Rygte: Panasonic overvejer plasma udviklingsstop - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor
    Feks kunne en god LCD ha svartnivå på linje med en middels Plasma, det var ikke tilfellet for feks 5 år siden.
    Faktisk ikke helt riktig...

En middels plasma per definisjon er ST50, UT50 eller PSE6505.

Disse har 0.009cd/m2 og 0.02cd/m2 i sort nivå, uten noen slags form for lokal dimming, og nærmest 100% screen uniformity og null clouding... Hvilken god LED er i nærheten av dette? Ingen LED tver er i nærheten av dette, med dimming er Sony HX955 og Philips 9707 rundt de samme målingene som de ovenfornevnte mellompriset plasma modellene.

En god LED i dag har sort nivået til en bunn-plasma a la Samsung PSE455 og Panasonic X50, bare at de har clouding/ujevn baklys det har ikke billige plasmaene engang.

Se vi kun 2 år tilbake, samme Jernet har nevnt, hadde mellompriset Samsung og Sony LCD skjermer sort nivå på 0.03cd/m2, med LCD baklys, altså mindre clouding enn dagens kant belyste LED skjermer, men likevel ikke like jevnt bilde som en plasma. De er mer imponerende enn dagens LED FLAGSKIP hos Sharp, Samsung, og LG. og bedre enn Philips 8000 og Sony HX850.

For å oppsumere.. for 2 år siden kunne mellompriset LCDer slå/matche tilsvarende plasma tver i sort nivå, mens i dag sliter LED flagskip skjermene med å konkurre mot plasma bunn-modeller i sort nivå.

Akkurat sort nivå syntes jeg var dårlig eksempel, siden alle LED tver, med unntak av Philips og Sony flagskip har gått i feil retning...

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Faktisk ikke helt riktig...

En middels plasma per definisjon er ST50, UT50 eller PSE6505.

Disse har 0.009cd/m2 og 0.02cd/m2 i sort nivå, uten noen slags form for lokal dimming, og nærmest 100% screen uniformity og null clouding... Hvilken god LED er i nærheten av dette? Ingen LED tver er i nærheten av dette, med dimming er Sony HX955 og Philips 9707 rundt de samme målingene som de ovenfornevnte mellompriset plasma modellene.

En god LED i dag har sort nivået til en bunn-plasma a la Samsung PSE455 og Panasonic X50, bare at de har clouding/ujevn baklys det har ikke billige plasmaene engang.

Se vi kun 2 år tilbake, samme Jernet har nevnt, hadde mellompriset Samsung og Sony LCD skjermer sort nivå på 0.03cd/m2, med LCD baklys, altså mindre clouding enn dagens kant belyste LED skjermer, men likevel ikke like jevnt bilde som en plasma. De er mer imponerende enn dagens LED FLAGSKIP hos Sharp, Samsung, og LG. og bedre enn Philips 8000 og Sony HX850.

For å oppsumere.. for 2 år siden kunne mellompriset LCDer slå/matche tilsvarende plasma tver i sort nivå, mens i dag sliter LED flagskip skjermene med å konkurre mot plasma bunn-modeller i sort nivå.

Er det virkelig slik at bildekvalitet kun måles i sortnivå?

Jeg lurer på hvor mange her inne som velger høyttalere etter smak og preferanse, eller etter målt linjæritet?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg tror ingen betviler at en individuell cellebasert løsning som plasma tross alt er klarer å produsere bedre sortnivå. Til film i dempet belysning har derfor plasma en definitiv edge. I mitt, som i mange tilsvarende tilfeller, ser jeg aldri TV med lyset av, for da nekter bedre halvdel... I (hjemme)kinoen er det noe annet, da vil lyden, størrelsen på bildet og opplevelsen generelt stort sett holde folk våkne og dedikerte selv uten lys på (men selv der er kona vrang, til min store irritasjon... ).

TV-preferansen avhenger derfor igjen av bruksmønster - og nettopp derfor går LED-TVene sin seiersgang, mens plasma-TVene synger sin svalesang i påvente av at OLED overtar føringen i angitte preferansesjikte...

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildekvalitet måles etter ANSI-kontrast, sort-nivå, fargegjengivelse, motion resolution, selve oppløsningen av skjermen (svært irrelevant i dagens marked da alt er 1080p omtrent) osv.

Innlegget mitt var en besvarelse av en påstand om nettopp sortnivå, derfor handlet mitt innlegg om nettop det, sort nivå, og ingen andre målings metoder med i betraktningen.

Men ang. høyttalere.. Jeg mener at det er objektivt tema, men at vi ikke har funnet en ordentlig måte å måle lydkvalitet objektivt og effektivt . "more accurate =/= better sound"

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min TV:
    Sharp LE705 review - FlatpanelsHD

Har ett svartnivå på 0.05 CD, som er omtrent på samme nivå som panasonics plasmaer på den tiden. (2010), det var ikke tilfellet i feks 2007.

Mulig ting har endret seg i det siste, men ihvertfall historisk forstand, har de to teknologiene nærmest seg hverandre.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...bare for å gjøre det helt klart; sortnivå og LCD er på ingen måte på nivå med plasma selv om de har klart å måle en avslått LCD-TV til lave nivåer... Både uniformiteten og faktisk evne til å gjengi sort når det ER innhold i TV-bildet er på et helt annet nivå på plasma. Poenget mitt er imidlertid at ikke alle drar nytte eller har behov for et godt sortnivå, og da er andre parametre som design, funksjonalitet og generell "hype" viktigere, derav LCD (og LED-LCD)-TVens enorme salgstall...

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor
    Min TV:
    Sharp LE705 review - FlatpanelsHD

Har ett svartnivå på 0.05 CD, som er omtrent på samme nivå som panasonics plasmaer på den tiden. (2010), det var ikke tilfellet i feks 2007.

Mulig ting har endret seg i det siste, men ihvertfall historisk forstand, har de to teknologiene nærmest seg hverandre.
    Det beviser absolutt ingenting... Sony XBR-8 i 2008 knuste alle Panasonic og Samsung plasma modeller i sort nivå og hang bare etter Pioneer Kuro KRP500-A og Kuro LX5090. i 2007 vet jeg ikke.

Men som Lygren skrev. Bare fordi en LED TV har 0.05cd/m2 sort nivå betyr det ikke at det er like bra sort som en plasma med 0.05cd/m2. Du må ta hensyn til clouding osv. Men i følge flatpanels er skjermen HELT uniform samtidig som det er null clouding.

Likevel er ikke den Sharpen i nærheten av de Panasonic plasma skjermer i 2010 heller 8)

VT20: 0.009cd/m2
    Panasonic TX-P50VT20/ TX-P50VT20B/ 50VT20 3D TV Review

GT20: 0.015cd/m2

Panasonic TX-P42GT20/ TX-P42GT20B/ TXP42GT20 3DTV Review

Det er snakk om sort nivå som er 3-5 ganger dypere 8)

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Det beviser absolutt ingenting... Sony XBR-8 i 2008 knuste alle Panasonic og Samsung plasma modeller i sort nivå og hang bare etter Pioneer Kuro KRP500-A og Kuro LX5090. i 2007 vet jeg ikke.

Men som Lygren skrev. Bare fordi en LED TV har 0.05cd/m2 sort nivå betyr det ikke at det er like bra sort som en plasma med 0.05cd/m2. Du må ta hensyn til clouding osv. Men i følge flatpanels er skjermen HELT uniform samtidig som det er null clouding.

Likevel er ikke den Sharpen i nærheten av de Panasonic plasma skjermer i 2010 heller 8)

VT20: 0.009cd/m2
    Panasonic TX-P50VT20/ TX-P50VT20B/ 50VT20 3D TV Review

GT20: 0.015cd/m2

Panasonic TX-P42GT20/ TX-P42GT20B/ TXP42GT20 3DTV Review

Det er snakk om sort nivå som er 3-5 ganger dypere 8)
    Det sto i testen svart på hvitt at nivået var det samme som målt fra Panasonic V10 Plasma.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg er egentlig helt enig med ATwindsor, alt fra Kuroen til år 2012 var en skandale og ødela hele plasma ryktet, med unntak av hederlige unntak i D8005 og VT30 som var ok i beste fall.

Eg referer fra Kuroens avstand til C650 i 2008/2009 til årets VT50 til årets beste målte LED. Det er ca samme. At det var mye tragisk i mellomtiden er helt riktig. Ingen automatikk i at Plasma er bedre hvis man snakker f.eks om LG sine osv.

Og med dette menes alt utenom de bakbelyste som er noe helt annet enn det 99% av befolkningen kjøper.

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JernetTZ
    Kas av Panasonicene har god margin i butikk? %er helst. Snakker selvfølgelig om mai 2012 prisene, ikkje de reduserte over tid prisene. Du vet kas tver eg har kjøpt, Kuroen fikk eg for 13800 + moms og det var den gangen de kostet 40. Så kan du begynne å regne på VT50 i 65 med dalende kostpriser, uansett har eg kvitteringene godt lagret på mailen her. Og selvfølgelig er det ikkje 50% på alle i utgangspunktet men her snakker vi om det eg kjøper, og ikkje alt som blir solgt

Unnskyld ordbruken men dette er bare vrøvl. Panasonic plasma er en av de produktene med lavest % messig avanse i butikk. Dette da flest mulig vil selge "testvinnerene" med gode priser for å lokke kunder. Det har til tider vært så lave priser på panasonic at mange butikker har kuttet ut å selge dem.

Gode TV'er selges i praksis med -10% til + 20% bruttofortjenste. (noe dritt selges med mer i de tilfeller du blir lurt)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker om direkte fra produsent........ Snakker ikkje om fortjenesten til Expert eller det neste leddet. Vet de ligger på rundt et par % per dags dato til den prisen VT50 er no. Men fremdeles er den eg kjøpte 30% billigere enn dagens pris, så noen sitter igjen med penger.

Active
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke mye panasonic trenger å bruke på arvtagerne til vt,gt og st50.
    Identisk panel og sortnivå. Oppdatert smart-tv...

Panasonic kommer sterkt tilbake med KUROLED i 2014, made by pioneer kuro-heads.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bare safe den inn ja.

Active
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    What can we expect from 2013 Panasonic Plasmas?

Hadde Panasonic gått ut med en VT60 med 4K så hadde det vært helt supert.
    Kanskje Panasonic kommer med UHD neste år? som Sony, LG og Samsung

Korean Panel Makers Change TV Priorities: OLED vs. 4Kx2K | DisplaySearch Blog
    Will Samsung and LGD focus on 4K2K LCDs and delay OLED TVs to 2014?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ihvertfall en grunn til å bytte ut VT50 for å bare gjøre det isåfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker om direkte fra produsent........ Snakker ikkje om fortjenesten til Expert eller det neste leddet. Vet de ligger på rundt et par % per dags dato til den prisen VT50 er no. Men fremdeles er den eg kjøpte 30% billigere enn dagens pris, så noen sitter igjen med penger.
    Definitivt mer enn et par prosent. Men dette er uansett uvesentlig, selv om noen tjener penger på dette er det ikke gitt at det er produsenten. Som sagt, 42ST50 har vært en kjempepopulær tv i år, men etter utsagn fra en som selv jobber i Panasonic TAPER de penger på denne størrelsen. Derfor tror jeg neppe PANASONIC har de helt store marginene selv om noen ledd i etterkant nok klarer å tjene seg rike.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    745
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er definitivt ikkje mer enn noen par % nei i siste ledd nei på VT50 per dags dato. 350 kroner på VT50 i 50 tommer til rundt 14K. Og hvis du kjenner en i Panasonic så spør du bare direkte om kostprisen på VT50 i alle størrelser, ST50 kan eg ikkje svare på siden eg aldri brydde meg om å spørre. Men når de kom og prisene var rundt 50% uten butikkleddet så tjener noen kroner i Panasonic uansett. Om det er nok til å utjevne tapet er selvfølgelig ikkje nok men det får resten av bedriften ta på sin egen kappe.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eriaur
    Er vel ikke mye panasonic trenger å bruke på arvtagerne til vt,gt og st50.
    Identisk panel og sortnivå. Oppdatert smart-tv...

Panasonic kommer sterkt tilbake med KUROLED i 2014, made by pioneer kuro-heads.

0.005cd/m2 sort nivå selv i ANSI, og bittelitt bedre farger og VT60 blir fort årets TV i 2013 også. Med unntak av TVer som koster 150-200 lapper! :-D

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eriaur

Det kan godt hende, men da blir det i hvertfall ikke VT60 modellen.. Kanskje VX500 (altså den nye VX300) blir 4K? Ellers må vi nok vente til VT70 eller VT80 før "vanlig" tven blir 4K tror jeg. Altså 65" til 25 lapper...

Men skjønner ikke hvorfor det er så mye stas med 4K når;

Panasonic har allerede sluppet ut en 152" 4K TV på markedet og den har vært her en stund

Den selges her i Dubai for kun $680,000 (ja, dere leste riktig, det er seks hundre og åtti tusen DOLLAR, ikke kroner) pris lappen er på 2.5 millioner AED her som tilsvarer 3 808 800,- norske kroner. nesten 4 millioner, altså

Panasonic 152 inch plasma TV on sale in UAE - Gadgets - News & Features - ITP.net

Tror jeg besøker "Al-Futtaim Panatech" i løpet av de neste få dagene

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forbedringspotensialet måtte vel være i å for en gangs skyld klare å få et helt jevnt panel, og konsistent kvalitet hele veien igjennom.

I tillegg bør de øke lysutbyttet på modusene som er ment for kalibrering, for de er nærmest ubrukelige i år fordi de er så mørke. Det er merkelig at de velger å begrense dem i Europa når de ikke gjør det i USA...

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •