Ny TV 2013 - Valgets kval/katta i sekken?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny TV 2013 - Valgets kval/katta i sekken?

Jeg kastet den gamle TVn ut av huset for 10-12 år siden og har virkelig ikke savnet den i det hele tatt. Kanalene den gang var stort sett fyll av meningsløs grums eller sport og det ser ikke ut som det er noe bedre i 2013.

Men etterhvert som familen har blitt større er det nå kommet et krav fra de minste i familien at vi må jo ha en TV. Siden jeg ikke har hatt en TV i huset på lang tid ble jeg nødt til å oppdatere meg på hva som finnes der ute og jeg må si at jeg ble overrasket over utvalget og det som regnes som det beste man kan tilby av teknikker i 2013.

LED TV. De fleste skjermene ser ut til å bruke kant LED. Prisen man tar for disse TVene virker som meg som et regelrett ran med tanke på det elendige sortnivået man får på disse. Samsung ser ut til å være en værsting der man får inntrykk av at man ikke bare har kjøpt TV men også fire usynlige menn som står med hver sin lommelykt og lyser på skjermen inn fra alle fire hjørner. Selgern på Elkjøp trakk på skuldrene og sa at sånn er det bare. Mulig at folk flest syntes det er greit, jeg gjør ikke det.

Plasma TV. Glimrende bilde men støy fra vifter og mulighet for innbrenning av panelet føles ikke veldig betryggende i 2013.

Så var det 4K da, og OLED (som i år igjen er rett rundt hjørnet). Sonys 4K TVer kommer snart men da med kant LED og dermed alle de negative ulempene disse TVene har.

Heldigvis står sommerferien for døren og jeg skal i det minste drøye til etter sommern før jeg kanskje kjøper noe. Da har prisene falt noe og kanskje jeg kan finne noe som passer min kresne smak eller kanskje jeg skal vente et par år til?

Uansett virker det som bortkastet å kjøpe en dyr Full HD TV nå.

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bamse
    Uansett virker det som bortkastet å kjøpe en dyr Full HD TV nå.
    +1
    Jeg allergisk mot LCD/led så ble en Samsung plasma til åtte laken på meg nå. Trenger ikke 3D-gimmicken, og alle mulige smart-tv-finesser. Meget fornøyd, knall bilde! Men plasma er vel ikke det beste med små barn + kanal-logoer etc. Men forsiktig innkjøring av panelet ser jeg ikke noe problem med plasma. Plasma er kongen på bildekvalitet på film, og ville ikke blakke meg på tv nå, ettersom o-led etterhvert sniker seg inn.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ABSOLUTT ikke bortkastet å kjøpe en dyr full HD tv! Det har kanskje aldri vært en bedre tid. Oled blir utsatt hvert kvartal og 4K kommer ikke til rette før skjermen er 80"+ og disse vil sikkert koste stort en god stund fremover...

Derimot har vi Panasonic og Samsung plasma som kalibratører kaller "OLED kvalitet" med sortnivå som endelig er på nivå med Kuro, og langt mindre refleksjoner enn før.

Panasonic ZT60
    Panasonic VT60
    Panasonic GT60
    Samsung PS8505

Alle er plasma skjermer av referanse kvalitet og kritikerne finner veldig få feil med de.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Det er ABSOLUTT ikke bortkastet å kjøpe en dyr full HD tv! Det har kanskje aldri vært en bedre tid. Oled blir utsatt hvert kvartal og 4K kommer ikke til rette før skjermen er 80"+ og disse vil sikkert koste stort en god stund fremover...

Derimot har vi Panasonic og Samsung plasma som kalibratører kaller "OLED kvalitet" med sortnivå som endelig er på nivå med Kuro, og langt mindre refleksjoner enn før.

Panasonic ZT60
    Panasonic VT60
    Panasonic GT60
    Samsung PS8505

Alle er plasma skjermer av referanse kvalitet og kritikerne finner veldig få feil med de.
    Av de TVene jeg har tittet på er Panasonic VT60 den som er mest aktuell. Jeg avventer dog litt til jeg får se erfaringene rundt vitestøy/buzzing og innbrenning. 65" hadde passa bra inn i kjellern.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 2-3 år gammel Panasonic 50" Plasma-TV TX-P50G10E
    Viftene legger jeg knapt merke til når jeg er helt nært tven, innbrenning har jeg aldri hatt problem med. Den har stått på flere timer med samme merkene på samme stedene uten problem, der kan være litt skygge igjen når man slår av tven men dette har alltid forsvunne.
    Jeg har aldri opplevd at logoer eller lignende har stått igjen slik som på andre plasma skjermer jeg har sett (spesielt billige tver type 3-4000 kr klassen)

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øystein
    Jeg har en 2-3 år gammel Panasonic 50" Plasma-TV TX-P50G10E
    Viftene legger jeg knapt merke til når jeg er helt nært tven, innbrenning har jeg aldri hatt problem med. Den har stått på flere timer med samme merkene på samme stedene uten problem, der kan være litt skygge igjen når man slår av tven men dette har alltid forsvunne.
    Jeg har aldri opplevd at logoer eller lignende har stått igjen slik som på andre plasma skjermer jeg har sett (spesielt billige tver type 3-4000 kr klassen)
    Takk for tilbakemelding. Jeg begynner å gå tom for alternativer i LED utvalget. Leste en test av Sony KDL-55W905A som kun bekreftet mine antagelser om plenty clouding noe som jeg tror er tilfellet med alle 2013 modeller fra Sony.

Det burde uansett være en trygg sak å "låne" en god plasma fra Elkjøp i 30 dager slik at man får testet det ut i eget miljø.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •