Dumt å bruke plasmatv når man har mye statiske bilder?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dumt å bruke plasmatv når man har mye statiske bilder?

Jeg er forelsket i plasma, og har aldri vært noen stor fan av LCD/LED...

Valget står mellom en ST50 og en VT50. Men....

Tven vil bli brukt til mye "statiske" bilder.. Dvs, jeg skal koble den sammen med en HTPC, som jeg kommer til å bruke til å spille av mye musikk og bilder som blir stående framme som spotify, foobar, etc etc.

Er plasma et idiotisk valg da? mtp fastbrenning?
    Jeg vil jo såklart bruke den til mye film og tvtitting også.. men jeg ser for meg at 30-40% av tiden vil den bli brukt som en skjerm for spotifyen og musikken.

Bør jeg heller gå for en LEDtv da?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, plasma er et idiotisk valg, siden skjermen ødelegger seg selv (innbrenning)
    Ja, LCD vil medføre billedmessige kompromisser på de få områdene plasmaen er best på (sortnivå, og generell opplevd kontrast)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermsparer som slår inn etter 1 minutt når man lytter til musikk vil jo hjelpe en del. Evt. vizualition til musikken. Ellers har jo man også mulighet for at verktøylinjen forsvinner osv.

Kjenner mange som med hell bruker plasma tilkoblet HTPC.

Man er heller ikke sikret mot innbrenning med (LED/)LCD, selv om sannsynligheten er lavere. Jeg har sett 4 LCD-TVer som måtte kastes pga dette i min omgangskrets. Tre av de pga permanent innbrenning og den fjerde pga ekstrem midlertidig innbrenning. Samt et par LCD PC-skjermer hvor verktøylinje og diverse annet har blitt permanent innbrent.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ST50/VT50 er relativt slemme på innbrenning fra før av og - hadde nok heller satset på en Samsung hvis man først skulle ha plasma.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du har fire bekjente som bruker LCD panel som TV-apparat, og har måttet kaste de pga innbrenning tror jeg ikke noe på. Da er det i tilfellet snakk om monitorer som står med ett permanent bilde, i svært lyse miljøer, ala reklameskjermer i butikker
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    St50 (eller annen plasma) og Sonos ?

Får vel glatt en sonos dac for mellom legget som trengs for og finne en lcd som kan tilnærmes en plasma til 9k,

Eventuellt bare revurdere bruks metode, spotify, winamp etc har gode smartphone apps for fjernstyring av avspillere på pc og da kan du maksimalt bare trenge og slå på tven når du starter pcen.

Eventuelt du bare klasker opp en billig pc skjerm til en tusen lapp du kan gjemme unna i et skap eller noe.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    At du har fire bekjente som bruker LCD panel som TV-apparat, og har måttet kaste de pga innbrenning tror jeg ikke noe på. Da er det i tilfellet snakk om monitorer som står med ett permanent bilde, i svært lyse miljøer, ala reklameskjermer i butikker
    Så hyggelig av administrator å beskylde brukere direkte for å lyge.

Jo, en onkel av meg hadde tre av de og tanta mi den fjerde. Samtlige Samsung helt vanlig LCD-TV i størrelser 27 (ca) til 40 tommer. 40-tommeren til tanta mi er den med den ekstreme midlertidige innbrenningen.

Onkelen min skiftet til Toshiba LCD, og hva tanta mi gikk for er jeg mindre sikker på. Jeg anbefalete henne selvsagt Panasonic plasma.

Om du vil se innbrente LCD PC-skjermer finner du sikkert noen ved ditt nærmeste bibliotek.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På plasma så har man et fosforbelegg, og det er det som gjør at man får innbrenning, lcd har ikke samme belegget, så skal godt gjøres å få samme type innbrenning

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De siste modellene til Panasonic sliter med innbrenning. Jeg hadde valgt en Samsung plasma hvis jeg skulle kjøpe i dag og passet på å bruke skjermsparer og vaske litt innimellom.
    Alternativet er dårligere bildekvalitet.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jvc1986
    På plasma så har man et fosforbelegg, og det er det som gjør at man får innbrenning, lcd har ikke samme belegget, så skal godt gjøres å få samme type innbrenning

Nei, ingen har vel sagt at det er samme typen, men benevnelsen for resultatet kan vel kalles det samme når det ser helt likt ut.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få innbrenning på et LCD-panel, så må det være vesentlig belastning på enkelte piksler, mens det er minimal belastning på andre, og det over lang tid. Slik må det stå helt til pikslene med belastning rett og slett får forvitring/slitasje. Med mindre det er snakk om produksjonsfeil på en bestemt modell, så vil jeg anta sjansene for dette lavere enn en promille på dagens LCD-skjermer. Da ville vi tross at hatt innbrenning på alle PC-monitorene våre også, da de jo utsettes for ekstremt mye mer statiske bilder enn TV-apparatet. Således blir det meningsløst å snakke om innbrenning på dagens LCD kontra Plasma.

Ikke meningen å være respektløs, men jeg har hatt tilknytning til brunevare-bransjen siden jeg var 17 år (min far har drevet radio-TV forretning). Helt i starten av "flatskjermens historie" var det mye varierende og dårlige paneler som så dagens lys, men i "moderne tid" har jeg ikke opplevd en eneste LCD-TV i et hjemme-miljø, som har hatt problemer med innbrenning. På flyplasser, jernbanestasjoner, butikker, osv, er det behov for skjermer med veldig høy lysstyrke. Tidlige versjoner av disse skjermene, har som regel innbrenning pga statiske bilder gjennom hele skjermens levetid. Men det er jo type belastning der plasmaen hadde vært totalt ødelagt i løpet av to dager. LCD-projektorer plassert i samme typen miljøer kan også få innbrenning, selv om det heldigvis er sjelden (skiller litt på organiske og ikke-organiske paneler). Sort hvitt kontraster er selvsagt verst, og statisk tekst er derfor gjengangeren når det gjelder innbrenning i offentlige miljøer
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte en samsung plasma tv sammen med en mac mini og endte ofte opp med at det samme bilde sto på i flere timer når spotify ble brukt på fest, men fikk aldri noen innbrenning.

Men kan være at jeg kanskje var heldig eller at den modellen jeg hadde ikke var så følsom ovenfor innbrenning..
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg valgte LCD/LED nettopp pga av dette. Bruker min Sony 55hx923 som pc skjerm nær sagt døgnet rundt. Og det er deilig å slippe å bekymre seg for inn brenning.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettes ikke meningen å være respektløs fra min side heller, og selv har jeg vært tilknyttet bransjen siden jeg var 15 år gammel. Ikke at det er voldsomt relevant for hvorvidt det forekommer eller ikke.

Jeg vet det forekommmer, jeg har opplevd og sett det forekomme. At du ikke har sett det, betyr ikke det samme som at det ikke forekommer. Så enkelt er det bare. Det skal ikke mer til en et par kjappe google-søk så finner du mange tråder om innbrenning på LCD TVer.

Logoer til TV-kanaler er jo det mange frytker innbrent på plasma, og måten de fungerer på utsetter LCD-panel for samme risiko som plasma. Til tross for ulike teknologier. Plasma får ikke akkurat IR eller permanent innbrenning plutselig av ingenting de heller.

Som nevnt var samtlige skjermer Samsung, ulike modeller og størrelser. Ingen av de, såvidt meg kjent, hadde vært tilkoblet PC. Kun vanlig stuebruk.

Jeg har heller ikke sagt at sannsynligheten er like stor, men det kan forekomme.

Såfremt trådstarter ikke skal bruke sin HTPC til å surfe på nett i timesvis og andre aktive aktiviteter som medfører statisk bilde over lengre tid, ser jeg ingen grunn til at han skulle måtte gå for LCD, som vedkommende helt klart ikke foretrekker fremfor plasma. Så lenge skjermsparer slår inn etter 1 minutt når musikk spilles av, burde ikke det være noe problem.

LG er jo notorisk kjent for å kjapt få midlertidig så vel som permanent innbrenning, men den 60" LG PS8000 en venn av meg har hatt en god stund nå, har ikke tatt noe skade av å bli brukt som PC-skjerm, nettopp fordi skjermsparer slår inn så fort når han spiller musikk. Han bruker den forsåvidt også til surfing da laptopen er koblet til TV hele tiden og styres via trådløst tastatur og mus.

For å få innbrenning på et LCD-panel, så må det være vesentlig belastning på enkelte piksler, mens det er minimal belastning på andre, og det over lang tid. Slik må det stå helt til pikslene med belastning rett og slett får forvitring/slitasje. Med mindre det er snakk om produksjonsfeil på en bestemt modell, så vil jeg anta sjansene for dette lavere enn en promille på dagens LCD-skjermer. Da ville vi tross at hatt innbrenning på alle PC-monitorene våre også, da de jo utsettes for ekstremt mye mer statiske bilder enn TV-apparatet. Således blir det meningsløst å snakke om innbrenning på dagens LCD kontra Plasma.

Ikke meningen å være respektløs, men jeg har hatt tilknytning til brunevare-bransjen siden jeg var 17 år (min far har drevet radio-TV forretning). Helt i starten av "flatskjermens historie" var det mye varierende og dårlige paneler som så dagens lys, men i "moderne tid" har jeg ikke opplevd en eneste LCD-TV i et hjemme-miljø, som har hatt problemer med innbrenning. På flyplasser, jernbanestasjoner, butikker, osv, er det behov for skjermer med veldig høy lysstyrke. Tidlige versjoner av disse skjermene, har som regel innbrenning pga statiske bilder gjennom hele skjermens levetid. Men det er jo type belastning der plasmaen hadde vært totalt ødelagt i løpet av to dager. LCD-projektorer plassert i samme typen miljøer kan også få innbrenning, selv om det heldigvis er sjelden (skiller litt på organiske og ikke-organiske paneler). Sort hvitt kontraster er selvsagt verst, og statisk tekst er derfor gjengangeren når det gjelder innbrenning i offentlige miljøer

Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Jeg valgte LCD/LED nettopp pga av dette. Bruker min Sony 55hx923 som pc skjerm nær sagt døgnet rundt. Og det er deilig å slippe å bekymre seg for inn brenning.
    Om du bruker den som PC-skjerm og er ivrig PC-bruker er det et forståelig valg. Selv foretrekker jeg å bruke PC, mobil og nettbrett til PC-bruk ala nettsurfing

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har og en samsung plasma og eneste potensielle innbrenninga jeg hadde var fra en kritt hvite lvl indikatoren i borderlands 2 og jeg så den kun når jeg stod med nesetippen 15cm fra skjermen og dette var etter en par ukers maraton økter hvor tven praktiskt talt kun hadde verdt brukt til dette spillet i 60 timer, ser det aldri med mindre jeg er kloss opp i tven og godt mulig det er helt vekk nå.

Kort sagt jeg er ikke 'snill' med tven min, den skal brukes til det som passer meg ikke omvendt :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nok virke som om enkelte Samsung modeller er bedre på dette området. Selv har jeg hatt alle de siste topmodellene fra Panasonic (siden VT20), men har bare måttet kutte dem ut pga innbrenning. Sønnen min er fortsatt like forundret, og spør til stadighet; er det virkelig sant at bildet ikke brenner seg fast Pappa? Kan jeg bare sette spillet på pause?
    Sånn er det å være 7 år, og ha vokst opp med Panasonic plasma ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Så hyggelig av administrator å beskylde brukere direkte for å lyge.

Jo, en onkel av meg hadde tre av de og tanta mi den fjerde. Samtlige Samsung helt vanlig LCD-TV i størrelser 27 (ca) til 40 tommer. 40-tommeren til tanta mi er den med den ekstreme midlertidige innbrenningen.

Onkelen min skiftet til Toshiba LCD, og hva tanta mi gikk for er jeg mindre sikker på. Jeg anbefalete henne selvsagt Panasonic plasma.

Om du vil se innbrente LCD PC-skjermer finner du sikkert noen ved ditt nærmeste bibliotek.
    Kunne ikke la være å spørre, din onkel og tanke klarte å få innbrenning på LCD TV, allikevel anbefaler du de å skifte til Plasma og Panasonic, var det ironi kanskje?

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har LG plasmaskjerm som kun brukes som HTPC skjerm. Denne har jeg hatt nå i godt over ett år og jeg kan meddele at jeg ikke har noe innbrenning som er sjenerende, dvs. Det er såvidt noe innbrenning nede der oppgavelinja er, men for å se det må bildet være helt svart samt at man må ha øynene 30cm fra skjermen for å legge merke til det. Og til og med da så er det vanskelig å se...

LG sliter ikke noe særlig med innbrenning, men det er alikevel vanskelig å anbefale disse dersom folk trenger en fresk TV. Det er nemlig slik at LG sine plasmaskjermer har mye dårligere sortnivå enn feks. Panasonic. Fargene er dog veldig gode...

Dersom man uansett har en LG skjerm og litt guts så kan man modifisere denne til å gi meget godt sortnivå ved å justere noen potmeter på printkortene inne i skjermen

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nok virke som om enkelte Samsung modeller er bedre på dette området. Selv har jeg hatt alle de siste topmodellene fra Panasonic (siden VT20), men har bare måttet kutte dem ut pga innbrenning. Sønnen min er fortsatt like forundret, og spør til stadighet; er det virkelig sant at bildet ikke brenner seg fast Pappa? Kan jeg bare sette spillet på pause?
    Sånn er det å være 7 år, og ha vokst opp med Panasonic plasma ;-)
    Ja, det er nok dessverre vanskelig å på forhånd vite hvor utsatt den vil være. Min aldrende PX70 kan jeg gå fra med BD-spiller i "CD-bilde" i som kilde uten at noe skjer over lengre tid. Virker som at min og generasjonen etter er av de som var minst plaget av IR og permanent innbrenning blant Panasonic sine modeller.

Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    Kunne ikke la være å spørre, din onkel og tanke klarte å få innbrenning på LCD TV, allikevel anbefaler du de å skifte til Plasma og Panasonic, var det ironi kanskje?
    Nei, ikke ironi. De ser kun på TV og film, svært likt meg selv (bare at jeg spiller den del konsollspill også). Ingen grunn til at de skulle slite med noe innbrenning på plasma. Årsaken bak anbefalingen av Panasonic plasma er selvsagt best mulig bilde. Hvorfor nøye seg med noe mindre når de også er så rimelige (ref. ST-serien). Samtidig er de så godt kalibrert ut av esken at de burde være fornøyd fra første stund. Spesielt viktig da ingen av dem er av de som kalibrerer TV-ene sine.

Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Jeg har LG plasmaskjerm som kun brukes som HTPC skjerm. Denne har jeg hatt nå i godt over ett år og jeg kan meddele at jeg ikke har noe innbrenning som er sjenerende, dvs. Det er såvidt noe innbrenning nede der oppgavelinja er, men for å se det må bildet være helt svart samt at man må ha øynene 30cm fra skjermen for å legge merke til det. Og til og med da så er det vanskelig å se...
    Autoskjuling av oppgavelinjen anbefales her, så vil det bli enda mindre av et problem

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nok virke som om enkelte Samsung modeller er bedre på dette området. Selv har jeg hatt alle de siste topmodellene fra Panasonic (siden VT20), men har bare måttet kutte dem ut pga innbrenning.
    Ja, det er rett. Problemene startet med 20-serien i 2010. Siden jeg har eid alle (eller tilnærmet alle) plasma-skjermene til Panasonic siden PW5, dvs. 2003/2004, så må jeg dessverre innrømme at det har gått gale veien på dette området.

Både PA50, PA60/PV60(0) og ikke minst PV/PX70, PX80/81 og X10/V10 fungerte bra og PX80 er vel kanskje den beste til nå. Den kunne riktignok være litt kilen på IR i starten, men etter et par hundre timer ble den meget bra. Det har hendt at familiemedlemmer har glemt skjermen med statisk bilde på i 8 timer, men det har fungert helt fint.

Så skal du ha plasma (og Panasonic), bør du antakelig kjøpe en brukt skjerm.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •