Hei!
Skal kjøpe ny TV snart. Jeg er i overkant glad i teknikk, og vekter f.eks. internett (f.eks. DLNA eller wifi direct) og antall HDMI over bildekvalitet.

Men hva med Smart-TV funksjonalitet? Jeg har forsåvidt gjort meg opp en mening allerede, og det er at det er ubrukelig. Så må dere gjerne si meg imot. Skal fortelle dere hvorfor jeg synes det er ubrukelig:

* Hvorfor lage et nytt proprietært operativsystem/brukersystem når det er så mye godt å ta av? F.eks. Android og windows 8/windows phone 8 + iOS (så klart da i en fremtidig Apple TV). Spesielt fra en produsent som Samsung som satser tungt på android i sine bestselgende telefoner.
* Vil smart-tv funksjonalitet oppdateres og forbedres når nye løsninger kommer på markedet? Hvis f.eks. Netflix skulle lanseres neste uke, men din smart-tv løsning var for gammel og støttes ikke av, si, LG lenger.
* Hva med når TVen din fortsatt viser strålende bilder, men smart-tv funksjonaliteten er utdatert. Skal du hive ut tven pga gammel software?
* Hva med hvis du rett og slett ikke liker grensesnittet fra dag én, selvom det er up-to-date og fortsatt vil motta oppdateringer fra produsent, men TV-settet er helt rått ellers (TVen med best smart-tv funksjonalitet kan være en med dårligere bilde f.eks. )

Løsningen er, så klart, ekstern smart-tv boks! Apple TV, media PC, Android HDMI dongle/set-top box ol. Markedet er nødt til å etterhvert velge seg en favoritt her, som så blir perfeksjonert etter brukernes tilbakemeldinger, eller produsenter må samkjøre sine valg på OS slik at det blir lettere å støtte eldre TV sett over lengre tid. Hvis telefonen min ikke lenger støttes av Samsung om 5 år så kan du banne på at jeg finner info på internett om hvordan å oppdatere firmware så jeg også kan fikse og oppdatere produktet mitt.
Om ikke annet, så kan samsung-reparatører gjøre det for en liten sum, fordi systemet ikke er kassert, det er bare gammelt.

Mao. en utbrodering av "hvorfor finne opp hjulet på nytt?". Jeg er helt enig i at proprietære løsninger ofte er det beste, f.eks. ville jeg ikke brukt gps-appen på tlf når jeg skal ut å jakte eller navigere båt (jeg gjør ingen av delene uansett). Men i media-verden så ligger smart-tv funksjonalitet og mobile OS-systemer så nære hverandre i bruk at jeg ikke ser fordelene.

BAKDELEN jeg umiddelbart ser, det er at navigasjon ikke skjer med samme fjernkontroll som til TVen, om du har ekstern smart-tv boks. Med integrert Android/apple/DOS() vil du jo kunne bruke TVens fjernkontroll.