala men gjelder det samme for fargerom verdier: De har begge baklys 20 da disse ble brukt i sterkt belysning og verdiene for kontrast, lys,farge ble også forskjellig. Samme måleutstyr brukt: Avfoundry signal generator (1080P60 test bilder), calman V4, I1pro profilert mot K10. Disser skjermene har ikke noe uvanlig stor forskjell. Helt vanlig at gråskala(D65) kan variere med opptil 1000k på samme modell seire er min erfaring.

Kalibrert: Standard verdi er 25 på alle.
    Low Red: 25 21
    Low Green: 23 24
    Low Blue: 14 25
    High Red: 17 23
    High Blue: 28 28
    High Green: 29 22

Så det beste tipset jeg kan gi er å sette skjermen i ekte kino modus å slå av alt i under menyer. Juster lys,kontrast iforhold til rommmet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter litt med å forstå hvofor f.eks Gorm sine kalibreringer er "livets lys" ? vi er da alle forskjellige ? Neste tv kalibrerer jeg såklart selv etter eget ønske og ikke minst mine ØYNE.
    Det er selvsagt ingen som tvinger deg til å kalibrerere mot en standard. Ulempen er jo "bare" at du risikerer mye DÅRLIGERE bilde enn "out of the box" ; mindre skarpt bilde, mer støy og helt feil farger. Hvorfor skulle du ønske det?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det ikke er optimalt å kopiere andres innstillinger kan jeg forstå. Men at det skal være totalt meningsløst høres litt drøyt ut. Dersom en serie skjermer har et avvik, så er det stor sansynlig at det går igjen i de fleste skjermene i den serien?

Jeg kopierte innstillingene (primært hvitbalanse) fra kalibreringen til flatpanels til min VT30. Resultatet er at hvitt er hvitere (var litt gulaktig med standard inst.) og fargegjengivelsen er mer nøytral og korrekt. Så totalt meningsløst som det antydes her var det i alle fall ikke for meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    At det ikke er optimalt å kopiere andres innstillinger kan jeg forstå. Men at det skal være totalt meningsløst høres litt drøyt ut. Dersom en serie skjermer har et avvik, så er det stor sansynlig at det går igjen i de fleste skjermene i den serien?

Jeg kopierte innstillingene (primært hvitbalanse) fra kalibreringen til flatpanels til min VT30. Resultatet er at hvitt er hvitere (var litt gulaktig med standard inst.) og fargegjengivelsen er mer nøytral og korrekt. Så totalt meningsløst som det antydes her var det i alle fall ikke for meg.
    Posten til rs_banditt over her bekrefter jo påstanden. Det er ganske stort avvik mellom de to skjermene for å oppnå akkurat det samme resultatet. At det i ditt tilfelle blir bedre skyldes nok i tilfelle flaks, og jeg tviler sterkt på at det er spesielt korrekt hvis noen faktisk hadde målt skjermen din og jeg er også rimelig sikker på at de innstillingene ikke ser like ut på din skjerm og skjermen flatpanels kalibrerte.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •