Den ultimate plasma buzzing tråden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Den ultimate plasma buzzing tråden

Hei,

Har en panasonic st50 55" som ikke har noen av de problemene jeg har lest om her, unntatt ganske drøy buzzing når det er mye hvitt i bildet.
    Den "alle plasmaer har litt buzzing" greia er forsåvidt helt ok, da man ikke hører den om man ikke står inntil tv'en, men jeg sitter ca 3,5 meter fra og det er høyt og kjipt når det er kun er 20-30 % hvitt i bildet. En hvit stol som dekker 1/5 av bildet er nok til at det durer og holder på.
    Det er trist, for ellers er det så eksepsjonelt godt bilde på denne tv'en at jeg kose meg gløgg i hjel.
    Har brukt utallige timer på den del amerikanske og engelske forum, og det er så stor uenighet i hvorvidt dette er grunn til å bytte tv'en eller "at slik er det, deal with it".
    Ser ut som de gamle traverne/kalibratørene mener det ikke skal buzze slik, så derfor starter jeg denne tråden for å få litt mer konkret input.
    Derfor: Skal det være slik, eller skal tv'en byttes med en annen?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tydeligvis ikke så utbredt problem som jeg antok ?
    Gjorde et rent bytte mot st60, og den har etter en ukes tid her begynt å buzze like ille som st50. Er det seriøst meningen at det skal være slik? Har jeg uflaks med akustikken i leiligheten eller hva i svarte skjer?
    Er det noen som har noen tips om bakbelyst LED tv som engang er i nærheten av bildekvaliteten på f.eks st50? Jeg blir helt utslitt av den *****s buzzinga. Hvis dette er noe alle plasmaer sliter med så veit jeg ikke om jeg orker mer as.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er ganske utbredt, men tipper og de fleste her har såpass med lydannlegg at de overdøver summingen.

Jeg har sjøl ganske hissig summing fra samsungen min, men siden det ikke er snakk om og få samme bilde kvalitet uten og mange doble prisen så har jeg lært meg og leve med den. :-\

Newcomer SnikendeChris sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av latProd
    Gjorde et rent bytte mot st60, og den har etter en ukes tid her begynt å buzze like ille som st50. Er det seriøst meningen at det skal være slik? Har jeg uflaks med akustikken i leiligheten eller hva i svarte skjer?
    Er det noen som har noen tips om bakbelyst LED tv som engang er i nærheten av bildekvaliteten på f.eks st50? Jeg blir helt utslitt av den *****s buzzinga. Hvis dette er noe alle plasmaer sliter med så veit jeg ikke om jeg orker mer as.
    Philips back led klarer plasma kvalitet.

Newcomer davebowmanlegend sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SnikendeChris
    Oi oi.. vent et hav av motinnlegg fra plasmafansen nå... :shock:

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvor mange back leds er det iforhold til antall pixels?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når er det du opplever buzzing? Er det hele tida, eller kun ved hvite/lyse bilder?

Bruker du original fot, eller har du veggmontert den? Ved veggmontering så kan man av og til få litt resonans pga vibreringen fra PSU-et. Det er jo ellers litt merkelig at du rapporterer at den buzzer mer etter litt bruk. Hos meg var det omvendt.. tv-en min buzzet veldig mye de første dagene, så roet det seg ned. Nå skal det godt gjøres å høre noe som helst.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har riktignok en litt eldre Panasonic G15, men den har aldri buzzet. Eneste lyd fra den er kjøleviftene (som kun er hørbare når jeg legger øret inntil baksiden av skjermen).

Men opplever buzzing ved hvitt bilde på Samsung LED-tv'en på soverommet. Det kom etter ca 6mnd bruk.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stream
    Jeg har riktignok en litt eldre Panasonic G15, men den har aldri buzzet. Eneste lyd fra den er kjøleviftene (som kun er hørbare når jeg legger øret inntil baksiden av skjermen).

Men opplever buzzing ved hvitt bilde på Samsung LED-tv'en på soverommet. Det kom etter ca 6mnd bruk.
    De eldre plasmaene hadde bedre strømforsyning. EU reglene og WAF kravet om tynnere skjermer har ødelagt mye for plasma.
    Sånn kan det gå. Vi venter i spenning på gode og rimelige OLED skjermer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er ganske utbredt, men tipper og de fleste her har såpass med lydannlegg at de overdøver summingen.
    Nei, det kan du ikke si. Jeg har både ST50 og VT50 og de buzzer ikke, selv om jeg heller ikke bruker ekstern stereo (kun TV-lyden). Og jeg er sensitiv nok til at i alle fall Pioneer sine skjermer måtte "hives" ut døren hos meg fordi de støyet for mye. En Panasonic VT20 som jeg fremdeles har, var også faretrueende nær med å bli et problem pga. "buzzingen", men den roet seg etter noen hundre timer og nå er den helt tyst (bortsett fra kjøleviften).

Årsaken til støy kan være så mangt, men som SLC skriver, så er det forskjell mellom å bruke fot eller veggfeste og hvordan sistnevnte er utført.

Dessuten så innvirker valg av kontrast og lysstyre på skjermen også på "buzzingen". Høy kontrast og/eller lysstyre= mye buzzing.

I tillegg så kan det jo være individuelle forskjeller mellom skjermene, avhengig av hvor "vellykket" produksjonen har gått (produsentene har ikke mange sekunder på hver skjerm for å sjekke at alt er OK i enden av "samlebåndet").

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Når er det du opplever buzzing? Er det hele tida, eller kun ved hvite/lyse bilder?

Bruker du original fot, eller har du veggmontert den? Ved veggmontering så kan man av og til få litt resonans pga vibreringen fra PSU-et. Det er jo ellers litt merkelig at du rapporterer at den buzzer mer etter litt bruk. Hos meg var det omvendt.. tv-en min buzzet veldig mye de første dagene, så roet det seg ned. Nå skal det godt gjøres å høre noe som helst.
    Den vanlige buzzinga som tv'en avgir uten lyse bilder er jo null stress, den hører man bare når man legger øret inntil, men ved lyse bilder er det ganske ille. Samme med ST50. ST50'en sto med fot, og st60'en er nå vegghengt. Synes det er omtrent likt. Jeg har kjørt lav kontrast i true cinema hele tiden, er ikke så kjempeglad i altfor høy kontrast, og st60'en spesielt er såpass god på dette at man kan ha den lavt og hvitt ser fortsatt ganske snappy ut. Som sagt, st50'en blåste meg ut av kåken på ren bildekvalitet, det er KUN buzzinga som plager meg. Mulig det er akustikken her? Hvis folk her mener det roer seg over tid så kanskje jeg skal beholde 55" st50'en min, og heller returnere 50" st60'en. Jeg vil liksom ikke ha LED heller, bildet på disse panasonic skjermene er så latterlig bra. Det som er kjipt med st60'en og er at HTPC'en ikke klarer å skjønne oppløsninga, så pc bildet er for stort for skjermen. Har måttet croppe det manuelt i nvidia control panel og måtte tilpasse XBMC. Klarer ikke helt å få det til å se riktig ut. Så jeg får kanskje gi st50'en litt mer tid da eller? Se om det roer seg etter hvert? Har sett mye folk på nett som har åpnet tv'en og byttet noen skruer og sånne ting, men usikker på om det er samme fixen på EU modellen. Noen som har tips til å forsøke å redusere buzzinga? Plager tilogmed dama, og hu er ikke støy nazi sånn som meg

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vet man forresten at led'en er bak belyst eller edge lit? Jeg har ikke sett noen produsenter referere til det ene eller det andre. Kan ikke si jeg har funnet en eneste LED med bak belysning i noen sjappe. Mulig jeg ikke veit hva jeg skal se etter. Er nye phillips 6008s bakbelyst f.eks?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes ikke så mange ekte bak led på markedet idag. De som jeg vet om er: Philips 46PFL9707, 60PFL9706. Sony HX950 serie, LG sin 960 serie alle andre er side led selv om de skriver noe annet. Philips 68XX serie er garantert side led. Alle samsung sine er side led.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det var jo digg med en liten liste
    Jeg sliter virkelig med å finne de til salgs noe sted, utenom philipsen men 46 er litt lite for meg.
    Tror jeg skal forsøke å sende tilbake 50" st60, da det er litt lite anyway, og heller beholde 55" st50 som jeg egentlig likte bedre både mtp størrelse og bilde egentlig, av en eller annen grunn.
    Så får jeg heller lete etter en "buzz-fix" eller se om det bedrer seg over tid.
    Så vidt jeg har skjønt er panasonic null verdt når det gjelder service...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så får jeg heller lete etter en "buzz-fix"
    Si ifra når du finner den. Min ST50 summer som bare det. Blitt noe vant til det, men gleder meg til OLED er greit priset.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det var jo digg med en liten liste
    Jeg sliter virkelig med å finne de til salgs noe sted, utenom philipsen men 46 er litt lite for meg.
    Tror jeg skal forsøke å sende tilbake 50" st60, da det er litt lite anyway, og heller beholde 55" st50 som jeg egentlig likte bedre både mtp størrelse og bilde egentlig, av en eller annen grunn.
    Så får jeg heller lete etter en "buzz-fix" eller se om det bedrer seg over tid.
    Så vidt jeg har skjønt er panasonic null verdt når det gjelder service...
    Har du st60y? jeg kan forsøke å kjøpe det.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av safinok
    Har du st60y? jeg kan forsøke å kjøpe det.
    Jau, har en 50" stående som jeg tenkte å returnere. Hva tenker du på ?

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også en ST50 som ikke buzzet før jeg fikk inn noen følsomme høyttalere (Miles). Buzzingen forsterkes gjennom de følsomme hornene og bråker noe rent j****. Med B&W 604 var det kun minimalt og med de innebygde i TV'en også knapt merkbart.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral
    Jeg har også en ST50 som ikke buzzet før jeg fikk inn noen følsomme høyttalere (Miles). Buzzingen forsterkes gjennom de følsomme hornene og bråker noe rent j****. Med B&W 604 var det kun minimalt og med de innebygde i TV'en også knapt merkbart.
    Nå er ikke jeg noe hjemmekino ekspert akkurat, så hvordan foregår det? Buzzingen kommer jo fra noen transistorer/PSU i tv'en. Mener du at audio utstyr kan forsterke dette på et vis?

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke jeg noe hjemmekino ekspert akkurat, så hvordan foregår det? Buzzingen kommer jo fra noen transistorer/PSU i tv'en. Mener du at audio utstyr kan forsterke dette på et vis?
    Uten at jeg er noen ekspert så påvirker i hvertfall TV'en diskanten min og på samme måte som beskrives ellers med susing/brumming på lyse bilder.

Ikke misforstå her: selve lyden kommer fra diskanten på høyttaleren (i hvertfall det meste av den, noe høres fra selve TV'n også) og ikke i hovedsak fra selve TV'en.

Beymas TPL 150/H diskanter er superfølsomme så det var ingen overraskelse at de suste litt, men sammen med TV'en så var det litt drøyt.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •