Panasonic ZT60 tråden! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 151
    Newcomer WALL-E sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Men for de ekstra opptatte og kresne, så er det en lønnsom investering. Men så gode Panasonicene er out-of-box, så må man nok ha Gorm på besøk for å være sikker på at de er bedre etter at kalibreringen er gjort.[/QUOTE]

Och det har jag gjort!:-)
    Borde stått så här i ZT60 reklamen:
    LIMITED EDITION.BEYOND REFERENCE PICTURE QUALITY.CALIBRATED BY GORM SORENSEN.
    Min HiFi:
    .....finner Du på "MinHiFi"

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen av dere som driver med litt seriøs kalibrering som har sammenlignet resultatet flere ganger med en "vanlig kalibrert" skjerm/projektor ved siden av hverandre?

Nå tror jeg ikke man er like på avveie som audiofile folk som hører natt og dag forskjell på kabler og diverse tweak, men kan det alikevel hende man overdriver forskjellen en smule når man ikke kan AB teste?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De aller fleste TV-apparat lar deg bytte rimelig raskt mellom bilde-modusene, så A-B testing er ikke noe problem. Er det som er så fint med bilde, for det er ikke mulig å vise til noe med mindre det er synlig. Ingen psyko-akustikk ute og går i "bildeverden" ;-)
    Det er fortsatt rom for å feiltolke så klart, for "annerledes" er ikke nødvendigvis bedre. Det er viktig å ha virkeligheten som referanse.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å switche frem og tilbake når bilde ruller på skjermen blir nå ikke helt det samme som å se på to skjermer side ved side samtidig.
    Er nok hovedsakelig bias og innbilling dette.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du pauser selvsagt bildet, før du switcher frem og tilbake for å evaluere.

Å bruke to TV-apparat for å evaluere før og etter, blir jo bare tull. De to er jo ikke like i utgangspunkt (før kalibrering), så hva i all verden er det du sammenlikner ved en slik løsning? Ikke klarer du å se på begge to samtidig heller
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer Troutmaster sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det mye som ikke har NOE med trådstarters TV å gjøre...

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Ikke klarer du å se på begge to samtidig heller
    Det er sikkert bare jeg som misforstår, men sier du at det ikke gir mening å sammenligne 2 TV apparater ved siden av hverandre? (generelt, de andre poengene er jeg helt enig med)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Det er sikkert bare jeg som misforstår, men sier du at det ikke gir mening å sammenligne 2 TV apparater ved siden av hverandre? (generelt, de andre poengene er jeg helt enig med)
    Man må snu hodet lite grann for å se skjermen i synsvinkel 100%. Men det er uansett en langt bedre måte å sammenligne på enn å pause skjermen og skifte instillingen IMO. Det kan umulig være optimalt.
    Svakheten med to skjermer ligger i det som Gorm nevner at de kan være ulike i utgangspunktet og sånt sett ikke sammenlignbare.

Men andre ord har man egentlig ingen helt optimale måter å AB teste en kalibrering på. Sier ikke at det er noe stort problem, men helt riktig vil det ikke nødvendigvis bli.

Har inntrykk av at de som kalibrerer er jordnære og ikke lar seg lure av pris og reklame. Måledataene er dessuten en hjelpende hånd. Blindtesten til NKR for noen år siden var alikevel interessant hvor både skribenter og selgere gav et annet resultat når de ikke visste hvilke skjerm de så på. En billig Panasonic plasma kom bedre ut enn svært dyre modeller. Det viser bare at man kan la seg påvirke av forutinntatte innstillinger.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unnskyld meg, men hvordan kan det "ikke være optimalt" og pause en bestemt scene, for så å A-B switche mellom kalibrert og ukalibrert fargemodus? Det finnes da ingen bedre evalueringsmetode enn det? Det er da mye bedre å evaluere et stillbilde fra en kompleks scene, enn å vurdere levende bilder. Bildet er jo ikke som musikk, som forsvinner når du trykker på pauseknappen ;-)

Var ingen problemer med å se klare forskjeller (til det bedre) på kalibrert og ukalibrert modus på WALL-E sin Z60. Hvis det ikke hadde vært det, tror jeg han hadde blitt seriøst skuffet
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sier vel seg selv.
    Det blir det samme som å sammenligne to bilder tatt med kamera hvor du legger det ene bak det andre. Du ser først på det ene, fjerner det og ser på det andre. Hjernen vil ikke kunne huske det første bilde helt og fullt. Det er åpenbart at den beste sammenligningen er å ha de to bildene ved siden av hverandre. I tillegg er det gjerne et svart glimt i mellom når man svitsjer mellom to innstillinger. Det er ingen optimal sammenligning.

At stillbilder skal være bedre til all testing enn film med bevegelse tviler jeg nå også litt på. Ville tro det ene er best til noe og det andre best til annet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo bare tull. Du kan bytte frem og tilbake 200 ganger om du vil, så du trenger ikke "huske". Du ser jo tross alt forskjellen umiddelbart, uten å flytte blikket fra akkurat det området du ønsker å fokusere på. Enten er du bare vrien orso, eller så er dette noe du aldri har prøvd selv?

Levende bilder må bruke når du evaluerer bildeprosessering. Det er ikke nødvendig for å evaluere farge-kalibrering
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir det samme som å sammenligne to bilder tatt med kamera hvor du legger det ene bak det andre. Du ser først på det ene, fjerner det og ser på det andre. Hjernen vil ikke kunne huske det første bilde helt og fullt.
    Jeg stusser også veldig over det du sier her. Det er jo fullt mulig å gå igjennom de ulike modusene på en skjerm og se at noen av modusene er bedre enn andre - på øyet?

Det er selve kalibreringen, dvs. justeringen opp mot en bestemt standard (f.eks.BT.709) som er vanskelig (egentlig umulig) på øyet. Da er det godt å kunne få objektiv hjelp fra måleredskaper.

Men ellers er jeg enig i det som ble nevnt opprinnelig i tråden; Diskusjonen om kalibrering har kanskje tatt litt av her, fordi ZT60 er jo i utgangspunktet ganske så nøyaktig "out of the box" i THX/Pro-modiene.

Det er også grunn til å minne om at disse skjermen endrer seg i hele livsløpet, slik at en THX-modus, som er noe unøyaktig etter 100 timer, kan være mer nøyaktig etter 500timer fordi da er både gråskala og fargerom endret.

Sånn sett skulle en kanskje kalibrert en flatskjerm etter hver 500 timer, men det blir jo selvsagt galematias

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det sier vel seg selv.
    Det blir det samme som å sammenligne to bilder tatt med kamera hvor du legger det ene bak det andre. Du ser først på det ene, fjerner det og ser på det andre. Hjernen vil ikke kunne huske det første bilde helt og fullt. Det er åpenbart at den beste sammenligningen er å ha de to bildene ved siden av hverandre. I tillegg er det gjerne et svart glimt i mellom når man svitsjer mellom to innstillinger. Det er ingen optimal sammenligning.

At stillbilder skal være bedre til all testing enn film med bevegelse tviler jeg nå også litt på. Ville tro det ene er best til noe og det andre best til annet.

Måste säga att jag är totalt oenig,i det Du menar här! Var en STOR forskjell i ukalibrert modus,dvs Panasonics två egna sk "THX modus" VS Gorms två inställningar till min skärm;PROFESSIONAL I (DAY) och PROFESSIONAL II (NIGHT)!!
    Använder bara Gorms två lägen nu. De andra kallar jag för "monkey modus"!:lol:
    När ägare av okalibrerade ZT60 ser vad man kan åstadkomma med en professionellt utförd ISF kalibrering(med rätt utstyr och en kunnig person)som Gorm gjorde åt mig,ja,då känns nog deras egen ZT60 ganska så "tråkig"...:roll:
    Min HiFi:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror kanske noen synes det er litt provoserende at du fremstiller den beste skjermen på markedet som nærmest ubrukelig "apeinnstilt" uten kalibrering. Flott at du ble fornøyd, men hallo, disse skjermene har highend bildekvalitet med eller uten proff kalibrering.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Jeg tror kanske noen synes det er litt provoserende at du fremstiller den beste skjermen på markedet som nærmest ubrukelig "apeinnstilt" uten kalibrering. Flott at du ble fornøyd, men hallo, disse skjermene har highend bildekvalitet med eller uten proff kalibrering.
    Smaken är som baken vet Du!;-)
    I Din värld kanske den är "High End",men kanske inte i andras! NU har min bild i High End klass!:-)
    Min HiFi:

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Tror det er greit å understreke at en kalibrering utgjør mer enn bare korrigering av farger. Det som kanskje vil være mest opplagt når en får denne type TV kalibrert er at kontrast og brightness er justert opp korrekt, eventuelt da også gamma. Det vil gi bedre detaljer. Når det gjelder selve fargekalibreringen tror jeg det er noe en vil sette pris på litt over langen. Det er litt som krydderet på en allerede glimrende rett...

Når det gjelder graden av "ape"-instillinger fra produsent vil nok det variere en hel del fra apparat til apparat - samt fra produsent til produsent. På min Philips TV er jo f.eks. ikke "ape" et tilstrekkelig begrep for å beskrive "ISF"-modusen, som jo jeg med det blotte øye kan se at ligger milevis fra noe ISF burde sette sitt label på. Det sier vel kanskje også litt om ISF som begrep, blir litt som at THX satt merket sitt på Logitech-høyttalere til 500 kroner i sin tid - hallo i luken... Panasonic derimot trodde jeg selv var bedre på disse modusene enn f.eks. Philips?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sier vel seg selv.

En fotograf kalibrerar väl aldrig sin pc-skärm med video heller? Nu kverulerar du bara.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Förstå mig rätt,ZT60 grundinställningar är jättebra-TRODDE jag,tills jag fick besök av trollkarlen Gorm,som förvandlade den till en fullblodsplasma! :shock:
    Min HiFi:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av WALL-E
    Förstå mig rätt,ZT60 grundinställningar är jättebra-TRODDE jag,tills jag fick besök av trollkarlen Gorm,som förvandlade den till en fullblodsplasma! :shock:
    Ikke glem å få skjermen rekalibrert etter 100 timer da, og med jevne mellomrom etter det. Man må jo vite at det er riktig hele tiden, og ikke bare i dag. :wink:

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må snu hodet lite grann for å se skjermen i synsvinkel 100%. Men det er uansett en langt bedre måte å sammenligne på enn å pause skjermen og skifte instillingen IMO.
    Jeg bare tenkte på diverse sammenligningstester hvor jeg har sett at testerne har satt opp en masse skjermer ved sidene av hverandre. Hvis det var slik at det ikke var en nyttig øvelse så ble jeg bare i tvil om verdiene av slike tester. (iallfall hvis vi snakker om apparater som er ganske like)

Hvis man får perfekt switcing på samme plass så vil det nok være det beste, men det er ikke akkurat praktisk mulig med forskjellige apparater.

Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •