LG på CES: Nyt OLED og flere Ultra HD TV - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 64
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    LG går all-in på OLED.
    Der er sagt og skrevet meget om LGs 55-tommers OLED-tv og især prisen på det. Men de priser kan risikere at komme ned noget hurtigere end den slags normalt gør.

LG satser nemlig nu benhårdt på at blive markedslederen på OLED-fjernsyn ved at investere kraftigt i en ny fabrik, der primært skal kaste en masse OLED-tv’er ned fra samlebåndet og ud på butikshylderne. Hele 3,6 milliarder kroner bliver kastet efter fabrikken, der om et års vil være oppe at køre på fuld kraft og dermed kunne behandle 26.000 paneler pr. måned.
    Investeringerne sker ifølge Engadget gennem selskabet LG Display, hvor LG er den største aktionær, men som også leverer paneler til en del andre producenter

Læs mere: LG går all-in på OLED

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis LG kommer med første OLED TV i 2014, og vil koste 90.000,- for 55". Da er det vel trygt å regne med at det tar minst to, tre år etter det før man får en 60/70" OLED til under 40.000,-? Kan i såfall se ut som 4K LED får tid til å bli allemanseie, lenge før vi får OLED til en anstendig pris. En annen mulighet er jo at OLED blir såpass billig å produsere pluttselig at LED fases helt ut. Det hadde vært fint! Hva tror dere?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Hvis LG kommer med første OLED TV i 2014, og vil koste 90.000,- for 55". Da er det vel trygt å regne med at det tar minst to, tre år etter det før man får en 60/70" OLED til under 40.000,-? Kan i såfall se ut som 4K LED får tid til å bli allemanseie, lenge før vi får OLED til en anstendig pris. En annen mulighet er jo at OLED blir såpass billig å produsere pluttselig at LED fases helt ut. Det hadde vært fint! Hva tror dere?
    Vi kan bare håpe, men nå har vi vel venta på OLED tver i ok størrelse i 10-12 år omtrent.

Jeg holder ikke pusten akkurat.

Kant LED derimot er nesten fornærmende :-(

Active
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OLED med innbrenning hos Harrods i London. Vertikal sidemeny på konstant... i "full torch mode"...

OLED In London
    Whether or not image retention will be a significant issue with this technology is hard for me to say. The sets I observed were clearly being abused—torch mode with the menu on constant display eight hours a day for a couple of months—so I guess I shouldn't be surprised that there was some burn-in. However, the extent of the burn-in was surprising nonetheless. I do not know if the set was broken in using color slides or some other method before being put on display, but be forewarned that the potential for burn-in is a real one. I should note that I saw no evidence of burn-in on any part of the screen other than the area containing the menu. For example, the areas where black bars would be seen on 2.35:1 material had no evidence of burn-in at all.

Active
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det siste om OLED innbrenning i denne tråden fra side 207 til 211 (211 er siste side):

OLED TVs: Technology Advancements Thread - Page 208

Active
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

LGs nye fabrikk kan halvere prisen

LG Display has begun installing the first equipment in its new M2 Gen-8 OLED TV fabrication facility with production scheduled to start in the middle of next year.

The new facility is said to have a monthly capacity of 26,000 substrates, and LGD's total investment will be around $650 million although the number of actual TV panels they will make is unknown as it depends on yield and on panel size.

LG's current production of flat and curved OLED TV panels at an older facility has provided terrible yields, with some estimates as low as 30% success, i.e 7 in 10 panels are rejected.

Clearly the hope for the new the M2 facility is that manufacturing processes will be more refined, and reliable, and it should allow LG to enter a mass production status, allowing OLED TV prices to drop, some forecast that the price of the TV will drop by as much as 50%, which would certainly be a cause to rejoice but we're not holding our breath. This is OLED, after all.

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var å så på LG 84" 4K UHD LED-TV 84LM960W hos Elkjøp idag.

Gikk en 3D snutt på den og det er uten tvil det beste 3D bildet jeg har sett. Normalt så får en jo dybde og ting prøver å kommer ut litt av skjermen med som ofte dårlig resultat.

Her kom ting ut av tv og hang å dinglet i løse luften rett foran nese tippen, jeg tok meg selv i å faktisk strekke ut armen for å ta på det som var der...

Vist dette er en indikasjon på hvordan 3D blir fremover så har jeg fått fornyet tro på 3D som noe fornuftig igjen.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Var å så på LG 84" 4K UHD LED-TV 84LM960W hos Elkjøp idag.

Gikk en 3D snutt på den og det er uten tvil det beste 3D bildet jeg har sett. Normalt så får en jo dybde og ting prøver å kommer ut litt av skjermen med som ofte dårlig resultat.

Her kom ting ut av tv og hang å dinglet i løse luften rett foran nese tippen, jeg tok meg selv i å faktisk strekke ut armen for å ta på det som var der...

Vist dette er en indikasjon på hvordan 3D blir fremover så har jeg fått fornyet tro på 3D som noe fornuftig igjen.

Det er sant nok, men 4K displays (særlig VW1000ES) har så mye dypbde at det ser ut som det er 3D.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nå i det hele tatt tvilsomt om 4k oppløsning gir en forbedring med normale sitteavstander.
    Why Ultra HD 4K TVs are still stupid | TV and Home Theater - CNET Reviews

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk vil spise det opp uavhengig om det faktisk er bedre på normal sitteavstand.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JernetTZ
    Folk vil spise det opp uavhengig om det faktisk er bedre på normal sitteavstand.
    Helt klart. Dette blir hardt pushet av bransjen og vist frem med kildematerialet som overbeviser mange.

Men strengt tatt kan det diskuteres om man fører kundene bak lyset. Jeg skulle heller sett fokus på f.eks å forbedre kontrast og fargegjengivelse. Morsomt var det at folk opplevde i en blindtest Pioneer sin eldre 720p skjerm som best og skarpest sammenlignet med 1080p skjermer.
    Det blir litt som jaget etter megapixler på kameraer. Gi meg heller 48p eller 60p fremfor 4k.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    4K som oppløsning på TV-formatet er bare tull med mindre vi snakker 65"++... Samtidig får en håpe at 4K-hypen fører med seg kildemateriale med høyere bitrate / enda mer effektive komprimeringsstandarder - i så fall vil jo også vanlige Full-HD-TVer nyte godt av denne utviklingen!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele hypen er litt meningsløs. 4K kommer ikke til å bety noe som helst for 99% av oss. Skjermstørrelsen må være ekstrem. De fleste kommersielle kinoer benytter 2k, som har tett på samme oppløsning som full HD. Dette på typisk 10-15 meter brede skjermer.

I ett stagnerende marked må produsentene komme med noe nytt som tenner kjøpelysten. TV produsentene presser pixler som kameraprodusentene presser megapixler. I kjølevannet følger nye HDMI standarder og nye receivere. Nye avspillere og å kjøpe de samme filmene på nytt.

Bransjen har gjort tilsvarende før, og vil prøve igjen. Fra Vinyl, til MC. Fra MC til CD. Deretter forsøkte de seg med SACD men feilet. Nå tror jeg de vil feile igjen. For akkurat som at CD var "bra nok" i 1999 er bluray "bra nok" i dag. Like etter at SACD ble introdusert, kom iTunes (2001) og ble raskt verdens største platebutikk. Folk offret kvalitet for tilgjengelighet. Det var den første spikeren i kista for det fysiske formatet. Allerede før noen etterfølger av bluray er lansert, står netflix for mesteparten av trafikken på nett i USA. Historien gjentar seg nå, men raskere. Ett nytt fysisk format for 4K media vil få det svært vanskelig med å lykkes.

Så selv om TV-produsentene vil overbevise oss om at 4K er det neste og beste, tror jeg det er svært lenge til vi får noe omfang av 4K kilder, og når vi først får god tilgang, så vil det eventuelt være gjennom streaming. Da spørs det hvordan det blir med bitraten.

Hadde heller sett at ressursene ble brukt til å komme med OLED skjermer i 1080p kjappere.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste stedet jeg kan se 4k faktisk ha noe for seg må bli på dekstop pc skjermer, her kan man også gå forbi hele HDMI 1.4 problematikken med og kunne bruke displayport i stedet, og jeg kunne sikkert fint bytta mine 3 24" 1080p skjermer med en enkelt 4k'ish 55" med.

Problemet her er at den skjermen nesten må være bua, ellers vil innsyns vinkelen på LCD gjøre det hele til en ganske sær affære...

Om jeg skulle tippe noe angående hva du sier Ballis, så tror jeg 4k blueray i fysisk format blir et entusiast format, noe alà Laserdisc var før DVD.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser veldig stor forskjell på 720p mot 1080p på fks en 50". Vil en ikke legge merke til enda høyere oppløsning selv på en 50" da?

En skulle jo tro at en får enda mer detaljer og skarphet selv om det ikke er så stor skjerm?

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde man lansert 4K tilbake i 2007 istedenfor Blu-Ray så ville formatet kunne hjulpet på overgangen fra SD da forskjellen ville blitt større.

Jeg tipper at 4K skjermer vil bli standarden fremover da jeg tror at kostnaden på en TV ikke er så ekstremt mye høyere enn FHD når man får opp volum.

Tipper Samsung 55I8005 er en 4K skjerm.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...jeg tror du nok i større grad enn oppgraderingen fra 720P til 1080P har sett effekten av enten bedre kildemateriale eller rett og slett også oppgradert bildet ditt for øvrig ved at den nye 1080P TVen har bedre dynamikk, prosessering og fargegjengivelse.

Sitter du svært nære TVen kan nok 4K-oppløsningen selv på en 50-tommer ha en viss effekt - forutsatt da at TVen også levereres med tilstrekkelig god prosessering ala Reality Creation fra Sony. Dog skal du ikke mange meterne unna før du på en mindre TV - da med samme kilde OG prosessering (samt kvalitet på bildet for øvrig) ikke ser stor forskjell på bildet som følge av pixeloppløsningen alene.

Litt av problemet er kanskje at noen begynner å sammenligne en 4K TV til 200.000 med en Full-HD TV til 5000 og tror at det er bare antall piksler som utgjør forskjellen i bildekvaliteten når de i realiteten blir servert video med mange ganger båndbredden / kvaliteten til standard Blu-ray og prosessering i referanseklassen. I tillegg er det ofte stillegående panorerende japanske landskap som vises i 4K, som kan imponere de fleste - 4K eller ikke...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det mest givende med 4K tvene er det utvidete fargerommet de bringer med seg, om det har noe for seg og om filmene vil se bedre ut gjenstår å se.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    4K som oppløsning på TV-formatet er bare tull med mindre vi snakker 65"++... Samtidig får en håpe at 4K-hypen fører med seg kildemateriale med høyere bitrate / enda mer effektive komprimeringsstandarder - i så fall vil jo også vanlige Full-HD-TVer nyte godt av denne utviklingen!
    Ikke for å kaste stein i glasshus, men husker når folk diskuterte hit og dit at FullHD bare var tull og at man ikke ville se forskjellen mellom FullHD og HD-Ready. Nå vil vel de fleste entusiaster rynke på pannen når de hører HD-Ready

Står en 55X9005 og 84LM960 med 4K materiale på Elkjøp Lørenskog. Er bare å ta turen for å se om det blir :smile: eller :-(

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •