Tips til relativt billig TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til relativt billig TV

Hei! Jeg så etter ny TV for et par år siden og spurte på dette forumet om tips og endte opp med en Sony TV jeg fortsatt er veldig fornøyd med - så takk for det! Men nå må jeg spørre igjen, for denne gangen er det dama som skal ha seg TV , og hun ser etter en relativt billig en.

Størrelsen bør være rundt 40" (avstanden til TVen er ganske kort). Da jeg fikk tips om TV, ble det sagt at en LCD er bedre enn en billig LED - gjelder dette fortsatt? Kom over denne, men vet ingenting om den:
    Kjøp SAMSUNG UE-40ES5500 40" LED FULL-HD billig på Dustinhome.no

Andre alternativer der ute som heller bør vurderes?

På forhånd takk!

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oeyvind88
    Da jeg fikk tips om TV, ble det sagt at en LCD er bedre enn en billig LED
    Bare ha begrepene klare når du skal ut å handle; LED er også LCD. Begge bruker flytende krystaller i panelet. LED er lys-emitterende dioder. Hoveddistinksjonen innen TV er mellom LCD og plasma. LED kan være bak-LED eller kant-LED.
    Hva som er best av LCD/LED og plasma kan komme litt an på bruken. Hvis den hovedsakelig skal brukes til film-titting, mener mange at plasma er best. Les mer på nett.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at du har hørt at "billig LCD er bedre enn billig LED" (selvom begge egentlig er samme teknologi) er fordi alle billige LED skjermer bruker kant-LED som ofte yter dårligere enn den gamle LCD med CCFL baklys. Mens high end LED skjermer bruker LED-baklys (i hvertfall de fra Sony/Philips/Sharp).

Vanlig LCD finnes kun i low-end segmentet og yter som regel bedre per krone enn de som benytter LED kant belysning.

Jeg kjøpte denne til besteforeldrene mine som for første gang gikk fra kasse TV til flat skjerm:

40" EH5000 Series 5 Direct LED TV - OVERVIEW | SAMSUNG

Den fikk meget god kritikk for bl.a. sort nivå, dessuten så kostet den cirka 2800 kroner for 40" på elkjøp i januar salget.

Samsung UE32EH5000/ UE40EH5000 (EH5000) LED TV Review

En av de får tvene i dagens LED/LCD marked som prioriterer bilde over design.

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oeyvind88
    Hei! Jeg så etter ny TV for et par år siden og spurte på dette forumet om tips og endte opp med en Sony TV jeg fortsatt er veldig fornøyd med - så takk for det! Men nå må jeg spørre igjen, for denne gangen er det dama som skal ha seg TV , og hun ser etter en relativt billig en.

Størrelsen bør være rundt 40" (avstanden til TVen er ganske kort). Da jeg fikk tips om TV, ble det sagt at en LCD er bedre enn en billig LED - gjelder dette fortsatt? Kom over denne, men vet ingenting om den:
    Kjøp SAMSUNG UE-40ES5500 40" LED FULL-HD billig på Dustinhome.no

Andre alternativer der ute som heller bør vurderes?

På forhånd takk!
    Jeg kjøpte nylig en veldig billig 40" LCD med LEDbaklys på Elkjøp
    (skal brukes til spill og ekstraTV når jeg vil se noe annet en de andre her i huset :-) )
    Thomson 40 LED-TV 40FU3253 - Elkjøp

+ 3 HDMI + VGA, komponent og scart inng.
    veldig billig.
    Innebygget RiksTV tuner.
    Koder om NRKs 5.1 surround sendinger til Dolby Digital på digital lydutg.
    1080P og helt OK bilde når man sitter i riktig vinkel til TVn.
    Norske menyer

- litt ujevnt baklys
    litt få justeringsmuligheter på bildet.
    har ikke 3D

= veldig mye for pengene, og bra nok for mange (de fleste?)

Viktig, ligger inne en støyreduksjonsfunksjon "DNR" som ON når TV skrues på første gang, bør settes i OFF asap
    da den lager mye etterslep og ikke har noen praktisk funksjon med digitale sendinger som vi har i norge.
    (denne skrus av i avanserte bildeinnstillinger)
    Jeg synes også det ble best bilde med skarphet på 0.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •