Tenkte jeg skulle dele mine erfaringer med Smartview og spesielt Dualview. Årsaken til at jeg begynte å «knote» med denne igjen var at Samsung av en eller annen årsak fjernet versjoner av app’en som støttet Dualview fra Google Play. Muligens er det regionbasert og når jeg prøver å installere Smartview-Tab på min Galaxy Note 10.1 tab så får jeg beskjed om at den er ‘inkompatible’ og kan ikke installeres.

Dualview er en funksjon som lar deg vise tv-bildet fra spesifikke Samsung SmartTv’er på Samsung Smartphones og tablets. Enkelt sagt kan du «ta med meg» tv’en til et annet rom på telefonen eller nettbrett.

Erfaringene er basert på en UE8000-serie TV(2006.0 firmware), en Galaxy S3(JB), Galaxy Note 10.1(JB), Homebase 1910-9 STB og en Asus 2.4/5Ghz router. I tillegg bruker jeg medfølgende IR-blaster som kom med tv’en.
Mellom router, TV, S3 og Note 10.1 bruker jeg 5Ghz-båndet.

Utfordringer nå er å finne de riktige app-versjoner til telefon og nettbrett som støtter Dualview. Det er ulike versjoner for telefoner og nettbrett, SmartView for telefon og SmartView-Tab for nettbrett.
Den siste er optimalisert for nettbrett, men jeg har også prøvd telefon-app’en på nettbrett og den fungerer men ser noe annerledes ut og menyknappene blir mindre.

Jeg har brukt v.3.2.2 for S3 og v.2.0.3 for nettbrett. For nettbrettet har jeg prøvd å få tak i v.2.04, v.2.0.5 eller v.2.0.6 uten å lykkes. På v.2.0.7 fungerer ikke Dualview.

Det som overrasket meg noe var at jeg kunne skifte kanal via Smartview på telefon og nettbrett. STB er koplet via HDMI til tv’en og det som ser ut til å skje er at når jeg endrer kanal via Smartview så sender tv signal til IR-blaster og videre til STP for å skifte kanal. Det er noe «lag» når jeg skifter kanaler men det fungerer.

Når en bruker SmartView kan TV mørklegges og lyd slås av ved bruk av menypunktet i appen. Det eneste jeg har sett som indikerer av tv’en faktisk er på er et ørlite lys oppe på kameradelen. Men for å se det må rommet være totalt mørkt.
Etter at en er ferdig med å se kan en slå av tv via telefonen og nettbrett. Men ikke på igjen

Legger ved apk’er til både telefon og nettbrett hvis noen ønsker å prøve seg frem. Men merk at funksjonen er avhengig av både modellår og type Samsung Smarttv.
http://dl.dropbox.com/u/37854299/com...ab_v.2.0.3.apk
http://dl.dropbox.com/u/37854299/com...ne_v.3.2.2.apk