Tekst lyser opp skjermen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Tekst lyser opp skjermen

Ikke sikker om dette er riktig plass, så moderator får flytte om dette blir feil.

Når jeg ser filmer på min TV, og spesielt i mørke partier så ser jeg tydelig at bildet blir lysere når teksten setter inn. Hvordan er egentlig tekst på film lagret å er det normalt at bildet blir lysere når teksten kommer på? Jeg har ikke noen som helst filtre, NR osv påslått, så er det rett og slett at tekstfilene er så lyse, at det går utover lysstyrken når man ser film?

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teksten blir jo en del av bildet så det er naturlig at bildekvaliteten påvirkes av den. Hvor mye av bildet som blir lysere, om noe, påvirkes av både type skjerm og hvilke innstillinger du bruker.

Hvis du ser mkv filer eller andre filer med f.eks en egen tekst fil kan du gå inn i settings (på avspiller programmet) og forandre farge på skrifta slik at kontrasten mellom hvit skrift og svart bakgrunn ikke blir så stor. Dette er værre på blu-ray.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "The Panasonic TX-L37S20 LCD features standard CCFL backlighting. In most of the picture modes, the intensity of the backlight lamps is raised or lowered depending on the on-screen content, in order to maximise the TV’s quotable contrast ratio. However, in the [True Cinema] and [Game] modes, the lamps emit light at a constant level."

Med andre ord, det du opplever er helt normalt for denne modellen. Velger du True Cinema skal det altså slutte å skje

Edit: Hvis det er noe trøst, så gjør plasmaene til Panasonic det samme til en viss grad i bl.a. Normal-modusen. Jeg tror det er et billig triks for å øke opplevelsen av kontrast.

Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt apparatet til True Cinema Mode, og det funker faktisk bra
    Siden jeg alltid har vært imot alle slags filtre, moduser etc, så har ikke tanken falt meg inn å prøve denne modusen, så takk for tipset

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •