Krav til plasma..Fersking spør

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Krav til plasma..Fersking spør

Hei!

Jeg funderer på å kjøpe en plasma-tv (37" eller 42"). Siden jeg er totalt håpløs på tekniske specs når det kommer til tv, håper jeg dere kan hjelpe en frustrert stakkar :? Hvilken kontrast burde skjermen ha? Hvilken oppløsning burde den ha? Ser ut som kontrasten går ned når oppløsningen går opp...? Burde jeg kjøpe en tv som er HD-kompatibel, eller kan dette ordnes i ettertid? Ellers noe jeg burde a hensyn til i vurderingen? Noen som har kjøpt tv på ebay? Takker på forhånd

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei

plasma i dag er gode skjermer, og det som kan lønne seg å se etter (overlater det mer tekniske til de som kan mer), er:

- jo høyere kontrast, jo bedre. 4000:1 og oppover er veldig bra (spesielt viktig for sortnivå).
    - minimum 10-bits panel (for å unngå graderinger mest mulig).
    - det er en fordel med DVI/HDMI innganger, men er ikke 100% nødvendig hvis du finner en meget god skjerm uten som du liker.
    - jo høyere oppløsning, jo bedre. 1024x768 og oppover er bra, men ikke utelat å se på skjermer med lavere oppløsning! oppløsning har ikke alltid alt å si.

regner med at andre har mer å føye til.

noen tips når du sitter og ser på en skjerm:

- se på sortnivået, helst i et mørkt rom, da en opplyst butikk er ubrukelig å studere sortnivå i.
    - ikke la selger overtale deg til å teste skjermen med en animasjonsfilm rullende over skjermen, en film (med relativt god kavlitet) med mørke scener, eksplosjoner etc. er en god testfilm.
    - en dårlig utgivelse kan avsløre mye om skjermen, prøv derfor også en DVD av laber teknisk kvalitet.
    - be om å få se på TV på skjermen
    - sjekk om du kan se graderinger, dvs. at en himmel som består av flere blåtoner ikke ser "hel" ut, men at det er skiller ved de forskjellige blåtonene.
    - se etter hakking når skjermen panorerer, dvs. når kamera føres horisontalt fra punkt a til b (altså på en vannrett linje).
    - se om fargene er blasse eller fyldige
    - se etter "maurtuer", dvs. at pikselgrupper skifter farge raskt når noe mørkt vises på skjermen, ofte skifter disse pikslene mellom grønt og rødt.
    - husk å spørre om hva slags tilkobling butikken har brukt mellom DVD-spiller og plasma.. be gjerne om å få prøve med det du har tilgjengelig på DIN DVD-spiller.
    - se om ting på skjermen flyter sammen til en smørje, f.eks håret på et menneske eller om du lett kan skille ting
    - hør om skjermen støyer mye når den er i bruk (kan bli grusomt irriterende hvis du sitter nærme eller støyen er kraftig)

det var noen tips, finnes sikkert flere.

nå skal det sies at mange av disse fenomenene ikke syns på avstand, f.eks maurtuer. dersom noe av dette forekommer, så ikke bli skremt, men se om kvaliteten på bildet generelt er bra og noe du kunne tenke deg å se på i timesvis.

lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange gode tips! Har printet ut "listen" over viktige ting, så har jeg i alle fall en slags mal å gå ut fra. Kom over et par plasma-skjermer av et mystisk billige. Merket er ukjent for meg, og lurer derfor på om noen vet/har erfaringer med QPVision? Lurer da spesielt på QPVision QPV42SD....

Edit: Forresten noen som har bestilt skjerm fra utlandet? F.eks england? Ganske stor prisforskjell ute og går her...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vennligst ta selve produktjakten i dertil egnet fora, og fortsett den tekniske diskusjonen her! Legg gjerne opp en link.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass deg for skjermer som ifølge specs har 1024x1024 pixlers oppløsning. Dette er såkalte ALIS skjermer og kan kun gjengi 512 linjers informasjon. I Europa bruker vi PAL med 576 linjers så bildet må skaleres ned og man mister detaljer.

Robert-

Active arntos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke se for mye på kontrast nivået. Det regnes på forskjellige måter fra produsent til produsent...... Etter hva de definerer som svart. Se på bildekvalitetetn, det er den som betyr noe. Samt PC oppløsning, avhengig av hva skjermen skal brukes til. Mitt valg 37PF9965 :lol:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •