Panasonic ZT60 tråden! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 151
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    DeltaE på under 0,4 i ISF-night, både gråskala og fargerom!
    DeltaE på under 0,3 i ISF-day, både gråskala og fargerom!

Siste versjon Calman (24. mai) er bare helt utrolig i forhold til kalibrering av VT/ZT60, gitt at måleutstyret er godt nok.

Din skjerm hadde heller ikke noe merkbar viftestøy Olle, i motsetning til andre ZT60 jeg har kikket på.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle ønske jeg hadde noen som kunne drive med slik kalibrering på mitt utstyr til en ikke absurd pris

Får nok holde med en dvd for meg

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snakzz
    Skulle ønske jeg hadde noen som kunne drive med slik kalibrering på mitt utstyr til en ikke absurd pris

Hva synes du er en "absurd" pris da ?
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan Frode
    Hva synes du er en "absurd" pris da ?
    Alt over 1000 kr

Hadde vært greit med en kompis til å gjøre det liksom

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye er det det koster å få en sånn plasmaskjerm kalibrert i Oslo da? Har en 65"st50 skjerm selv som jeg kunne vurdert å få konfigurert, men har ikke funnet noen priser eller noen som gjør det.

Newcomer WALL-E sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snakzz

Man får vad man betalar för! Så enkelt är det faktiskt!
    Min HiFi:
    .....finner Du på "MinHiFi"

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av WALL-E
    Man får vad man betalar för! Så enkelt är det faktiskt!
    Joda, men føler det er stor forskjell på LED og Plasma når det kommer til kalibrering og verdi av det?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva må man forvente av pris for ordentlig kalibrering av en VT60?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva må man forvente av pris for ordentlig kalibrering av en VT60?
    Du må nok regne med 3000 +/- avhengig av ulike forhold. Men 3000 kroner er vel ikke så mye om en allerede har brukt 30 000 eller 40 000 kroner på en flatskjerm?

Dersom en bildeentusiast ikke ser seg råd til å kalibrering, kan en kanskje heller velge en litt gunstigere innstegsmodell (f.eks. VT60 eller GT60) og så få disse kalibrert. Det er ikke usannsynlig at selv en pro-kalibrert GT60 kan bli vel så god som en ukalibrert VT60 eller ZT60 (selv om de to sistnevnte i teorien skal fungerer bedre i rom med mye innfallslys)

Det som skjer etter en kalibrering, er f.eks:

Fargene blir "renere" (de samme gjelder "hvitt" og sort)
    Sortnivået oppleves dypere
    Bildehinnen eller "sløret" fjernes fra skjermen, slik at bildet oppleves skarpere og mer troverdig - samtidig som det er mer behagelig (for øynene)
    Mindre elektronisk "buzz" fra skjermen
    Selv dårlige SD-kilder fra youtube etc. blir "levelige" etter en kalibrering, fordi farger og sortnivå er på et helt annet nivå.

Newcomer WALL-E sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Du må nok regne med 3000 +/- avhengig av ulike forhold. Men 3000 kroner er vel ikke så mye om en allerede har brukt 30 000 eller 40 000 kroner på en flatskjerm?

Dersom en bildeentusiast ikke ser seg råd til å kalibrering, kan en kanskje heller velge en litt gunstigere innstegsmodell (f.eks. VT60 eller GT60) og så få disse kalibrert. Det er ikke usannsynlig at selv en pro-kalibrert GT60 kan bli vel så god som en ukalibrert VT60 eller ZT60 (selv om de to sistnevnte i teorien skal fungerer bedre i rom med mye innfallslys)

Det som skjer etter en kalibrering, er f.eks:

Fargene blir "renere" (de samme gjelder "hvitt" og sort)
    Sortnivået oppleves dypere
    Bildehinnen eller "sløret" fjernes fra skjermen, slik at bildet oppleves skarpere og mer troverdig - samtidig som det er mer behagelig (for øynene)
    Mindre elektronisk "buzz" fra skjermen
    Selv dårlige SD-kilder fra youtube etc. blir "levelige" etter en kalibrering, fordi farger og sortnivå er på et helt annet nivå.
    Din beskrivning är precis det jag upplever med min ZT60 nu. Även filmer från Netflix genom Oppo BDP-105 har fått en klar förbättring! Härliga tider!:-D
    Kalibreringen som Gorm gjort åt mig,är en av de bästa,om inte Den allra bästa "tweaken" jag gjort i mitt system! Truly amazing!
    Min HiFi:
    .....finner Du på "MinHiFi"

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar om pris på kalibrering. Var i kontakt med Anders Disen hos Edge men han svarte at de sluttet med dette. Vet dere om det finnes noen andre i østlandsområdet (gjerne Vestfold) som driver med dette?
    Planlegger innkjøp av P55VT60 i disse dager ...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar om pris på kalibrering. Var i kontakt med Anders Disen hos Edge men han svarte at de sluttet med dette. Vet dere om det finnes noen andre i østlandsområdet (gjerne Vestfold) som driver med dette?
    Planlegger innkjøp av P55VT60 i disse dager ...
    Kan du ikke sende en PM til Gorm? Det kan jo hende at han kan ta turen til Vestfold eller at du kan ta turen østover med skjermen (eventuelt kjøpe den i østlandsområdet og stikke innom "kalibreringsbula" på Alnabru?

Flere nettbutikker har Pick-up point nær Alnabru.....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Kan du ikke sende en PM til Gorm? Det kan jo hende at han kan ta turen til Vestfold eller at du kan ta turen østover med skjermen (eventuelt kjøpe den i østlandsområdet og stikke innom "kalibreringsbula" på Alnabru?

Flere nettbutikker har Pick-up point nær Alnabru.....

Jo, takk for tipset. Skal sjekke med Gorm

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke at jeg tror det er like bra (bare for ha det klart), men lefdal tilbyr nå kalibrering av nye TV´er for en tusenlapp, og det kan lett forhandles inn i et kjøp, så det er hvertfall et sted å starte for dem som enten bor langt unna en som kan gjøre det, eller ikke vil/kan betale det det koster å få det gjort av en proff. I den pakken inngår også kontroll av displayet for pixelfeil og en rekke andre ting. Dette kan også være positivt for dem som driver med proffkalibrering her på forumet siden flere vil få øynene opp for at kalibrering er viktig. Jeg vil tro at når man først har begynt med det, er det ingen vei tilbake.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med disse "billige" kalibreringene, er at de som regel benytter måleutstyr som ikke er godt nok til å håndtere sortnivået på dagen plasma skjermer, og du ender opp med en gråskala som ikke er lineær.

Har blitt kontaktet av flere som mener skjermen er blitt dårligere etter kalibrering, selv om målerapporten sier det motsatte. At default bildemodus da blir foretrukket fremfor kalibrert modus, er ikke god reklame for oss som lever av dette!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De kronene det kostet meg å få mitt tv proffkalibrert (utført av AK her på forumet) var verdt hver eneste krone.
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Problemet med disse "billige" kalibreringene, er at de som regel benytter måleutstyr som ikke er godt nok til å håndtere sortnivået på dagen plasma skjermer, og du ender opp med en gråskala som ikke er lineær.

Har blitt kontaktet av flere som mener skjermen er blitt dårligere etter kalibrering, selv om målerapporten sier det motsatte. At default bildemodus da blir foretrukket fremfor kalibrert modus, er ikke god reklame for oss som lever av dette!
    Er det lettere å kalibere en LED-skjerm bra?

Feks via den DVE-DVDen som har har blitt annbefalt her på forumet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke farge-kalibrere skjermen med en testplate som DVE. Det eneste du kan gjøre er å sette sortpunktet og hvitpunktet korrekt, samt å justere sharpness og lysstyrken på fargene (color/saturering). Du kan ikke justere gråskala, og du kan ikke justere fargerommet.

En LED baklyst LCD-TV har ikke samme sortnivået, og dermed er ikke kravet til lysfølsomhet i måleapparatet like stort. Når det er sagt, vil det selvsagt vær ønskelig å benytte skikkelig utstyr på disse skjermene også, først og fremst for å vite at det en måler er korrekt.

Når jeg kjørte kalibreringskurs hos Nordisk Film (post production), benyttet vi et BasicColor Discus colorimeter. Med denne proben, som er en av de dyrere og mer pålitelige colorimeterene, var det umulig å kalibrere frem en lineær gråskala på proffskjermen Panasonic BT300. Når jeg så koblet opp min egen Klein K10, viste det seg at ved alt under 30 lysstyrke, var Discus proben helt på bærtur. Med K10 var det ingen sak å kalibrere skjermen helt strøken. For å være sikker på at min K10 måler riktig, fargeprofilerer jeg den med PhotoResearch PR670 før hver kalibrering, og det gir trygghet for at måleresultatet er nær 100% korrekt
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Du kan ikke farge-kalibrere skjermen med en testplate som DVE. Det eneste du kan gjøre er å sette sortpunktet og hvitpunktet korrekt, samt å justere sharpness og lysstyrken på fargene (color/saturering). Du kan ikke justere gråskala, og du kan ikke justere fargerommet.

En LED baklyst LCD-TV har ikke samme sortnivået, og dermed er ikke kravet til lysfølsomhet i måleapparatet like stort. Når det er sagt, vil det selvsagt vær ønskelig å benytte skikkelig utstyr på disse skjermene også, først og fremst for å vite at det en måler er korrekt.

Når jeg kjørte kalibreringskurs hos Nordisk Film (post production), benyttet vi et BasicColor Discus colorimeter. Med denne proben, som er en av de dyrere og mer pålitelige colorimeterene, var det umulig å kalibrere frem en lineær gråskala på proffskjermen Panasonic BT300. Når jeg så koblet opp min egen Klein K10, viste det seg at ved alt under 30 lysstyrke, var Discus proben helt på bærtur. Med K10 var det ingen sak å kalibrere skjermen helt strøken. For å være sikker på at min K10 måler riktig, fargeprofilerer jeg den med PhotoResearch PR670 før hver kalibrering, og det gir trygghet for at måleresultatet er nær 100% korrekt
    Så til min Panasonic 60" 3D LED SmartTV TX-L60DT60Y annbefaler du å få tak i en proff som deg får å fikse biffen? Eller vil jeg som uvitende tulling klare meg mer enn bra nok med DVE platen?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer jo helt an på din preferanse. Om du ikke bryr deg om at TV-apparatet har feil fargetemperatur og fargegjengivelse, så trenger du heller ikke kalibrere det.
    En kalibrering skal sikre at det du ser på skjermen din, er det samme som filmprodusenten ønsker at du skal se. De legger jo store ressurser i å skape en gitt "stemning/uttrykk" gjennom bruken av farge og fargetemperatur, og da er det jo greit å få formidlet det samme hjemme i stua. I tillegg er det jo greit å ha virkeligheten som referanse, og det er vel kanskje den største gevinsten etter en kalibrering?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •