Panasonic ZT60 tråden! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 151
    Intermediate AAmrAA sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    DeltaE på under 0,4 i ISF-night, både gråskala og fargerom!
    DeltaE på under 0,3 i ISF-day, både gråskala og fargerom!

Siste versjon Calman (24. mai) er bare helt utrolig i forhold til kalibrering av VT/ZT60, gitt at måleutstyret er godt nok.

Din skjerm hadde heller ikke noe merkbar viftestøy Olle, i motsetning til andre ZT60 jeg har kikket på.

Jeg driver å lukter litt på denne tv'n selv nå, men siden jeg bor i Bergen kan det fort bli vanskelig å få den kalibrert. Uten en kalibrering blir det liksom helt uinteressant å kjøpe den. Du pleier ikke tilfeldigvis å være i Bergen sånn av og til, vel?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Du må nok regne med 3000 +/- avhengig av ulike forhold. Men 3000 kroner er vel ikke så mye om en allerede har brukt 30 000 eller 40 000 kroner på en flatskjerm?

Dersom en bildeentusiast ikke ser seg råd til å kalibrering, kan en kanskje heller velge en litt gunstigere innstegsmodell (f.eks. VT60 eller GT60) og så få disse kalibrert. Det er ikke usannsynlig at selv en pro-kalibrert GT60 kan bli vel så god som en ukalibrert VT60 eller ZT60 (selv om de to sistnevnte i teorien skal fungerer bedre i rom med mye innfallslys)

Det som skjer etter en kalibrering, er f.eks:

Fargene blir "renere" (de samme gjelder "hvitt" og sort)
    Sortnivået oppleves dypere
    Bildehinnen eller "sløret" fjernes fra skjermen, slik at bildet oppleves skarpere og mer troverdig - samtidig som det er mer behagelig (for øynene)
    Mindre elektronisk "buzz" fra skjermen
    Selv dårlige SD-kilder fra youtube etc. blir "levelige" etter en kalibrering, fordi farger og sortnivå er på et helt annet nivå.
    Jeg syns du overdriver virkningen av en kalibrering noe.;-)
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns du overdriver virkningen av en kalibrering noe.
    OK. Men det er faktisk slik jeg opplever det. Og når enkelte skjermer er helt på "bærtur" som ukalibrerte, så blir forskjellen ganske formidabel "før" og "etter".

Jeg er jo i tillegg klar over at de fargefeil som jeg irriterer meg grønn over, kan være helt irrelevante for andre, i noen tilfeller fordi de rett og slett ikke klarer å se det samme feilene (her tror jeg det er individuelle forskjeller).

Men dersom du tenkte spesielt på kalibrering av prosjektor, så må jeg desverre melde pass, for der har jeg eid for få enheter selv.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bare tuller litt med deg, men dårlige youtube SD klipp kan aldri se bra ut på en stor skjerm uansett hvor godt kalibrert den er.:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Men det er faktisk slik jeg opplever det. Og når enkelte skjermer er helt på "bærtur" som ukalibrerte, så blir forskjellen ganske formidabel "før" og "etter".

Jeg er jo i tillegg klar over at de fargefeil som jeg irriterer meg grønn over, kan være helt irrelevante for andre, i noen tilfeller fordi de rett og slett ikke klarer å se det samme feilene (her tror jeg det er individuelle forskjeller).

Men dersom du tenkte spesielt på kalibrering av prosjektor, så må jeg desverre melde pass, for der har jeg eid for få enheter selv.
    De gamle HD Crtene fra USA var vel et godt eksempel på hvor stor forskjell god kalibrering kan gjøre... I hvertfall på papiret.. Disse kunne fort være over 11000K eller under 4000K før kalibrering men likevel nå kun et få siffer unna 6500K målet etter kalibrering

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bare tuller litt med deg, men dårlige youtube SD klipp kan aldri se bra ut på en stor skjerm uansett hvor godt kalibrert den er.
    Du har rett i at det er spissformulert, men tanken min er likevel at en godt kalibrert skjerm kan gjøre undere med dårlige kilder. Skulle skjermen passere 60 og 70-tommer, så begynner det imidlertid å røyne på for mange kilder, og da har jeg ikke nevnt prosjektor, som kanskje er din favoritt-fremviser :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden vi er i gang med å kaste brannfakler...

Jeg så det var spørsmål om Spyder i en av trådene der kalibrering ble diskutert, og selv om man ikke får et proffresultat utav det så kan jeg gå god for at det er ekstremt mye bedre enn ingenting. Jeg kalibrerte en PS51D8005 med en Spyder 3 og CalMan, og det ble overraskende bra. Jeg vil selvsagt på ingen måte sidestille dette med en kalibrering gjort med proffutstyr, og det kan også tenke at jeg hadde såpass mye hell med kalibreringa fordi D8005-en ikke har like dypt sortnivå som nyere skjermer nå. (Mener å huske at den ble målt til 0.06cd/m2 i diverse tester, hvor VT50-en jeg har nå til sammenligning er rundt 0.01cd/m2 i THX/Normal og 0.02cd/m2 i Cinema/Professional)

Jeg var nær ved å få VT50-en proffkalibrert, men siden uniformiteten har fått seg en knekk ettersom timene har gått så er jeg glad jeg stod over. Kanskje når en evt. VT70 eller noe kommer i hus om halvannet års tid

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å huske at den ble målt til 0.06cd/m2 i diverse tester, hvor VT50-en jeg har nå til sammenligning er rundt 0.01cd/m2 i THX/Normal og 0.02cd/m2 i Cinema/Professional)
    Håper ikke det var du som kom fram til disse tallene med en Spyder

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper ikke det var du som kom fram til disse tallene med en Spyder
    Haha, nei. Mener å huske at spyderen insisterte på at de var noe rundt 0,1cd/m2

Det jeg ville frem til var at det kanskje fungerte så bra som det gjorde fordi det ikke var like mye sortnivå å skulle holde styr på og kanskje derfor var lettere å få gråskala "riktig"

Jeg tror i alle fall resultatet man får med en Spyder er mye bedre enn å gjette seg frem eller skrive av innstillinger fra andre. I tillegg så får jo nybegynneren en viss innsikt i hvordan dette med kalibrering fungerer og kan lære litt om det uten å måtte blø penger. Win-win

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er probens evne til å måle lysstyrke, en helt annen sak er fargenøyaktighet.
    Spyder er også et colorimeter, noe som betyr at det måler farge via innbygde fargefiltre. For at proben skal måle korrekt, må utstyret du måler på (skjermen) produsere lys med nøyaktig samme fargefilter, noe som ikke er mulig. Dermed må du ha et spektroradiometer for å profilere Spyderen. Denne offset-filen omregner da spyderens målinger, slik at måledataene du henter ut viser korrekte farger. Dette må gjøres for alle typer display du skal måle på, og siden fargefiltrene i spyderen er av plast, må denne prosessen gjøres stort sett hver eneste gang du skal kalibrere.

Uten profilering, er ikke spyderen brukbar til fargekalibrering, siden det du måler rett og slett ikke er korrekt

På en plasma vil du heller ikke ende opp med en lineær gråskala, siden spyderen måler bare tull i den mørke enden. Bare prøv å gjøre to målinger ved for eksempel 10% intensitet, så ser du at de to målingene er milevis fra hverandre når det gjelder fargetemperatur.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...sagt det før og sier det igjen; uten korrekt utstyr og IKKE MINST erfaring er det bare tull å kalibrere opp noe som helst på gråskala / fargerom-nivå... DVE-justering med kontrast og brightness er imidlertid absolutt noe folk kan foreta seg, og der vil en faktisk også få godt utbytte av jobben. Hopper en på gråskala og fargerom uten utstyr i referanseklassen (for det er dessverre pr. dato i denne klassen utstyret må være for å kunne gi et tilstrekkelig godt resultat) er med STOR sannsynlighet resultatet langt værre enn da en startet.

For øvrig kan selv drevne kalibratører slite med en rekke TVer da kalibreringssystemet ofte ikke fungerer som det skal. Panasonic har jo en utfordring i stabiliteten i gråskalaen f.eks., der en får fargeinnslag selv etter proffkalibrering, så selv med lav feilmargin på individuelle målinger er det nok litt mer feil på gråskalaen totalt sett... Du får uansett nyte bildene, for dette er garantert MYE bedre enn factory default.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hopper en på gråskala og fargerom uten utstyr i referanseklassen (for det er dessverre pr. dato i denne klassen utstyret må være for å kunne gi et tilstrekkelig godt resultat) er med STOR sannsynlighet resultatet langt værre enn da en startet..
    Kan ikke si meg enig i det du sier her gitt. Vil si man kommer langt(på hjemmebane) med en C6 profilert opp mot en I1Pro2, som blir det nærmeste man kommer utstyr til gigant priser. Det er mange proffer i statene som har disse i kofferten sin selv om de også har referanseutstyr.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Joa, en C6 + I1Pro2 kan nok fungere relativt bra, Frøy, der har du rett. Dette forutsatt at en minst en gang årlig sender inn I1Pro2en sin for rekalibrering til statene... I tillegg kreves uansett en kvalifisert kalibratør for å gjøre de riktige "triksene". Skal ikke mer til enn en litt dårlig vinklet probe før en måler helt feil resultat for eksempel. Mener ikke ved dette å fraråde alle å kalibrere selv, for all del, men husk bare at dette er krevende. Jeg har jo selv ofte kommet til kort og måttet ringe Gorm i tilfeller der jeg selv har forsøkt å spare meg en slant på å kalibrere opp eget utstyr...

Sunn skepsis er derfor vesentlig når en kalibrerer, samt helst såpass erfaring at en klarer å se åpenbare problemer, f.eks. da i en gråskala som viser fargeinnslag selv om en på individuelle målinger får gode data.

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, en C6 + I1Pro2 kan nok fungere relativt bra, Frøy, der har du rett. Dette forutsatt at en minst en gang årlig sender inn I1Pro2en sin for rekalibrering til statene... I tillegg kreves uansett en kvalifisert kalibratør for å gjøre de riktige "triksene". Skal ikke mer til enn en litt dårlig vinklet probe før en måler helt feil resultat for eksempel. Mener ikke ved dette å fraråde alle å kalibrere selv, for all del, men husk bare at dette er krevende. Jeg har jo selv ofte kommet til kort og måttet ringe Gorm i tilfeller der jeg selv har forsøkt å spare meg en slant på å kalibrere opp eget utstyr...

Sunn skepsis er derfor vesentlig når en kalibrerer, samt helst såpass erfaring at en klarer å se åpenbare problemer, f.eks. da i en gråskala som viser fargeinnslag selv om en på individuelle målinger får gode data.

Et lite spørsmål da: Skulle jeg ikke nyte bildene fra tv'n denne tråden handler om, hvis jeg ikke foretar en kalibrering? Er det slik at en tv til kr. 40 000 ikke holder mål ukalibrert? Hvorfor ikke da bare selge tv'n ferdig kalibrert fra forhandler? Har veldig lyst på denne modellen, men lurer nå på om jeg bare glemmer hele tv'n. Det er liksom ikke noe poeng å kjøpe den så lenge du ikke får den kalibrert?? Bare lurer jeg...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Er jo ikke slik at TVen suger uten kalibrering, og slik vil det jo alltid være - at en kan tune det siste ut av en "sportsbil" hvis en bare betaler det noe slikt koster...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AAmrAA
    Er det slik at en tv til kr. 40 000 ikke holder mål ukalibrert?
    ZT60 holder nok mål for de fleste, ukalibrert. Er ikke dårlige farger på denne ootb. God kontrast er av mange regnet som den viktigste egenskapen en skjem kan ha, dette er til de grader tilstede på denne TV'n.

Newcomer WALL-E sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    ZT60 holder nok mål for de fleste, ukalibrert. Er ikke dårlige farger på denne ootb. God kontrast er av mange regnet som den viktigste egenskapen en skjem kan ha, dette er til de grader tilstede på denne TV'n.
    Den håller absolut mål "straight from the box",men herrejävlar vad bra den är nu!!
    Min HiFi:
    .....finner Du på "MinHiFi"

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo ikke slik at TVen suger uten kalibrering, og slik vil det jo alltid være - at en kan tune det siste ut av en "sportsbil" hvis en bare betaler det noe slikt koster...

Joda, har kalibrert og tunet både projektor og bil jeg, så skal ikke være den som roper høyest. Men synes bare dette kalibreringshysteriet overskygger det faktum at tv'n i seg selv er top notch :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermer og projectorer som er helt på bærtur i sin beste fabrikk-modus er det mye og hente ved kalibrering. Derimot en Panasonic skjerm i sin beste fabrikk-innstilling, er såpass god at en kalibrering er ikke nødvending for de allerfleste.

Men for de ekstra opptatte og kresne, så er det en lønnsom investering. Men så gode Panasonicene er out-of-box, så må man nok ha Gorm på besøk for å være sikker på at de er bedre etter at kalibreringen er gjort.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden vi snakker om kalibrering. Er det så små justeringer som skal til for at panelet går fra bra til perfekt at man like gjerne kan droppe hele kalibreringen uten proff-utstyr? Skjønner at man må påregne en liten feilmargin med budsjettprober, men hvis feilmarginen er større enn justeringen som normalt gjøres er den jo ubrukelig. Eller finnes det en bra/billig løsning som garantert fungerer bedre enn ingenting, out of the box, for folk som har lyst til å gjøre dette selv.

Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •