ARC fra annen hdmi inngang, funker det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ARC fra annen hdmi inngang, funker det?

Sitter her og planlegger litt fremmover på oppsettet mitt.
    Har oppgradert tv`n og sitter å funderer litt.
    Nå har jeg alle kildene mine koblet til receiveren og en hdmi derfra til tv`n. Som de fleste her tipper jeg. MEN så tenker jeg da.. Hvis jeg skal spille på PS3 nå feks så "må" jeg stille om bildemodusen på tv`n til *game*, og så tilbake til *cinema* når spillingen er ferdig. Dette fordi alt er jo koblet til tv`n via receivern inn på EN inngang på tv`n (HDMI1)
    Hva om jeg plugger PS3 i HDMI2 på tv og stiller denne inngangen på *game* modus. Da slipper jeg denne justeringen. Men hva med lyden da? Vil tvn sende et tilfredstillende signal gjennom ARC slik at jeg får HD lyd fra anlegget?
    Grunnen til at jeg SPØR istedetfor å bare PRØVE er fordi jeg ikke har støtte for dette på min nåverende forsterker (Yamaha rxv-3800 med hdmi 1.3) og prøver å planlegge litt framover med utstyrskjøp og eventuelle utfordringer jeg kan råke ut for.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste TVer har vel kun en ARC kapabel inngang, men jeg kan godt ta feil. Personlig synes jeg ARC var tull siden det ble like bra med en optisk kabel til receiver.

Personlig har jeg satt TVen på pc modus (samsung tv) , dette funker ypperlig selv med bd spilleren som går via receiver siden den bare aktiverer bare pc mode når den har et RGB 60hz signalled som praktisk talt bare spill konsoller og pc som gir rent RGB 60hz signal.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ARC er kanskje ikke kapabel til å føre HDlyd i det hele tatt muligens? Siden du sier at optisk var like bra mener jeg (og optisk ikke et HD forenelig).
    Nå er jo akkurat DET et "problem" som vel ikke blir å oppstå spessielt ofte men lurer likevel. Altså at jeg MÅ ha HD lyd den veien.

Når jeg resonerer for meg selv her så kommer jeg til at tv`n MÅ da for pokker sende lyd via ARC selv om signalet kommer fra en anne HDMI inngang enn den som kommer fra forsterkeren. Feks PC inngangen. Skulle jo være unødvendig å koble både HDMI som fører lyd til forsterkeren OG optisk samtidig.
    Men det er nå logikken min som sier dette. Mulig Sony (min TV) sin logikk ikke er på samme bølgelengde...

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ARC er vel ikke nødvendigvis ment til og sende HD lyd så hd spor blir vel mest sannsynlig samplet ned til vanlig 5.1.

Beste løsningen er vel kanskje og finne en bd spiller med to hdmi utganger hvor den ene sender lyd direkte til receiver, og den andre bildet direkte til TVen.

Arc sin egentlige funksjon er vel for når man benytter TVen sin egen dekoder for vanlig tv kanaler eller smart funksjoner uten og strekke en ekstra kabel til receiver.

Sånn sett går arc inn da en med så mange av de andre nye smart funksjonene som høres veldig bra ut på papiret, men dessverre er ubrukelig om man har litt større krav til lyd og bilde enn en gjennomsnittlig 33 år gammel amerikansk kvinne :-\

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er så fullstendig latterlig i denne saken her er at optisk har båndbredden som trengs for å overføre HD-formatene, men tror det er bransjen som setter seg på bakbeina fordi standarden som den er nå sender ukryptert.

Lyd fra blu-ray-spillere (eller eksterne kilder) som blir matet inn til tv-en og lyd ut via ARC blir ikke bare konvertert ned, det blir faktisk konvertert ned til 2.0.. nok en bransjespec. Interne kilder (tuner, mediaplayer, smart-tv) sendes lyden urørt ut ARC. I praksis tror jeg ikke det er noe forskjell på ARC og optisk kabel fra tv-en.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Det som er så fullstendig latterlig i denne saken her er at optisk har båndbredden som trengs for å overføre HD-formatene, men tror det er bransjen som setter seg på bakbeina fordi standarden som den er nå sender ukryptert.

Lyd fra blu-ray-spillere (eller eksterne kilder) som blir matet inn til tv-en og lyd ut via ARC blir ikke bare konvertert ned, det blir faktisk konvertert ned til 2.0.. nok en bransjespec. Interne kilder (tuner, mediaplayer, smart-tv) sendes lyden urørt ut ARC. I praksis tror jeg ikke det er noe forskjell på ARC og optisk kabel fra tv-en.
    Ja er bransjen som har satt seg på beina fra dag 1, de krevde at de måtte kunne forsikre seg at det kun var snakk om avspilling av hd formatene så man ikke kunne f.eks snike inn en opptaker i kjeden (derfor HDCP djevelskapen)

Optisk kabel har ikke mangel på noe båndbredde, men det er bare enveis kommunikasjon så en enhet som er koblet med optisk kabel har ingen kunnskap til hva som er på den andre enden.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har to HDMI utganger på receiveren kan du koble ps3 i receiveren som vanlig, og kjøre "HDMI2 ut" til "HDMI2 inn" på tv´en som står på film modus. Bruker du universalfjernkontroll så kan den i tillegg bytte kanal automatisk på TV´en når du bytter kilde på receiveren.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Aha. Ja det er jo helt krise, og herved ikke en reell løsning for min del.
    Da må det i såfall bli Monitor her sin løsning på to HDMI ut fra forsterker.
    Universal fjernkontroll har jeg så den biten er i boks.
    Da var det å finne seg en grei prosessor med to utganger...
    Muligens en noe ekstrem løsnig for å slippe å endre på bildemodusen

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kickerzx
    Aha. Ja det er jo helt krise, og herved ikke en reell løsning for min del.
    Da må det i såfall bli Monitor her sin løsning på to HDMI ut fra forsterker.
    Universal fjernkontroll har jeg så den biten er i boks.
    Da var det å finne seg en grei prosessor med to utganger...
    Muligens en noe ekstrem løsnig for å slippe å endre på bildemodusen
    Om du feks bruker xbox/ps3 til kun spilling kan egentlig disse bare kobles til receiver med optisk kabel, er kun blueray som har hd spor, spill har generelt sett ikke særlig høy bitrate på lyden, 99% av spill utvikles mot billig logitech headset og mini surround anlegg.

Blir vell mindre input lag når konsollen går rett i TVen og.

Netflix har ikke noe bedre lyd de heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Om du feks bruker xbox/ps3 til kun spilling kan egentlig disse bare kobles til receiver med optisk kabel, er kun blueray som har hd spor, spill har generelt sett ikke særlig høy bitrate på lyden, 99% av spill utvikles mot billig logitech headset og mini surround anlegg.

Blir vell mindre input lag når konsollen går rett i TVen og.

Netflix har ikke noe bedre lyd de heller.
    Ja det er sant. og det er jo det som blir tillfellet etterhvert her. Altså PS3 blir bare brukt til spilling.
    Og input lag er et bra poeng spessielt siden EN av grunnene til at jeg endte opp med den tv`n jeg gjorde (Sony kld-55W905A) var nettopp lav lag med bruk av Game mode.
    Ser nå at det eneste jeg egentlig MÅ ha for å få ting på min side i denne saken er en BD spiller med to utganger. En i tvn for mulighet for 3D samt ett ledd mindre i videokjeden, og en i yamahaen for HD lyd fra BD. Samt PS3 rett i tv med optisk til forsterker. Og det passer jo igrunn greit siden jeg fra før har bestemt meg for en Oppo 103. Har bare ikke helt kommet dithen i innkjøp.
    Når det er sagt... Har jo stor rund bursdag om ikke mange dagene...kanskje jeg må sende en liten ønskeliste til min bedre halvdel :-D

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kickerzx
    Ja det er sant. og det er jo det som blir tillfellet etterhvert her. Altså PS3 blir bare brukt til spilling.
    Og input lag er et bra poeng spessielt siden EN av grunnene til at jeg endte opp med den tv`n jeg gjorde (Sony kld-55W905A) var nettopp lav lag med bruk av Game mode.
    Ser nå at det eneste jeg egentlig MÅ ha for å få ting på min side i denne saken er en BD spiller med to utganger. En i tvn for mulighet for 3D samt ett ledd mindre i videokjeden, og en i yamahaen for HD lyd fra BD. Samt PS3 rett i tv med optisk til forsterker. Og det passer jo igrunn greit siden jeg fra før har bestemt meg for en Oppo 103. Har bare ikke helt kommet dithen i innkjøp.
    Når det er sagt... Har jo stor rund bursdag om ikke mange dagene...kanskje jeg må sende en liten ønskeliste til min bedre halvdel :-D
    Høres ut som en plan

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •