TV til leilighet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer Unhealer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TV til leilighet

Hei!

(TL;DR, trenger TV til 4-6000 kroner og har total angst for å gjøre dårlige valg.)
    Etter ~1,5 år uten TV gikk det opp for meg at det kanskje var på tide å få bakparten bort fra PC-stolen når jeg ser filmer og serier. Det vil også bli godt med noe pynt på den tomme veggen. Problemet er at jeg ikke helt klarer å bestemme meg da jeg har et stramt budsjett, null erfaring og et uendelig hav av ulike modeller med slitsomme navn å velge mellom.

Budsjett: rundt 5000 kroner. Jeg kan til nøds strekke meg til 6000 om det er helt hjerneskadet av meg å ikke gjøre det. Mest mulig for pengene er det jeg er ute etter.

Jeg er litt usikker på størrelsen jeg ser etter, men et sted mellom 40 og 50 tommer burde passe bra. Jeg sitter ganske nøyaktig 3 meter fra veggen TVen skal henge på.

TVen vil alltid være koblet på en HTPC og i de neste årene vil dette være de eneste signalene den vil motta. Det meste jeg spiller av vil være i HD-kvalitet, så det er her på dette feltet bildekvaliteten er viktigst. I tillegg vil jeg komme til å se en del videoer fra for eksempel Youtube eller Twitch. Det vil også si at jeg i utgangspunktet har null behov for innebygde smartfunksjoner, men det ser ut til at dette alt har blitt normen på nyere modeller. Jeg har heller ikke behov for 3D, men også dette ser ut til å poppe opp på stort sett alle anbefalingene jeg har lest gjennom den siste tiden.

TVene jeg har sett på til nå: Så godt som alle Samsung sine tilnærmet identiske LED-TVer i 4-6000 kroners klassen, Panasonic 42ST50 (såfremt den går for 5500 igjen snart), Panasonic 50UT50 (som nå er på tilbud til 5500).
    Såvidt jeg har forstått vil Plasmaene gi mye bedre bildekvalitet i denne prisklassen enn hva en LED-TV vil. Problemet er at jeg sitter i en forholdsvis lys leilighet med helt hvite vegger og to vinduer ved siden av hvor TVen skal henge. I tillegg til dette skal den som sagt kun brukes med HTPC og jeg frykter "image retention" som pesten til tross for at jeg ikke har planer om å surfe eller spille time etter time.

Har dere noen konkrete anbefalinger til min situasjon? Beklager lengden på innlegget, men jeg tenkte jeg skulle få med alt som kunne være relevant.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    First thing first: Velkommen til forumet :-)

Ut50 er jo en god deal og på 3m vil jeg anbefale 50" (sitter knapt 2m fra min og glad den ikke er mindre)

Det er vel også hovedsaklig lys kilder fra bak sitte posisjon som kan bli mest irriterende men ut50 er den pana'n mest sårbar for slikt siden den ikke har noen av disse ekstra filterne som st/vt modellene har.

Om du f.eks får lov til og ha noen mørke gardiner så bør jo ikke vinduet være noe problem.

Ser også at ut50 har ekte 1080p oppløsning noe som i min erfaring mye enklere enn de gamle 'plasma' oppløsning (768p eller noe mener jeg den var).

har ikke selv pana tv så kan ikke kommentere så mye på innbrennings problematikken, men for meg virker det som det er problem tv'r der ute og blir de ille så blir de så ille det går på garanti/reklamasjon. Som kjent er ikke lykkelige mennesker som kommenterer på nettet.

Kan jo også alltids gjøre som jeg gjorde før jeg endte på plasma og se om du kan klare deg med noe led fra elkjøp/lefdal og co med 30 dagers retur rett så skader det ikke så mye og teste en par modeller.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring med Panasonic plasma er ikke noe gode da jeg har slitt mye med det som du kaller image retention på min G20.Byttet panel én gang på garantien,men det hjalp lite.Men varierer nok etter hvilken modell man har og av og til er man bare uheldig. I forhold til dagslysproblematikken så ville jeg selv valgt en LED skjerm dersom jeg skulle hatt ny tv i dag. Jeg ser sjeldent på film eller tv i stummende mørke uansett.Har alltid stearinlys på eller lign. Ellers har man jo ofte muligheten til å ha flere forskjellige bildeinnstillinger.På min har jeg muligheten til 2 proffinnstillinger å da kan jeg ha en for dagtid og en for kveldstid,men synes nok det er litt tungvint å måtte bytte så det blir stort sett kveldsinnstillingene uansett.
    Når det gjelder størrelse så synes jeg du skal velge så stort som du har lyst til.Jo større jo bedre vil jeg si. 50"" på 2 meter er ingen problem. Nå r det i tillegg stort sett er HD signaler du sender så går det ihvertfall greit. Smart tv er vel kommet for å bli så det må du kansje betale for enten du vil eller ei Velg uansett fra de mest kjente leverandørene og gjerne norsk forhandler (ikke nettbutikk) for i forhold til eventuell reklamasjon så har det vist seg at mange har slitt med å få godkjent dette siden tvne ofte er parallellimportert,dvs ikke kjøpt gjennom det norske forhandlernettet. (gjør at prisene kan holdes nede) Lettere å få byttet om man fysisk kjøper i en butikk,men det ser du selv. Lykke til med valget :-)

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo også se på samsung sine ( Komplett.no - Samsung 51" Plasma TV PS51E535 ), kanskje ikke så bra sort nivå/farger som pana men vi snakker om veldig små marginer.

Har selv en es6505 og den har jeg verdt praktiskt talt slem med f.eks maraton gaming økter som har vart i flere dager og kan ikke spesifikt si jeg ser noen tegn til innbrenning fra min sittestilling på omtrent 2m unna.

Samsung har ikke samme problemene, men de har jo andre i stedet. som f.eks brightness pops, vet tv'n min har det men dette kommer nesten aldri fram på tv serier/filmer (men kan bli plagsomt ved enkelte live sendinger og sport) Innebygde tunern kan og være litt dodgy men har man separat dekoder så brukes jo ikke denne.

Angående buzzinga så er det vel noe alle plasma panelene sliter med for tiden.

Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for forslagene! Skal få kikket nærmere på flere LED-TVer og den Samsungen i butikk om jeg finner dem i nærheten. Som sagt har jeg ikke behov for å ta inn TV-kanaler, så problemer med livesendinger går ikke utover meg. Om natten eller andre tidspunkt hvor jeg må ha lavt volum kommer jeg til å bruke hodetelefoner, så jeg tviler sterkt på at summelyden vil bli et problem heller.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter du 3 meter fra skjermen bør du IKKE gå for mindre enn 50". Selv sitter jeg 3 meter fra en 100" og det kunne ikke vært mindre hehe :-D

I den prisklassen får du Panasonic UT50 som er tidligere nevnt. Fargene er ekstremt gode prisen, ikke high end klassen, men til drøye 5 lapper kan du ikke forvente annet. Men det som imponerer mest med denne TVen er sort nivået. Som måler så lite som 0.009cd/m². Dette er blant det laveste på markedet, som er kun slått av Panasonic sitt flagskip, VT50 og utlignet av GT50 og ST50, altså kun dyrere Panasonic modeller.

Lysstyrken på denne er ikke særlig god, samtidig som den reflekterer mer enn de fleste skjermer på markedet så rommet må være mørkt om du skal ha denne TVen.

ANSI-kontrasten er likevel høyt fordi sorten er så utrolig bra (utklasser selv de beste plasma og LED skjermene fra andre produsenter!)

Samsung PSE455 er også et bra alternativ, den største ulempen ifht UT50 er sortnivået, men den BANKER LG plasma skjermer og alle LED i prisklassen sin. Denne fåes billigere enn UT50 (i 51" format også). Jeg mener at denne takler refleksjoner og har høyere lysstyrke enn UT50, uten at dette er bekreftet av tester/fakta.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke helt enig i alle utsagnene i denne tråden (sjokk!), så her er litt input fra meg også... merk; alle steder jeg omtaler D455 er i direkte sammenligning med hva jeg har og en antagelse av at D455 er relativt lik E455. Det er ingen grunn til at den ikke skal være.

Å kjøpe UT50 for sortnivået er ganske teit, for det eneste scenarioet der du vil dra nytte av det er i et helt mørkt rom. Med lys i rommet blir man plaget av både refleksjoner og av et sortnivå som plutselig ikke fremstår som så bra likevel. Det stemmer heller ikke helt at VT50 har et bedre målt sortnivå enn UT, med mindre man snakker om 65". Å i det hele tatt sammenligne UT50 og VT50 faller på sin egen urimelighet. VT50-en ser tross alt best ut med noe lys i rommet, og takket være et veldig bra filter, så kan man nesten ikke se forskjell på om tv-en er av eller på i sånne omgivelser. Det kan man derimot veldig godt i et mørkt rom, der fremstår fortsatt VT-en som lett blågrå.

At E455 har et så mye dårligere sortnivå betviler jeg også sterkt. En VT i pro-mode og en D455 ser faktisk identiske ut på sortnivå (og det backer målinger i stor grad opp da begge deler er målt til 0.02cd/m2). Lysstyrken på D455 er også fenomenal og gir derfor et veldig godt kontrastforhold siden det lille den mangler i sortnivå tar den igjen i lysstyrke. Hva refleksjoner angår, så tåler ikke tv-en veldig mye lys før det blir mulig å se speilbilder men den er ikke verre enn en gjennomsnittlig CRT-tv, og folk klarte fint å tolerere det.

Sortnivået holder seg greit i moderat belysning, men med mye direkte lys mot skjermen ser det veldig grått og utvasket ut også her. 50" er som nevnt ovenfor en fin 3-metersskjerm, men 42" vil fungere det også. 50" vil gi mye mer "wow"-effekt med en gang, men det er i aller høyeste grad forbigående. Du vil dog aldri ønske å gå NED i størrelse igjen når du først har klatret opp til 50" Og en som har gått opp til 55" eller 60" vil aldri ønske noe lavere enn det igjen, så det er en litt "ond" spiral dette.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc

Å kjøpe UT50 for sortnivået er ganske teit, for det eneste scenarioet der du vil dra nytte av det er i et helt mørkt rom. Med lys i rommet blir man plaget av både refleksjoner og av et sortnivå som plutselig ikke fremstår som så bra likevel. Det stemmer heller ikke helt at VT50 har et bedre målt sortnivå enn UT, med mindre man snakker om 65".

jeg snakket selvfølgelig om VT50 65" i THX cinema som måler 0.005cd/m2. Ellers er UT50 helt lik VT50/GT50/ST50 i sort, men som du sier (og egentlig jeg også) må du ha et mørkt rom for å oppleve denne sorten.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc

At E455 har et så mye dårligere sortnivå betviler jeg også sterkt. En VT i pro-mode og en D455 ser faktisk identiske ut på sortnivå (og det backer målinger i stor grad opp da begge deler er målt til 0.02cd/m2). Lysstyrken på D455 er også fenomenal og gir derfor et veldig godt kontrastforhold siden det lille den mangler i sortnivå tar den igjen i lysstyrke. Hva refleksjoner angår, så tåler ikke tv-en veldig mye lys før det blir mulig å se speilbilder men den er ikke verre enn en gjennomsnittlig CRT-tv, og folk klarte fint å tolerere det.

Hva mener du? Hvor har D455 målt 0.02cd/m2? Den var forresten en av mine all time favoritt skjermer, en historie jeg har fortalt mange ganger på diversse avforum.

D455 bunn plasma 720p 51" vs Samsung UED8000 LED flaggskip 1080p "high end" sto rett ved siden av hverandre og jeg syntes helt ærlig at bildekvalitet var helt lik, kompissen min syntes det samme bortsett fra at LED var "raskere, og hadde mindre lag" (den hadde på motion enhancer)

Selger de den skjermen enda?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Hva mener du? Hvor har D455 målt 0.02cd/m2? Den var forresten en av mine all time favoritt skjermer, en historie jeg har fortalt mange ganger på diversse avforum.

D455 bunn plasma 720p 51" vs Samsung UED8000 LED flaggskip 1080p "high end" sto rett ved siden av hverandre og jeg syntes helt ærlig at bildekvalitet var helt lik, kompissen min syntes det samme bortsett fra at LED var "raskere, og hadde mindre lag" (den hadde på motion enhancer)

Selger de den skjermen enda?
    Jeg husker ikke hvor den ble målt til det, men jeg har ingen problemer med å tro målingene. Side om side med en VT30 fremsto de som like sorte. Derfor ble jeg litt skuffa da jeg innså at D8005-en jeg kjøpte litt senere når VT30-en var levert var så mye lysere. Men igjen, jeg antar at E455 er omtrent lik.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva kjøpte du?

Jeg ble nyskjerrig etter å ha leste tråden.
    Problemstillingen er 99% lik min og siden det virker som om du er like redd for å gjøre feil som jeg, samtidig som du er like opptatt av å sette deg godt inn i valgmuligheten, kan sikkert ditt kjøp hjelpe meg

Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg endte opp på en 42-tommer ST50 etter å ha fått kikket på litt forskjellige modeller. Denne er mer enn god nok til mitt bruk, og har mindre gjenskinn enn jeg forventet! Grunnen til at jeg gikk for denne framfor 50-tommeren (UT50) var i hovedsak fordi jeg fikk målt litt mer nøyaktig hvor stort det ville blitt og synes det ble i overkant dominerende i stuen. Ellers var jeg ikke på langt nær like imponert over andre 42-tommere jeg så på.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Unhealer
    Jeg endte opp på en 42-tommer ST50 etter å ha fått kikket på litt forskjellige modeller. Denne er mer enn god nok til mitt bruk, og har mindre gjenskinn enn jeg forventet.

Etter min mening er dette et bra fjernsyn. Gratulerer!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •