Rygte: Panasonic overvejer plasma udviklingsstop

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rygte: Panasonic overvejer plasma udviklingsstop

Plasma TV kan snart være ved vejs ende af udviklingen, hvis vi skal tro oplysninger fra OLED-info.

Denne lidt dystre udmelding kommer fra OLED-info. Ifølge dem så overvejer Panasonic nemlig nu at stoppe den videre udvikling af plasma TV.

Årsagen er de forbedringer der er sket på LCD i de seneste år, hvor LED-bagbelysning og bedre backlight-teknologi har gjort forskellen mindre, imellem plama og LCD.

Skulle rygterne holde vand, så betyder det dog ikke er farvel til plasma TV allerede dette forår. Det betyder kun at der ikke længere udvikles på den teknologi.

Udviklingsafdelingens fokus skal istedet ligge på OLED TV fremover.

Læs mere: Rygte: Panasonic overvejer plasma udviklingsstop

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avstanden er blitt mindre iforhold til ka? Avstanden er like stor som den var når Pioneer regjerte. Artikler skrevet av hobbyjournalister er alltid underholdende å lese.

Hvis 99% av alle LCD som ble solgt var bakbelyste LED, så hadde det vært riktig, men det er kantbelyste LED, som er dårligere enn de CCFL baserte toppmodellene fra 2009 som har 99% av LCD markedet per dags dato.

Sålenge det kommer en VT60 med bedre bilde enn VT50 så kan de legge ned hele forskningen sålenge de fortsetter å produsere disse til OLED kommer ned i noen vettuge priser og presterer bedre målinger enn VT50.

Blir det innbrenning på OLED som på Plasma som det er på Samsung sine Amoled skjermer så skal det bli gøy å overtale hvermannsen om at dette er verd å satse penger på hvis ikkje de selger seg sjøl i butikk til ørten tusen kroner. Når alt det som er idag er godt nok, ka er grunnen til å velge OLED for de aller aller fleste?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det dog ingen hemmelighet lenger at Panasonic har lagt planer for å ditche plasma, så at det skjer i løpet av de neste årene er det ikke tvil om. Derfor ser jeg ikke bort i fra at det denne "hobbyjournalisten" nevner har noe rot i virkeligheten. Jeg tror fortsatt at det er en viss risiko for at 60-serien vil bli den siste plasmaserien fra Panasonic, og da følger nok Samsung og LG rimelig kjapt etter.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikkje være journalist for å tippe Plasmaens død, den har man hørt om siden Pioneer lå ned sin produksjon. Men alt om LCD og at den har nærmet seg er bare vrøvl fra ende til annen.

Og OLED blir utsatt til 2014 pga 70% feilmargin. Tror vi har noen gode år foran oss med Plasma.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JernetTZ
    Trenger ikkje være journalist for å tippe Plasmaens død, den har man hørt om siden Pioneer lå ned sin produksjon. Men alt om LCD og at den har nærmet seg er bare vrøvl fra ende til annen.

Og OLED blir utsatt til 2014 pga 70% feilmargin. Tror vi har noen gode år foran oss med Plasma.
    Ingen garantier for det. "avjunkie" på hdj svarer veldig unnvikende på spørsmål om det, og andre som er kjent for å være spot on med inside-info fra Panasonic tidligere har bekreftet at de har en "exit strategy" for plasma-markedet. At plasma-salget har gått drastisk ned samtidig som LED-salget til Panasonic har tatt av er også et dårlig tegn, men det er ikke så mye annet å gjøre enn å vente og se...

Edit: Jeg håper for øvrig jeg tar grundig feil i denne saken, for nå har jeg ikke tenkt å bytte tv før det er offisielt at siste generasjon med plasma er ute og jeg synes det er litt tidlig å måtte vurdere å bytte allerede neste år igjen :P

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå hjelper det lite at volumet går opp når man ikkje tjener penger. Plasma er en bankers på inntektssiden siden det er enorme marginer på plasma iforhold til LCD grunnet lave produksjonskostnader. Men at de kan glemme å forske videre på plasma er helt åpenbart, ST50 kvaliteten holder i lange baner til OLED dukker opp om noen år.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så enorme kan ikke marginene være. 42" som er en veldig populær størrelse f.eks. taper de visstnok penger på, og hvis de taper penger der kan jeg ikke helt se at de skal ha så veldig gode marginer på 50"+

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden eg kjøpte Plasma til halve prisen av veiledende så tror eg nok de flyter greit på de marginene. En LED til halve prisen derimot er glemmesak, ikkje at eg hadde vurdert det uansett ka tilbud eg hadde fått der dog. Uansett er problemene til Panasonic yen relatert og at de ikkje er så "kul" som LG og Samsung.

Her var ihvertfall en grei tråd om Panasonic sine 2013 modeller og generelt sett Panasonic.

What can we expect from 2013 Panasonic Plasmas?

Hadde Panasonic gått ut med en VT60 med 4K så hadde det vært helt supert.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må du ikke forveksle inntjeningen til butikken med fortjenesten til fabrikken. Og halve prisen? Nuvel, det tror jeg hva jeg vil om. At marginene er veldig gode på noen av modellene er jeg dog fullstendig klar over.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kas av Panasonicene har god margin i butikk? %er helst. Snakker selvfølgelig om mai 2012 prisene, ikkje de reduserte over tid prisene. Du vet kas tver eg har kjøpt, Kuroen fikk eg for 13800 + moms og det var den gangen de kostet 40. Så kan du begynne å regne på VT50 i 65 med dalende kostpriser, uansett har eg kvitteringene godt lagret på mailen her. Og selvfølgelig er det ikkje 50% på alle i utgangspunktet men her snakker vi om det eg kjøper, og ikkje alt som blir solgt

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg tror ikke nødvendigvis plasma-TVer har så mye lavere produksjonskost enn LED-TVer - forskjellen er nok i større grad at forbrukeren foretrekker LED-TVens egenskaper i større grad enn plasmaens og dermed er villig til å betale noe mer. Du får jo LED-TVer til nesten ingenting om du ikke bryr deg om kvaliteten på bildet...

Det er jo ingen tvil om at OLED vil ta over fremover, og at de har lagt videre utvikling av plasma på hyllen har jo vært tilfelle i en årrekke. Det eneste "nye" de har klart på plasma-siden siden Kuro er 3D, hvilket ikke har med plasma å gjøre i det hele tatt, samt gjort noen helt minimale forbedringer som tykkelsen av displayet (som i all hovedsak utgjør reduksjon i elektronikken, ikke i "panelet").

Spørsmålet er imidlertid fremdeles når OLED dukker opp, og til hvilken pris, men etter å ha sett OLED på IFA i år er jeg ikke i tvil om at folk vil gå mann av huse for å skaffe seg denne fantastiske teknologien til tross for røverpriser de første årene...

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordic45

Årsagen er de forbedringer der er sket på LCD i de seneste år, hvor LED-bagbelysning og bedre backlight-teknologi har gjort forskellen mindre, imellem plama og LCD.

]
    HA! Tuller de nå eller?
    Forskjellen er større nå enn den noen gang har vært! Teknisk sett, hvis vi tenker på BESTE plasma vs BESTE LCD var forskjellen størst i 2008 fordi Pioneer Kuro KRP 500-A og LX5090 var så gode at de banket ikke bare alle 2008 skjermer (plasma og LCD) men alle 2009, 2010, 2011 OG 2012 skjermer i tillegg.
    Ser vi bortifra det faktumet, tørr jeg påstå at avstanden mellom plasma og LCD/LED er større i dag en f.eks i 2009. Særlig hvis vi tenker på gjennomsnitten. og ikke bare hva som er #1 plasma og hva som er #1 LED.

etter at Pioneer (plasma) sluttet å lage TVer, var det Panasonic (plasma) som tokover #1 spotten, og Samsung (plasma) år etter år har vært på andre plass.

La oss se på de beste skjermene, fra CNET. Dette er overall rating, til og med design og features er tatt med:

https://docs.google.com/spreadsheet/...Wc&output=html

De FEM første skjermene på toppen er plasma skjermer, første LCD kommer altså ikke før 6. plass og deretter kommer det enda en plasma.

FIRE av de FEM dårligste skjermene er LCD, dårligste plasma er på 4. siste plass.

Nå må vi huske at for hver plasma produsent er det 3 LED produsenter...!

En annen kilde, som ikke måler hva som er "overall" beste TV, men bare rangerer de etter bildekvalitet.

Panasonic TX-P50VT50 (plasma)
    Panasonic GT50 (plasma)
    Panasonic ST50 (plasma)
    Samsung E6500 (plasma)
    Sony HX853 (LED)
    Samsung E8000 (plasma)

fra HDTVTest.. De 4 første er plasma, og kun en LED i topp 6.

Vi kan med andre ord, omtrent fylle hele topp 5 med kun plasma skjermer, dette vil jeg tro har aldri skjedd før.

Er det noen som kan mer om TV markedet fra 2008-2011 så gjerne hjelp meg fylle ut topp5...

2008:
    1.Kuro KRP 500-A (plasma)
    2.Kuro LX5090 (plasma)
    3.
    4.
    5.

2009:

1. Panasonic V10 (plasma)
    2. Samsung B8500 (plasma)
    3.
    4.
    5.

2010:
    1.Panasonic VT20 (plasma)
    2. Samsung C8000 (plasma)
    3. Samsung C7000 (plasma)
    4. Sony HX900? (LED)
    5. LG PK950? (plasma)

2011:
    1. Panasonic VT30 (plasma)
    2. Samsung PND8000 (plasma)
    3. Philips 9706 (LED)
    4. Sony HX920 (LED)
    5. Samsung PND7000 (plasma)

Og dette er bare topp plasma vs topp LED. Det er ikke her LED lider mest, men de lider mest i budsjett klassen og mid range klassen. Samsung og Sony LCD tver fra 2010 yter bedre enn dagens 2012 LED skjermer til samme pris...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forbrukeren kjøper etter hype og kordan ting ser ut i et idiotisk belyst butikklokale. LED tvens egenskap er å se bra ut i butikk, når de kommer hjem har de ingenting å sammenligne med og dermed ser alt bra ut.

Og dermed kommer ikkje OLED til å få det innpasset som LED har, siden LED med sin bildekvalitet eier markedet og sålenge ingen ser forskjellen på dårlig og godt bilde så vil LED leve fint i mange mange år før prisene dumpes på OLED til samme nivå.

Klargjøringstjeneste hos Lefdal! - Lefdal

Når det til venstre er utgangspunktet i butikk og folk kjøper det så spiller det ingen rolle kordan Plasma, en kalibrert LED eller en OLED vil se ut når folk går mann av huse for å kjøpe det der greiene til venstre.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Er det noen som kan mer om TV markedet fra 2008-2011 så gjerne hjelp meg fylle ut topp5...

2008:
    1.Kuro KRP 500-A (plasma)
    2.Kuro LX5090 (plasma)
    3. Samsung LE-55A966 (LCD - backlid LED)
    4.
    5.
    Test av Samsung LE-55A956 med oppsummerende kommentar: "... among LCD TVs – comes closest to giving the Pioneer Kuro plasmas a run for their money..."

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den gang Samsung lagde bakbelyste, 0.07 i sortnivå uten fiksfakseriet med lokal dimming er ikkje så imponerende når C650 hadde 0.03 uten blooming, blåfarge på sorten og crushed blacks.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2010 skjerm vs 2008 skjerm

Bare å fylle opp topp5 listene fra de tidligere årene dersom dere sitter på mer informasjon enn meg. 2012 tok jeg fra HDTVTest forsiden og CNET sin liste fra Google documents som jeg linket til. 2011 er etter de skjermene jeg har sett og dømt med mine egne øyne, men er sikker på at CNET/HDTV/Flatpanels og co rangerte de nogenlunde likt som meg. Ellers har jeg bare bekreftet at Panasonic plasma har vært #1 hvert år og Samsung plasma #2. Og alle vet at Kuro KRP 500-A og LX5090 tok 1. og 2. plass i '08. Hva som kom etter de vet jeg ikke.

Var ikke Sony XBR-8 en legende når den kom?

Edit:

Leser CNET review akk. nå... De syntes i hvert fall XBR-8 er på 3. plass. Kanskje en 4. til den Samsung hhalstensen postet? 8)

"It quickly became apparent that the Sony was a serious challenger to the Pioneer as black-level champion. In dark areas of dimly lit scenes, such as the cave sequence in Chapter 3, it was almost impossible to tell which one came closer to the ideal of absolute black. The Sony displayed an inky depth in dark areas that lent superb punch and realism to the image, and easily outclassed the rest of the non-Pioneer sets in this regard, including the updated Samsung LN46A950."

"Although not quite the best HDTV we've tested so far, the wallet-busting, LED-powered Sony KDL-55XBR8 comes mighty close." - altså etter Kuro modellene

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Forstår ikke helt poenget med å legge vekt på slike "rangeringer", for her går det jo veldig mye på preferanser og bruk... Plasmaen har sine klare fordeler når det kommer til filmtitting, men til alt annet er jo LCD overlegen. Plasmaen bloomer jo bl.a. i hvitt (og det gjelder samtlige plasmaer i større eller mindre grad), har langt mer fremtredende flimring i lyse bilder, dithering i sort og innbrenningsfare på statisk materiale.

Jeg foretrekker personlig LCD slik markedet er i dag, da jeg har et relativt variert bruk - ikke film i hovedsak. Når jeg om tider og stunder får opp hjemmekino er det for øvrig projektor som er tingen - plasmaen, selv ikke Kuroen, kan ikke måle seg med en HW50 eller tilsvarende i et lys- og refleksjonskontrollert rom...

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart er det projektor som er best Lygren. Ingen har sagt noe i mot det :-D

Når det gjelder TVer, foretrekker jeg plasma til omtrent alt så lenge jeg behøver å ha øyne mine på skjermen. Er det lyst i rommet hjelper det KUN med Philips 9000 serie med moth eye filter og matte skjerm, alle andre LED tvene har for mye refleksjoner når rommet er lyst nok.

Rangeringer er ALLTID moro, skulle ønske flere gjorde det. Det negative du skrev om plasma er selvfølgelig tatt hensyn til, men clouding, dårligere sort nivå, ujevnlys, dårligere innsynsvinkel, dårligere fargegjengivelse, lavere ANSI kontrast osv veier klart mer.

Skjønner likevel ikke hvordan projektorer måler utrolig lav ANSI-kontrast kontra TVer likevel får de bedre resultater?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Du får gjerne rangere så mye du vil, men at det skal være noe sannhetsvitne for hva andre måtte mene om saken bør en vel kanskje være litt mer forsiktig med...

Kravet til ANSI-kontrast øker når bildeflaten reduseres samt refleksjonene øker. Dermed vil et bilde fra en projektor med 300:1 fremstå som mer dynamisk enn en Kuro på 6000:1 forutsatt at rommet er optimalisert for forholdene der projektoren står. Hadde du satt en Kuro på 100" i et mørkmaskert rom hadde du garantert fått en vanvittig heftig bildeopplevelse - forutsatt at du klarer å overse piksler på størrelse med en lillefinger, dithering som ser ut som maurtuer i opprør og flimring som gir deg vondt i huet hver gang sola skinner... Hver sine styrker og svakheter - gjelder vel det meste her i livet...

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JernetTZ

Det er det vel ikke, fra fem år tilbake har plasma blitt bedre på sine svakheter, mens LCD har blitt bedre på sine, de har nærmet seg hverandre. Feks kunne en god LCD ha svartnivå på linje med en middels Plasma, det var ikke tilfellet for feks 5 år siden.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •