Inbränning Plasma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Inbränning Plasma

Innbrenning på plasma-TV-er - Hardware.no

Väldigt extrem (och orealistisk?) test, men likaväl intressant att se vad som kan hända i värsta fall.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Panasonic TX-P55VT50 og merker en liten avtrykk i plasmapanelet til tider.
    TV2 symboler er typisk i denne sammenheng.
    Har en tendens etter en stund å trekke seg tilbake og blir en liten gjennomsiktig skygge oppe i hjørnet.
    Så lenge man ser på TV2 daglig, vil dette alltid være tilstede.
    Er det noen som har kjøpt den nye TX-P60ZT60 som har merket noe tilsvarende?

Newcomer neo8 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ghenry
    Jeg har Panasonic TX-P55VT50 og merker en liten avtrykk i plasmapanelet til tider.
    TV2 symboler er typisk i denne sammenheng.
    Har en tendens etter en stund å trekke seg tilbake og blir en liten gjennomsiktig skygge oppe i hjørnet.
    Så lenge man ser på TV2 daglig, vil dette alltid være tilstede.
    Er det noen som har kjøpt den nye TX-P60ZT60 som har merket noe tilsvarende?
    Har samme problemet på min LG plasma. Synd ikke alle kanaler bruker samme logo type som NRK, di "brenner" seg aldri fast.

Plasma = Best til film, ikke konsol/pc bruk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har aldri vært noen stor hemmelighet at bilder med store kontraster er en dårlig idé for plasma, og her har de jo virkelig kjørt på med worst case scenarioet. Hadde egentlig også vært interessant om de kunne gjort samme testen på en Samsung-plasma, for jeg tror den ville kommet vesentlig bedre utav det

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som at en kamerat av meg som har en VT50 har fått permanent innbrenning. Disney logoen vil ikke forsvinne selv etter mye skjermvask. Han har verdier på kontrast og lysstyrke rundt 30 eller litt over. Brukte ikke mer i starten heller.

Innbrenning er nok fortsatt et problem ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bedre å kjøre zoom på en tv kanal med kontrasten og lysstyrken boostet opp enn å kjøre rullefelt i timesvis.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Ser ut som at en kamerat av meg som har en VT50 har fått permanent innbrenning. Disney logoen vil ikke forsvinne selv etter mye skjermvask. Han har verdier på kontrast og lysstyrke rundt 30 eller litt over. Brukte ikke mer i starten heller.

Barn + plasma er ikke en god ide.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette er reklamasjonssak. Det skal ikke skje.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal nevne det for han. Logoen har vært innbrent i flere måneder, så det er nok ikke håp. Ungene har sett en del på Disney channel ja, men skjermen har vært brukt til mye annet også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal nevne det for han. Logoen har vært innbrent i flere måneder, så det er nok ikke håp. Ungene har sett en del på Disney channel ja, men skjermen har vært brukt til mye annet også.
    Litt avhengig av hvor den er kjøpt kan det nok være at han må krangle litt, men dette med tv-logoer foreligger det en dom som har satt presedens på. Man finner dokumentene på forbrukerrådets websider et sted (det gjelder en Pioneer plasma-tv). Noen forhandlere vet hva de er pliktig å gjøre uten at du trenger å krangle med dem.

Kan du ikke bruke tv-en til å se tv med, så er den ikke "fit for purpose" og har dermed en mangel. Kanallogoer er ikke noe du som kunde kan noe for og du skal dermed fratas ansvar for at disse brenner seg inn i skjermen. Forhandler har dog rett til å forsøke å utbedre feilen i en måneds tid hvis de ønsker.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På de to siste (63 og 64 toms) har jeg fått tv2 logo innbrent etter kort tid. Er andre ting og(rosa skjær), men har ikke orket å styre med det for ser det kun ved hvit bakgrunn.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke ut som OLED blir fri fra dette problemet heller. LG 55EM970V hos Harrods i London:

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prodsentene hevder problemet er løst? Hvorfor helgarderer de seg da i garantien. Der står det vel at min ikke en gang skal se filmer med letterbox.

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner jeg begynner å bli forbanna over at det selv i dag (2013!!), ikke skal være mulig å få ett fullverdig produkt uten shitloads av irritasjons-feil/momenter, selv om man legger en månedslønn ++ for en skjerm.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...enkelte produkter ser ut til å være immune mot dette problemet, mens andre tåler svært lite. Har en 50PZ80 fra Pana fra 2008 i stua, og til tross for lange perioder med statiske bilder gjennom disse årene (HTPC, Media Portal) er det fremdeles ikke antydning til innbrenning.

Jeg sliter med å fortstå hvorfor dette fremdeles er et problem på enkelte modeller i dag når det faktisk ble løst for flere år siden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok en kombinasjon av flere ting, men deriblant økt styrke på panelet og bedre kontrastnivå, noe som gjør at forskjellen mellom det mørkeste og lyseste er større og fører raskere til ujevn slitasje på cellene.

Jeg har inntrykk av at dette først begynte å returnere igjen da 3D-panelene ble introdusert, fordi de trenger mer lyssterke paneler for å kompensere for brillenes lysblokking. Ingen vitenskapelige fakta, men jeg tror nevnte årsaker er relativt sannsynlige.

Active
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke ut som OLED blir fri fra dette problemet heller.
    OLED In London
    Whether or not image retention will be a significant issue with this technology is hard for me to say. The sets I observed were clearly being abused—torch mode with the menu on constant display eight hours a day for a couple of months—so I guess I shouldn't be surprised that there was some burn-in. However, the extent of the burn-in was surprising nonetheless. I do not know if the set was broken in using color slides or some other method before being put on display, but be forewarned that the potential for burn-in is a real one. I should note that I saw no evidence of burn-in on any part of the screen other than the area containing the menu. For example, the areas where black bars would be seen on 2.35:1 material had no evidence of burn-in at all.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •