Panasonic ZT60 tråden! - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 151
    Newcomer WALL-E sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Ikke glem å få skjermen rekalibrert etter 100 timer da, og med jevne mellomrom etter det. Man må jo vite at det er riktig hele tiden, og ikke bare i dag. :wink:
    Tar evt en rekalibrering innan årets slut,om nödvändigt ja.
    Min HiFi:
    .....finner Du på "MinHiFi"

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Det som kanskje vil være mest opplagt når en får denne type TV kalibrert er at kontrast og brightness er justert opp korrekt.
    Jeg tar sikkert feil, men er ikke dette det eneste som er variabelt avhengig av hvor mye ambient lys det er i rommet til enhver tid, og noe man kan justere selv ved bruk av DVE plata?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av WALL-E
    Tar evt en rekalibrering innan årets slut,om nödvändigt ja.
    "Eventuelt om nødvendig"??? Kan du vurdere det på øyemål??

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...og når det gjelder å sammenligne ulike TV-modeller side-om-side er mitt synspunkt på det samme som på projektorer med ulikt lysutbytte; det reneste nonsense... Årsaken er enkel; øyets oppfatning (dvs. øyets iris) av et bilde vil avhenge av lysstyrken, og vil alltid tilpasse seg TVen / lerretet med høyest utbytte. Følgelig vil dermed alle TVer / projektorer med lavere lysutbytte fremstå som ikke-dynamiske og tamme i direkte sammenligning "side-by-side".

Det bør etter mitt syn fungere helt fint å switche frem og tilbake mellom en kalibrering og ikke-kalibrert modus, enten på en gitt sekvens eller på enkeltbilder satt på pause. Kunne kanskje fungert greit med samme TV i sammenligning ved siden av forutsatt at den viste noenlunde likt resultat etter kalibrering (som jo som Gorm er inne på ikke er noe en har noe garanti for, spesielt på plasma), men like greit å switche samma TVen mellom modus etter hvordan JEG vurderer det...

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    "Eventuelt om nødvendig"??? Kan du vurdere det på øyemål??
    Stora ord ifrån en som pratar om kalibrering ifrån Nille,förlåt jag menar Leffis!:roll:
    Min HiFi:

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er åpenbart at klare og markante forskjeller vil man se fint med switching. Men veldig veldig små forskjeller? F.eks i gråskalaen, kontrast eller fargegjengivelse. Nei, det tviler jeg på at man har noe garanti for at man vil kunne bedømme 100%. Det nye bilde, som er svært likt det første, tror jeg vil gjøre at hjernen glemmer små detaljer fra det første i tillegg til at det har gått et sekund eller to. Dere må gjerne si at dette er kverulering, men dere har heller ikke noe håndfast på det motsatte. For meg er dette logisk at en slik sammenligning er ikke helt vanntett når det kommer til de veldig små forskjellene.

Side om side sammenligning i riktige lyssetting hadde vært det beste om det var mulig. Det går raskere og man i større grad en referanse.
    Og det kunne man også ha gjort til en viss grad (dog ikke optimalt) selv om to modellen var ulike i utgangspunktet. Det er bare å proffkalibrere begge og så sammenlinger man begge to i ulike settinger og skifter.

Jeg stiller forøvrig ikke spørsmål om trådstarter har fått seg en markant oppgradering eller ikke. Det har jeg ingen grunn til å bedømme.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To kalibrerte skjermer side om side, er bare av interesse om du står i butikken og skal velge en av dem. Ellers har det absolutt ingen interesse, eller relevans i denne diskusjonen.

Hvis forskjellene før og etter en kalibrering er så små at du ikke med sikkerhet kan påpeke dem, så er det vel helt unødvendig å kalibrere i utgangspunktet. De som selger en kalibreringstjeneste bør vel kunne levere en "no cure, no pay" tjeneste, med trygghet for at de faktisk får betalt.

For de som er opptatt av at utstyret må møte en bestemt standard, slik som for eksempel filmstudioer, og utstyr til røntgen-evaluering på sykehusene, så snakker vi re-kalibrering for nyanseforskjeller det ikke nødvendigvis er lett å påpeke ved "øyemål". På et TV-apparat derimot, snakker vi ikke lengre nyanseforskjeller, men forskjell du legger godt merke til om du så skulle hatt 7+ på det ene øyet, og 10- på det andre. Du må altså være nærmest blind for ikke å legger merke til at bildegjengivelsen er markant forbedret. Dette side om side greiene du driver og forfekter er dermed bare tull. Du baserer også det hele på teori, og ikke erfaring. Foreslår at vi setter en strek i denne diskusjonen - jeg gjør det i alle fall - inntil du opparbeider deg egen erfaring på området.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm,

Har du fått "vanlige" folk til å ta blindtester på en tv som er relativt god ut av esken, og en som er kalibrert?

Og min erfaring med Panasonic-plasmaer (ingen erfaring med ZT60) er at de måler veldig forskjellig avhengig av hva som er i bildet - f.eks bare ved å ha "justerings-baren" vs å ha menyen helt avskrudd måler (relativt) stor forskjell på luminans på farger - vil ikke en tv som da kaliberes / måler riktig, gå mot det dårligere så fort faktisk ser levende bilder? Men, en kalibrering kan naturligvis ta den i riktig retning likevel. Når det er sagt, har jeg opplevd langt mer stabile målinger på andre tver ;-)

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Dette side om side greiene du driver og forfekter er dermed bare tull. Du baserer også det hele på teori, og ikke erfaring. Foreslår at vi setter en strek i denne diskusjonen - jeg gjør det i alle fall - inntil du opparbeider deg egen erfaring på området.
    Vi kan godt legge vekk diskusjonen, men slike bastante kommentarer om tull synes jeg er å være en smule arrogant. Praktisk erfaring? Overgår det f.eks studier om visuell hukommelse? Hva om ikke disse samstemmer? Da begynner man fort og havne der hvor de fleste harbarka audiofile er, hvor egen praktisk erfaring/lytting råder over alle objektive studier.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Gorm,

Har du fått "vanlige" folk til å ta blindtester på en tv som er relativt god ut av esken, og en som er kalibrert?

Og min erfaring med Panasonic-plasmaer (ingen erfaring med ZT60) er at de måler veldig forskjellig avhengig av hva som er i bildet - f.eks bare ved å ha "justerings-baren" vs å ha menyen helt avskrudd måler (relativt) stor forskjell på luminans på farger - vil ikke en tv som da kaliberes / måler riktig, gå mot det dårligere så fort faktisk ser levende bilder? Men, en kalibrering kan naturligvis ta den i riktig retning likevel. Når det er sagt, har jeg opplevd langt mer stabile målinger på andre tver
    Som jeg har nevnt flere ganger i andre tråder, så er plasmaens største problem, trusselen om ut utestengelse fra EU, om ikke strømforbruket ble drastisk senket. Det har resultert i underdimensjonerte strømforsyninger, som da igjen fører til at lysstyrken og fargetemperturen gjerne endrer seg når en stor del av skjermen fylles med lys (eksempelvis dagslysscene av snødekket landskap). Måler man lysstyrken på et hvitt testbilde som fyller 10% av skjermen, så måler det mye høyere, enn tilsvarende måling med testbilde som fylle helle skjermen. Dette er også noe som blir verre jo høyere kontrasten er satt i TV-apparatet. I tillegg til disse endringene, medfører underdimensjoneringen også støy/brumming fra trafo, hver gang displayet trenger mye strøm.
    Dette er grunnen til at jeg aldri kalibrerer Panasonic plasma for folk som har kjøpt feil TV. Panasonic plasma fungerer i rom der man har god kontroll på lyset utenfra, eller i alle fall ikke bruker TV-apparatet når solen skinner inn i stuen. Eller for å si det på en annen måte, jeg kalibrerer dem ikke med høy kontrast/spenning på panelet.

Menyer er ikke noe issue på Panasonic skjermer, da jeg kalibrerer disse via Calman, og da styrer alt dette direkte fra Calman.

Når det gjelder ZT60, så virker det som om Panasonic har gitt plaffen "øko-kravet", for denne skjermen bruker jo mere strøm enn 65 tommers utgaven av VT60. Ikke har jeg hørt noe trafo-støy fra ZT60 heller.

Sammenlikning av ukalibrert og kalibrert, gjøres da av kunden hver eneste gang man har gjort en kalibrering. Regner med at det er helt vanlig for alle som kalibrerer
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spør om no annet men samme spor som tråden.

Kommer det noe alla DVE amatør hjemme kalibrering for 3D bilde ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke samme plate, bare å kjøre 2D til 3D konvertering på TV-apparatet. De viktigste tingene er vel ned sharpness, ned med kontrast, og så sette brightness etter sortpunktet du opplever gjennom 3D-brillene

Men kanskje vi bør ta disse kalibrerings-diskusjonene i en egen tråd (i egnet kategori), og la denne omhandle WALL-E sin ZT60. Da blir det også lettere å finne info i ettertid
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er grunnen til at jeg aldri kalibrerer Panasonic plasma for folk som har kjøpt feil TV. Panasonic plasma fungerer i rom der man har god kontroll på lyset utenfra, eller i alle fall ikke bruker TV-apparatet når solen skinner inn i stuen. Eller for å si det på en annen måte, jeg kalibrerer dem ikke med høy kontrast/spenning på panelet.
    Har du kalibrert noen Samsung F8505 plasma enda? Kan du kalibrere disse for lysere miljøer? Vil tro at stømforskyningen på disse ikke er underdimensjonert, siden panelene kan yte mye høyere lysstyrke?

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Menyer er ikke noe issue på Panasonic skjermer, da jeg kalibrerer disse via Calman, og da styrer alt dette direkte fra Calman.
    Poenget er ikke at menyen i utgangspunktet er et problem under kalibrering (bare tungvindt (og kalibrering via calman fungerer jo kun på en del av modellene)), men når luminansen på fargene forandrer seg såpass mye når man bare legger til noen få prosent (justeringsbaren) til bilde så vil jo kalibreringen bli mindre optimal enn på en stabil tv

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det är härligt att vakna upp till ett fullkalibrerad skärm!
    Min HiFi:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av WALL-E
    Det är härligt att vakna upp till ett fullkalibrerad skärm!
    Her så alt ut til å være i sin skjønneste orden. Flott system!

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Döper om denna sida till "Panasonic ZT60 tråden!",så att kommande ägare kan delge sina erfarenheter här också!
    Min HiFi:

Newcomer caines sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til info for dere som sikler på denne i Oslo: Elkjøp Ullevål Megastore har den i utstilling (montert på vegg).

Nesten umulig å si noe om bildet pga forholdene, men en vakker TV er det i hvert fall :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av caines
    Til info for dere som sikler på denne i Oslo: Elkjøp Ullevål Megastore har den i utstilling (montert på vegg).
    Så den på den store Expert-butikken i Oslo sentrum, ikke langt unna Nasjonalteateret. Sikkert lettere å komme seg dit. Imponerende skue, ja. Holder godt på sitt sortnivå i butikkbelysning!
    Den står der forøvrig sammen med VT og ST. Så kan man sammenligne hvis man vil.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Så den på den store Expert-butikken i Oslo sentrum, ikke langt unna Nasjonalteateret. Sikkert lettere å komme seg dit. Imponerende skue, ja. Holder godt på sitt sortnivå i butikkbelysning!
    Den står der forøvrig sammen med VT og ST. Så kan man sammenligne hvis man vil.
    Sammenliknet du? Hva var inntrykket?

Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •