TV-produsenter retter fokuset vekk fra OLED

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TV-produsenter retter fokuset vekk fra OLED

Nå er det en annen skjermtrend som gjelder.
    Balladen om OLED-TV-er fortsetter. Tidligere har det blitt meldt at OLED blir utsatt i lang tid, mens det fremdeles har vært anslag om en OLED-eksplosjon litt lenger inn i framtiden.

Nå skriver visepresident i analysefirmaet NPD DisplaySearch, David Hsieh, i et blogginnlegg at de sørkoreanske TV-produsentene Samsung og LG retter fokuset bort fra produksjonen av OLED-TV-er.

I stedet vil de satse mer på en annen TV-trend som er på full fart framover, nemlig 4K Ultra-HD.
    To årsaker
    Her viser Samsung fram sin 55 tommer store OLED-TV på IFA i Berlin.Her viser Samsung fram sin 55 tommer store OLED-TV på IFA i Berlin.Foto: Hardware.no

Det er hovedsakelig to årsaker til dette fokusskiftet. For det første er det svært dyrt å produsere store OLED-skjermer, og for det andre ser det ut til at forbrukerne er mer enn fornøyde med LED-LCD-TV-er med økt oppløsning.

Produksjonen av OLED-fjernsyn har vist seg å være problematisk, og Hsieh avslører nå resultatene av utbyttet sørkoreanerne har fått hittil.
    Lav avkastning

Testproduksjon av 55 tommer store OLED-TV-er har vist nedslående tall, først og fremst på grunn av skjørheten til de store bakpanelene. Avkastning før reparasjoner var på mindre enn 10 prosent, noe som betyr at minst 9 av 10 paneler var skadd på en eller annen måte.

Fysiske eller elektroniske reparasjoner av panelene økte avkastningen til 30 prosent, men det innebærer fremdeles at 70 prosent av panelene måtte forkastes.

Det knytter seg også usikkerhet til panelene som kom seg helskinnet gjennom produksjonen, på grunn av kort levetid. Dette skyldes blant annet ustabilitet i den organiske sammensetningen.
    4K i farta
    LG viste fram en 84 tommer stor 4K-TV på IFA-messen i Berlin i høst.LG viste fram en 84 tommer stor 4K-TV på IFA-messen i Berlin i høst.Foto: Hardware.no

Lav avkastning skremmer neppe Samsung og LG på egen hånd, men den raske framveksten av LED-LCD-skjermer med 4K-oppløsning gir sørkoreanerne et fristende alternativ til den kostbare OLED-teknologien.

Ifølge David Hsieh har selskapene allerede endret prioriteringene sine, og plassert 4K-fjernsyn på toppen av planene for 2013. Mens OLED fremdeles venter i bakgrunnen, vil Samsung og LG sannsynligvis vise fram gedigne 4K-TV-er på CES 2013 i januar.

Dette vil heller ikke skuffe mesteparten av forbrukerne, skriver Hsieh. Markedsundersøkelser viser nemlig at husholdninger sier seg fornøyde med en LCD-basert 4K-TV fremfor en OLED-TV, og da på grunn av høyere oppløsning og lavere pris.

TV-produsenter retter fokuset vekk fra OLED - Hardware.no

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    316
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok for min del egentlig. Om de ikke får opp produksjonsnivået på OLED vil de uansett bli så dyre at de er uaktuelle for store deler av markedet.

Kan fint se for meg en 4K TV til å erstatte min Pioneer Kuro 50" innen et par år :P

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får håpe det dukker opp en Crystal LED fra Sony med 4K i mellomtiden til en vettug pris.

Newcomer TV Dinnah sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stor tv må man ha for at det skal være noe vits med 4K? Tipper man bør minst ha 65", hvilket er uaktuelt for min del, så 4K blir nok ganske uinteressant for meg. Fins vel heller ikke så mye materiale som utnytter denne oppløsningen, og det vil nok ta laaang tid før dette blir standard.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Langt viktigere enn 4K er en eventuell ny, langt mer effektiv H.265 komprimeringsalgoritme - da gjerne på et 4K-medie som selvsagt lar seg skalere til 1080P. 4K-oppløsning har en nytte av fra typisk 60-70 tommer av og 3-4 meters sitteavstand tipper jeg, nærmere enn det vil en ikke se alt for mye forbedring av oppløsningen alene. Uansett; det er båndbredden og komprimeringsartifaktene som er dagens største utfordring, så et nytt 4K-format er det jeg mener vil gjøre mest vei i vellinga.

Jeg er for øvrig usikker på om 4K vil selge tilstrekkelig antall TVer, men kombinerer 4K med bedre 3D og generelt høyere bildekvalitet er nok det mer enn nok for å holde markedet i sjakk et par år fremover...

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare Panasonic kommer ut med Pioneer's "Project Kuro" ECC-panel er det ikke stort behov for OLED, riktig enda, OLED kan vente til det blir en 100% feilfri teknologi.

4K syntes jeg kom for tidlig.

DVD kom i 1995 og blu-ray kom ikke før 2006. Altså 11 år etter det

Laserdisc kom ut 17 år før DVD (1978) Kanskje ikke populært i NA/EU men der jeg bodde i Asia dominerte det markedet ut gjennom hele 90 tallet.

VHS som kom ut i 1971 var verdens dominerende helt til år 2000. Altså 29 år på topp. Selvom om LaserDisc var MYE bedre og nærmeste DVD kvalitet så var det bare midtøsten, hong kong, japan hvor LaserDiscen solgte mer en VHS.

dermed syntes jeg det er veldig tidlig å snakke om 4K selv i 2013, bare 7 år etter blu-rayen kom. Kanskje 4K blir den neste Laserdiscen... Populært noen steder... La oss håpe det blir Europa i hvert fall

Men ikke det at 4K er nytt... Det har vel vært blant proffene siden 2001-2003?

JVC har allerede en 8K projektor og 8K video kamera... Panasonic kommer ut med en 145" 8K plasma TV i 2013, så hva skjer det? hvis 4K blir akseptert som det nye formatet i 2013-14 så skal panasonic, JVC og eventuelt Sony, RED & co begynne å pushe 8K med engang?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VHS hadde utviklingstart i 1971 og kom på markedet 1976, DVD på markedet i Japan i slutten av 96 i USA mars 97.:wink:

Og hvis du syns 4K kom for tidlig hva med 8K til neste år da??
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og blu ray tok vel først litt av da HD DVD ga seg i 08.8)
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søren, skulle ikke ha redigert, skrev 1996 først :-D

DVDer har i hvertfall vært inn og ut av mitt hus siden '96! (Men Laserdiscen dominerte i huset fram til 2001)

8K er ikke akkurat nytt... Det har vært tilgjengelig til proff markedet siden 2009, i form av JVC projektor og kamera. Disse ble brukt til å bl.a. filme OL i London. (2012) NHK (Japansk riks kanal), BBC, Kipnis og andre har tilgang til disse... Panasonic sin 8K TV som du sikkert referer til blir sansynligvis det første 8K-displayet til ("konsum")-markedet.

JVC 8K projektor: JVC's First 8K Projector and 4K Live Camera Are Under $200K

NHK er nok så crafty, det er visst drevet med 8K i snart et tiår!

Mye artig lesestoff om utviklingen av 8K (NHK står bak det meste), langt bedre enn NRK disse gutta!

Ultra-high-definition television - Wikipedia, the free encyclopedia

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner til 8K utviklingen, men det er desverre en stund før 4K blir allemannseie(om det noen gang blir det) og enda lengre til 8K kommer. Det er selvfølgelig bra at utviklingen blir drevet videre, og den som lever får se hva fremtiden bringer. Jeg er rimelig sikker på at det tar en liten stund før jeg har en 8K projektor eller TV i hjemmet mitt...
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derfor lurer jeg nesten på om markedet kommer til å hoppe over 4K? (2013-2020) Oss techy folk vil syntes at resten av verden er helt på trynet, men folk flest har ikke lyst til å bytte ut den nesten helt nye blu-ray samlingen, og nekter å tro at det er forskjell fra 2K til 4K.

Etter 2020++ eller når 8K blir "allmanseie" så tror jeg de fleste skjønner at det er greit å bytte ut blu-ray samlinga... De fleste (90%) jeg kjenner kjøper forsatt bare DVDer

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    De fleste (90%) jeg kjenner kjøper forsatt bare DVDer
    Slik er det i min krets også. Skjønner meg ikke på de - man blir jo sliten i øynene og hodet av så dårlig kvalitet (psykisk innvirkning som følge av tonnevis med timer med HD-film. Hehe, joda, skjønner meg på de, ettersom de gjerne bare ser film på en 13"-15" laptop Kjøper nesten ikke blu-ray selv lenger. HD er ikke så nytt og spennende lenger, og har blitt så lett tilgjengelig overalt. Eneste grunnen til kjøp av blu-ray's i ny og ned er lyden!
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som snakker om maksimalt antall punkter øyet kan oppfatte på en gitt flate på en gitt avstand har et meget stort poeng, og for en 50" 1080p tv ved 3-4 meter så er man praktisk talt der, selv sitter jeg på knapt 2m unna så jeg hadde fint likt fler piksler men det er meg.

Uansett om du vrir og vender på det så er det ikke 60+ tommere rundt om i de norske hjem, nærmere 42"-46" tv'r, det er knapt nok siste par åra 50" har verdt i en pris kategori hvor helt normale husholdninger begynner og vurdere de, det er nesten bare for de som enda sitter på gamle hd-ready tv'r, har du en 2-3 år gammel 1080p tv så trenger ikke Ola og Kari nordmann og oppgradere med det første, de kjøpte også sin første blueray film på rema for knapt et år siden, og fikk ikke akkuratt noen wow opplevelse.

Det er jo som kjent ikke oss entusiaster som driver markedet på noe som helst vis.

Jeg tror selv at det er en x faktor for og oppnå realisme hvor man er tjent med ha et lite overskudd av detalj punkter men det er min egen lille teori.

Men om jeg kunne ha fått velge mellom gode kontraster, jevnt bilde og korrekte dype farger eller bare en ren oppgradering av dagens LED tv'r med 4k oppløsning så hadde jeg glatt valgt det første uten og blunke.

Tror egentlig ikke de hopper over 4k, jeg tror heller kanskje 4k blir siste stopp for hva som er praktisk brukbar oppløsning for hjemme bruk, så blir det heller 8k på kino i salene med mange nok lerrets meter til og utnytte det.

Men nå har vel jeg også lært at jeg selv får mye større opplevelse av film via lyd enn nødvendigvis bilde, nå er jo selvsagt bilde viktig men tenker jeg bruker brorparten av budsjettet mitt på lyden :-)

I min venne krets kjøper de ikke dvd'r engang og ser stort sett bare på filmer via tv sendinger :-P
    Tror jeg trenger yngre bekjente gitt...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teknologiutviklingen har jo en helt annen takt nå enn noen gang tidligere. Det blir veldig søkt å sammenligne med 70- og 80- tallet...
    Det er ikke mange år siden det var stor diskusjon på dette forum om vi trenger BD eller om DVD er godt nok... Og om det overhodet var behov for nok et fysisk format.. Jeg for min del stoppet å kjøpe DVD'er det øyeblikket det ble annonsert at BD skulle komme.... Jeg vil gjøre det igjen momentant det øyeblikket konkrete planer for UHD presenteres. Skal vi tippe på grønne cover denne gangen?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Slik er det i min krets også. Skjønner meg ikke på de - man blir jo sliten i øynene og hodet av så dårlig kvalitet (psykisk innvirkning som følge av tonnevis med timer med HD-film. Hehe, joda, skjønner meg på de, ettersom de gjerne bare ser film på en 13"-15" laptop Kjøper nesten ikke blu-ray selv lenger. HD er ikke så nytt og spennende lenger, og har blitt så lett tilgjengelig overalt. Eneste grunnen til kjøp av blu-ray's i ny og ned er lyden!

Helt enig i deg her. Det er hovedsaklig lyd kvaliteten som skiller HDTV og Netflix fra ekte blu-ray utgivelser.

Jeg syntes det er rart at i året 2012 blir jeg positivt overrasket over at en kompis har kjøpt eller leid en blu-ray film. Det burde vært en SELVFØLGE! Jeg har vært blu-ray forbruker siden 2006 og siste DVDen jeg kjøpte eller leide var vel 06-07 kanskje 08 pga mangel av blu-ray versjon!

DVD ser rett og slett møkk ut på en flatskjerm eller projektor, nå har ikke jeg fancy Oppo eller god receiver med Qdeo og sånt, men det har jo ikke disse i min krets som bare kjøper DVDer heller.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •