Ny TV, ca. 50-tommer, beste kjøp i mellomklassen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny TV, ca. 50-tommer, beste kjøp i mellomklassen

Hei!

Er på utkikk etter ny TV, og som alltid når jeg kjøper elektronikk er jeg ute etter den beste kjøpet i mellomklassen. Jeg er veldig fan av Panasonics plasma-skjermer. Har sett på fjorårsmodellen TX-P50ST50Y. Komplett hadde den vel til kr 8000 eller rundt der, men nå finner jeg den ikke i noen butikker mer. Arvtakeren TX-P50ST60Y koster nå kr 9990 på Komplett, noe jeg synes er litt mye.

Link: Komplett.no - Panasonic 50" 3D Plasma TV TX-P50ST60Y

Ser også at Elkjøp og Lefdal har tilbud på denne til Philips:
    Philips 46 3D LED Smart-TV 46PFL8007T - Elkjøp

Sikkert fjorårsmodellen som er på vei ut? Litt mindre enn jeg hadde planer om, men hvis den er et steika godt kjøp, så vil jeg vurdere den likevel.

Hva tenker dere? Er det andre gode kjøp der ute?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du først skal legge en del penger i det så er det litt dumt å ikke strekke seg det lille ekstra for å få en god skjerm. 10000 og 8000 er ikke så langt unnahverandre når det er snakk om noe du skal ha i noen år.

Hvis du venter en måned eller to så kan det fort hende at ST60-en faller litt i pris, så om du sparer litt ekstra kan du jo møte prisen på halvveien eller noe?

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Når du først skal legge en del penger i det så er det litt dumt å ikke strekke seg det lille ekstra for å få en god skjerm. 10000 og 8000 er ikke så langt unnahverandre når det er snakk om noe du skal ha i noen år.

Hvis du venter en måned eller to så kan det fort hende at ST60-en faller litt i pris, så om du sparer litt ekstra kan du jo møte prisen på halvveien eller noe?
    Så med andre ord så er plasmaen en bedre TV da? Hvis jeg tvert imot skal gå litt med i pris. Hva er det beste jeg kan få for ca 6000 kr?

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ST50 var årets kjøp i fjor, noe ST30 var i 2011 også. Det er en god sjangs at ST60 ender opp som det i år også. ST60 er den første og eneste TVen som har fått fulle fem stjerner fra CNET.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noe ST30 var i 2011 også
    Det utsagnet stusser jeg over. ST30 var slett ingen god skjerm (meget lyssvak), og kunne ikke på noen måte måle seg mot GT30 og VT30. For ikke å snakke om alle de utfordringene som har ridd hele 30-serien som en mare.....

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To måneder er gått, og jeg har fortsatt ikke kjøpt TV. ST60 har sunket til 8890 kr på Expert, og jeg vet også om en mulighet til å få den til 8095 kr på et annet nettsted. Likevel er det på smertegrensa. Jeg skal flytte nå, så det blir en del utgifter til forskjellige ting.

Har også sett på denne:
    Komplett.no - Panasonic 50" Plasma TV TX-P50X60E

Er dette modellen under ST60? Hvor mye dårligere er den egentlig?

Og hva med denne:
    Komplett.no - LG 50" Plasma TV 50PN650T

Kort sagt: hva er det beste kjøpet hvis grensa mi er 6 000 kr? (Har likevel ikke slått helt fra meg ST60.)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    X60 er ganske mange hakk under ST60 da den totalt mangler antirefleksbelegg, men om du skal ha den stående i et helt mørkt rom har det ikke så mye å si. Som en allrounder ville jeg nok ikke gått noe lavere enn ST60, men du kan også vurdere PS51F5505 fra Samsung som også er en helt kurrant skjerm.

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsungen er omtrent like dyr som ST60, så det går for det samme. Spørs hvilken som er best da.

Men har du/dere anbefalinger til en tv til maks 6000 kr.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min anbefaling ville da egentlig vært å vente med å kjøpe tv til du har spart 2000 til...

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Min anbefaling ville da egentlig vært å vente med å kjøpe tv til du har spart 2000 til...

Enig med denne påstanden. Du øker betraktelig i kvalitet om du går litt opp i pris

Sitat Opprinnelig postet av 1-2-3
    Samsungen er omtrent like dyr som ST60, så det går for det samme. Spørs hvilken som er best da.

.

ST60 - bedre sort, høyere kontrast, bedre farger 8)

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan er bildebehandling, sortnivå osv på 50X60E vs. ST60?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan er bildebehandling, sortnivå osv på 50X60E vs. ST60?

Betydelig dypere sort på ST60 kontra X60... Typ. 5-6 ganger bedre med korrekte målinger

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammenlignet med fjorårsmodellen ST50 da? Om jeg tilfeldigvis skulle snuble over den et sted...

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammenlignet med fjorårsmodellen ST50 da? Om jeg tilfeldigvis skulle snuble over den et sted...

Fjorårets Panasonic ST50 produserte en sortnivå på rundt 0.009cd/m2 (Lavere tall = bedre) mens årets X60 ligger på rundt 0.03-0.04cd/m2

ST60 har cirka 0.005cd/m2.

Dvs... ST60 er cirka dobbelt så sort som ST50 og rundt 6-8 så sort som X60!

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det ST60. 8890 kr på expert.no.

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått ST60 i hus, men ser til min overraskelse at innsynsvinkelen ikke er helt bra. Når jeg står ganske nær TV-en og ser ned på den, så er nedre del av skjermen nesten svart. Må sette meg ned i sofaen og se rett på den for at bildet skal bli bra. Og da er det virkelig bra! Innsynsvinkelen fra sidene ser ut til å være bra da.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått ST60 i hus, men ser til min overraskelse at innsynsvinkelen ikke er helt bra. Når jeg står ganske nær TV-en og ser ned på den, så er nedre del av skjermen nesten svart. Må sette meg ned i sofaen og se rett på den for at bildet skal bli bra. Og da er det virkelig bra! Innsynsvinkelen fra sidene ser ut til å være bra da.
    Er sånn med alle plasma skjermer jeg har verdt borti i de siste i alle fall, Samsungen min er likedann den og.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemme hos foreldrene mine har vi en Pioneer plasma fra 2005 og en Panasonic plasma fra 2008. Begge har super innsynsvinkel fra alle kanter. Spesielt Pioneeren. Men dette er jo ikke noe problem egentlig. Spørsmålet var vel heller om det er noe galt med TV-en.

Forresten så ser jeg at det er litt flimmer. Men det er jo en "greie" med plasma-TV-er da. Men er den innstilt på 100 Hz eller 50 Hz? På Panasonicen fra 2008 kan jeg velge dette, og da flimrer det en god del på 50 HZ, men ikke så mye på 100 Hz. Jeg klarer ikke å stille på dette på ST60.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du ser er effekten av louvre-filteret som moderne plasmaer er utstyrt med for å bedre kontrastnivå (primært i form av å gi best mulig sortnivå). Ikke unormalt.

Dette flimmeret er en konsekvens av måten Panasonic-panelene drives på. Ikke tenk på 50/100Hz oppdateringsfrekvens, det er en helt annen greie. Det du kan gjøre for å redusere effekten noe av dette flimmeret er å skru ned lysstyrke litt, for det oppfattes mest på lyse bilder. Etterhvert vil du bli vant til det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemme hos foreldrene mine har vi en Pioneer plasma fra 2005 og en Panasonic plasma fra 2008. Begge har super innsynsvinkel fra alle kanter. Spesielt Pioneeren. Men dette er jo ikke noe problem egentlig. Spørsmålet var vel heller om det er noe galt med TV-en.
    Det er ikke noe galt. På dagens skjermer bruker de filter på frontglasset for å gi bedre sortnivå/kontrast og eller anti-refleksbelegg. Det gir noe dårligere innsynsvinkel enn på de gamle plasma-skjermene, men det er jo likevel en "smule" bedre enn led-skjermer.....:wink:

Forresten så ser jeg at det er litt flimmer. Men det er jo en "greie" med plasma-TV-er da. Men er den innstilt på 100 Hz eller 50 Hz? På Panasonicen fra 2008 kan jeg velge dette, og da flimrer det en god del på 50 HZ, men ikke så mye på 100 Hz. Jeg klarer ikke å stille på dette på ST60.
    Du har ikke 50Hz-bileopptegning på din nye skjerm (så det er ikke der problemet ligger). Men det blir som regel mindre flimmer når fosforet får roet seg (gjerne etter 50-100 timer). Du vil også kunne få et langt roligere bilde ved å skru av en del av "bildeforbedringskretsene" og velge de riktige TV-modusene.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •