LG på CES: Nyt OLED og flere Ultra HD TV - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 64
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Folk kjøper dyre stereoannlegg og spiller komprimert lyd på det. Folk vil på samme måte kjøpe 4K-tv'er og spille youtube og divx filmer på dem...

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8K er allerede satt som standard for fremtiden...... Jippi. :roll:

4K er fornuftig til store kinoer. Der kan man se pixlene på de nærmeste setene. Og det vil forsvinne med 4K. Til projektor hjemme? Tja, sier jeg. Man skal i alle fall sitte veldig tett på og det IMO ikke spesielt behagelig. Passiv 3D vil riktig nok få et lite løft med 4K.

Bedre kildemateriale og høyere oppdateringsfrekvens ønsker jeg derimot langt mer velkommen. Hobbiten i 48p var nydelig å se på. Supert skarpt bilde også ved panoreringer. 24p hører fortiden til.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man trenger ikke sitte nærme lerretet for å se god forskjell på 1080p og 4K i en hjemmekino med normalt stort lerret, men man kan sitte mye nærmere uten å se artifakter man ser på 1080p. Jeg personlig liker ikke å sitte veldig nærme, men 3,5 m unna 3m bredt 2.35:1 lerret går bra både til 4k og 1080p. Jeg har stor tro på at 4K kommer til å bli allemannseie, men om det blir noe nytt 4k fysisk format ala 4K blu ray er jeg ikke sikker på. Men at 4K streaming/nedlasting kommer til å komme for full innen noen år er jeg helt sikker på og vi kommer til å elske det selv på "små" skjermer. Og 4K Oled kommer til å bli bra hvis de får orden på Oled problemene.

En annen ting som kommer til å trenge høy oppløsning for å kunne få til å se bra ut er brillløs 3D og da kanskje vi kommer til å trenge enda høyere oppløsning på veldig store skjermer, men det kan hende det holder med 4K.

Og Hobbiten i 48fps så helt jævlig ut når det var raske panoreringer og mye bevegelse syns jeg, så i mine øyne må det gjøres noe for å få 48fps til å se bra ut. På rolige panoreringer og rolige bevegelser så det helt fantastisk ut, ellers så det ut som Motionflow på sterioider ala Phillips LCD TV.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mihkku
    Ikke for å kaste stein i glasshus, men husker når folk diskuterte hit og dit at FullHD bare var tull og at man ikke ville se forskjellen mellom FullHD og HD-Ready. Nå vil vel de fleste entusiaster rynke på pannen når de hører HD-Ready

Står en 55X9005 og 84LM960 med 4K materiale på Elkjøp Lørenskog. Er bare å ta turen for å se om det blir :smile: eller :-(
    Jeg gjør faktiskt ikke det, for som nevnt gang på gang er det ikke et enkelt spørsmål om mer er bedre.
    Det kommer også ann på hva og hvordan man bruker skjermen som.

En 50" som jeg sitter 3m unna vil jeg faktiskt annstrenge meg for og se forskjell på 720p og 1080p dette er jo også relativt nære, mine foreldre med en litt mer normal tilnærming sitter 4-5m unna en 45" tv, kort sagt de trenger ikke fullhd bilde engang og 4k er helt på jordet med slike størrelser.

Som pc bruk blir derimot 1080p litt for lite, men her er det helt annerledes igjen for flere punkter = mer arbeids areal. Og man sitter 50-100cm unna.

Så hva vi sier er ikke at 4k er tullball.
    Vi sier 4k er tullball om du ikke sitter veldig nære, eller har meget store bilde flater 85"+ og opp.

Og så stor tv kommer aldri morra mi til og ha.

Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Man trenger ikke sitte nærme lerretet for å se god forskjell på 1080p og 4K i en hjemmekino med normalt stort lerret, men man kan sitte mye nærmere uten å se artifakter man ser på 1080p.
    Er dette artefacts direkte som et resultat av oppløsningen eller kompresjons metodene tatt i bruk?, det er jo ikke nå snakk om rå ubehandle bilder på en 1080p bd, og det vil aldri bli det heller, i min erfaring så blir ikke disse artefactene borte på noe sett eller vis med høyere oppløsning, de blir bare mindre i størrelse.
    Nå har jo du også billde prossering de fleste av oss bare gaper etter, hehe
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den grafen der er veldig illustrerende. På 100" har du ingen nytte av 4K om du sitter lenger unna enn 3.8 meter. Ved 80" må du sitte nærmere enn 3 meter. Og selv om du sitter nærmere er den opplevde økte kvaliteten helt marginal, og ikke i næreheter av hva man kan oppnå med andre fremskritt, som oled og hfr.

Men det er klart det er lettere å markedsføre høy oppløsning.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det kommer garantert være mange som påstår at de ser store forskjeller selv på avstander som skulle tilsi marginale eller ingen forskjeller.....

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    Den grafen der er veldig illustrerende. På 100" har du ingen nytte av 4K om du sitter lenger unna enn 3.8 meter. Ved 80" må du sitte nærmere enn 3 meter. Og selv om du sitter nærmere er den opplevde økte kvaliteten helt marginal, og ikke i næreheter av hva man kan oppnå med andre fremskritt, som oled og hfr.

Men det er klart det er lettere å markedsføre høy oppløsning.
    Dere må huske på at det er flere ting enn oppløsning som gjør et 4K bilde bedre enn et 1080p bilde, men det vil jo alltid være noen som mener at det vi har nå er mer enn godt nok. Hvordan ville verden sett ut hvis alle tenkte sånn??:wink:

Jeg har sett en del 4k materiale og en veldig mye oppskalert 1080p til 4k og jeg kan love dere at det er stor forskjell selv på litt lengre avstand. Og dere er begge to velkommen til å se forskjellen hvis dere vil.:grin:
    Mvh Andreas

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Produsentene har håp om høyere fortjeneste med alle disse nye terminologiene, problemet er at mesteparten av folket er fornøyd med det de har og vil ikkje kaste vekk 30-40-50K for noe som mest sannsynlig vil se like dårlig ut som alt det andre som henger i butikk på TV2 Zebra.

4K er sikkert skøy det på en 50 tommer fra en halv meters avstand, men eg sitter ikkje på en halv meter og ser en grøsser.

Du har kino Andreas, dette er tvbransjens håp om at folk med sitt nåværende handelsmønster skal spy ut ørten kroner for noe som ikkje vil gi mer enn placebo effekt i snitt størrelsene på tvene som blir solgt per dags dato. Fremdeles en god del kunder der ute som ville fått en bedre tv opplevelse med bedre sortnivå, fargegjengivelse, innsynsvinkel, responstid istedenfor 4K i mini størrelser.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere må huske på at det er flere ting enn oppløsning som gjør et 4K bilde bedre enn et 1080p bilde:
    Hva annet enn oppløsning er det 4K beskriver?

Jeg har sett projektoren din flere ganger, og diddern som har både den og (hadde) HW50 sleit jo med å se forskjell på dem. Det er en fantastisk projektor, men det er vel ikke grunnet 4K. Vilt bra FI og fantastisk RC gir jeg mer av æren.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4K UHD tvene har større fargerom. REC2020. Men så må jo filmene ha blitt omgjort til det før det blir noen suksess.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JernetTZ
    4K UHD tvene har større fargerom. REC2020. Men så må jo filmene ha blitt omgjort til det før det blir noen suksess.
    Får ikke dratt nytte av REC2020 på annet enn 4K, dog kunne vært spennende å kjørt test om "Mastered in 4K" klarer å produsere et bra nok resultat.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De Mastered in 4K filmene er blitt testet av blu-ray.com. Det blir som superbit dvdene, null ekstramateriale men med høyere bitrate.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    Hva annet enn oppløsning er det 4K beskriver?

Jeg har sett projektoren din flere ganger, og diddern som har både den og (hadde) HW50 sleit jo med å se forskjell på dem. Det er en fantastisk projektor, men det er vel ikke grunnet 4K. Vilt bra FI og fantastisk RC gir jeg mer av æren.
    Når vi snakker om 4K bilde er det flere ting som spiller inn som bitrate, fargerom osv. Vet du kjenner Didrik og at du har sett VW1000 mange ganger, men hvis du ikke ser forskjell på HW50 og VW1000 så sier jo det sitt. Jeg har begge disse projektorene og det er store forskjeller, men det er med samme kilde så da kan du tenke hva det blir med høyere bitrate, native 4K kilde, videre fargerom osv. Men du har bestemt deg om at 1080p er like bra så da får du jo bare leve i den i den tro du, jeg gjør ikke det.p

I tillegg så eier jeg faktisk et 4K produkt og kan sammenligne med 1080p produkt, så vidt jeg vet gjør ikke du det! Og jeg og Didrik har sammenlignet HW50 og VW1000 flere ganger og er enige om at forskjellen er stor selv med RC aktivert på begge.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JernetTZ
    De Mastered in 4K filmene er blitt testet av blu-ray.com. Det blir som superbit dvdene, null ekstramateriale men med høyere bitrate.
    Jeg har testet mange av disse (har 8 av de i samlingen) og det er bedre bilde på alle de jeg har sammenlignet med orginalene og det eneste disse har fordel av er høyere bitrate og en remaster. Så når vi får ekte 4k med alle fordelene det gir vil vi se stor forskjell på 1080p og 4K selv på ganske små TV´er det kan jeg love deg.

Denne diskusjonen husker jeg gikk når vi gikk fra DVD til HDDVD og BD også og da var det folk som var like skeptiske som Ballis og orso, men alle er vel enige i dag at BD er totalt overlegent DVD vil jeg tro?? Det vil ikke bli like stor forskjell på BD og 4K på vanlige TV størrelser, men det vil være en betydelig forskjell.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Jeg gjør faktiskt ikke det, for som nevnt gang på gang er det ikke et enkelt spørsmål om mer er bedre.
    Det kommer også ann på hva og hvordan man bruker skjermen som.

En 50" som jeg sitter 3m unna vil jeg faktiskt annstrenge meg for og se forskjell på 720p og 1080p dette er jo også relativt nære, mine foreldre med en litt mer normal tilnærming sitter 4-5m unna en 45" tv, kort sagt de trenger ikke fullhd bilde engang og 4k er helt på jordet med slike størrelser.

Som pc bruk blir derimot 1080p litt for lite, men her er det helt annerledes igjen for flere punkter = mer arbeids areal. Og man sitter 50-100cm unna.

Så hva vi sier er ikke at 4k er tullball.
    Vi sier 4k er tullball om du ikke sitter veldig nære, eller har meget store bilde flater 85"+ og opp.

Og så stor tv kommer aldri morra mi til og ha.

Er dette artefacts direkte som et resultat av oppløsningen eller kompresjons metodene tatt i bruk?, det er jo ikke nå snakk om rå ubehandle bilder på en 1080p bd, og det vil aldri bli det heller, i min erfaring så blir ikke disse artefactene borte på noe sett eller vis med høyere oppløsning, de blir bare mindre i størrelse.
    Nå har jo du også billde prossering de fleste av oss bare gaper etter, hehe
    Du må huske at den tabellen du viser til her kun legger vekt på oppløsning og ikke noe annet og jeg er uenig i avstand og størrelse der da jeg har testet det i min egen kino og det er lett å se forkjell på 100" på opp mot 6m avstand og da kommer jeg ikke lengre unna i min kino.:wink:
    Mvh Andreas

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og din kino er bedre enn de aller fleste andres akkurat som min VT60 er bedre enn de aller fleste andres tver. Vi ser kildematerialet på en helt annen måte og kan lettere se forbedringer enn de som sitter på diverse andre tver og projektorer.

Poenget for allmuen å bytte ut det de er fornøyd med idag når de kunne kjøpt noe bedre i utgangspunktet er for meg en gåte. 4K tver med elendig utbredelse når det gjelder innhold, en ny hdmi standard, muligens en ny blu-ray spiller for avspilling av 4K osv. Eg ser på dette som 3D, noe som vil være der men som majoriteten aldri vil bruke aktivt siden folk flest er fornøyd med det de har såfremst det ikkje kommer kanaler med 4K i nærmeste fremtid.

Eg slet med å se forskjell på 720p xbox HD dvd og Toshiba HD-DVDen A30 i Full HD på 3 meters avstand på 50 tommer.

Eg hadde byttet ut VT60 med en 4K versjon med hdmi 2.0 på flekken sjøl når eg vet at det er egentlig er bortkastet siden innholdet vil bli ekstremt sjeldent de neste årene uansett.

Dette er min spådom, ska ete det i meg om dette blir masseadoptert innen de neste 3 årene. Har no hatt greit uttelling hittil når det gjelder tver så håper eg får riktig denne gangen og.

Det beste som kunne skje dog er at folk våkner opp, kjøper kun 4K tver, oppgraderer hdmi kabler og spillere som kommer med 4K støtter men tviler på folk bryr seg så mye at de betaler premium for noe som ligger i fremtiden.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og jeg tror de fleste i (det siste av denne tråden) snakker også hovedsaklig om ene og alene om oppløsningen, alt annet som kan bli bedre med UHD som ligger på tapetet, som båndbredde mer nøyaktige kodecer, høyere bitrate osv kunne verdt gjennomført uansett oppløsning på bilde, så sånn sett er vi nok helt enige.

Og selv om man snakker varmt om særdeles bitrate nå hos oss entusiastene, så hadde jeg blitt veldig overasket om de tvene som faktiskt vil komme i hendene på folk flest vil ha noe mer enn 6-8bits, det første som forsvinner når Samsung skal tyne kostnadene på et display er jo nettop fargedybden, så med mindre 4k standarden har et minimums krav på bit dypde holder jeg ikke pusten om en forbedring.

Vi som ønsker stort-større-størst bilde med relativt lav sitte avstand så stemmer denne grafen nesten skremmende godt.

På denne grafen sitter jeg ca 9-10 fot unna bilde, og på min 51" tv, er det ikke store visuelle forskjellen på 720p og 1080p, med et 90" lerret, hvor jeg faktiskt kunne ha sett fordeler med 4k så hadde jeg plutselig fått tak på en god nok 4k projektor jeg ikke hadde måtte selge begge nyrene for så hadde jeg nok sagt ja.

Du Andreas, med 128" og ca 11.5' fot sweet spot avstand (om jeg skjønte det riktig) sitter godt planta inn i feltet for hvor 4k blir godt merkbart så jeg mener jo og at grafen stemmer for hva du sier også

Men egentlig, dette blir bare fjerting i motvind.

4k vil komme og det kommer nok fort også, så får vi håpe at de får med bedre bitdybde og annet snadder på veien, 4k og passiv 3d kunne jeg også sett fram til passive 3d er jo mye mer behaglig i min mening, men de gangene jeg har sett det på en tv så har jeg gremmes over tapet i oppløsning :\
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye subjektiv vas her nå. Man sammenligner Dole bananer med epler og konkluderer med at Dole bananer er bedre enn alle andre bananer. ;-)
    Les, lær og forstå.
    Why Ultra HD 4K TVs are still stupid | TV and Home Theater - CNET Reviews

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TorTorden

Jeg sitter innefor grafen, men det er også stor forskjell på rad 2 hos meg som er utenfor så jeg er ikke helt enig i grafen. Og en ting jeg syns er litt rart her er at dere tviler på det jeg sier når jeg er den eneste i denne tråden som faktisk eier et 4 diplay og har muligheten til å teste med 4K kildemateriale, men det betyr tydeligvis ingenting for dere vet jo best...:roll:
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TorTorden

Jeg sitter innefor grafen, men det er også stor forskjell på rad 2 hos meg som er utenfor så jeg er ikke helt enig i grafen. Og en ting jeg syns er litt rart her er at dere tviler på det jeg sier når jeg er den eneste i denne tråden som faktisk eier et 4 diplay og har muligheten til å teste med 4K kildemateriale, men det betyr tydeligvis ingenting for dere vet jo best...:roll:
    Tviler absolutt ikke på at du ser forskjell, grafen er vel også ment for litt mer normale mennesker, ikke oss 'idiotene' som ser langt mer enn mer normale mennesker.

Jeg sitter selv og små gremmes av min Optoma hd100x, mens de som kommer på besøk syns det er helt fantastiskt...
    Jeg lurer jo nesten på om de lyver til meg hehe..

Ville uansett gjerne tatt en runde til i hula di jeg, er jo også nysgjerrig på de Supernova lerretene
    Denon AVR-4520 CI

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •